Jump to content

Anbefaling av ny båtforsikring?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg var så uheldig i høst å få brann i motorrommet på min Bahama 35 (type FM 35). Innen Horn Flyer nådde fram var båten såpass skadet at den ble kondemnert. Fra dette tidspunktet til pengene for båten sto på konto gikk det 6 dager. Må si at jeg er imponert over servicen jeg fikk hos IF. Nå klarer IF seg også ganske godt i sammenligning med de fleste andre. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hvilket selskap jeg skal fortsette å bruke.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ut nå til og falle på norwegian broker, de hadde fått feil opplysninger og havnet nå på 8700kr med full forsikring og helårsforsikring.

 

Sjekker vilkårene nå og det ser helt greit ut .

 

Bedre enn mange og ikke særlig dårligere enn noen !

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Nå har fruen sjekket forsikringene. Vi har blitt pensjonister, og som sådann har tid til å spare penger. Vi kommer til å bevege oss vekk fra if..., og til noe annet. Hulda (båten) ser ut til å havne hos Pantaenius, mye på grunn av deres avslappede holdning til vann som stivner om vinteren og ikke aldersavkorting. Tar vi med to biler, hus, to garasjer og en hytte, så sparer vi ca. NOK 15 000/år å velge noe annet enn if... Og det er masse penger for en pensjonist.

Link to post
Share on other sites

Nå har fruen sjekket forsikringene. Vi har blitt pensjonister, og som sådann har tid til å spare penger. Vi kommer til å bevege oss vekk fra if..., og til noe annet. Hulda (båten) ser ut til å havne hos Pantaenius, mye på grunn av deres avslappede holdning til vann som stivner om vinteren og ikke aldersavkorting. Tar vi med to biler, hus, to garasjer og en hytte, så sparer vi ca. NOK 15 000/år å velge noe annet enn if... Og det er masse penger for en pensjonist.
Det er mye diesel på tanken det

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Har hatt Norwegian Broker i alle år (ca13) og har vert fornøyd med dem. Har aldri hatt skade så da skal det vel litt til for å bli misfornøyd-)

Når jeg forsikret hos NB første gangen fikk jeg en bekjent til å gå igjennom vilkårene i forhold til andre selskap og han gikk god for dem.

Han arbeider til daglig med forsikring av større fartøy. Dersom det skulle oppstå en skade er det vel like mye takstmann og verksted som betyr noe, ikke bare forsikrings selskapet. Kommer nok til å ta en runde på forsikringen til våren dersom prisen går opp igjen, og må sjekke litt rundt om motorforsikring siden skuta begynner å bli 10 år gammel.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Norwegian Broker i alle år (ca13) og har vert fornøyd med dem. Har aldri hatt skade så da skal det vel litt til for å bli misfornøyd-)

Når jeg forsikret hos NB første gangen fikk jeg en bekjent til å gå igjennom vilkårene i forhold til andre selskap og han gikk god for dem.

 

Mye kan ha skjedd med forsikringsvilkårene både hos Norwegian Broker og konkurrentene på 13 år. Hvis du ikke har sammenlignet etter at du tegnet forsikring for 13 år siden kan det være lurt å sjekke nå. Jeg sier ikke at noe drastisk har skjedd, men flere små endringer underveis kan gi store endringer når det legges sammen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nå har fruen sjekket forsikringene. Vi har blitt pensjonister, ........, så sparer vi ca. NOK 15 000/år å velge noe annet enn if... Og det er masse penger for en pensjonist.

 

 

Det er mye diesel på tanken det (iPad)

 

For 15' kr vil jeg med mitt forbruk ha diesel til båten i 7 år. Og det er mye, selv om jeg ikke er pensjonist ennå. :wink:

Link to post
Share on other sites

ca 20.000kr pr år

Voldsom pris.

På en 2009 mod Ardea 30 m/290 hk Yanmar med forsikringsverdi 1100000,- var prisen 4872,- i fjor. Jolle m/påhenger inkl.

Egenandel 8000,-.

Vi har riktignok bil, hus og reiseforsikring i samme selskap. Båtalarm med sporing og bevoktet havn.

Hadde ikke motorskadeforsikring.

Inkl slik forsikring ble prisen 8640,-

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en telefon fra Storebrand i går angående forsikring. På båten ville årlig pris komme 8500,- med full kasko og 16000,- i egenandel

på forsikringsverdi 750000,- (princess riviera 36, 91 mod)

Har idag Nemi forsikring , samme vilkår bare 12000,- i egenandel. Pris 4030,- i året. ( må legge til at biler hus etc også er hos nemi)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor trenger man egentlig forsikring? Jeg ønsker først og fremst forsikring mot risikoer som er lite sannsynlige, men hvor konsekvensene er såpass bitre at man vil bli satt materielt flere år tilbake uten forsikring. Redningsselskapet føler jeg meg dessuten moralsk forpliktet til å støtte.

 

Småskader er forventelig, og kan som hovedregel dekkes fra egen lomme - bittert, men ikke værre enn at man må kunne tåle det. Veldig mange skader skyldes som hovedsak egen uforsiktighet/udugelighet - det er klart at uflaks er et element, men ikke det største. Forsikringsselskapene skal tjene penger - dermed er det nærmest en grunnleggende naturlov at en småskadeforsikring over tid blir et minusregnskap for gjennomsnittskunden. For uforsiktige/uerfarne/udugelige båteiere blir det derimot et plussregnskap. Det sier seg dermed selv at dersom man er en habil, erfaren og forsiktig båteier, og forsikringsselskapet gir vesentlige rabatter på høy egenandel, så bør man gå for dette (og heller sette det beløpet man sparer til side på en egen konto for uforutsette utgifter).

Dersom man derimot er udugelig eller grønnskolling så lønner det seg å ha lav egenandel.

 

I tillegg til forsikringspremien er det jo også administrativt arbeid å få tilbake penger på forsikringen, og en ekstra påkjenning dersom man skulle komme i konflikt med forsikringsselskapet. Enkelte selskaper opererer også med bonustap. Med høy egenandel slipper man å vurdere om det er vits i å dra inn forsikringsselskap ved småskader.

 

Jeg ser én ulempe - av og til havner man i situasjoner hvor man har valget mellom at ting går litt galt eller veldig galt, dersom forsikringen ikke dekker situasjoner hvor det går litt galt kan det gi et incentiv til å la det gå veldig galt. Eksempelvis så jeg på en katamaran nå i helga - selger makter ikke å ta vare på den lengre pga helsa, den er "ukurant" og det finnes ingen kjøpere som vil ha den, men taksten er høy. I fjor var det en vannlekkasje og båten ville gått under dersom ikke båteier hadde reagert raskt på situasjonen. Rasjonelt sett skulle båteier ha latt båten synke i stedet for å berge båten.

Link to post
Share on other sites

 

 

16 og 12k i egenandel??? Javel. Da er større skader du forsikrer deg mot

 

Stemmer vel forsåvidt det. Har så langt (etter 25 år som båteier) aldri brukt forsikringa, verken på båt eller hjemme.

Div. små uhell har det jo vært som er dekket av egen lomme. ( har jo spart en del kroner på forhøyet egenandel, som kan gå til dette)

Regner litt sånn at 12k , er ingen ting dersom noe skulle komme på, verksted priser tatt i betraktning.

Link to post
Share on other sites

Stemmer vel forsåvidt det. Har så langt (etter 25 år som båteier) aldri brukt forsikringa, verken på båt eller hjemme.

Div. små uhell har det jo vært som er dekket av egen lomme. ( har jo spart en del kroner på forhøyet egenandel, som kan gå til dette)

... og slik bør det være :-)

 

Jeg er litt forundret over at enkelte har gjentatte skadeutbetalingserfaringer med samtlige forsikringsselskaper de har vært innom (ref tråden hvor folk blir bedt om erfaringer fra skadeoppgjør - https://baatplassen.no/i/topic/18044-problemer-med-skadeoppgjoer-fra-forsikringsselskap/)

 

(... eller bruker man forsikringsselskapet som en serviceleverandør? man aner ikke hva man skal gjøre for å utbedre skader, men det vet heldigvis forsikringsselskapet?)

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg ønsker bare å poengtere at dersom man er både gjennomsnittlig ærlig, dyktig og forsiktig, så er det et tapsprosjekt å ha forsikring for ting man kan forvente at går galt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ønsker å ha forsikringer som dekker "alt", da må det være mye smartere å putte forsikringspremien inn på en bankkonto for uforutsette hendelser.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg ønsker bare å poengtere at dersom man er både gjennomsnittlig ærlig, dyktig og forsiktig, så er det et tapsprosjekt å ha forsikring for ting man kan forvente at går galt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ønsker å ha forsikringer som dekker "alt", da må det være mye smartere å putte forsikringspremien inn på en bankkonto for uforutsette hendelser.

Hvis man farter rundt i båt til flere millioner, så er det nok ikke lurt å droppe en god dekning på forsikringen, fordi ting "sannsynligvis" ikke skjer.

Link to post
Share on other sites

Men dette er jo din mening, og som du blærer oss med at er det riktige. Jeg for min del har høyere forsikring med lavere egenandel. Nettopp for å ha dekning for tyveri, innbrudd og skader som oppstår. Og i følge forsikringsselskapet så er det helt valgfritt;-)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...