Jump to content

Anbefaling av ny båtforsikring?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg tok utfordringen, og ringte til Eika båtforsikring. Hos Gjensidige betaler jeg 7200 kr for min Mainship 390, hos Eika skulle de ha 12 000kr. Nesten dobbel pris det. Og jeg har ikke noe hurtiggående båt som er attraktiv å stjele heller. Foreløpig ingen over, ingen ved siden. Bruker fortsatt Gjensidige.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Jeg har totalforsikring i IF. Har hatt skade både på bil og båt og er veldig fornøyd med oppgjørene. Men prisen! I fjor klagde jeg og fikk redusert forsikringssummen noe. Så gikk prisen opp med 18% i år, for alle delforsikringene. Det har jeg ikke tenkt å finne meg i og vil nå sette forsikringene mine ut på anbud.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gjensidige har ikke aldersfradrag. (iPad)

 

Mnja... Ikke enig.

 

Sakset fra Gjensidige sine vilkår:

 

Reparasjon

Kan båten repareres til vesentlig samme stand som før,

erstattes reparasjonsomkostningene begrenset til

forsikringssummen. Dersom reparasjon av de enkelte deler

etter Gjensidiges vurdering vil være teknisk eller økonomisk

ulønnsomt, skiftes disse ut med likeverdige deler.

Gjensidige kan avgjøre ved hvilket verksted reparasjonen

skal foretas. Innebærer reparasjonen en forbedring, gjøres

det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere forsikring i IF og de økte forsikringen flere ganger.

Tok en tlf og spurte hvorfor da verdiene på det jeg forsikret ble lavere pga. alder så summen burde bli lavere og ikke høyere.

Det ble stille en stund og fikk til svar "statistikken viser at......" Ba om å få tilsendt denne statistikken hvor det samtidig ble tatt hensyn til lavere verdi pga alder, men den kunne jeg ikke få........

 

Tok en full runde på alle forsikringer for ca et år siden ( hus, to biler reise og båt)

Det ble mye å ta hensyn til og jeg fortsatt usikker på om jeg valgte riktig, men det som jeg så var viktig å ta hensyn til var når båten må være i opplag. Jeg valgte forsikring hvor lenge jeg kunne ha båten ute hele sesongen, selv om den er i opplag om vinteren.

Blir vel en ny sjekk om et eller to år.

 

Har ikke IF i dag.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

 

Gjensidige har ikke aldersfradrag. (iPad)

 

 

 

Mnja... Ikke enig.

 

Sakset fra Gjensidige sine vilkår:

 

Reparasjon

Kan båten repareres til vesentlig samme stand som før,

erstattes reparasjonsomkostningene begrenset til

forsikringssummen. Dersom reparasjon av de enkelte deler

etter Gjensidiges vurdering vil være teknisk eller økonomisk

ulønnsomt, skiftes disse ut med likeverdige deler.

Gjensidige kan avgjøre ved hvilket verksted reparasjonen

skal foretas. Innebærer reparasjonen en forbedring, gjøres

det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen.

Det vesentlige og det mest utsatte er ved grunnstøting. Vet om selskaper som har aldersfradrag på akslinger, samt dobbel egenandel ved to akslinger.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Nettopp! Kjører jeg på skjær her med et gammelt drev som går dundas, betyr vel dette at dersom det ikke finnes et tilsvarende gammelt drev å erstatte med blir jeg belastetet mellomlegget i verdi mellom nytt og gammelt drev.

Ergo aldersfradrag pakket inn i litt penere ordlag, og siden det ikke står noe om nedtrappingstrinn etter alder eller lignende vil det her bli utøvd skjønn ved verdisettelse av gammelt drev. Dette er det da trolig takstmann som vil bestemme.

Kan fort bli dyrt for oss med gamle drev og gamle motorer.

Denne setningen er jeg ikke helt komfortabel med: "Innebærer reparasjonen en forbedring, gjøres
det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen."

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk vite av et norsk selskap jeg tidligere hadde båten forsikret i at dersom det i forbindelse med en forsikringsskade ikke var mulig å få tak i tilsvarende brukt del og at ny del måtte monteres, ville dette bli betraktet som en verdiforøkelse av båten. Et spesielt stygt eksempel kunne være mastehavari, gjerne forårsaket av andre. Etter noen år ville masten forsikringsmessig være avskrevet og jeg ville ikke få noe som helst igjen på forsikringen. Jeg lurte på om forsikringsselskapet betraktet det som verdiøkning av en bil dersom det i forbindelse med en kollisjon ble nødvendig å erstatte f.eks. en skjerm ned en ny. Denne ironi var for avansert for selskapet.

 

I tillegg har norske selskaper det slik at man må gjette verdien av båten og forsikre den for denne summen. Ved evt. totalhavari får man ikke denne summen igjen, men den sum selskapet mener båten er verd. De vil forsøke å henvise til salg av tilsvarende båt for en sum de mener er representabel for verdien av din båt. Man er altså garantert å måtte overforsikre båten.

 

Jeg tviler ikke på at norske selskaper har stått for mange greie forsikringsoppgjør, men ovennevnte eksempler på hva som kan skje, gjorde det enkelt å skremme meg vekk fra norske selskaper. Jeg endte opp hos danske Pantaenius, og premien var ikke høyere enn den hadde vært for meg tidligere.

 

Jeg har i løpet av de 22 årene jeg har hatt båt(en) ikke hatt noen skader, og jeg håper jeg slipper det i fremtiden også (selv om jeg tilhører den kategorien båtfolk som kommer til å gå på grunn).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Selv gikk jeg for Tryg. Fikk rabatter via fagforeningen min hos dem, men kunne sluppet billigere hos Storebrand, ettersom jobben hadde en enda bedre avtale med dem, men båten min er tydeligvis for gammel til at jeg kunne registrere den online hos dem, ettersom webskjemaet ikke gikk lenger tilbake enn til 1975. Hadde jeg eldre båt måtte jeg sende dem en epost. Noe jeg gjorde. Etter over to uker hadde jeg ikke fått svar, heller ikke på purring, så da ga jeg F... og bestilte hos Tryg.

 

De er riktignok i underkant av tre hundrelapper dyrere, men jeg havnet under 1000-lappen, og det er jeg fornøyd med. Tross alt er det en gammel båt jeg har, og den har ikke masse teknisk utstyr heller. Jeg kommer nok til å heve forsikringsbeløpet noe etterhvert som jeg oppgraderer båten og får mer utstyr, men foreløpig trenger jeg ikke mer.

 

Jeg tok en kaskoforsikring på båten, med ansvar, brann, tyveri og skade ved diverse uhell, hærverk, dieseldyr osv. Tror det er mer enn nok for båten min. Og opplevelsen når jeg var i kontakt med dem var veldig positiv. Raskt svar og hyggelig oppfølging via telefon.

 

Men ettersom dette er min første båt og min første båtforsikring, så har jeg ikke noe erfaringsgrunnlag å komme med, bortsett fra at tidligere erfaringer med IF i forbindelse med andre forsikringer gjør at jeg aldri noensinne kommer til å benytte det selskapet. :nonod:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sammenligning av forsikring av båt (og enda mere for seilbåt) er krevende da vilkårene er så forskjellige. Aldersfradrag og geografisk virkeområde er nevnt. Men andre variabler er begrensninger på bruk utenom sesong, krav til at den står på land, krav om å ta av mast, begrensninger og snodige egenandelsendringer ved bruk i regatta, ytterligere begrensninger eller forbud mot shorthandregatta. Andre relevante punkt å sjekke opp er dekning ved utlån av båt til personer under X antall år, utleie av båt, regler for fortøyning, låsing og tilsyn samt dekning for jolle og motor.

 

Det er derfor viktig å tenke igjennom hviken bruk en har av båten og lese vilkårene til de aktuelle tilbud og se dette i sammenheng. Priser ser også ut til å variere stort for båter så det kan være god timelønn å bruke litt tid på valg av båtforsikring.

 

Jeg har selv Frende og er i kategorien de som har gått på grunn (under regatta) og i tillegg ytterligere 2 mindre hendelser hvor forsikringsselskap ble inviolvert. Jeg er godt fornøyd med hvordan Frende håndterte mine skader.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp hatt en runde hos de fleste forsikringsselskaper de siste 2 dager.

 

Atlantica 7900kr med 10.000 i egenandel forsikret for 1,2 mill og motorhavariforsikring

 

If der er jeg totalkunde idag samme forsikring med 12.000 i egenandel 24.000kr

 

Enter 16.000 ikke motorhavari

 

norwegian broker 13.000

 

nemi 18.000 ikke motorhavari

 

og ett par andre på rundt 20.000 kr

 

 

hva er årsaken til at atlantica er så mye billigere??

 

Er det noe man bør passe seg for??

 

Jeg har ikke bestilt ennå, men atlantica ligger godt an

 

 

Båten er en bavaria 33 sport 08 modell

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

har haft Atlantica i snart 30 år.....veldi førnøyd :smiley:

 

ett forsikringsselskap som spesialisert seg på båter og bare båter i snart 100 år

 

bra o billig forsikring så længe man håller seg i Europa !

 

http://www.atlantica.no/sv/batforsikring/

 

Fordeler for deg som er skadefri
  • Etter 1 skadefritt år får man skadefrihetsrabatt 10 % og på det nivået blir man liggende så lenge man er skadefri.
  • Etter 3 skadefrie år får man beholde skadefrihetsrabatten selv om en skade har inntruffet.
  • Etter 5 skadefrie år behøver man dessuten bare å betala 50 % av egenandelen ved en skade.
  • Etter 10 skadefrie år behøver man bare å betale 25 % av egenandelen ved en evt. skade og du beholder skadefrihetsrabatten

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har brukt Gjensidige fram til nå. Dyrt!!! Byttet til Eika Forsikring der det kom på halv pris! Ikke dårligere forsikret der. Tok med Pluss forsikring hvor da jolle, opplagsutstyr og div er med ved tyveri og brann.

Kasko med pluss på 98mod Hydrolift F-23 havnet på 3100kr.

 

Har du hatt skade i Eika? Da hjelper det lite at de er billige. Har ventet store deler av sesongen på tilbakemeldinger og har ennå ikke fått beskjed om at det er "case closed".

 

 

Jeg tok utfordringen, og ringte til Eika båtforsikring. Hos Gjensidige betaler jeg 7200 kr for min Mainship 390, hos Eika skulle de ha 12 000kr. Nesten dobbel pris det. Og jeg har ikke noe hurtiggående båt som er attraktiv å stjele heller. Foreløpig ingen over, ingen ved siden. Bruker fortsatt Gjensidige.

 

(iPad)

Vil nok heller ikke anbefale Eika. Betalte litt over 10.000 for full kasko med noe tillegg, men det hjelper jo lite når man må holde på hele sesongen med tull.

 

Har vel ikke akkurat blitt anbefalt Norwegian Broker heller.

 

Tror mye av dette kan dreie seg om hva takstmannen foretar seg. Jeg skal ta forbehold om akkurat dette nå når jeg skal skifte

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes Atlantica skulle hatt positiv omtale for å være åpne mht aldersfradrag.

Kan vanskelig se for meg at andre selskaper erstatter en 10 år gammel motor med ny uten avkortning.

 

Også er det slik at om en sparer 6000 kr i året i 10 år så blir det litt reperasjonspenger av slikt også.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Gjensidige er billigst for meg. Jolla er inkludert i hovedforsikringen, så jeg trenger ikke tillegg for den som jeg må i de fleste (alle?) andre. Men Gjensidige er dyre på biler . Jeg har kommet til at jeg sparer mer på å splitte forsikringene en jeg tjener på samlerabatter. Dog forsikret jeg en klokke for en årspris på 100 for å oppnå en slik kvantumsrabatt som jeg ellers manglet en forsikring for å få

 

Hvis man vurderer utenlandske så sjekk rettshjelpsdekning - den er ofte ikke med. Kan være kjekk å ha hvis det blir tvist ved kjøp eller salg

 

I Terra hadde jeg en skade en gang. Utmerket, raskt og smertefritt håndtert. Men det er 6-7 år siden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...