Jump to content

Anbefaling av ny båtforsikring?


avmønstret5

Recommended Posts

Nå har jeg etter noen historier og lest på nett osv, sitti i hele dag og ringt forsikringsselskaper mtp båten, samt også resten av forsikringene mine.

Jeg er totalkunde hos IF idag og har ringt bl.a tryg/atlantica, gjensidige, nemi, enter og tilbake til IF igjen!

Gjensidige er uten tvil best på pris for meg og ser jeg kan spare noen tusenlapper i året på å bytte til dem selv om båtforsikringen blir ca 3100kr dyrere.

Er det flere her som har erfaring med oppgjør hos gjensidige?
Har ikke satt meg helt inn i vilkårene rundt båt der ennå, men det ser ikke ut til å være de verste vilkårene.

Siden person/barneforsikringer er omtrent like med hva jeg har og det samme med bil og hus osv osv så er jeg ikke redd for de, men frykten for å gå på en smell på båten er tilstede.


Så er det begrunnet frykt å være i NB, eller er Gjensidige like vanskelige når det kommer til båt`?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Jeg hadde skade på båt, da brygga jeg lå på sleit seg høsten 2011, og da var Gjensidige helt utrolige. Ikke noe tull med oppgjør eller takst.

I sommer fikk jeg knust en siderute på båten, da vi lå i Nyhavn, og selvom den saken ikke er ferdig pga. at ruta ikke kunne settes inn i høst, så har også den saken gått helt knirkefritt.

Jeg har kun godord å si om Gjensidige når det kommer til behandling av sakene som jeg har hatt med dem.

Jeg fikk bekreftet at det for meg var fornuftig å bytte over til dem.

Link to post

Godt å høre, dude hva menes med det. Får du fysisk utbetalt pengene eller korter de ned på neste års premie bare?

 

Idag har jeg 8500kr i NB på båten

Gjensidige skal ha 14000kr med motor forsikring

Atlantica skal ha 8000kr med motor forsikring !

 

Er det verdt 5-6.000kr mer i Gjensidige enn atlantica?

 

Har noen svar som er overveide:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Godt å høre, dude hva menes med det. Får du fysisk utbetalt pengene eller korter de ned på neste års premie bare?

 

 

 

De siste fem år har vi fått pengene utbetalt etter generalforsamlingen

en gang på vårparten.

 

sist utbetaling utgjorde 15,4% av premien fra i fjor.

 

det negative, og litt rare, eller uforståelige, er at disse

pengene rapporteres inn som kapitalinntekt, og således må man skatte

28% av de.

Link to post

Jeg har hatt båten forsikret i Atlantica i år, men som normalt så er jeg "på hugget" for å sjekke andre selskaper, og lurer litt på Norske Sjø neste år. Man trenger ikke være medlem av KNBF, men får rabatt hvis man er det.

Jeg har ingen tro på at det kan være lønnsomt å ha "totalmedlemskap" i et forsikringsselskap, på lik linje med alle kontoer i samme bank. Finansportalen er derfor et meget godt verktøy. Sparte nettopp kr. 3000 på å flytte bilforsikringen vekk fra If.

Finansportalen har dessverre ikke laget søk etter båtforsikring, men Smarte Penger har en grei oversikt over ganske mange selskaper med link til deres vilkår.

Link to post

Fikk beskjed om at ved gjensidige så erstattet de med markedsverdi.

Og om jeg hadde en skade på drev eller motor så ble det også tatt ut fra markedsverdi!

Hva vil det si?

 

Hvis jeg går på med mine 6 år gamle drev, de blir ødelagte. Repareres dem mot egenandelen da?

Hvis de blir totalskadet, hvordan erstattes dem da? med nye? eller med brukte? hva menes med markedverdi her?

er markedsverdi hva det vil koste å skaffe nye da? eller er markedsverdi hva det vil koste og erstatte med samme årsmodell brukte drev eller motor?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Fikk beskjed om at ved gjensidige så erstattet de med markedsverdi.

 

Og om jeg hadde en skade på drev eller motor så ble det også tatt ut fra markedsverdi!

 

Hva vil det si?

 

Hvis jeg går på med mine 6 år gamle drev, de blir ødelagte. Repareres dem mot egenandelen da?

 

Hvis de blir totalskadet, hvordan erstattes dem da? med nye? eller med brukte? hva menes med markedverdi her?

 

er markedsverdi hva det vil koste å skaffe nye da? eller er markedsverdi hva det vil koste og erstatte med samme årsmodell brukte drev eller motor?

Jeg kan sitere gjensidiges takstmann Jan Egil Hektoen: om du går på og akslinger og propeller blir ødelagt får du helt nye. Kan bli trekk om propellene var skadet fra før.

Jeg har valgt Gjensidige ut fra bla dette. Grunnstøting er kanskje den skaden som er mest reel, og som kan koste skjorta. Synes derfor dette er vesentlig.

Sist vinterstorm ble kalesjen på min båt ødelagt. Den var 7 år gammel, og Gjensidige dekket 50%. Dette var meget bra.

Link to post

Fikk beskjed om at ved gjensidige så erstattet de med markedsverdi.

 

Og om jeg hadde en skade på drev eller motor så ble det også tatt ut fra markedsverdi!

 

Hva vil det si?

 

Hvis jeg går på med mine 6 år gamle drev, de blir ødelagte. Repareres dem mot egenandelen da?

 

Hvis de blir totalskadet, hvordan erstattes dem da? med nye? eller med brukte? hva menes med markedverdi her?

 

er markedsverdi hva det vil koste å skaffe nye da? eller er markedsverdi hva det vil koste og erstatte med samme årsmodell brukte drev eller motor?

 

Bruker Gjensidige og fikk en girskade på den ene motoren i sommer, giret var brent fast og ville ikke lenger i revers. Motoren / drev / gir er ca 10 år gammelt. Jeg fik erstattet med 50 % (5 % reduksjon hvert år, maks 50 %). Reparasjon (arbeid) og nytt gir kom på 40 tusen, og jeg måtte altså være selvassurandør med 50 % til tross for 100 % premie. Forøvrig greit og kurant oppgjør. Har dekning for motorhavari også.

Link to post

Dette var svaret jeg fikk fra gjensidige på dette spm:

Hvordan gjøres reperasjon ifm med skade på motor drev/hekkaggregat?

Blir ett totalskadet drev erstattet med ett nytt, eller blir det anskaffet ett tilsvarende drev fra samme årsmodell?
Og hva gjøres dersom det kan repareres?

Og hvordan fungerer det med aldersfradrag hos dere på disse skadene?

 

Reparasjon
Kan båten repareres til vesentlig samme stand som før, erstattes reparasjonsomkostningene begrenset til forsikringssummen. Dersom reparasjon av de enkelte deler etter Gjensidiges vurdering vil være teknisk eller økonomisk ulønnsomt, skiftes disse ut med likeverdige deler.

Gjensidige kan avgjøre ved hvilket verksted reparasjonen skal foretas. Innebærer reparasjonen en forbedring, gjøres det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen.

Kontanterstatning utbetales på grunnlag av takst, hvorav arbeidskostnadene erstattes med 50 %.

Merverdiavgift og andre avgifter erstattes kun når dette er betalt.

 

 

 

Hvordan tolker dere svaret?

 

Innebærer reperasjonen en forbedring, gjøres det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen?

Vil det si at ett nytt drev er en forbedring? Og hvem fastesetter verdien av forbedringen?

Jeg vil si at å få ett nytt drev ikke gjør at jeg får noe igjen for det ved ett salg allikevel ?

 

 

 

PS:

 

Og er det tilfelle med aldersfradrag i gjensidige og storebrand, er det da noen forskjell på ha båten i disse selskapene til ca kr 14.000pr år enn å ha de i f.eks atlantica til kr 8000kr pr år?

 

 

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

fikk nå også svar på spm fra storebrand også:

 

Dette høres bra ut.

 

Nå har jeg sjekket opp litt info ang båten, og har fått følgende svar:

 

Båt/motor etc. erstattes med tilsvarende modell og ytelse. Dersom en av dine Volvo Penta D3 motorer blir totalskadet vil vi erstatte den med en motor som er så lik som mulig den du hadde før skaden.

Dvs. i dette tilfellet en Volvo Penta D3 av samme årsmodell med samme ytelse. Dersom det ikke er mulig å oppdrive en slik motor vil Storebrand tilby en modell med samme ytelse så nært opp mot din modell som mulig /alternativt kontantoppgjør der beregningen

gjøres ut ifra modellens markedsverdi ved skadetidspunktet.

 

Dersom skade på båt eller motor kan repareres erstattes reparasjonsomkostningene. (her har vi da satt egenandel på 8000,-). Dersom skadene på båt/motor eller deler av disse ikke er lønnsomme å reparere erstatter Storebrand det som er skadet med likeverdige – eller

I det alt vesentlige likeverdige deler.

 

Vi tilbyr altså først og fremst et lignende produkt med samme årsmodell som det skadede. Dersom dette ikke er mulig å oppdrive på markedet finner vi en modell så nær som mulig den du hadde.

Dersom du ikke er fornøyd med dette alternativet tilbyr vi kontantoppgjør basert på båten/motorenes markedsverdi ved skadetidspunktet.

 

Det eneste som reduseres prosentmessig fra Storebrands side på erstatning er elektronisk utstyr i båten.

På dette punktet avskrives 5% for hvert år fra forsikringen påbegynte ned til minimum 50%.

På PC og GPS avskrives 10% per år ned til minimum 80%.

 

Så fulgte jeg opp med ett bekreftende spm bare:

Så motor, drev/hekkaggregater erstattes/repareres mot egenandel uten aldersfradrag ?
Og om det ikke lar seg gjøre så erstattes det med kontantutbetaling mot markedsverdi?
Men om det ikke repareres eller kan oppdrives så blir det ikke erstattet med nytt?
Svar:

Ja, det stemmer.

 

På reparasjonsdelen er det viktig å tydeliggjøre at en motor som hadde nyverdi på f.eks. 100.000,- ikke vil bli prioritert til reparasjon dersom reparasjonskostnadene nærmer seg samme sum som

Motorens markedsverdi ved skadetidspunktet. Si at du har denne motoren i 10 år og markedsverdien synker til 60.000,-. Dersom du får en skade som koster 58.000,- vil Storebrand heller prioritere en ny motor til 60.000,-.

 

Vi har ikke noe eget aldersfradrag i prosent på motor, drev/hekkaggregater. Erstatning og kontantoppgjør regnes ut ifra markedsverdi.

Dette synker jo gjerne i verdi over tid, og en 2009 modell motor vil ikke bli erstattet med samme motor i 2014 modell dersom det er stor prisforskjell på disse i markedet.

 

Du får altså samme type motor, drev/hekkaggregat (samme årsmodell, type, ytelse etc) som du hadde ved skade eller så nært opp mot samme som mulig.

Evt. Kontantoppgjør mot markedsverdi.

 

 

 

Så det er ikke aldersfradrag i storebrand, men defekt blir ikke erstattet med nytt, men med samme modell/type så nært samme årstall og stand som mulig..

 

Om jeg ikke er fornøyd med det, så får jeg utbetalt markedsverdi på den ødelagte delen.

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Som jeg tidligere har skrevet så kan jeg bare ikke forstå hvorfor forsikringsselskapene som praktiserer aldersfradrag ikke setter ned årspremien, men isteden øker den.

 

F.eks. Båt forsikres til 1 mil. med en årspremie på kr. 10 000,-.

Etter 5 år har forsikringsselskapet økt årspremien til kr. 13 000,-.

Du får en stor skade så båten må kondemneres eller drevet må kondemneres.

Pga. aldersfradrag så får du igjen syv hundre tusen for båten (eller 70 000 for et drev med verdi på kr. 100 000).

(vet at noen selskaper legger til grunn verdien på båten, men det kunne like gjerne vært skade på et drev som i eksempelet).

 

 

Det er vel derfor det er så viktig å at en runde med prisforespørsler, men husk å sjekk betingelsene nøye.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Det er et bra spørsmål Mouche. Tror det er få som gjør dette.

 

Hvis du følger opp hvert år så kan du kanskje få en liten reduksjon, men det står ikke i forhold til f.eks. et drev som reduseres verdien med f.eks. 50% av opprinnelig verdi.

Har selv sjekket med forsikringsselskapet og det ga liten eller ingen og noen ganger uansett noe økning av årspremien.

 

Hvis vi går noen år tilbake da prisene på bruktbåt prisene holdt seg eller økte i verdi så praktiserte forsikringsselskapene det samme med verdi reduksjon på f.eks. erstatning på drev.

 

 

Så man må sjekke pris og betingelser ofte.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Jeg fikk bekreftet på tlf av en forsikringsselger igår om at de praktiserte følgende ting, og det var noe som ble praktisert i alle selskaper. Og ja det kunne virke som en uting og gjøre:

Sovende kunder, altså kunder som hadde vært i 3-5 år og aldri tatt kontakt men bare var kunder, der ble alltid prisene skrudd opp. Siden dem i de fleste tilfeller ikke hadde kontroll på hva de hadde og heller ingen kontroll på hva prisene er.

Mens dem som hadde kontakt en gang i året, eller annet hvert år de fikk bedre priser enn sovende kunder, da de ble oppfattet som handlende kunder.

Utspekulert ja det syntes jeg. Så for all del følg opp forsikringer hvert år!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

På den forrige båten, tok jeg kontakt etterhvert som båten sank i verdi, og premien ble da nedjustert. Det er nok en relativt stor prosent av båteiere som tror båten deres er mer verdt enn den i virkeligheten er, og som kunne spart en del på premien.

 

Dette er et poeng der mange kan spare mye penger.

 

Han jeg kjøpte båten av hadde hatt den i 10 år og aldri justert ned, betalte for 2,3mill og nesten 20k i året.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...