Jump to content

Anbefaling av ny båtforsikring?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg er svært fornøyd med dekning og pris hos Gjensidige. Nå har jeg heldigvis ikke hatt bruk for forsikringen, men erfaringer fra dengang jeg jobbet i bilbransjen med bilskade, tilsier ryddig holdning fra dem. Har ikke funnet andre selskap med samme dekning med priser i nærheten...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Enig med Kjetil1 vedrørende Gjensidige. I motsetning til ham har jeg fått bruk for båtforsikringen. Meldte skade. Ble oppringt av en takstmann som satt i gang en mekaniker osv. Befaring, takst, utbetaling. Raskt og profft. Betaler ca 1700 i året for en gammel Nidelv 24. Er totalkunde.

Link to post
Share on other sites

Ikke gå i fella med de billigste selskapene. De har gjerne noe med liten skrift de aldri opplyser om. Gjerne er aldersfradrag en gjenganger. Største faren er vel kanskje grunnstøting. Da hjelper det ikke å få fradrag for brukt utstyr, for damp du måtte betale

Nesten alt selv. Kan som flere anbefale Gjensidige.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Har Sparebank1 og er stort sett fornøyd med dem. Valgte dem mest fordi jeg har finansiert båten hos dem, men også fordi de hadde mest OK pris i forhold til andre jeg sjekket opp. Men som All In skriver, det står dessverre ofte ting med liten skrift, noe som kan være greit å sjekke opp i forhold til hva du forventer å få dekket ved skader. For eksempel var det lite å hente da storseilet revnet for et par år siden, det var for gammelt. Forsto det slik på en "nabo" i havna at hans forsikring dekket skader på selv gamle seil og at han hadde et dansk forsikringsselskap, muligens Pantaenius?

Link to post
Share on other sites

Ville satset på Gjensidige eller If. De største selskapene i Norge, og så vidt jeg vet har de ikke vilkårsfestet noen aldersfradragstabell ved delskade. (noen år siden jeg finleste vilkårene til Gjensidige, så det kan ha endret seg). Vær obs på at det stort sett er markedsverdi, og ikke nødvendigvis forsikringssum, som legges til grunn ved totalskade. Disse er imidlertid trolig og de dyreste, men en båtpenge eller 3 til eller fra for ordentlig forsikring, kan det fort være verdt om du plutselig får en skade.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurdere nå å skifte min båtforsikring fra dyre Pantaenius til en rimelige forsikring for kun nordiske forhold. ...

 

Ingen konkrete forslag men sjekk at de rimeligere forsikr.selskapene har like gode betingelser som Pantaenius.

Som f.eks dette med aldersfradrag.

Har hatt to skadeoppgjør med Pantaenius og det har vært til min fulle tilfredshet begge gangene.

Er du medlem i Svenska kryssarklubben så slipper du med halv egenandel også.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg hadde Sparebank 1 har nå byttet til Tryg. Ser det er forskjell på båtforsikringen på båter med utenbords motor.

I Sparebank 1 står det i vilkårene at påhengsmotorer fra 50 hk og nedover skal være innelåst i " hus" når båten er i opplag på land.

Tryg har at fra 25 hk og nedover skal stå innelåst når båt er i opplag.

 

Dette er ikke hovedgrunnen til at jeg byttet, men en kjekk liten detalj siden jeg har en 4 takter 40 hk som det er uaktuelt å skru av for å lagre inne.

Båten brukes hele vinteren, tar den opp og setter den under ett lite pressening tak når jeg reiser på jobb.

Så nå er det hvertfall forikring på den når den står på land de 14 dagene jeg er på jobb.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har Sparebank1 og er stort sett fornøyd med dem. Valgte dem mest fordi jeg har finansiert båten hos dem, men også fordi de hadde mest OK pris i forhold til andre jeg sjekket opp. Men som All In skriver, det står dessverre ofte ting med liten skrift, noe som kan være greit å sjekke opp i forhold til hva du forventer å få dekket ved skader. For eksempel var det lite å hente da storseilet revnet for et par år siden, det var for gammelt. Forsto det slik på en "nabo" i havna at hans forsikring dekket skader på selv gamle seil og at han hadde et dansk forsikringsselskap, muligens Pantaenius?

 

Mener Sparebank 1 har aldersavkortning, dog trenger du ikke ta ned masta når båten står på land (IF) og du får fin rabatt om du er medlem i et fagforbund.

Link to post
Share on other sites

Tryg har aldersfradrag på elektronikk , sitat :

"Ved tap av fastmontert elektronisk utstyr reduseres

erstatningen med 10 prosent per år fra utstyret var nytt.
Maksimal reduksjon er 50 prosent. Erstatningen
beregnes av nyverdi på skadedagen. Dokumentasjon skal
legges frem når selskapet krever det.
Bærbar PC dekkes fullt ut inntil den er ett år. Deretter
reduseres erstatningen med 20 prosent per år fra den
var ny. Minste erstatning er 20 prosent."
Om reparasjoner skriver de:
"Når båten kan repareres til samme eller vesentlig
samme stand som umiddelbart før skaden, dekkes
kostnader til reparasjon.
Skadde deler skiftes med likeverdige når selskapet finner
dette lønnsomt. Hvis reparasjon krever nye deler, og de
skadde delene var forringet som følge av slitasje, gjør
selskapet et forholdsmessig fradrag i erstatningen.
Selskapet har rett til å overta utskiftede deler."

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

En ting er aldersfradrag på utstyr. Men hvis man ser på grunnstøting, så er det kanskje her skadene oppstår, og som må ha god forsikring. Om du har et selskap som har aldersfradrag på drev, aksling etc, vil forsikringen være null verdt for de fleste båter. Hvertfall for oss som har båter eldre enn åtte år...

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...