Jump to content

MaSa2 Skal hentes hjem!


MaSa

Recommended Posts

Da er straks tiden kommet for og hente hjem vår nye båt "MaSa II" fra Bergen til Langesund.

 

Båten ble til slutt en 2008 modell Bavaria 33 sport.

 

Jeg har kontaktet en person angående muligheten for han til å kjøre den fra Bergen til Kr.sand for meg, men har utrolig lyst til å hente den hjem hele veien selv.

 

Er klar over at årstiden er i mot meg når det gjelder været. så er avhengig og kaste meg i båten litt på sparket.

Båten skal være klar for turen, så det skal ikke være noe og utsette på det.

Alt nødvendig skal være på plass osv

 

Jeg har kikket litt på langtidsværmeldingen og den ser pr idag lovende ut i forhold til slutten av neste uke og helgen.

Så jeg har ett håp om og få den hjem rundt de tider.

 

Skal virkelig si jeg gleder meg til og få fartøyet hjem og i riktig havn nå :)

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Takk for det, syntes den er ganske så flott selv, og størrelsen er noe jeg vil kalle tilnærmet optimal i forhold til hva vårt bruk er:)

 

Skal nok komme litt oppdateringer under henteturen.

En tur jeg håper jeg får tatt selv:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Værmeldingen idag er vel typisk for det en kan møte på denne årstiden; en hel del vind og bølger fra Sletta, ved Kvitsøy, friskt ved Obrestad fyr, utenfor Egersund og forbi Lista. Med en slik båt trenger du vel bare et vindu på noen timer for å komme deg forbi dette strekket, men det er vel her primært utfordringen ligger. Utfordringen er jo også at ting endrer seg fort på denne tiden av året, slik at det kan bli behov for noe landligge.

 

Høres gøy ut og grattis med ny båt!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Tror dette blir en flott tur,selv om årstiden ikke er den beste.. Gratulerer med ny fin båt :flag_bp:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sitter og planlegger litt rundt hentingen.

 

Er veldig spent på været fremover, idag ser det ikke bra ut, men ifra onsdag/torsdag og over helgen så ser det jo faktisk veldig lovende ut på langtidsmeldingen...
Jeg er veldig klar over at det endrer seg like fort som F.

 

Men jeg har en drøm om å få til avreise fredags formiddag og kanskje klare og komme meg til egersund, og dra avgårde derifra tidlig lørdag og komme meg hjem i løpet av kvelden.

 

Men hvilke plasser fra bergen til egersund er det åpent på marinaer og hvor har dem nice price :) på denne tiden av året ?

Fyller opp tanken i Bergen og rundt stavanger egersund var i allefall tanken

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Rett nord for kopervik er det billig diesel, og det ligger ved en vanlig bensinstasjon og er åpent døgnet rundt... Kopervik er også et greit utgangspunkt for start tidlig morgen for å runde Jæren/Lista...

Derfra til Kristiansand er det vel rundt 140nm og da er du jo over det verste strekket...

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Husk at det er korte dager med dagslys nå og blir det litt sjø slik at farten må ned så rekker du færre nm pr dag.

Hva slags nav utstyr er det ombord? Radar?

Ville også vurdert å ha med en redningsflåte på denne tiden av året.

 

Gunstige steder for diesel på veien er vel i Egersund og så hos Nilsen på Flekkerøya. Passer vel bra med ruta di og du slipper å gå så langt ned på tankene.

 

Lykke til og god tur :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk takk, skal undersøke plassene og tlf nummer.

 

Har2 type kartplotter og radar. har ikke redningsflåte pr nå, kun en liten jolle!

 

Men har vurdert og ta med en redningsflåte i fra jobben for denne turen.

 

Jeg arbeider nok på vannet i bekmørket, så på denne turen vil jeg nok ta i noenlunde lys.

 

Ser for meg avreise i lysningen ca 0730 til ca 1730-1800 .

 

Men stopper ikke i kragerø kl 1800 for og si det slik:) da kjører jeg hjem .

 

Men er fullstendig klar over at turen kan bli avlyst og/eller avbrutt på kortvarsel eventuelt ta en dag lenger tid.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så er det jo følgende aktuelle havner og nødhavner underveis:

Mosterhavn - Bømlo (før Sletta)

Skudesneshavn - hvis du må vente på fornuftig vær over Boknafjorden

Kvitsøy - Boknafjorden

Kirkehamn - Hidra (flott plass!)

Deretter er det å gå langt ute utenfor Lista til Farsund.....eller Kr.sand.

 

Lykke til! Trenger du noe hjelp i Bergen, så si i fra! Dieselen her er billigst under Askøybroen.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Sitter og planlegger henteturen for MaSa II nå.

 

Planen er og gå ifra Bergen formiddag fredag og ankomme Langesund engang i løpet av helgen..

 

I følge YR så ser det ut til og kunne bli en flott tur til tider, men kan også se ut som Haugesund kan være litt værutsatt og Lista kan fort bli verste punktet.

 

Men Bergen, stavanger egersund og kr.sand og videre derifra ser fint ut :)

 

Jeg får håpe ikke været endrer seg drastisk ut uken, siden jeg arbeider i Suldal for tiden Erøyna..

 

Og reiser videre herifra torsdagskveld, så har jeg kjøpt flybillett til co-piloten min og svigerfar som skal kjøre bilen hjem igjen..

De henter jeg på flyplassen kl 10 og derifra bærer det rett sør og østover:)

 

Noen som har noen formeninger om langtids været ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Fredag ser helt ideelt ut for Jæren, dvs Obrestad fyr. Vil anbefale at du kommer deg tidligst mulig over Sletta på fredag, dvs forbi Ryvarden fyr. Det friskner på utpå ettermiddagen. Og det ser ut til å være smart å komme forbi Lista før lørdag kl 12; da friskner det på her også.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Angående Sprangereid så tar vel det en god del lenger tid?

 

Fra kr.sand og hjem så er jeg ganske godt kjent så der føler jeg meg trygg hele veien.

 

Men fra kr.sand og retning Bergen blir jeg førstereis :)

 

Jeg kommer nok ikke fra Bergen før tidligst kl 11 fredag, så vil jeg forhåpentligvis ha rundt 22-26 knop så mye av strekket som det lar seg gjøre.

 

Jeg håper og kunne holde løpet til kl ca 18-19 før det blir kvelden.

 

Vil helst ta vestkysten i noenlunde dagslys.

Men hvis været vil det annerledes så går jeg gjennom natten også.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det er vel ca 130 NM til Egersund. Kan jo være at du greier det til kl 18. Tidlig lørdag morgen, så har du taket på Lista også, men her er jo noen if and buts.

2 m dyp og 4,5 m seilingshøyde. Du kommer ut ved Spangereid og da setter du kursen rett mot Mandal med Lindesnes i hekken, for å si det slik. Det mest effektive er selvsagt å gå langt ute rundt Lista og sette kursen østover utenfor Lindesnes fyr.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/

 

Denne siden brukte eg når eg henta båt i september og gikk motsatt av deg...

Sletta (haugesund er neppe noe problem, bare gå langt nok ut fra land, godt utom Bloksa og hold kursen langt nok sør før du svinger inn til Hgsd, så slipper du all straumsjøen nær land..... Er det OK over boknafjorden er det bare å holde strak kurs fra Skudesnes til du runder jæren, alså utom Kvitsøy, lite å gjemme seg bak der uansett:-)

 

God tur!

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...