Jump to content

MaSa2 Skal hentes hjem!


MaSa

Recommended Posts

Hei og gratulerer med ny båt :):)

Kjører strekningen du skal ta hvert år, samt jeg tok den i november i fjor. Ser at du planlegger å kjøre til 18-19.00 på kvelden, glem det.... Lag en plan som sier du skal inn til kai senest kl 16.30 Etter dette tidspunkt blir det for mørkt å kjøre, du ser ikke teiner og annet skrot i vannet...... Det vil alltid bli forsinkelser, så du kommer max til Skudenes eller Kvitsøy på fredag om du starter kl 11 +-. Er du heldig, legger du deg inn til Tananger. Starter du 07.30, rekker du helt til Mandal / Kristiansand, så da er du ferdig med det værste.

Alt kommer ann på vær og vind, men møter du rufsete sjø rundt Jærens rev, roer det seg som regel ned når du nærmer deg Egersund. Vind fra nord er bra, da slipper du å slå hele veien da det garantert er en del bølger der ute.. Har kjørt både nært land på Jæren , til langt ute, ingen fasit, været og bølgene bestemmer. Mer bølger langs land, men bølgeretningen bestemmer kursen.

Blir ofte urolig sjø når du nærmer deg Lista, så har du tid, ta turen bak Lindesnes via Spangereid kanalen :)

Holder du deg i beltet på ca 100 meters dyp, er dette som regel det enkleste å følge. Jeg bruker alltid Ipad aktivt underveis, jada, har alt mulig annet, men padden er genial på slike turer som krever kontinuerlig navigasjon. Få en til å styre kartet / kurs, så styre du båten :)

I fjor da jeg hentet min båt, var det meldt 6ms, møtte 5 til 6 m bølger i 4 timer fra Egersund til Tananger, ikke bra.....

Så ha respekt, ingen skam å vente om forholdene ikke er bra..

Lykke til

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående tiden jeg har satt på stopp

 

Så er det med bakgrunn på hva min egen erfaring er bare, jobber nå på båt i båt ved vannet over og under inne ved erøy i suldal område, her gir vi oss da vi ikke ser noe mer på sjøen om dagen det er ca kl 18 pr idag, avhengig av skydekke osv.

 

Tidspunktet er sett på som maksimalt utnyttet.

 

Vi tar det nok med ro, stresser ikke, eneste som gir bekymringer er vær og vind :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ikke noe poeng med å gå Spangereidkanalen annet enn hvis du er lei av humping etter Lista ..da svinger du inn i le ved Farsund og går innaskjærs det stykket ...jeg hadde bare rundet Lindesnes og satt baugen mot Båly og gått innaskjærs til Tåneset og videre forbi søgne til Kristiansand osv...
Bare spill av tid å gå Kanalen i mine øyne .. :wink:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått installert meg i MasaII

Fått meg en pizza og ser på tv nå.

 

Har rigget opp båten for hjemreise, så det som gjenstår nå før avreise i morgen er å hente min co-pilot på Flesland kl 0915 kjøpe ferskt brød, og bunkre diesel !

 

Satser på avreise rundt 1030-1100

 

Skal se om det kommer noen bilder og oppdateringer i løpet av dagen :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Lykke til!!

Jeg var med og hentet båt i Bergen i august i fjor. Det er en brygge et par km fra Flesland hvor jeg ble plukket opp. Jeg brukte vel 20- 30 minutter å gå fra jeg gikk av flyet til brygga.

5- 10 minutter fra denne brygga er det bunkring og hvis jeg ikke husker feil så er det også matbutikk der. Husker ikke hva plassen heter, men det er sikkert noen andre her inne som vet.

Håper dere får en flott tur :thumbsup:

/per

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått installert meg i MasaII

Fått meg en pizza og ser på tv nå.

 

Har rigget opp båten for hjemreise, så det som gjenstår nå før avreise i morgen er å hente min co-pilot på Flesland kl 0915 kjøpe ferskt brød, og bunkre diesel !

 

Satser på avreise rundt 1030-1100

 

Skal se om det kommer noen bilder og oppdateringer i løpet av dagen :)

Bilder og skildringer må dere formidle :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg bunkrer her jeg ligger ute på Askøy.

 

Rett over 9kr literen må være billig vel :)

 

Sap mAIS?

Er det en app? Fant noe som kommer fra marinetraffic lastet den ned og registrerte meg gratis der. Er det den du mener?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

mAIS ja. Enkelt oppsett med registrering, så er det bare å huske å starte appen før du starter. Hentet båt sammen med Adland tidligere i høst, da var det god underholdning både for De hjemme og veldig mange her på Båtplassen. Det var så stor aktivitet på hentetråden at ytterligere navigasjon var nesten unødvendig:) Det var en kjempetur, så jeg håper det klaffer med været og alt går bra!

Link to post
Share on other sites

Strusshamn.ved Askøy båtsenter

Sitter og knoter på nytt leketøy. Kartplotteren her ombord er en garmin gpsm 4008

 

Jeg gjorde ett eller annet inne på kartdatum som nå har gjort så alt er borte. Noen som har noen tips :?/

Sitter og knoter på nytt leketøy. Kartplotteren her ombord er en garmin gpsm 4008

 

Jeg gjorde ett eller annet inne på kartdatum som nå har gjort så alt er borte. Noen som har noen tips :?/

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kartplotteren er i orden igjen iallefall..

 

mAIS der har jeg registrert med mmsi og navn men finner ikkemeg selv via internett og marinetraffic.com

 

 

Her kommer kveldskosbildene mine fra dagens kveld.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32495/bilde_2kk.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32495/bilde_1kk.jpg


prøvde og legge bildene rett ut, men fikk ikke det til.

 

Noen som kan forklare hvordan det gjøres?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...