Jump to content

MaSa2 Skal hentes hjem!


MaSa

Recommended Posts

Da skal innleggene deres besvares så dette blir en lang rute :)

De kaster ikke bort tiden iallefall.. her går det unna..

Vi valgte og peise på og ikke se oss tilbake siden været var så godt, hadde det vært dårligere vær så hadde vi tatt tiden til hjelp.

 

Hvor langt er det sannsynlig at de kommer i dag? De har jo et utrolig vær......0-2m/s rundt hele kysten.

I den farten de holder nå, har de omtrent 10 timer igjen effektiv kjøring. Kan det tenkes at de går "all the way".

Da vi leste dette innlegget så var det fristende og prøve å gå "all the way" men det ble med tanken da vi hadde gjort en avtale i Kr.sand med ett par bekjente som inneholdt varm mat og kald øl :)

 

De snakket vel om å gi seg før det blir mørkt. Da har de bare 3-4 timer igjen og kan ikke komme lenger enn Egersund. Kan godt være at de gir seg før det også.

I utgansgpunktet ville vi gi oss i skumringen og det var da vi hadde bunkret i Egersund, men skuta fikk en ny plan :)

 

Det går vel litt diesel med 24knop, og de må/bør vel bunkre før Egersund

Etter fylling i Egersund så regnet jeg kjapt på det, fasit så langt var ca 62L pr time snitt fart til dit på ca 24,5 knop

 

Her går det virkelig unna for Bamblingene bra :smiley: V

Pluss at det er en fin naturopplevelse å kjøre inn bak Eigerøya og fastlandet inn til Egersund. :thumbsup:

(nesten som å kjøre båt på et fjellvann, for oss sørøstlendinger)

Du ser ut til å være en Bambling selv så du vet jo hva vi er lagd av :), Angående innseiling til egersund så var det høydepunktet sålangt på turen.

Og vi sa det til hverandre da vi seilte inn Nyleia ved stord at dette er jo nesten som ett fjellvann :)

 

Nå er dere vel snart på vei inn sundet i tussmørket. Kjør forsiktig så dere ikke kjører på noe det siste stykket da. Mørkt på vannet på denne tiden.

Edit: ser dere går i 2,5 knop nå. Veldig lurt å ta det med ro om magefølesen ikke er 100.

.

Vi hadde fortsatt lyset med oss her, 2,5 knop i innseiling der var pga kystverket og en annen båt drev med vedlikehold på noen staker i en liten gummibåt, tok hensyn til dem :)

 

Har du forresten radar på MaSa2, og lønner det seg å gå langt til havs i mørket? Har lite erfaring med nattseiling.

Ingen Radar på MaSa II , Normalt ville vi gått en del lenger ut pga bølger, men det var blikk og litt hjelp fra stjernene gjorde at vi så nok en stund til.

 

Ja de dundrer videre i høstmørket. Ser RS Hvaler er på på vei ut mot Neset andre veien så de møter nok den. Gøy å følge med! Blir det Mandal eller kanskje til og med Kr Sand i kveld?

Vi sså den, men den gikk en god del lenger ut for oss, så det ble ingen hilsing.

 

Håper det ikke er for mye blåser i området de kan risikere å kjøre på...

Dette var vår største bekymring, vi håpet på hjelp av måneskinn men den kom ikke opp før vi var fortøyd og trygge i havn, vi tok i utgangspunktet litt sjangs når det gjadt blåsene, men valgte og gå på dype områder for og minske faren for det.


Jeg tok meg litt mat og en "nap" da de var i Egersund, og når jeg nå er på igjen så passerer de Mandal. Imponert er jeg!! De må jo kose seg voldsomt der nede.

Hvordan er været nå, mon tro? Er det noen fordel om der er måneskinn når man er på sjøen om natten, eller er det sjenerende for nattsynet?

Vi hadde det helt topp, været var litt overskyet og litt vekslende yr/regn helt til jæren, før det ble stjerneklart resten av turen.

Måneskinn er alfa omega syntes jeg da den skinner opp havflaten og hjelper mot blåser.

 

Ser man på väderutsikterna så är det nog skäl att komma österut så fort det går.

Det ser ut att bli andra bullar i morgon kväll.....

Och månsken - ja tack, då ser man ju sjön!

Du hadde helt rett, vi sjekket været og så det var meldt opp i mot 12-16 S/M rundt Lista dagen etter litt utpå dagen, men istedet for å risikere det så valgte vi bekjentskapet i kr.sand :) Men dette var en stor del av grunnen, for man vet aldri, vinden kunne økt på tidligere enn forventet så vi sjangset ikke.

 

Ser de går på innsiden av Flekkerøya. Da blir det ikke noe kveldsmat på Bav'en i kveld.
Gutta har fortjent en kald en når de er i havn synes jeg :-)

Bav`en haddee fått nok :)

Men vi derimot følte vi fortjente noe kveldsmat :)

 

Har kursen gjennom Vestergapet, nå er det like før jeg kan se dem i fra stuevinduet, så det blir jo artig!

Vi så dessverre ikke stuevinduet ditt så vi fikk ikke blinket med topplanternen hehe ;)

 

Vil tro de har kjørt opp litt diesel i dag også... Men det må være moro når man gjør såpass distanse! :-)

Diesel gikk det litt av, men det var forventet så det ofret jeg ikke en tanke, alternativer var dekkslast på båt eller veifrakt og der ble summen oppimot 30-35.000kr til kr.sand bare.

 

Har de lagt seg ved Hartmanns brygge? Der bør en iallefall ikke fylle diesel, da det er et ran med den dieselprisen.

Vi la oss der, det var første vi kom til, vi var ikke kjent på bryggene der nede så vi orket ikke lete i mørket.På vei mot hartmann så gikk forbi gjestehavnen men der var landgangen fra flyteannlegget og til land tatt vekk.

 

Vel kjørt :smiley: Imponerende etappe, meget bra. En matbit og en kald øl er der vel unt nå.

God tur videre i morgen.

Takk, og matbiten samt ølen smakte utmerket, det forresten inntatt i salongen ute i båten kun iført t-skjorte mens det var -4 rundt oss, skal si det er en ny båtverden som venter oss, mye varme ombord :)

 

Av de seks timene jeg var i møte på jobb i dag er jeg ganske sikker på at fokuset i større deler av dette var på turen deres via mAIS og bp(selvsagt i all diskresjon:)). Veldig gøy å følge med, og litt grønn av misunnelse. Godt jobbet og god tur videre!!:)

Artig og lese, diskresjon er ikke viktig når det gjelder båt :) Vi satte pris på følget :)

 

Imponerende etappe! :thumbsup: Kos dere med noen kalde i kveld, det har dere fortjent. Blir jo lite bilder for oss her inne å se på når turen går så raskt, men vi som har holdt følge med AIS'n får klare oss med det :wink:

Takk og vi koste oss veldig.Bilder skal komme, men det blir mye samme,siden vi ikke tuslet på turen, mye bilder i fart og av båten til kai.


Var det svart der ute eller fikk dere litt lys fra månen?

Rekker du helt til Langesund etter fyllingen i Egersund uten å komme for langt ned på tanken?

Regnet du ut forbruket mellom fyllingene i Bergen og Egersund pr nm eller har du oversikten i motorinstrumentene?

Det ble ganske svart fra Egersund til kr.sand månen var som nevnt ikke kommet frem enda.

Jeg rakk til Langesund etter fyllingen i Egersund, har nå ca 35% drivstoff på tanken.

Forbruket ble regnet ut mellom toppet tank i Bergen og toppet tank i egersund delt på antall timer vi hadde kjørt.

Skal fylle tanken helt opp i morgen og regne på forbruket så kommer tilbake til det.

 

Kjekt å få med seg en slik tur i høstmørket. Jeg må også innrømme at Marine Trafic var oppe og gikk på pc-en i går på jobb og sjekket i ny og ne. Dette er jo reality på sitt beste.

God tur hjem!

Kjekt og bli fulgt, reality er blitt så mangt og dette kan fort bli en ny trend nå :)

Jeg syntes det var artig at folk kunne følge så satte pris på tipset om mAIS :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Morro å følge med da vi skal ha samme turen til våren :smiley:

 

God tur videre

 

Lars O

Morro at du fulgte oss, Turen var helt fin takket være været vi hadde med oss fra A til Å

Optimalt så hadde vi kun seilt i dagslys for og få mest mulig inntrykk med oss, men det ble ikke slik denne gangen.

Dere må iallefall ha en fantastisk tur da den tid kommer, håper jeg får fulge dere på turen også

 

Jeg skal nå sette meg ned og oppsumere turen og legge ved ett par bilder, samt komme med problemet som oppstod mot slutten.

Bare en ting å si : Jeg er imponert ! :clap:

Takk for det, men det er ikke noe annet en ren vilje som gjorde at vi stod på... :)

 

Er nok mange andre som gjør det samme / og enda mer imponerende ting daglig :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Takk for det :)

 

 

Før jeg setter meg ned og skriver om turen i helhet med bilder så vil jeg fortelle om problemene som oppstod underveis.

 

 

Jeg har 2 stk volvo d-3 190hk i båten..

 

 

Da vi passerte arendal på vei hjem så fikk jeg alarm på babord motor, den blinket varning. og den dro ned på turtallet og ville ikke være med mer.....

Jeg ble pissnervøs, men satt meg ned og leste hva alarmen indikerte det stod ett 1 tall på alarmen så regnet med det var feilkoden den indikererer følgende.

 

Discharged battery

 

Det virket jo litt merkelig....

Jeg tok en tlf og fikk beskjed om å skru av motor starte den på nytt og se hva som skjedde..

Da var feilen borte og alt som normalt...

 

Det gikk 30 min så skjedde det igjen, foretok samme prosedyre på nytt..

 

Så gikk det til Jomfruland da skjedde det igjen, men denne gangen med styrbord motor.......?....?

 

Ringte på nytt fikk beskjed om å foreta same prosedyre denne gangen, jeg gjorde det feilen forsvant.

 

Jeg kom til bryggen i langesund tok med meg barn og kone ut på en svingom for og vise det nye gliset så skjedde det igjen ??

 

Da la jeg merke til at det skjedde da jeg kom over 4000omdr.

 

Så jeg ville teste dette og ja, igjen skjedde dette da jeg gikk over 4000omdr.

 

Så kjørte vi en litt lenger tur ca 1 time lå da rundt 3300omdr og dette skjedde ikke noe mer....

 

 

Hva kan årsaken egentlig være ? Som nevnt feilkoden hvis jeg har forstått det riktig er discharged battery...

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Denne feilen du får og i og med at det også slo ut motor nr 2; det er ikke noe så enkelt som tette dieselfiltre? Det kan jo oppstå ved høy dieselgjennemstrømning. Sikkert mange andre som kommer med mer kvalifiserte råd, men det enkleste kan jo være årsaken her. Ellers må vel et VP-verksted feilsøke.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Er ikke 4000 maks rpm på D3 190?

Hvor mye får du på maks?

 

Var det ikke noe med designet på luftfilteret/ boksen på 1. Gen D3 som kunne lage problemer?

Tenkte iom at dette kom ved høy belastning....

Hvertfall lett å ta en kikk på, evt prøve n runde uten filterinnsatsen.

 

Hørtes rart ut dette med feilkoden. Fikk du bladd deg til riktig sted i menyen for avlesning?

Ved omstart resettes vel feilminnet, så få lest av før du stenger av i så fall.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som du sier så skal 4000 være max rpm, men da vi testet den med askøy åtsenter så dro den greit opp i 4100-42000 rpm.

 

Skal se om jeg kan få sjekker noe rundt problemet idag, greit og løse dette før opplag så den kan brukes uten bekymringer til våren igjen..

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ja da har det roet seg litt ned her hjemme..

 

Vi hadde en kjempetur som begynte for min del allerede torsdagen, med og rigge meg til i båten og gjøre meg kjent samt handle inn litt utstyr som kunne komme til nytte.

Avsluttet dagen med tv titting og pizza :)

bilde

bilde

 

Co-piloten min ble hentet på Flesland 0925 Fredag, så da var det bare og komme seg til båten bunkre opp diesel og begynne på hjemreisen :)

Her er vi ferdig bunkret på Askøy til 8,95 pr literbilde

Her får dere ett glimt av en stolt kaptein :) Og som dere ser ut av vinduet så er det ikke bølger eller vind og snakke ombilde

Vi som er ifra Langesund syntes jo det var veldig artig at vi fikk møte Stavangerfjord i området rundt Stord :)

bilde

 

Vi snakket allerede da om at det hadde vært artig og komme inn Langesundsfjorden samen med Syavangerfjord dagen etter, men anså det som umulig :)

 

Vet ikke helt hvor dette var hen, men regner med det er i området Bømlo _Haugesund Og dette var vel den verste sjøen vi hadde på hele turen.

bilde

 

 

Dette var i nærheten av Nyleia som dere ser så var det fortsatt flott

bilde

 

Mener vi nærmer oss Jæren her

bilde

 

Her er vi på vei inn mot egersund her gikk vi pent forbi kystverket da dem holdt på med vedlikeholdsarbeid i en liten gummibåt

bilde

 

flott der inne

bilde

og dette var bak oss samme tid, mørket kom fort.

bilde

 

Her var jo også brua

bilde

 

Her ble bunkring til 9,50 pr.liter gjort i egersund, samme sted ble den endelige avgjørelsen om og satse på kr.sand gjort.

bilde

 

Dette var siste bildet som ble tatt siden mørket kom veldig fort..

 

Vi følte oss trygge hele veien og fikk litt hjelp av stjernene faktisk,månen var ikke kommet opp ennå så den hjalp oss ikke.

 

Vi valgte og fortøye på hartmanns brygge siden den var enklest tilgjengelig for oss da vi ankom..

 

Da bestilte vi oss en pizza og tok 3-8 øl og litt vin sammen med 2 kamerater som kom på besøk til oss i båten :)

 

Da vi våknet neste morgen så det slik ut rundt oss, vi var vel nesten fryst inne :)

bilde

bilde

 

Dette var fantastisk og reise avgårde til kl 10 lørdagsformiddagen

bilde

bilde

 

Vi hadde det som plomma i egget denne dagen kan dere se :)

 

Her dukket Arendal opp

bilde

Og co-piloten fikk lyst på en baconpølse så da ble det en stopp

bilde

Flott under tromøybrua, i sundet her så brøytet vi is flere steder .

bilde

 

vi tok turen igjennom perleporten ett av mine favorittsteder mtp på barna så her forsvinner vi ut fra risør igjenbilde

Vi valgte også Lyngør som er fantastisk og kjøre igjennom

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Helt nydelig sted....

 

Her dukker jomfruland opp også :) nærmer oss hjemhavn:)

bilde

 

Ikke veldig trøkk om plassen her nå.

bilde

 

Så er vi virkelig nærme hjemme

Fantastisk syn

bilde

 

Og som vi snakket om allerede i Bergen da vi traff Stavangerfjord, vi rakk ikke komme inn samtidig men vi møttes i Langesundsfjorden alikevel :)

Flott syn.

bilde

bilde

 

Så ligger vi til kai i Langesund for første gang med båten.

bilde

bilde

bilde

 

Så bortsett fra problemene som dukket opp mot slutten så vil jeg si det var en tur helt etter boka...

 

Været var helt fantastisk, noe dere kan se også på bildene, det var ikke mye bevegelse på sjøen noe sted!

 

Vi slo ikke av for en eneste bølge fra Askøy til Langesund, det trur jeg ikke mange kan ha vært like heldige med..:)

 

Vi takker for turen og følge for denne gangen :)

Redigert av srs (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk igjennom tider, drivstoff og litt regnestykker nå som turen er over :)

 

Vi brukte 9,5 timer fra askøy til kr.sand

og vi brukte 4,5 timer fra kr.sand til langesund totalt 14 timer på hele turen.

 

Forbruket var på 650,37 liter det vil si at vi hadde ett forbruk på 46,455 Liter pr time. Vi hadde en snittfart i følge plotteren på 23 knop så det syntes jeg er helt akseptabelt :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Takk for flotte bilder!

Det er noe eget med å være på tur utenfor høysessongen :-)

Hvor mange nm ble det?

 

Håper du finner ut av problemene. Sjekket du luftfiltrene?

Tydelig at den går i nødmodus. Spørsmålet er hvorfor...

Jeg fikk ikke prøvd det idag, men sjekket over batterier og strømmen, ike noe galt der iallefall, sjekket dieselfiltere alt i orden så langt jeg kan se.

 

Angående NM så logget jeg 298NM med litt småkjøring på utsiden av langesund med kone og barn, så trur vi hadde på turen 295 NM totalt.

Når man er så heldige med været som vi var så er det noe helt eget :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes den var snill på forbruket, dette er ikke stort mer enn hva gamle båten vår brukte, en maxum 2600SE 250 hk mercr.d-tronic motor .

 

Så forbruket er ikke noe jeg vil merke fremover... :) Krysser som sagt fingre og tær for at feilen er enkel og rette så vi kan nyte hele neste sesong uten å starte med problemer :/

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Været var Max ja :)

 

Varmen var til stede hele tiden, brukte webastoen hele turen, og den holdt varmen rundt 18-20 grader oppe i båten under fart og nede i salongen holdt den ca 23-24 grader så det var helt topp:)

 

Kalesje er relativt tett iallefall !

 

Da vi lå til Kai kjørte jeg på landstrøm og en ekstra varmer på oppe under kalesjen og da holdt vi ca 23-26 grader og det var øl pizza og t-skjorte i båten mens det var -4 utenfor :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Da trur jeg motoren er i orden.

Jeg gikk kun over forfilterene men så sjekket jeg dieselfilteret på motoren og det var løst. Skrudde det til og testet båten hardt og brutalt fikk ingen feil og motorene fungerte helt tipp topp:)

 

Så den sugde rett og slett falsk luft mot toppturtall !

 

Samtidig sjekket jeg ankervinsjen for den ville ikke trekke inn kjettingen, men det var bare og stramme kabelaret :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...