Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe i tråden - nærmere to måneder.

 

Det har vært gjort litt på prosjektbåten denne våren, men ikke så mye - på grunn av diverse omstendigheter - men litt har jeg da gjort.

 

- Storseilet kom på for noen uker siden - bomtrekket som egentlig er utslitt har vært vasket, impregnert og forsterket i sømmene.

- Jeg har vært i masten og byttet ut "dvergakterstaget", fått satt på akterstaget med korrekt lengde. Ny haling til akterstag montert, valgte spectratau i hanefoten. Spleiset.

- Montert tilbake vakuumventil med ny membran.

- Montert tilbake en del av innredningen i byssa - sånn at den kan brukes  i sommer.

 

i går var det en merkedag da jeg under forflytning av båten fra Askøy til Fanafjorden kunne heise seil for første gang. Båten seiler fint! Forutsigbar, men likevel forholdsvis lettbent. Seilene - som jeg aldri har prøvd før - står fint :thumbsup: .

Båten seiler veldig fint uten autopilot, kun behov for å justere litt innimellom.

Seilte gjennom lille Kinnasundet for de som er kjent - det hadde jeg aldri våget med den store. Gøy!

Seilte meg inn i båsen bare for moro skyld, artig med "liten" båt!

 

Har litt bevegelse i roret både under motorgange og seilas - litt turbulens? som får det til å skjelve litegrann i rorkulten. Kanskje min oppsparkling av akterkant kjøl og ror ikke har gitt en helt perfekt profil? Spesielt akterkant kjøl ble litt "spissere" i profilen enn originalt....

Litt slark i øvre rorbeslag, tror roret fikk solid med juling da båten lå og hogg i fjæresteinene før jeg kjøpte den.

 

Må ha nytt storseilskjøte- og blokker, da dette er utslitt.  Ser for meg noe a la dette: http://www.benns.se/block/storskotstaljor/talja-41-40-mm-kullager

Løygangen med sine knotter som flyttes for å justere skjøtepunktet har også sett sine beste dager.

 

Nå blir det opptak av storebåten i neste uke - ser frem til å få bort "skjegget" som reduserer farten med minst en halv knop.

Link to post
Share on other sites

Så bra at du har fått seilt båten. Det er belønningen for alt strevet. Jeg har den samme skjelvingen i roret på min båt. Jeg tror det beror på at rorlagrene er utslitt. Motoren på min er også mye kraftigere enn båten var utstyrt med originalt, og det er ved motorgange man merker det mest

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

 

Takk Mulligan,

 

beklager sen respons.

Jeg fant et annet storseilskjøte med blokk osv i båten, så da er jeg reddet foreløpig. Nå er båten prøveseilt opptil flere ganger, og for noen uker siden ble den flyttet inn i Nordåsvannet, gikk gjennom Nordåsstraumen på stille vann med broåpning og det hele.

 

Nå er prosjektbåten fint fortøyd i bryggeanlegget vårt 100 meter fra huset, og det er enkelt å gå til og fra og gjøre små oppgraderinger:

 

bilde

 

 

En av disse var å lage en passende lengde til å sjakle halshjørnet på forseilet fast i.  På de første turene brukte jeg noe dynematau jeg hadde liggende, men følte behovet for noe mer permanent.

 

Hos Seilmaker Iversen fikk jeg kjøpe en meter lengde med spectra?tau, samme som i akterstagshalingen min, og et sett med spleisenåler. Jon Iversen gav meg en kjapp introduksjon til spleis av moderne tau, og dermed er jeg i gang. Jeg har laget det som en stor løkke der jeg har motspleiset fra begge ender. Løkken ble tredd inn i et stykke plastikkslange for å motvirke gnag fra der den går gjennom dekk. Veldig artig å lage, kjempeenkelt:

 

bilde

 

Fungert bra til nå. Har hatt meg noen friske seilturer på Nordåsvannet - og får mange kommentarer fra naboer som er begeistret for å se en seilbåt på Nordåsen. Har til og med seilt to ggr gjennom Marmorsundet. Får igjen bekreftet at dette er en kjekk båt å seile.

 

Siste utbedring fant sted i går - jeg har bestilt 2 stk. rekkewire fra Seilmaker Iversen. Dyre ting!

Før montering av disse måtte jeg vikle ut wiren, og de gikk i spiral omkring hverandre - og vuppps!, der forsvant den ene på sjøen under båten i båsen.

 

på Tvitre heter dette # denfølelsen

 

Jeg kastet meg  heltemodig  etter wiren mens den kveilet seg ut og tok peiling på vannspeilet i hurtigtogsfart, jeg traff cockpitkarmen med et brak - og rekkewiren smilte og sa hasta la vista og vislet seg over bord og sank så fort som bare rustfri wire kan synke. Jeg satt igjen med 1 rekkewire, et kraftig blåmerke i solar plexus, og # denfølelsen. :nonod:  :diving:

 

Vel - med god hjelp fra fruen og en kraftig sluk ble den faktisk fisket opp fra 8 meter og ingen sikt i vannet på første forsøk. Gjett om jeg var glad?

#denfølelsen - igjen. :yesnod:

 

Og kona fikk en god klem :thumbsup:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjekt å følge med hva som skjer i andre prosjekter. Undertegnedes båt har fått et betydelig løft de siste to uker. Noe forsiket løsner jeg fortøyningene i morgen og blir utpå vannet. Første arbeidsdag er 27. Juli.

Etter to besøk på legevakta med røntgen og sying, hver sin dag, så er jeg utrolig tilfreds nå. -men sliten etter innspurten.

Oppdatering følger i løpet av helgen tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Så bra at du har fått seilt båten. Det er belønningen for alt strevet. Jeg har den samme skjelvingen i roret på min båt. Jeg tror det beror på at rorlagrene er utslitt. Motoren på min er også mye kraftigere enn båten var utstyrt med originalt, og det er ved motorgange man merker det mest

 

Øystein:

 

Øvre beslaget for roret er blitt litt romt.

Har du tenkt noe på hvordan "rorlagrene" (her er jo egentlig ikke noe lager bare - bronse/bronse) kan "shines" opp?

På HR 26 er det en bronsetapp på beslaget på båten som står opp i et "bronsehull" på beslaget på roret.

Ingen foringer.

Og slarken mellom disse er jo så liten, så liten.

 

En bekjent foreslo jeg skulle forsøke å klippe til en ølboks og fore ut med - for å se om det fikk slutt på skjelvingen.

 

Noen andre som har ideer/ forslag?

 

@Eureka

Bra at du kom fra siste innspurten med livet i behold. Som du skjønner det var ikke langt fra at jeg også måtte til legevakten pga at jeg ville stupe etter rekkewiren da den forsvant på sjøen. Gleder meg til oppdatering på prosjekttråden din.

Link to post
Share on other sites

Har også slark i øvre ror "lager". Autopiloten syntes ikke det var noe særlig, siden den måtte ta inn slarken sideveis i rorlageret, før det gav utslag på kurs. Vurderte å legge inn en shims, tynn plate, eller frese til ny plast hylse.

 

Enn så lenge la jeg godt med propellakselfett mellom roraksel og hylsa, og det hjalp mye. Det sluttet å "klakke" og slarken ble mindre.

Opplagringen nede var også litt romslig...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hos meg er det bronse tapp og bronse "hull" som skal passe perfekt.

Tror jeg vil gi propellakselfettløsningen en sjanse.

 

Tar meg en tur under båten i dag, - for å rense tur av propellen - skal bare kjøpe meg en våtdrakt først.......brrrrr

Link to post
Share on other sites

Skrapet propellen med en trekloss før avmarsj turen jeg er på og børstet skroget,kjøl og særlig roret.

Kjøpte meg ei god våtdrakt selebukse som ikke gav så mye oppdrift i overkroppen. Med maske og snorkel klarte jeg akuratt å holde toppen av snorkelen over vann, oppunder akterskipet, mens jeg skrapa..

 

Jeg brukte bare propellakselfett,blått, fordi jeg hadde det for hånden. Det meste funker nok, bare det ikke regner bort :)

Link to post
Share on other sites

Skrapet propellen med en trekloss før avmarsj turen jeg er på og børstet skroget,kjøl og særlig roret.

Kjøpte meg ei god våtdrakt selebukse som ikke gav så mye oppdrift i overkroppen. Med maske og snorkel klarte jeg akuratt å holde toppen av snorkelen over vann, oppunder akterskipet, mens jeg skrapa..

 

Jeg brukte bare propellakselfett,blått, fordi jeg hadde det for hånden. Det meste funker nok, bare det ikke regner bort :)

 

Vittig at du har samme prosjekt!

 

Hvilke tykkelse drakt har du kjøpt?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Katta i sekken? GARMIN 230 fra nittitallet.

 

bilde

 

Som den blåøyde idealist jeg er har jeg tenkt at FINN, bossplassen og gjenbruk skal gi meg ressurser å bygge en billig og bærekraftig båt av.

Og at retro er kult.

 

Spørs om jeg har gått på en smell her..

 

Da jeg koblet opp retrokartplotteren som jeg har kjøpt BILLIG gjennom FINN (fra Østlandet) og som jeg tenkte var mer enn bra nok for RETRO-konseptet så skjønner jeg at jeg har gått på en smell.

Jeg kan bare seile i området Skagen - Oslofjorden med denne plotteren!

Og båten og jeg befinner oss i området Bergen (cirka)

 

Med andre ord jeg trenger en GARMIN-brikke fra ca  årene1996 - 2000 som ligner denne, men med påskriften Bergensområdet (cirka):

Noen som kan hjelpe?  :diving:

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, fantastisk tråd, bare ønsket jag oppdaga den litt tidligere ;-)  Har selv en HR 26 så hade kunnet hjelpe deg med en del av spørsmålen, men har oavsett fått masse inspirasjon til nye prosjekter. Veldig spent på om det blev noe av den der hyllen over kjøkknet ?

 

Håper alt er bra med båten !

Link to post
Share on other sites

Hei Plenty,

Det har stått litt stille med prosjektet i sommer, har i stedet seilt prosjektbåten (og andre båten).

 

Hyllen som du nevner har jeg kjøpt inn finerplate til å lage av, og malene har jeg hatt en stund - så i går var jeg en tur i båten og fjernet skottbekledning og lim på stb side! Om jeg starter opp med hylleproduksjonen i uka skal jeg legge ut bilder av fremdrift!

 

Forøvrig blir jeg mer og mer imponert over HR26, den har alt. Kanskje det blir en kultbåt en gang?

Link to post
Share on other sites

Seiling er tross alt viktigst ;-)

 

Enig i at HR26:en imponerer. Kjøpte den for jag ville ha en gedigen og komfortabel båt (innenfor min budsjett!!) da jag seiler langt, men hade ikke forventet at den var såpass rask og som den faktisk er. At den klarer og sitte pent på 6.5 knop og ibland snike seg over 7 er rett og slett fantastiskt ! 

 

En liten ting jag funderer på er do dørra som det pt ikke finnes en måte og holde på plass i stengt eller åpent modus. Har du sett noe på det ?

 

Gleder meg til bilder etterhvert !

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jobber stadig litt med båten.

 

Akkurat nå er det innvendige hyller som står på arbeidslisten. Jeg funderte lenge på hvordan jeg skulle sikre at jeg fikk hyllene like på hver side, både for måle opp og montere. Til slutt endte jeg opp med å lage et innvendig stillas av lekter som er festet til hverandre med skrutvinger.

Stillaset brukte jeg som et stabilt utgangspunkt for å se om malene jeg en gang laget stemte:

 

 

bilde

 

Her med ene sidevangen på plass for kontrollmål:

 

bilde

 

Og med bunnplaten på plass:

 

bilde

 

Kantlister kjøper jeg på Biltema og limer på slik at ikke endeveden på fineren skal synes:

 

bilde

 

Overskuddet av kantlisten skal sages vekk og listen skal slipes til så den ser ut som en naturlig avslutning av en "liksomhel mahognyplate":

 

bilde

 

Fortsettelse følger.

 

Slark i roret:

Det har vært slark i øvre rorlager, og hvordan dette skal vøles har vært diskutert tidligere i tråden.  På sikt må nok øvre rorbeslag demonteres og levers til verksted for maskinering slik at man kan legge i en nylonforing.

Tidligere i tråden mener jeg Eureka foreslo å presse inn litt vannfast grease for å ta opp litt av slarken. dette ble gjort, men det var vanskelig å få presset inn så mye uten å demontere roret, noe jeg jeg må ha båten på land for å gjøre.

 

Derfor har jeg kjøpt inn et billig tynt plastmateriale som jeg kan legge inn mellom rorets del og delen på båten. Presset dette inn i den allerede eksisiterende vannfaste greasen og testet: det virker foreløpig som en ganske stabiliserende løsning.

 

bilde

 

Lenge leve gjenbruk....

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den løsningen funker nok bra :)

 

Jo, det var jeg som brukte greas. Roret var tatt av når det ble smurt opp,

Har luftet problemstillingen i egen tråd en gang.

 

En løsning er jo også å legge inn en syltynn foring av metall, bladmetall?, rundt rorstammen. 1 mm vil vel ta opp mye klaring.

Tror jeg undersøkte litt om hvor jeg kunne kjøpe det, men har glemt det bort.

 

Generelt er det vel slitasjen over mange mange år hvor båten ligger til kai og bølgene i sjøen dytter på roret og gir bevegelse i rorstammen/ rorkulten. Slitasjen under seilas er vel ingenting i forhold. -så da er det en vurdering, låse av rorkulten eller la den bevege seg med sjø og strøm. - for det gir vel økt belastning på selve roret?

 

( jeg prøvde å ta bort øvre rorlager, men det sto dønn fast i det syrefaste røret. Da var det bedre med litt slark enn ødelagt lager)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Den kløktige leser vil se at jeg har endret på hyllekonstruksjonen, har bare glemt å skrive om det - beklager!

De gamle platene ble dermed boss.

 

Det var min frue som så at dette kunne gjøres mye bedre. Og hun hadde jo rett...

Hyllen er senket ned og gjort dypere slik at den nå vil gi plass til 24,5 cm middagstallerker, samt suppetallerker og annet "skaffetøy". OG jeg får en hylle på toppen til diverse smått.

 

I tillegg får den en hel gavl som dekker enden fra topp til bunn.

Bunnplate og gavl er ferdig.

 

Neste er å lage mal til topp-plate:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid du gjer med båten. Blir ei perle dette til slutt:-)

Det du seier om interiør og fruer, stemmer bra. Ofte hokjønna ser meir fornuftige løysingar enn det konstruktøren har gjort. Ho eg bur saman med, meiner at interiør i båtar ofte ber preg av å vere tegna av mannfolk :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...