Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

I det fine været i går fikk jeg endelig tatt fatt på riggen.

Fant frem Dedekams Illustrerte seil- og riggtrim og tok det trinn for trinn.

 

Første feilen jeg har gjort er å montere flere av vantskruene opp-ned. De skal monteres slik at den høyregående skruen står nederst:

 

bilde

 

 

Jeg tok ett og ett vant, slakket, skrudde ut og av vantskruen - evt. snudde - og så smurte opp med olje for vantskruer:

 

bilde

 

 

 

Så til oppsettet av riggen.

HR 26 har en 9/10 brøkdelsrigg med bakovervendte salinger, så riggen står godt uten akterstaget stramt.

 

Strammingen gjorde jeg slik: først ytter- og undervant til masten stod rett. Så strammet jeg yttervantene kraftig, før jeg avsluttet med å stramme undervantene.

 

Synes masten rister/ pumper litt for lett når jeg rakler i yttervantene. Kanskje jeg skulle stramme undervantene mer?

 

Fikk ikke topp spenning i forstaget heller synes jeg, og der er ikke så mye mer å ta på riggskruen..

Kanskje jeg skulle slakket litt på forstaget - tatt denne slakken opp igjen ved å stramme yttervantene mer - og så til slutt strammet forstaget på ny?

Link to post
Share on other sites

Skroggjennomføringer part two - om tro og overtro

 

Tidligere har jeg diskutert hva jeg skal gjøre med skroggjennomføringene i båten. De er fra 1978, og i nå vet jeg at de er i bronse og dermed i en kvalitet som lengt overgår det jeg får kjøpt i 2015 til evt. erstatning.

 

Diskusjonene på herværende nettsted om gamle skroggjennomføringer/ ventiler er rikholdig og omfattende - og jeg står for det syn at om du har gode gjennomføringer - ikke skift. Har du dårlige - så skift. Altså ikke skift på alder, men på en konkret vurdering.

 

Før båten ble satt på vannet i mai 2014 så ble altså alle gjennomføringer beholdt - og en kuleventil ble byttet - og den var ikke original. De opprinnelige sluseventilene med ratt ble også beholdt med henvisning til at tro og praktisering bør henge sammen.

I vinter sluttet sluseventilen fra vasken i byssa å virke. Hvilket innebærer at jeg ikke kunne kontrollere om den skulle være åpen eller stengt.Så den forble i stengt stilling - noe upraktisk nå du skal tømme vasken.

 

Prosjektbåten ble satt på land på torsdag kveld - og dermed var tiden inne for å demontere ventilen. Det gikk ganske enkelt å skru den løs fra gjennomføringen -imponerende for å være  første gang på 37 år!  Ventilen ble demontert for å finne feilen:

 

bilde

 

bilde

 

 

Og her er feilen:

EN liten bit av platen som gjengene går inn på er brukket av, så gjengene får ikke tak:

 

bilde

 

Så da er det dagens påskenøtt.

 

Hvordan løse dette?

Jeg ønsket en meg en løsning som er like holdbar som den forrige har vært - spesielt med tanke på den usikre/ dårlige kvaliteten på ventiler/ gjennomføringer som kjøpes i båtbutikker i dag. Biltema går mao ut. Samtidig vil jeg ikke bytte ut noe som fungerer.

 

Jeg har allerede kjøpt inn ny løsning, er litt spent bare på om dere har noen forslag/ gjetninger.

 

Løsningstips: Toyota Prius.

Link to post
Share on other sites

Hybrid.

 

 

Jeg satser på en hybridløsning, som etter min vurdering ikke vil gi utfordringer i forhold til korrosjon......

Kanskje noen av metallguruene på forumet kan bekrefte dette?

 

Skroggjennomføringen får stå. Den er i bronse - fra byggeår. Uten plett og lyte ser det ut for. God knall. Ville unngå å demontere noe som ser ut til å være helt ok.

Neste trinn er kuleventilen - den er i kompositt. Truedesign.

Dessverre hadde ikke Marinesenteret i Sandviken på lager en korrekt dimensjonert overgang i kompositt til slangen som er 32 mm - men det skulle da være helt ufarlig å bygge videre med en vanlig marinekvalitet messing slangestuss?  Eller hur? Enkel sak å bytte slangestussen hvis jeg får behov senere.

 

bilde

 

 

En riktig hybridløsning som ble til av tilgjengelige deler i et tilsynelatende genialt øyeblikk, eller er jeg helt på villspor?

Kan kombinasjonen kalles kompatibel Komodo? 

(ref tråden om materialkvalitet i skroggjennomføringer:  https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomf%C3%B8ringer-og-annet-av-metall-i-b%C3%A5ten/ )

Link to post
Share on other sites

Får ikke fart for motor!

 

Hovedpoenget med å ta opp prosjektbåten allerede nå er at jeg (leverandør) ikke fikk fart på båten under de første testkjøringene med eier for motor (meg) på onsdag.

 

Fart under vanlig turtall 3,8 knop.

Fart på fullt turtall og med svartrøykende Volvo Penta: 4,0 knop.

 

Verksmesteren (også meg) utelukker at det kan feil på motoren -  kommer jo kjølevann og eksos og greier (se motortråden ) Han mener hardnakket at feilen må ligge under vannlinjen - kanskje groe på skrog eller propell?

Ikke umulig siden båten har ligget stille siden mai 2014. Likevel - under 4 knop var lovlig lite?

 

Derfor: opptak snarest mulig (torsdag).

 

 

bilde

 

Undervannskroget var lite grodd. En del algevekst helt akter som ble spylt vekk.

Propellen så slik ut:

 

bilde

 

Place your bets!

Sjøsetting på mandag.

Vil en rengjort, glatt og fin propell gi bedre fart? Og hvor mye?

 

Forventet turfart bør vel ligge rundt 5,5 knop - maks på noe over 6 kanskje?

 

Link to post
Share on other sites

Endelig noe jeg kan mene noe om her i denne tråden :)

 

Tru Design og metall: kjenner veldig godt en kar som har gjort det på den måten. Han lot to gjennomføringer stå, den ene til septik, og skrudde på ventilen. Dvs. På septikken skrudde han et 90grader TD bend inn på gjennomføringen så skrudde han TD ventilen inn på bendet. Dette mtp at dersom komposittgjengene ble ødelagt, så ble ikke ventilen ødelagt, men gjengene på bendet. Ventilen koster jo et halvt statsbudsjett.

 

Gjengene entret lett og fint, og han ble trygg på at det ville gå. Så ble det klint på med tec7 og alt har så langt vært tett etter ett år.

 

Men vær varsom, og vær sikker på at gjengene ikke skjereres. Rengjør gjennomføringen skikkelig godt, stålbørste av syrefast stål. Tec7 har også en rensespray.

 

Så dette med fart: kanskje du får litt mere fres på båten etter rengjøring.

Jeg opplevde tidligere i uka at dieseltankrengjøring, helt ny diesel og skifte av finfilter, økte farta på båten fra 6,1 knop i medvind, til 7.1 knop i vindstille.

(Bunnslammet i tanken var ikke pent og filteret var mørkt . ) kanskje noe å ta tak i på diesel og filterskifte ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig noe jeg kan mene noe om her i denne tråden :)

 

Tru Design og metall: kjenner veldig godt en kar som har gjort det på den måten.

 

Men vær varsom, og vær sikker på at gjengene ikke skjereres. Rengjør gjennomføringen skikkelig godt, stålbørste av syrefast stål. Tec7 har også en rensespray.

 

 

Takk Eureka - nå skjønner jeg hvorfor karen i butikken sa: bruk mye gjengetape.

Mener du jeg skal bruke Tec7 og ikke noe gjengetape?

 

Hvorfor jeg er på nett kl 04:30?

Skal flytte båt med en kamerat fra Tysse i Samnanger, og siste stykket fra Blomsterdalen til Milde utenfor Bergen på smal og svingete vei.

Båten er en Dragonfly 28.

Bil og henger er 17 meter

Da vil vi helst ikke møte andre biler.

Link to post
Share on other sites

Tettemiddel har jo blitt diskutert en del her. Gjengetape, tec7, sika, locktite, epoksy... Tror ikke det finnes en absolutt fasit. Gjør man det RIKTIG med gjengetape, så funker det sikkert. Men da kan du vel ikke skru ventilen tilbake ihvertfall for å justere hvor hendelen kommer.

:)

Jeg gir ingen garantier. Men det har funket tilsynelatende bra. Jeg er ikke noen dyktig bruker av gjengetape, derfor bruker jeg det jeg er komfortabel med.

 

Øøøøh, ikke "jeg" men han jeg kjenner godt.

Han ønsker ikke å bli dømt nord og ned på dette forumet for å ha skrudd sammen bronse og kompositt... Vil ikke bli erklært gal. :)

Link to post
Share on other sites

Får ikke fart for motor!

 

Vil en rengjort, glatt og fin propell gi bedre fart? Og hvor mye?

 

Forventet turfart bør vel ligge rundt 5,5 knop - maks på noe over 6 kanskje?

 

En rengjort, glatt og fin propell vil sannsynligvis gi bedre fart. Det skal ikke så mye rur til på propellvingene før effekten faller drastisk. Jeg hadde ved et tilfelle så mye rur på propellen at den ikke hadde noen effekt. Propellen klarte ikke å dra båten ut av båsen i det hele tatt. Men da jeg hadde vært nede og skrapt den ren, fungerte den som en drøm igjen ...

Link to post
Share on other sites

Endelig noe jeg kan mene noe om her i denne tråden :)

 

Men vær varsom, og vær sikker på at gjengene ikke skjereres. Rengjør gjennomføringen skikkelig godt, stålbørste av syrefast stål. Tec7 har også en rensespray.

 

Så dette med fart: kanskje du får litt mere fres på båten etter rengjøring.

 

 

Takk for advarselen Eureka, det var nyttig idag å ha lest om din "venns" erfaringer med å kombinere kompositt mot metall.

 

Ved sjøsetting idag kom det litt svak sivning av vann mellom bronse gjennomføringen og kompositt kuleventilen. Ikke så mye.

Det  ble løst ved å heve båten opp i kranen litegrann - av med kuleventilen igjen, kline på tetteguffe på gjengene (utenpå gjengetapen) og skru til.

Da ble det tett!

Jeg hadde sannsynligvis brukt for lite gjengetape - eller på feil måte?

 

Vel på sjøen ble det tid til en kjapp liten testtur. Stor forskjell, men fikk ikke målt farten pga defekt Navionics på iPhonen.

Kommer tilbake til dette, men vil gjette på 5 til 5,5 knop på marsj og kanskje opp mot 6 knop på fullt?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan veldig lite om gjengetape, har aldri brukt det faktisk.

Gjengene på metall og gjengene på kompositten er ikke helt like, etter hva jeg husker? Gjengene på "hann" delen fyller ikke gjengene på "hunn" delen helt fullstendig.

 

Bra farta ordna seg! Er jo akseptabel fart det der.

Jeg gjør 7,1 knop med min 18 hk yanmar, og båten er 3,5 tonn pluss pluss.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Reparasjon av eksosen til Wallasen

 

Som dere husker (mange av innleggene mine begynner visst sånn...), så hadde jeg en lekkasje i vinter da det kom inn vann gjennom svanehalsen til ledningene fra masten. Det ene førte til det andre.

 

Jeg måtte ta ned takplaten (tidligere omtalt).

 

Da jeg tok denne ned så røk eksosen til varmeapparatet Wallas 1800 sail tvert av - og viste en korrodert eksos mm:

 

bilde

 

 

Dette fikk følger - jeg har kjøpt og montert ny eksosslange i rustfritt, laget ny takplate som er montert, og da jeg testet varmeappratet etterpå så merket jeg at mesteparten av varmen kommer ut i forkabinen - noe som ikke er helt ønskelig. Der er to uttak fra varmeapparatet - et på gulvnivå i salongen, og ett oppe i skapet i forkabinen, begge av denne typen som ikke kan reguleres:

 

bilde

 

Følgelig gikk jeg til innkjøp av en regulerbar dyse til å montere i forkabinen - denne var litegranne større i diameter enn de gamle. Derfor har jeg utvidet det gamle hullet. Først monterte jeg en list på innsiden av skapet i slkg at jeg hadde noe å få sentrert hullsagen etter. Hullsagsettene fra BT og CO har ikke den nødvendige diameter, så jeg lånte en skikkelig hullsag fra svigersønnen. Med denne gikk det som en lek å lage nytt hull rundt deg gamle hullet :giggle: :

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Ferdig i forkabinen. Nå tror jeg det meste er på plass - merk ny takplate!

 

bilde

 

 

Ellers er det verdt å nevne at båten ble blak og fin i skroget med Autosol Chrome Polish, men at den blå stripen står litt tilbake å nevne. Opplakking av denne får bli et prosjekt 2016.

 

bilde

 

 

Blåstripen er ikke helt som Bliss X sin nei:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vakumventilen


 


Har et spørsmål om vakumventilen, håper noen kan svare for jeg har demontert denne fra kjølesløyfen og husker ikke lenger hvordan den var koblet, og jeg har ikke gode bilder.


 


På et dårlig bilde av motoren bakfra kan det se ut som om kjølevannet løper sånn:


 


sjøvannsinntak (på drev) --> via slange inn på vannpumpe (impellerhus) --> videre via forholdsvis lang slange ut fra vannpumpe som går oppover og inn i stueommet --> inn på vakumventil --> videre tilbake nedover lang slange ut av stuerommet og inn over motoren,  inn på "kjølevannsrør" på selve motoren (der kjølevannet går inn og kjøler blokken)


 


Er det rart om vakumventilen sitter før motoren?  De fleste beskrivelser jeg har lest omtaler vakumventilen som en sikring om at motoren suger vann som en heverteffekt inn via tilbakeslag fra eksosen, via en åpen evt. eksosventil og inn i sylinder. 


Link to post
Share on other sites

Vakuumventilen skal monteres mellom sjøvannspumpa og varmeveksleren (sjøvannsinntaket på "motoren"), så din beskrivelse er riktig. Den må monteres godt over havnivå, minimum 50 cm (iallefall iflg. Volvo), og det er viktig at det ikke lages noen form for vannlås på til- og fra-slangene. Altså jevn stigning/fall, og ingen bølgedaler, også iflg. lokal Volvorepresentant.

 

Uten vakumventilen kan hvertvirkningen suge inn sjøvann gjennom pumpe og varmeveksler og ut i eksosrøret, og fylle opp eksosanlegget til det er fullt. Da renner vannet videre inn eksosventilen og ned i motoren. Der bør det jo ikke være vann.

 

Noen typer vakuumventiler må monteres riktig vei, inn-slange og ut-slange må kobles på riktig stuss. Disse er iallefall på min merket med piler.

Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp svar på IM fra ØysteinK som bekrefter det samme som deg Alf-Inge.

 

Har nå demontert vakumventilen - det så gammelt ut inni der. Ikke sannsynlig at den har vært fikset/ ettersett på lenge. Regner med at Volvo-pusheren kanskje har deler.

Link to post
Share on other sites

 Ikke sannsynlig at den har vært fikset/ ettersett på lenge. Regner med at Volvo-pusheren kanskje har deler.

 

Brukerveiledning fra 1978

 

Denne fulgte med båten:

 

bilde

 

 

 

På side 28 står det om vakuumventilen, hvordan den virker, hvordan demontere, sjekke, bytte deler og remontere. Med delenummer... :

 

bilde

 

 

Fulgte oppskriften og regner med at dette går bra.

Link to post
Share on other sites

På mutteren til vakumventilen min er det en liten stuss formet som en svanehals. På grunn av irr og fastsatt dritt stolte jeg ikke helt på denne membranen så jeg fjernet all innmat, satte på en slange som nå ligger med javnt fall. Denne slangen går nå inn på avløpsrøret fra vasken som er plassert rett ved siden av motoren. Jeg har vel bare 30cm slange. Da renner  denne tom og faren for at heverteffekten han intreffe er borte vekk. Vet også noen som har denne strålen ut gjennom skutesiden som en kontrollstråle for kjølevann.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsomt at du fant denne, som tydeligvis ligger i Marikoven hos Dolvik.

 

På et av bildene ses en brøkdelsrigget mast i bakgrunnen, den tilhører en HR 26 som har lagt hos Dolvik i mange år, og som virker å være i helt OK stand, Profurl rulleforstag, har fått tilsyn, men har som sagt lagt lenge på land.. Legger man 40-50 store på bordet til daglig leder så har du nok båt tror jeg. Og han har en reserve MD5 liggende i skjulet.

 

Vurderte en stund å kjøpe denne for å ha den som HR 26 nr 2, og starte utleie av små HR (26, 29, 312) på Vestlandet/fjordene med utgangspunkt i Rosendal - er nokså sikker på at man vil få kunder fra England, Tyskland og Nederland. Går direkte båt fra Bergen Lufthavn, Flesland til Rosendal to ganger for dagen.

 

Har slått det fra meg, kremmerånden har jeg ikke, og med full stilling ved siden av ville det bli for mye - og sommerferien vil jeg ha for meg selv - ikke drive med kunderelatert aktivitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...