Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Den fine helgen i Bergen har jeg brukt til deler av båten som er væravhengig.

Cockpitlukene har lenge vaært skrudd løs for å få seg en omgang med slipeverktøy. De løse lukene har vært behandlet med lakk :puke: - og der fikk du min mening om å lakke teak ja....;-)

 

Heldigvis har de faste delene av cockpitteaken unngått svineriet.

Sånn ser lukene ut etter et par år i være og vind når de er lakket:

 

bilde

 

Sånn ser den ut når den er slipt. Natene var dårlige,og falt delvis ut - så jeg måtte til med ny-nating også:

 

bilde

 

Her ligger to av lukene til tørk:

 

bilde

 

Helt perfekt ble det ikke - men bedre er det lell:

 

bilde

 

Jeg vurderte å ta av hengslene og polere disse opp:

 

bilde

 

Konklusjonen ble å la dem være foreløpig. De er festet godt med Sika, og jeg vil ikke klare å få hengslene fine nok - de må nye hengsler til for ar det skal bli skikkelig fint (ny-følelse) - og det er jo viktig. SÅ da får jeg vente til det dukker opp salg på hengsler noe sted :lol:

 

Foressten - jeg gjentar min etterlysning etter 2 stk vantskruer Selden/ Hasselfors 7/16 ". Noen som har liggende etter etter riggskift og kan tenke seg å selge rimelig?

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk en fin økt i båten etter jobb i går.

 

Jeg skar toppen av natene jeg hadde fylt i på søndag med denne:

 

bilde

 

Det fungerte knallfint å lage en ren og rett kant ved å føre bladet nesten helt horisontalt mot meg. Fornøyd med at jeg nå kan både slipe, rense og og legge nye nater. :thumbsup: Nyttig erfaring som kan overføres fra prosjektbåten til storebåten.

Noen nater var ikke blitt helt fylt opp, så da lærte jeg at det er bedre å overfylle enn å legge i for lite.

 

Selv om mørket falt på så satte jeg i gang med neste prosjekt: rubbe overbygget over fenderlisten. Naboene synes nok jeg er passe gal - og en av dem sa forleden - "du pusser alltid på noe - er det en sykdom eller?". Han er inne på noe :lol:

 

For meg har det alltid vært noe mytisk ved rubbing - jeg får det bare ikke til. Nå har jeg knekt koden-JIPPI !!

Jeg brukte en billig tohånds polermaskin med tjukk skumgummipute.

 

1. Legge på rubbingen for hånd med svamp. RIkelig. Jeg brukte Autosol Chrome Polish - og kommer aldri til å bruke noe annet.

2. Mellomhastighet på polermaskinen og skrå angrepsflate (funker fordi skumgummiputen er såpass tjukk), så kom jeg til mer eller mindre overalt.

 

Og for en forskjell! Jeg ble helt sjokket - fra matt, porøs og "sugende" gellcoat til blank hard overflate med "nyfølelse".

På toppen har jeg lagt en Nanopolish.

Fikk ikke tatt bilder pga mørket igår, men nå ser stb side ut som en HR (en slags...).

 

Jeg er ihvertfall knallfornøyd! :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Etterbilder:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Bildene er tatt i den fine høstsolen igår. Kjekt å se at det kan bli blankt og fint - men nedi gelcoaten ligger det en del drit (prikker av forurensning) som jeg må slipe meg nedover for å få vekk - f.eks med Abralon.

Det er ikke prioritet i øyeblikket.

 

Var hos Seilmaker Iversen i morges og bestilte ny stående rigg :smiley: - kjempegøy å være kommet dit!

Link to post
Share on other sites

dette blir bra Festina :thumbsup:

Takk Gunga Din - det både tror og håper jeg også.

 

Fikk ferdigslipt natene i går kveld, så nå er lukene klar til å remonteres. Ellers holder jeg på med en del småarbeid som å fiksere batterikabler, fundere litt på løsningen i byssa og slikt så jeg har ikke så mange bilder å vise frem.

 

Snudde båten i båsen fra akter inn til baug inn i kveld, slik at jeg kan maskinrubbe på stb. side før vinteren. Veldig kjekt arbeid nå man ser resultater sånn som på bb. side!! Nå blir det også mye lettere å løsne stb. salongvindu når jeg kan stå på gangveien og jobbe. For å skifte skottbekledningen rundt vinduet må jeg løse fra skruene i vinduslisten fra innsiden, og de holder pakningene sammen, samtidig som de holder på ytterlisten - det vil være katastrofe om ytterlisten løsner samtidig med at jeg løsner siste skruen på innsiden, og ytterlisten faller i vannet og forsvinner. Ettersom jeg ikke kan være på begge sider av skroget samtidig her så må jeg finne på noe lurt. Svaret er sannsynligvis McGyvertape og en hyssingstump som sikring.

 

Har forresten ikke jobbet videre med oppstart på motoren ennå fordi jeg gjerne vil nytte godværet til aktiviteter på skrog og i cockpit.

Link to post
Share on other sites

Flyttet Aall Inn fra Hordnes til Askøy på torsdag pga værmelding med sterk vestlig vind - og da ligger båten ikke så bra innerst i Fanafjorden. Når sjøen får bygge seg helt fra Marsteinen og innover så kan det bli bra med svell i havnen til Hordnes båtforening.

 

En helg på Askøy må jo brukes til litt prosjektbåtjobbing, så nå har jeg revet vekk skottbekledningen på stb. side og fjernet røstjer, takpate og listverk. slik at det er klart for å løse ut vinduet og bytte skottbekledningen. Men skal vinduet av må jeg har ute-vær, så det ble ikke gjort ferdig denne helgen.

 

bilde

 

 

I tillegg så gikk mange timer med til å få fjernet gammel lakk og drit fra her:

 

bilde

 

bilde

 

Brukte omtalte skrape, og slipte med Autosol Chrome Polish - og nå begynner virkelig cockpit å nærme seg ferdig, manger bare dørkplaten:

 

bilde

 

Prosjektbåten fungerer jo som testplattform for Aall Inn, og der har behandling av teakdekket vært et tema. Derfor har jeg nå innsatt teaken i prosjektbåtens cockpit med Boracol - og skal evaluere dette til våren. Men foreløpig ser det lpvende ut:

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Det fine høstværet kaller på uteaktiviteter. Ikke hagen, nei :giggle:

Utsiden prosjektbåten ja :thumbsup:

 

Så det ble styrbord side rubbing og polering, samt cockpit. Gelcoat er et forunderlig materiale!

Fra å være på vei til å seile inn i solnedgangen for siste gang forfalt, oksidert, matt - til å skinne så man kan speile seg (ved hjelp av en maskin )

 

bilde

 

på en, to, tre.

 

bilde

 

 

 

Innvendig har jeg fått en utfordring - en skrue i innerrammen som ikke vil ut. Jeg klart å lure av den gamle skrogbekledningen som var ganske råtten - men jeg fikk den av såpass hel at den kan brukes som mal. Innerrammen må imidlertid av, og alternativene er; a) bore hull og få på plass en grisepikk - b) Dremel for å slipe av toppen/ evt. et spor som jeg kan sette på et flatt skrujern.

 

bilde

 

Kommer til å prøve b og flatt skrujern-

Link to post
Share on other sites

Innerrammen må imidlertid av, og alternativene er; a) bore hull og få på plass en grisepikk - b) Dremel for å slipe av toppen/ evt. et spor som jeg kan sette på et flatt skrujern.

 

bilde

 

 

 

Prøvde plan B - Dremel og flatt skrujern. Gikk bra det, men klarte ikke å unngå at det glapp litt og jeg fikk noen små merker i rammen. Ikke mer enn at det er til å leve med.

 

Det er en viktig skrue - liten skrue kan velte stort lass. Uten å få den av kunne jeg ikke kle skottsiden på skikkelig vis - så derfor vier jeg den litt oppmerksomhet :yesnod:

På vei ut - og en skikkelig Yess-følelse når jeg skjønte at dette skulle gå bra:

 

bilde

 

 

One down - rest to go.

Nå kan jeg begynne å måle ut og lage til skottbekledningen på stb. side. - lime den opp og få vinduet permanent montert der det skal være. Tett båt før vinteren, ikke å forakte :wink:

 

bilde

 

Litt filosofering er på sin plass. Hvorfor lage et innlegg om en skrue?

I mitt tidligere liv ville jeg blitt trøtt og lei, og ødelagt rammen i mine mange forsøk på å få ut skruen.

 

 

I boka "Zen - og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" er det en bifigur som mener at alt skal virke. Hvis ikke er det fabrikken, verksted eller annet sin feil. Igjen - dette er et tålmodighetsprosjekt. Les: prosjektet er en reise - en reise for å lære seg noe om utholdenhet, målrettethet og tålmodighet. Og sammenhengen mellom dette og resultatet.

Link to post
Share on other sites

Takk til Øystein K på baatplassen!

 

Seilmessig er prosjektbåten nå supplert med spinnaker/ mulig booster + spinnakerbom! og noen forseil for rulleforstag, noe som øker mulighetene for å slå til hvis en Furlex skulle dukke opp igjen til en god pris.

 

Inntil videre kjører jeg full retro som Eureka med stagkroker og det hele.

Link to post
Share on other sites

O' jubel, med engler og basuner :saint::giggle:

 

vant.jpg

 

Bilde av nye over- og undervant samt nytt akterstag hentet hos Seilmaker Iversen idag.

 

 

Nå er jeg klar til å sluttføre riggen - med unntak av nye fall.

Planen er å flytte masten av båten og inn i den varme fine båthallen på Askøy seilforening så snart som mulig.

 

1) Nå skal alle beslag demonteres (igjen). Gå over hele masten, flikke med tokomp lakk - spesielt rundt og under fester til beslag og i topp- og bunn av masten

2) Nye trinser er innkjøpt og skal byttes i mastefot og mastetopp

3) Innmontering av dobbel fallutløper som var defekt - ogh innkjøpt ny fra Benn's.

4) strekking av ny el-kabler og ledeliner til nye fall

5) Montering av ankerlanterne (ny) , VHF-antennefeste og Windex.

5) montering av vantspredere,vant

6) påmasting

 

Og så trenger jeg en brakett for påhengs slik at jeg kan ta båten fra Askøy til Nordåsvannet for vinteren.

Link to post
Share on other sites

Masten er kommet av, men ikke inn i hall ennå. Venter på avklaring av pris.

Løftet den på land alene, sisite spranget i land med masten i armene ble et lite sjansespill, men det gikk bra :eek:

Her er den på land, med mitt lille mastehjul på plass, da kan jeg forflytte den alene:

 

bilde

 

bilde

 

Ventetiden brukes til å pusle med det som skal på:

Nye trinser i mastefot og mastetopp:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Fallvinsjen trenger service (dagens understatement) :lol: :

 

bilde

 

 

Lanternen må skiFtes ut.

Ny windex og VHF - antenne skal på plass i toppen.

Vurderer innkjøp og montering av ankerlanterne, synes dette mangler på altfor mange båter.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Masten er kommet av, men ikke inn i hall ennå. Venter på avklaring av pris.

Løftet den på land alene, sisite spranget i land med masten i armene ble et lite sjansespill, men det gikk bra :eek:

 

Imponerende! Har ikke engang vurdert å bære masten i land på egen hånd. Trodde man måtte ha kran!

 

Har du noen idé om hva masta veier, inkl beslag og stag/vanter?

Link to post
Share on other sites

Da er jeg vel kommet inn i hallen og har begynt på mast og bom.

Bommen skal få samme farge som masten - cream.

 

1414417842.jpg

 

Har skåret ut hull til den nye fallutløperen jeg kjøpte fra Benn's - fant den takket være gode hjelpere her på BP. Skar ut med Feinsag - ikke lett å få dette helt rett, jaggu er det tjukk alu i disse mastene. Denne fallutløperen er litt større enn den ødelagte - ikke minst høyere - og så er den avrundet i kantene, så jeg er ikke sikker på om jeg får dette til å bli pent:

 

1414417852.jpg

 

Jeg har demontert endebeslaget fordi uthalet var forsvunnet inn i bommen. Tre popnagler borret ut - og så var det fritt.

Jeg har lyst til å gi dette en runde med behandling - hva anbefaler dere?

Er det støpejern?

 

ende_bom.jpg

 

 

Mastefoten:
Her støtte jeg på en utfordring, fordi den delen av mastefoten som er poppet på masten har løsnet fra den delen som trinsene står i. Det virker som disse holdes sammen av en to skruer som står slik (den delen som er poppet fast i masten til venstre):

 

mastefot_hjemme.jpg

 

Problem 1: skruene står bom fast. Og da er det ikke mulig å få det øverste festet lurt inn på det nederste:

 

mastefot_hjemme_2.jpg

 

skal festes i:

 

innvendig_mastefot.jpg

 

 

Problem 2:

 

Inne i den øverste delen er området rundt skruene blitt ødelagt - vil gjette det har sammenheng med da masten falt.

 

innvendig_mastefot_2.jpg

 

Her har jeg lyst til å fylle noe i som binder seg til det gamle metallet - og som er STERKT. Noen som har forslag? Kan jeg gjøre dette selv eller finnes der noen som gjør sånt?

 

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Problem 2:

 

Inne i den øverste delen er området rundt skruene blitt ødelagt - vil gjette det har sammenheng med da masten falt.

 

bilde

 

Her har jeg lyst til å fylle noe i som binder seg til det gamle metallet - og som er STERKT. Noen som har forslag? Kan jeg gjøre dette selv eller finnes der noen som gjør sånt?

 

 

Jeg løfter denne igjen - hallo dere metallguruer på BP :pray: , jeg ber dere om råd....

 

Går det an å fylle i metall?

Vil det holde?

Link to post
Share on other sites

Hei Festina

 

Eg er ikkje metallguru, men kanskje det går an å skjera til to U-forma plater av syrefast, epoxylima ein på kvar sida av det øydelagte sporet og ha nokre gjennomgåande boltar til å klemma dei saman?

 

Kva slags påhengsstativ treng du? Eg har eit par er ikkje brukar:-)

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Litt lengre skruer og syrefaste skiver burde kunne løse problemet. Svieing kan også være et alternativ, men å finne noen som klarer å håndtere denne legeringen kan være en utfordring. Kjemiske masser blir mer kosmetisk enn sterkt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

 

Kva slags påhengsstativ treng du? Eg har eit par er ikkje brukar:-)

 

 

Ask

 

Hei Ask,

 

Jeg fjernet og kastet et påhengsstativ fra akterspeilet fordi det var av dårlig kvalitet og ikke lot seg heve/ senke pga rust.

Ideelt sett et lignende stativ - som passer i skruehullene - den jeg hadde var en Biltema/ Maritimvariant som lignet på denne typen:

 

bilde

 

 

Hvis du har noe på lur i kjelleren så er jeg interessert!

Link to post
Share on other sites

Når nå bommen skulle lakkes i samme farge som masten så viste det seg at det er en endring i fargeprogrammet til Jotun, og det var ikke mulig å få tak i Jotuns farge "cream" lenger (eller "vaniljesaus", som jeg kaller den).

 

Derfor ble det overgang til annet merke, og en litt mer hvit farge - og det er egentlig OK.

Herlig å stå inne i Askøy seilforenings varme, lys store hall - som også DU kan leie(det var reklamen :giggle: )

Transformasjon på gang:

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Grunning av bom mandag, ett strøk igår. Påføres med pensel - rulles jevnt.

Siste strøk i kveld.

 

Så kan jeg gå videre med monteringsjobben torsdag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...