Jump to content

Avgiftsøkning på 52 øre for hver liter såkalt avgiftsfri diesel


biozide

Recommended Posts

Leste igjennom en liste hvor de forskjellige partiene svarte på sjøliv relaterte spm. Et av disse spm var om de ville fjerne avgiftsfri diesel. Samtlige blå og faktisk AP, stemte for å beholde dagens ordning. SÅ kommer det er budsjettforlik, hvor de sniker inn en økning på 52 øre... :nonod: . Ikke en sum som vi dør av, men et uheldig signal fra en gruppe partier som klart har gitt uttrykk for motsatt handling...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser egentlig heller ingen grunn til at dieselen skal være billigere for fritidsbåter, billigere diesel til de som er avhengig av den som levebrød derimot

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Helt i orden dette her. Litt må en jo ofre for klimasaken, samt at skatteletten utgjør mer enn denne økningen allikevel :thumbsup:

Ja, og spesielt siden forslaget ikke kom fra den roede fare, men derimot fra partiet "...for sterk nedsettelse av skatter og avgifter", saa er nok dette helt iorden.

Link to post
Share on other sites

Naturligvis skal båtdiesel være billigere enn bildiesel. Bildieselavgiften skal jo være med å finansiere veiutbygging og veivedlikehold.

Dieselmotor i båt = sjøens langtransportmiddel.

Båtdieselprisen må holdes på et rimelig nivå dersom hele konseptet skal henge på greip. Disse båtene brukes ofte til lengre turer/ferieturer og noe av poenget med dieselmotor er lavere timeforbruk og dermed mulighet for sjeldnere fylling i områder med få fyllingsmuligheter.

Store tanker måtte med bensindrift ha vært enda større, med den økningen i brann og eksplosjonsfare det medfører.

Dieselmotorer er dyrere og i snitt sterkere enn bensinmotorer og bidrar med flere avgiftskroner i statskassa i kjøpsøyeblikket.

Å øke båtdieselavgiften i ettertid blir å holde en hel båteiergruppe for narr. Da kunne mange like gjerne ha kjøpt bensinmotorer som er billigere og bidrar med færre avgiftskroner i statskassa.

Folk med moderne påhengsmotorer som er relativt rimelige i forbruk må slutte å missunne dem med dieselmotor (ja jeg har begge deler, men har nok fylt flest liter bensin av ymse grunner).

Men kjemp gjerne for rimeligere båtbensin, eller i det minste fjerning av hk-avgiften.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er et steg i riktig retning, det er ingen grunn til det skal selges avgiftsfri diesel til fritidsbåt bruken... Næringsdrivende kan åkke som utgiftsføre drivstoffet.. Dette blir gjort for å dekke inn kostnader i statsbudsjettet til andre ting som frøkenen sier..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes du det?

 

Ingen av oss liker vel å betale noe som helst for drivstoffet, men som sagt, noe må en nok ofre for klima og miljø.

Gleder meg allerede til bedre klima og miljø etter at dette er innført, for begge deler har klare forbedringspotensialer, og 52 øre er en liten pris å betale..... :-)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

De som allerede gleder seg over bedre klima og miljø tror jeg skal vente lenge. Det båtmarkedet i Norge forbruker er som musepiss i havet. Forbruket er vel omtrent det samme som londonbilene bruker på 15 min eller flyparken over Europa på 2 min. Vi må nok bare innse at det er en helt vanlig måte i Norge for å sope inn mer penger for å kunne gi bort mer. Det er bare så jævlig lett å få folk til å godta alt mulig bare en snakker om miljø.

Link to post
Share on other sites

En får da gi de nye kostene litt kreditt, og legge til m.v.a på avgiften slik at det blir riktig for Hvermansen, da blir den 65 øre, avgifter er selvsagt m.v.a belagte..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes ikke noe om denne avgiften. Denne avgiften slår skjevt ut og rammer et mindretall som har forholdt seg til at dette drivstoffet er avgiftsfritt.Når det er sagt skal de ha kreditt for å ha fjernet den mest urettferdige avgiften av alle, arveavgiften.

Om denne avgiften gir noe løft for klima tviler jeg sterkt på, men som en inntektspost på statsbudsjettet fungerer den helt sikkert. De færreste vil forbruke mindre om man legger på 65 øre på dette drivstoffet, anleggsmaskiner og båter vil brukes like mye som før.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke huske å ha sett noen i posisjon hevde at denne avgiften er tenkt som en miljøavgift, men ganske enkelt en fiskal avgift for å sikre staten inntekter.

 

Nei, det har du helt rett i Mouche, det er bare jeg som henger igjen i gamle floskler når det gjelder å forklare slike avgifter.

Denne regjeringen forsøker ikke å "pakke det inn" i slike bortforklaringer, men kaller det rett og slett hva det er: En inntekt til statskassa.

Det var jo redelig gjort.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Nei, det har du helt rett i Mouche, det er bare jeg som henger igjen i gamle floskler når det gjelder å forklare slike avgifter.

Denne regjeringen forsøker ikke å "pakke det inn" i slike bortforklaringer, men kaller det rett og slett hva det er: En inntekt til statskassa.

Det var jo redelig gjort.....

 

Jeg tror den forrige regjeringen sa det samme, og mener at jeg har på forumet har sitert tidligere finansminister Kristin Halvorsen på dette noen ganger. Rett skal være rett også når noe gjøres/sies av noen man aldri har stemt på!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...