Jump to content

Avgiftsøkning på 52 øre for hver liter såkalt avgiftsfri diesel


biozide

Recommended Posts

 

Likebehandling hadde vært en grei tanke etter mitt syn, men har for lengst konstatert at dieselbrukerne er livredde for at en slik tanke kan medføre at avgiften på diesel vil kunne gå opp og da forsvinner uttrykk som; solidaritet og vi båtfolk må holde sammen som denne gruppen ellers liker å bruke i andre sammenhenger. Kyss meg bak!

 

Her i landet tenker vi helt feil. Her er det ikke slåssing for å få de svake opp på nivå med de sterke. Nei her skal de sterke ned på nivå med de svake.

Og det er ikke snakk om å få de fattige opp på nærmere nivå mot de rike. Det er snakk om hvordan vi kan få de rike på nærmere nivå med de fattige.

 

Og det er akkurat den tankegangen som irriterer meg mest av absolutt alt her i landet.

 

Vi bor i et av verdens beste land. Men vi kunne hatt det så utrolig mye bedre.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Er det en ca 5 kr dieselavgiften er på?

Jeg kan ikke huske at jeg på noen marina, noen gang, har kjøpt avgiftsfri diesel som ligger 5 kr under det en betaler langs veien. Stort sett har marina-prisen ligget omtrent på samme nivået som bensinstasjonsprisen. Hva kommer dette av? Og hvilken pris kommer marinaene nå til å legge seg på?

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant. Enkelte personer som ellers aldrig har noe som helst å bidra med eller spørre om når det gjelder båttekniske saker har en eiendommelig evne til å tefte tråder hvor de kan stelle i stand krangel og ufred. Akkurat som spyflua på hestelorten er de plutselig bare der, som dukket opp fra intet?

Bssszzzsszzzsssssss!

 

Er du for likebehandling i avgifter på bensin og diesel til bruk i fritidsbåt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selv brukte jeg godt under 100 liter på en måneds rundtur Stavanger- Danmark - Sverige _ Østlandet - hjem i år.

Jeg bruker 2 liter i timen for motor og en liter i timen på varmeaparatet, og kan personlig leve godt med dette.

 

Naboen brukte over 1000 på en 4-5 timer tur fra Stavanger til Mandal. Han sliter mer.

Og det er vel brukere her inne som har indikert over 1000 liter timen i forbruk (Feks Bitteliten ?). De merker det vel enda mer hvis de bruker båten noen timer i året (hvis de ikke har veldig god råd, men det har de kanskje).

 

Man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Betalte Ca 9,8 kroner på siste fylling. Er pumpeprisen/ veiledende pris på land ca 13? Noen marinaer er grådige og tar hele mellomlegget i egen lomme ( men det er heller ikke gratis og drive marina)

 

Veiledende og veiledende. Drivstoffprisene langs veien har gjennom uka faste fluktuasjonen. Mandag morgen fram til kl 13 er den på sitt laveste. Så blir den på sitt høyeste etter kl 13 på mandag. Torsdag morgen er den igjen lav, men ikke så lav som mandag. I hvert fall her i Oslo er det et helt fast mønster. I den siste tiden har den vært ca 12 kr på det laveste og ca 15 kr som høyeste pris.

 

Den prisen har jeg aldri opplevd. Kan jeg spørre hvor i landet det er?

For en 3 ukers tid siden fylte jeg opp på Esso, Kongen i Oslo. Da lå literprisen 30 øre under bensinstajonsprisen samme dag.

 

Ja, jeg ser at marinaene sikkert har lavere omsetning, i tillegg har de sesongvariasjoner med ned mot 0 i inntekt. Dessuten er det ikke like flust med stasjoner som langs veien. Marinaene har dermed færre konkurrenter og det gir dårligere konkurranse dem imellom - som igjen gir dårligere priser for forbrukeren.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Teerex "Bildieselavgiften skal jo være med å finansiere veiutbygging og veivedlikehold."

Hvor i all verden har du dette fra?

Jeg har nok nytt godt av noe tusen liter "billig" diesel, men hvorfor skal diesel til sjøs ha fordeler fremfor bensin?

 

Ja det gjelder naturligvis bensinavgiften også. Men nå er det slik at bare ca 1/3 av drivstoffavgiftene går tilbake til veibudsjettet siden avgiftene langt overstiger dette.

Resten bidrar bl.a. til å dekke kollektivtrafikk og utbygging av denne, samt ulykkeskostnader osv. osv.

Nå må vi også huske på at "avgiftsfri" diesel slett ikke er avgiftsfri, bare avgiftsredusert. Og literprisen på denne er allerede ca doblet på 10 år (jeg betalte kr 4,75 pr. liter i 2003) så man kan ikke hevde at båtdiesel er på "billigsalg" lengre.

 

Litt merkelig i grunn om stemningen her på baatplassen er for økte avgifter, isteden for å prøve å få en reduksjon i båtbensinavgiften, evt. redusert eller fjernet den latterlige hk-avgiften for å kompensere noe.

Og noen nevner bedre miljø... det er i beste fall en virkelighetsfjern tilnærming til saken.

Nyere forskning viser at det er funnet spor av skjegg i 16.3 % av landets postkasser.

 

Evt. etterhvert også stadig større skjeggmengder i de resterende 83,7% av landets postkasser, samt sofademokratenes :smiley:

 

Vi må jo ikke glemme at av en mindretallsregjering, der Frp til overmål er i mindretall, kan man ikke vente mirakler og ren Frp politikk i alle ledd. Dessverre.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi kjenner lus på gangen :giggle:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Halvert høres mere mulig ut. kanskje...

 

Forøvrig er det jo dessverre slik at det meste som ikke blir fjernet blir indeksregulert isteden.

 

For min del ikke så nøye. Skal klare meg med de motorene jeg har.

Har kun kjøpt en ny båtmotor og det var i 2002 (DF70). Tenkte ikke avgifter den gangen.

 

Man skal tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv, er vel gjennomgangstemaet her inne :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

 

Vi må jo ikke glemme at av en mindretallsregjering, der Frp til overmål er i mindretall, kan man ikke vente mirakler og ren Frp politikk i alle ledd. Dessverre.

Nå er det vel nettopp Finansdepartementet som styres at Frøken Jensen som har kommet med dette forslaget og ikke flertallet på Stortinget, nettopp fordi frøken Jensen trenger mer penger inn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er bare én økning på toppen av alt som har gjort båthold av større båter fryktelig dyrt med årene.

Om man bor i et pressområde blir man melket maks på alle områder.

 

For 10 år siden kunne man betale 6 kroner/l her i området og sikkert under 5kr andre steder i landet. Nå betaler man glatt 11-12kr/l i indre oslofjord. En formidabel økning bare på 10 år.

 

Sett at man har en 40 foter og holder til i indre oslofjord, så betaler man fort 20-30k for sommerplass hos private aktører. Diesel 10-50k. Opplag 15-30k avhengig av hvor. Setter man det bort innendørs runder man fort 100k.

Så kommer servicer og div utskiftinger på drev etc på 30-60k, forsikring 10-20k, div utstyrsmontering og oppgraderinger på xx k.

 

Dertil tilkommer verditapet som er formidabelt.

Jeg leste forleden at en helt vanlig familiebil til 398k kunne koste eieren 100k i året inkludert alt.

Tenk da hva en typisk motorbåt til 1,5-2-3-4 mill koster om man virkelig tar med rubb og rake?

 

Noen som tør spå hva man må betale for diesel om 10 år, "avgiftsfri" eller ikke? 20-25 kr/l?

Ikke gøy å ha båt som brenner 100-150 l/t da...

 

Jeg sitter med en følelse av at smertegrensen vil bli nådd etterhvert for visse typer båter i årene som kommer. En ting er at de som kjøper nytt til 2-4 mill kanskje har råd, men at utgiftene for de som er aktuelle kjøpere på en brukt båt rett og slett vil bli for store for folk med vanlig inntekt.

 

Det avgifts og miljøhysteriet vi har sett de senere år er en stor grunn til at vi skaffet oss en båt med beskjedent forbruk. Jeg tror vi bare har sett begynnelsen på avgiftsøkninger i miljøets navn.

Den som lever får se.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel nettopp Finansdepartementet som styres at Frøken Jensen som har kommet med dette forslaget og ikke flertallet på Stortinget, nettopp fordi frøken Jensen trenger mer penger inn

 

Ja fy skam på henne. her har man betalt inn medlemsavgift til Frp i 10 år og dette er takken :giggle:

Men satser på at i det store bildet blir det bedre også for oss med trange budsjetter etterhvert. Selv om det neppe blir som i gamle dager.

 

Som nevnt over betalt jeg kr 4,75 pr. liter sommeren 2003. Ingen ante vel da hvor godt man hadde det i Norge for 10 år siden, på så mange måter. Med Bondevik som sjef tilogmed.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bare ræva alt samen . For og kompensere for det staten taper i inntekter på arveavgift er ett av tiltakene den nye regjeringen nå har gjort er og øke avgiften på Diesel . Det ser ut for att staten må ha pengene inn i kassen uansett.så blir noen avgifter redusert så tar de pengene inn igjen på noe annet .det som i realiteten skjer er att det kun endrer navn på avgiften og att noen deler av befolkningen må betale

mer. denne gangen hvar de båtfolket som måtte svi for fjerningen av arveavgiften. Men er og nokså sikker på att ved og øke prisen på avgiftsfri diesel så er det nok en spiker i kista til norsk båtbygger industri som nesten er totalt utradert fra før .

Link to post
Share on other sites

 

Ikke så nøye om man selv får det bedre så lenge de andre får det verre, mener du? Artig tankegang...

 

Nei, men jeg har fortsatt ikke glemt enkelte medlemmers motvilje mot å jobbe for likebehandling av frykt for at denne fokus skal medføre en fare for at diesel blir avgiftsbelagt på linje med bensin. De samme "herrer" er de første til å bruke ord som; samhold, kamerater, vi båtfolk osv, men det lyder like hult hver gang slik man kan forvente av folk som omtaler andre som spyfluer. Åpenbart dårlig med møbler i de hjem de kom fra!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke likebehandling på noe som helst vis dersom båtdiesel blir enda dyrere enn den allerede har blitt.

Det er å holde båteiere som har investert dyre avgiftskroner i dieselmotor, for narr. Uavhengig av hvilken pris båtbensin måtte ha.

Spesiellt i hovedsegmentet av båter 20-30 fot som i utgangspunktet kan motoriseres med både diesel og bensin.

 

Selv ønsker jeg en literpris på under kr 10 for begge typer, til evig tid. Det passer meg best :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men dette er jo en aldeles strålende knyttneve rett i trynet på kujonene i KNBF.

Få, om noen, har fortjent denne avgiften mer enn disse kongelige hyenene som har gjemt seg under steinene sine og ikke turt å ta diskusjonen ang. avgiftsbelegningen på diesel kontra bensin til båtbruk.

 

For alle andre er dette bare trist. Uansett om det er på kjøl eller på en traktor dieselen skal brennes av.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her tar du totalt feil.

Snakk om historisk inkompetanse !

 

Skal jeg bruke tid på å finne linken til en av dine O Store Ledere som nekta å uttale seg til ei avis om denne avgiftsforskjellen fordi han ikke ville at det skulle bli noen oppmerksomhet omkring dette, og påfølgende avgiftsøkning på den "avgiftsfrie" dieselen?

Du vet at den ligger her inne!

Link to post
Share on other sites

Dette er bare én økning på toppen av alt som har gjort båthold av større båter fryktelig dyrt med årene.

Om man bor i et pressområde blir man melket maks på alle områder.

 

 

Jeg sitter med en følelse av at smertegrensen vil bli nådd etterhvert for visse typer båter i årene som kommer. En ting er at de som kjøper nytt til 2-4 mill kanskje har råd, men at utgiftene for de som er aktuelle kjøpere på en brukt båt rett og slett vil bli for store for folk med vanlig inntekt.

 

 

 

Selv om det finnes mange store dyre båter med 2 motorer, så er det vel fremdeles slik at de fleste fritidsbåtene har kun 1 motor, og ikke et forbruk på flere hundre liter i timen.

 

For min egen del så fylte jeg ca 1500 liter i 2013, denne økningen gir meg da en merutgift på rett under 800 kroner, noe jeg ikke er glad for, men heller ikke noe som skal ta fra meg gleden ved båtlivet.

Jeg tror ikke en avgiftsøkning på 52 øre vil ha så veldig mye å si for folks bruksmønster av båt neste sommer.

Link to post
Share on other sites

Dette høres bra ut. Stadig tettere på prisen mellom bensin og diesel. Og tettere skal det bli! Dette er gode nyheter, da slipper en mødest med desse svinedyre røykmaskinene i fritidsbåt lenger og vi kan alle kjøre på deilig bensin

 

Bensin er en uting, tanken tømmes altfor fort. Men påhengsmotor er naturligvis avhengig av denne eksplosjonsfarlige styggedommen.

 

Diesel is king!

Røykmaskin? det gjelder nok bare de eldre motorene uten moderne elektronisk styring. Min nesten gamle motor fra 1998 ryker iallefall ikke.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hah enhver dieselmotor ryker så tåka legger seg og stinker død. Sjøl spill nye dieselbiler er svarte som køl bak så at din gamle traver skal være unntaket er sjølvsagt bare tull.

Bensin is King. Stille så stille og så vibrasjonsfrie da gitt. Ah for en befriende tanke det må være i alle desse skranglebåtene. Ikkje at det er båten sin feil men med en ristemaskin under dekk så..

Om tanken tømmes altfor fort så er tanken for liten. Eller så får man bare fylle oftere? Eksplosjonsfarlig ja, ethvert drivstoff er det. Sjøl batteri i elbiler eksploderer til tider. Om amn er redd for det så får man heller ro eller seile

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke en avgiftsøkning på 52 øre vil ha så veldig mye å si for folks bruksmønster av båt neste sommer.

Isolert sett betyr ikke denne økningen 52 øre pluss mva så mye for de fleste. Men summen av denne, tidligere og fremtidige økninger av avgifter og utgifter tror jeg vil gjøre det for mange etterhvert.

Som sagt så kostet dieselen omtrent halvparten for 10 år siden. Folks inntekter har hvertfall ikke dobblet seg i samme periode. Hvor er vi om 10 år til?

Jeg tror en ny dobbling ikke er usannsynlig.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...