Jump to content

Avgiftsøkning på 52 øre for hver liter såkalt avgiftsfri diesel


biozide

Recommended Posts

Det tror jeg. Hører det hvertfall fra mange med større motorbåter.

Man ser hvertfall mange flere store, planende båter gå i deplassementfart over lengre strekk nå enn før.

 

Dieselprisen er én ting. De andre utgiftene har også økt, verdifallet er formidabelt, og vi tjener definitivt ikke dobbelt så mye nå som for 10 år siden.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bensin og diesel isolert sett kan være "billig".

Problemet er summen av alle utgifter og avgifter. Verkstedpriser på 1000-1500/t f.eks, mer kompliserte biler som ruster og trenger mer påkost enn før osv osv.

Man har også flere utgiftspunkter nå enn man hadde før på bilhold. Bompenger f.eks. Selv går det fort 20-30.000,- her i heimen bare på bompenger.

 

Så selv om enkelte ting statistisk kan være billigere ift folks inntekt, så mener jeg folk flest blør mer i dag enn før da vi også har langt flere avgifts og utgiftsposter enn på 30 og 60 tallet.

 

Statistikk kan brukes til alt, alt etter hvordan man legger det frem og hva man tar med....

 

"Helt vanlig familiebil koster deg 100.000 kroner i året"

http://www.tv2.no/underholdning/broom/helt-vanlig-familiebil-koster-deg-100000-kroner-i-aaret-4165709.html

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

De unge sliter nok med å komme inn på boligmarkedet, men de fleste feite 40 åringer som har skjøtt livet vel kan neppe klage.. Det at dieselen til fornøyelse blir dyrere er helt uproblematisk, men hvem som gjør denne dyrere er ikke uproblematisk slik jeg ser det.. Det er tross alt de som har flagget lavere skatter og avgifter i mer enn 30år som utfører dette..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de færreste, om noen, egentlig føler at det er vanskeligere å betale regningen på dieselforbruket i dag enn for ti år siden.

 

Her er jeg helt enig. Se på båtparken I dag sammenlignet for 10 år siden. Tror det er mange som har doblet verdien på båten I denne perioden og da har vi også råd til å betale for diselen

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være dagens beste, men den har mye sannhet i seg.

Tenkt eksempel:

  • I 1980 hadde gjennomsnittsfamilien Nrk lisens og ett fasttelefonabonnement ?
  • I dag har gjennomsnittsfamilien Nrk lisens, en grunnpakke med TV kanaler, et bredhåndsabonnement og 2,5 mobilabonnementer.
  • I 1980 hadde man ca. 1 bil pr. familie, i dag er det ikke uvanlig med 2 biler

Dette er bare et par eksempler på at det er vesentlig mer å bruke penger på nå enn før :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

At folk evt klager på dieselprisen nå jamfør tidligere har sjølvsagt med at båtene har blitt vanvittig mye større og dertil dyrere å holde oppe i fart. Når eg var guttunge/ungdom for 25 år siden og putret rundt med jolla her så så man knapt en båt over 30 fot. De fleste var rundt 25 fot og gikk heller ikkje så fort. Kun noen svært få hadde flybridge (oooo) og bikket 40 fot. '

I dag derimot ser eg knapt en båt under 30 fot passere her. Den gjengse fritidsbåt som nå raser forbi og skal innover Fjordane er rundt 40 fot og går lett over 30 knop alle i hop. Ikkje rart det blir dyrt å fø med drivstoff.

 

Eller kan eg vel også føye til at det nå tross alt er gratis å ringe med mobiltelefon så at man flyr rundt med flere av de er ikkje akkurat noe pengesug sånn sett.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har blitt mye mer å bruke pengene på og det er selvfølgelig et resultat av høyere inntekt.

At det derfor skulle være enklere å akseptere økte avgifter kan jeg ikke helt forstå ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye utgjør dette for den enkelte? Og da prosentmessig i totalkostnaden ved å eige en båt? Dette vil ramme mye hardere de som faktisk bruker dette i jobbsammenheng enn de som bare vil ta seg en runde på fjorden i fritidsbåten sin. Det er ingen som vil sympatisere med de 'stakkarane' som står ved pumpene i millionbåt som brukes noen få timer sommerhalvåret og klager på 50 øre..

Link to post
Share on other sites

Hehe....tar du den så tar du den også...

Det er som SAP er inne på, en smertegrense for totaltrykket av avgifter/utgifter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jauda eg kjører på bensin og synes den er dyr nok, det er ikkje det. Men det kan umulig skade å redusere stormannsgalskapen liiitegrande på fjorden om en synes det blir for dyrt? trenger virkelig hvermannsen så diger båt da? For man skal ha rimelig stor båt med stor motor før dette blir mange kroner utav. Og som kjent så omtrent dobler kostnaden ved å ha båt ved hver 3. fot en går opp i størrelse

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ingen ønsker noen med høyt dieselforbruk på den økonomiske smertegrensa noe vondt men en avgift som gjør at folk kanskje må vurdere en båt som er ørlite mindre, kjøre båten sin ørlite saktere, eller bruke den litt mindre er neppe starten på jordas undergang for noen.

 

Og er "offerene" elleville kan det hende de har råd til en svær seilbåt i stedet? ;-) Tror det er stort potensiale i å oppleve godt båtliv for mange motorbåtfolk om de går over til seilbåt. Og fjorden blir jo en bedre plass for flere å være om motorstøy og hekkbølger reduseres noen hakk. Så avgifter som vrir bruk fra motor til seil tror jeg kommer alle til gode.

 

Men jeg er ikke så blåøyd at jeg tror akkurat det var den politiske motivasjonen for avgiften, men alle monner drar... ;-)

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være dagens beste, men den har mye sannhet i seg.

Tenkt eksempel:

  • I 1980 hadde gjennomsnittsfamilien Nrk lisens og ett fasttelefonabonnement ?
  • I dag har gjennomsnittsfamilien Nrk lisens, en grunnpakke med TV kanaler, et bredhåndsabonnement og 2,5 mobilabonnementer.
  • I 1980 hadde man ca. 1 bil pr. familie, i dag er det ikke uvanlig med 2 biler

Dette er bare et par eksempler på at det er vesentlig mer å bruke penger på nå enn før :pray:

 

Og det morsomme er at det synes som om du fremstiller dette som et problem. Kanskje på tide at noen og enhver stikker fingeren i jorden og lukter på den?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jauda eg kjører på bensin og synes den er dyr nok, det er ikkje det. Men det kan umulig skade å redusere stormannsgalskapen liiitegrande på fjorden om en synes det blir for dyrt? trenger virkelig hvermannsen så diger båt da? For man skal ha rimelig stor båt med stor motor før dette blir mange kroner utav. Og som kjent så omtrent dobler kostnaden ved å ha båt ved hver 3. fot en går opp i størrelse

 

Nå er det ikke slik at alle "hvermannsen" har så store og dyre båter. Min Windy 27 fyller 30 år til våren, og den kommer jeg sikkert til å ha til den blir 50 år (hvis man lever så lenge da).

Ser ikke for meg at den blir byttet, iallefall ikke i noe dyrere, og den har falt betydelig i verdi de siste 10 årene samtidig som dieselprisen er fordoblet.

Ikke alle har vært med på den lønnsgaloppen mange i Norge har hatt de senere år.

Heller Ikke alle har to inntekter å fordele båtkostnader/livskostnader på. Så vil anta det er en del som har merket økningen i dieselprisen de senere år direkte på båtbruken (iallefall mere enn meg som bare har kjørt liten bensinbåt de siste årene).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...