Nøtterøy Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Ny dobling på 10 år, tror jeg ikke vi vil se, men en vet jo aldri. Men uansett så betyr det jo at en får nyte båtlivet så lenge en kan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Jeg tror de færreste, om noen, egentlig føler at det er vanskeligere å betale regningen på dieselforbruket i dag enn for ti år siden. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Det tror jeg. Hører det hvertfall fra mange med større motorbåter. Man ser hvertfall mange flere store, planende båter gå i deplassementfart over lengre strekk nå enn før. Dieselprisen er én ting. De andre utgiftene har også økt, verdifallet er formidabelt, og vi tjener definitivt ikke dobbelt så mye nå som for 10 år siden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 http://e24.no/bil/aldri-foer-har-bensinen-vaert-billigere/20177440 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) Bensin og diesel isolert sett kan være "billig". Problemet er summen av alle utgifter og avgifter. Verkstedpriser på 1000-1500/t f.eks, mer kompliserte biler som ruster og trenger mer påkost enn før osv osv. Man har også flere utgiftspunkter nå enn man hadde før på bilhold. Bompenger f.eks. Selv går det fort 20-30.000,- her i heimen bare på bompenger. Så selv om enkelte ting statistisk kan være billigere ift folks inntekt, så mener jeg folk flest blør mer i dag enn før da vi også har langt flere avgifts og utgiftsposter enn på 30 og 60 tallet. Statistikk kan brukes til alt, alt etter hvordan man legger det frem og hva man tar med.... "Helt vanlig familiebil koster deg 100.000 kroner i året" http://www.tv2.no/underholdning/broom/helt-vanlig-familiebil-koster-deg-100000-kroner-i-aaret-4165709.html Redigert 5.Desember.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Så du hevder faktisk at nordmenn har fått dårlige råd de siste 10 årene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Jeg mener det er vesentlig mer å bruke penger på nå enn før. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) De unge sliter nok med å komme inn på boligmarkedet, men de fleste feite 40 åringer som har skjøtt livet vel kan neppe klage.. Det at dieselen til fornøyelse blir dyrere er helt uproblematisk, men hvem som gjør denne dyrere er ikke uproblematisk slik jeg ser det.. Det er tross alt de som har flagget lavere skatter og avgifter i mer enn 30år som utfører dette.. Redigert 5.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Jeg tror de færreste, om noen, egentlig føler at det er vanskeligere å betale regningen på dieselforbruket i dag enn for ti år siden. Her er jeg helt enig. Se på båtparken I dag sammenlignet for 10 år siden. Tror det er mange som har doblet verdien på båten I denne perioden og da har vi også råd til å betale for diselen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 En flaske godt øl på pub koster vel nå omtrent 130kr, så det stemmer ;-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Jeg mener det er vesentlig mer å bruke penger på nå enn før. Det må være dagens beste! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Det kan godt være dagens beste, men den har mye sannhet i seg. Tenkt eksempel: I 1980 hadde gjennomsnittsfamilien Nrk lisens og ett fasttelefonabonnement ? I dag har gjennomsnittsfamilien Nrk lisens, en grunnpakke med TV kanaler, et bredhåndsabonnement og 2,5 mobilabonnementer. I 1980 hadde man ca. 1 bil pr. familie, i dag er det ikke uvanlig med 2 biler Dette er bare et par eksempler på at det er vesentlig mer å bruke penger på nå enn før Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) At folk evt klager på dieselprisen nå jamfør tidligere har sjølvsagt med at båtene har blitt vanvittig mye større og dertil dyrere å holde oppe i fart. Når eg var guttunge/ungdom for 25 år siden og putret rundt med jolla her så så man knapt en båt over 30 fot. De fleste var rundt 25 fot og gikk heller ikkje så fort. Kun noen svært få hadde flybridge (oooo) og bikket 40 fot. ' I dag derimot ser eg knapt en båt under 30 fot passere her. Den gjengse fritidsbåt som nå raser forbi og skal innover Fjordane er rundt 40 fot og går lett over 30 knop alle i hop. Ikkje rart det blir dyrt å fø med drivstoff. Eller kan eg vel også føye til at det nå tross alt er gratis å ringe med mobiltelefon så at man flyr rundt med flere av de er ikkje akkurat noe pengesug sånn sett. Redigert 5.Desember.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) VannTro: Saa det at gjennomsnittsfamilien idag har raad til flere mobiltelefoner, kabel TV, flere biler etc. skal altsaa vaere et argument mot oekning av dieselavgiften. Jeg maa inroemme aat jeg har vanskelig for a foelge logikken i dette. Redigert 5.Desember.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Det har blitt mye mer å bruke pengene på og det er selvfølgelig et resultat av høyere inntekt. At det derfor skulle være enklere å akseptere økte avgifter kan jeg ikke helt forstå ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) Jeg mener ikke det er et argument mot dieselavgiften alene. Men konstaterer at det blir dyrere og dyrere å eie og drifte båt og at jeg tror smertegrensen kan bli nådd for endel vanlige folk etterhvert. Redigert 5.Desember.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Hvor mye utgjør dette for den enkelte? Og da prosentmessig i totalkostnaden ved å eige en båt? Dette vil ramme mye hardere de som faktisk bruker dette i jobbsammenheng enn de som bare vil ta seg en runde på fjorden i fritidsbåten sin. Det er ingen som vil sympatisere med de 'stakkarane' som står ved pumpene i millionbåt som brukes noen få timer sommerhalvåret og klager på 50 øre.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) Hehe....tar du den så tar du den også... Det er som SAP er inne på, en smertegrense for totaltrykket av avgifter/utgifter. Redigert 5.Desember.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Jauda eg kjører på bensin og synes den er dyr nok, det er ikkje det. Men det kan umulig skade å redusere stormannsgalskapen liiitegrande på fjorden om en synes det blir for dyrt? trenger virkelig hvermannsen så diger båt da? For man skal ha rimelig stor båt med stor motor før dette blir mange kroner utav. Og som kjent så omtrent dobler kostnaden ved å ha båt ved hver 3. fot en går opp i størrelse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Det er ganske pussig, hva folk kan tåle av skatter, når de først har vennet seg til dem (Erik Brofoss, finansminister fra AP, 1945-1947) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Ingen ønsker noen med høyt dieselforbruk på den økonomiske smertegrensa noe vondt men en avgift som gjør at folk kanskje må vurdere en båt som er ørlite mindre, kjøre båten sin ørlite saktere, eller bruke den litt mindre er neppe starten på jordas undergang for noen. Og er "offerene" elleville kan det hende de har råd til en svær seilbåt i stedet? ;-) Tror det er stort potensiale i å oppleve godt båtliv for mange motorbåtfolk om de går over til seilbåt. Og fjorden blir jo en bedre plass for flere å være om motorstøy og hekkbølger reduseres noen hakk. Så avgifter som vrir bruk fra motor til seil tror jeg kommer alle til gode. Men jeg er ikke så blåøyd at jeg tror akkurat det var den politiske motivasjonen for avgiften, men alle monner drar... ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egard Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Da blei sørlandsferien neste år en tusenlapp dyrere, det skal vi nok ha råd til men at FRP er de som øker avgiftene det står til stryk. Og som vanlig er det ikke en lyd fra Båtfolkets venner i KNBF, de er vel travelt opptatt med sine ting i julestrida. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Man blir selvfølgelig oppgitt over denne type finansiering av stor skattelettelse for de rikeste. Men overhodet ikke overrasket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Det kan godt være dagens beste, men den har mye sannhet i seg. Tenkt eksempel: I 1980 hadde gjennomsnittsfamilien Nrk lisens og ett fasttelefonabonnement ? I dag har gjennomsnittsfamilien Nrk lisens, en grunnpakke med TV kanaler, et bredhåndsabonnement og 2,5 mobilabonnementer. I 1980 hadde man ca. 1 bil pr. familie, i dag er det ikke uvanlig med 2 biler Dette er bare et par eksempler på at det er vesentlig mer å bruke penger på nå enn før Og det morsomme er at det synes som om du fremstiller dette som et problem. Kanskje på tide at noen og enhver stikker fingeren i jorden og lukter på den? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) Jauda eg kjører på bensin og synes den er dyr nok, det er ikkje det. Men det kan umulig skade å redusere stormannsgalskapen liiitegrande på fjorden om en synes det blir for dyrt? trenger virkelig hvermannsen så diger båt da? For man skal ha rimelig stor båt med stor motor før dette blir mange kroner utav. Og som kjent så omtrent dobler kostnaden ved å ha båt ved hver 3. fot en går opp i størrelse Nå er det ikke slik at alle "hvermannsen" har så store og dyre båter. Min Windy 27 fyller 30 år til våren, og den kommer jeg sikkert til å ha til den blir 50 år (hvis man lever så lenge da). Ser ikke for meg at den blir byttet, iallefall ikke i noe dyrere, og den har falt betydelig i verdi de siste 10 årene samtidig som dieselprisen er fordoblet. Ikke alle har vært med på den lønnsgaloppen mange i Norge har hatt de senere år. Heller Ikke alle har to inntekter å fordele båtkostnader/livskostnader på. Så vil anta det er en del som har merket økningen i dieselprisen de senere år direkte på båtbruken (iallefall mere enn meg som bare har kjørt liten bensinbåt de siste årene). Redigert 5.Desember.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.