Jump to content

Avgiftsøkning på 52 øre for hver liter såkalt avgiftsfri diesel


biozide

Recommended Posts

Ja, og spesielt siden forslaget ikke kom fra den roede fare, men derimot fra partiet "...for sterk nedsettelse av skatter og avgifter", saa er nok dette helt iorden.

Forslaget kom fra Frp og høyre? Hvor har du dette fra?

 

Ingen tvil om at dette er en kjip kamel å svelge for Frp og Høyre, men så lenge folk ikke hadde vett til å holde KrF og Venstre under sperregrensa blir dessverre konsekvensene at disse dustepartartiene må få gjennomslag for noen av sine idiotiske punkter også. Det samme gjaldt også økning av kontantstøtten, som kun KrF ønsket å øke. Resultatet av en mindretallsregjering er nettopp at en må søke flertall både for budsjett og lovendringer hos de andre partiene. Hvordan mener du partiene skal få 100% gjennomslag for sine programmer i alle sakene på stortinget?

 

:thumbsup:

 

Det skyldes at de rødgrønne var en flertallsregjering og dermed ikke måtte søke budsjettenighet gjennom tøysete særinteressepartier. En skal ikke være spesielt oppegående for å forstå at en mindretallsregjering slikt sett stiller svakere og må inngå endel kompromisser på veien. Derfor er disse kamelene litt letter å svelge, fordi vi vet at all sabotasjen kommer fra KrF og Venstre og at Siv og Erna må søke støtte hos disse, uansett hvor :puke: de er ... Måtte disse tøysepartiene komme langt under sperregrensa ved neste korsvei :smash::smash::pray::pray:

Link to post
Share on other sites

Merkelig hvor mye lettere en avgiftsøkning er å svelge for enkelte når den kommer fra de blåbrune i stedet for de rødgrønne... :rolleyes:

Og til overmål, for de av oss som husker noen år tilbake, så var det vel nettopp de rødgrønne som til slutt grep inn og berget avgiftsfri diesel til båtfolket sist dette var oppe.

 

Nå ser vi altså at etter drøyt tre kvarter ved makta er det partiet til sterk nedsetting av skatter og avgifter som igjen forsøker å snikinnføre avgift på båtdiesel. "Bare" 50 øre denne gang kanskje, men det kommer statsbudsjetter også etter dette...........

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvilke "vegavgifter" eller "vegrelaterte" avgifter er det du snakker om.

Finnes det noen linker mellom disse avgiftene og budsjetter til veier tror du?

 

Finnes ingen linker nei, derfor " " tegn, siden det er fiskale avgifter.

Men en sats på bensin/autodiesel er "vegavgift" og dermed en avgift som burde være helt borte fra drivstoff ved sjøkanten.

 

 

Leste igjennom en liste hvor de forskjellige partiene svarte på sjøliv relaterte spm. Et av disse spm var om de ville fjerne avgiftsfri diesel. Samtlige blå og faktisk AP, stemte for å beholde dagens ordning. SÅ kommer det er budsjettforlik, hvor de sniker inn en økning på 52 øre... :nonod: . Ikke en sum som vi dør av, men et uheldig signal fra en gruppe partier som klart har gitt uttrykk for motsatt handling...

 

Leste samme selv, og ved å øke avgiften på "avgiftsfri" enda mer, så har de egentlig ikke jugd på det spørsmålet ... Men enig at det er ganske råttent.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet - drivstoffet til de fleste motorbåtene er en liten dråpe i hele regnestykket. De som har båter som bruker mye drivstoff har som regel råd til å betale for dieselen det den koster.

 

 

Godt sagt.

 

Problemet blir vel først om ingen sier noe.

Om alle godtar alt, og politikerne skjønner at ingen sier fra om noe de innfører. Så er vi et godt stykke på vei til et styresett vi ser noe få land har, som vi ikke vil vedkjenne oss.

Tror det er ganske sunt for samfunnet at noen tørr å snakke opp. Om ingen organisasjoner eller personer hadde reagert når avgifter ble innført hadde vel drivstoff kostet LANGT over 20kr.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til dere bensinbrukere:

 

Om dere kunne velge, hva hadde dere valgt:

-Fjerning av vegavgiften, og andre "vegrelaterte" avgifter på båtbensin.

-Eller økning av avgiften på avgiftsfri diesel?

 

 

 

Tenkte meg det ja!

 

Likebehandling hadde vært en grei tanke etter mitt syn, men har for lengst konstatert at dieselbrukerne er livredde for at en slik tanke kan medføre at avgiften på diesel vil kunne gå opp og da forsvinner uttrykk som; solidaritet og vi båtfolk må holde sammen som denne gruppen ellers liker å bruke i andre sammenhenger. Kyss meg bak!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo likevel rart at båtfolk legger tusener, eller titusener av kroner i div. duppeditter til båten, utstyrer de som om de skulle på jordomseilng hvert år. Leverer skutene til innendørs varme opplagshaller for vinteren til priser som nesten er ei halv årslønn for mange. Alt dette uten å blunke. Men et tillegg på dieselprisen på noen øre, virker jo som om det er jordens (eller båtens)undergang for mange.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaja avgiftspartiet FrP fornekter seg ikke! maten blir dyrere(fisk) veibygging, noe varetransport, bonden blir dyrere idrift..

Båten blir omtrent 25kr dyrere idrift pr time på cruise, men pytt pytt..det blåser jeg i. Avgiftene kommer fra FrP så da er det jo myyye bedre/letter og svelge ;)

Bra de fjernet Arveavgiften?? tja.. fjas det også, for det fleste av oss har den økt mye!

Link to post
Share on other sites

Det er jo likevel rart at båtfolk legger tusener, eller titusener av kroner i div. duppeditter til båten, utstyrer de som om de skulle på jordomseilng hvert år. Leverer skutene til innendørs varme opplagshaller for vinteren til priser som nesten er ei halv årslønn for mange. Alt dette uten å blunke. Men et tillegg på dieselprisen på noen øre, virker jo som om det er jordens (eller båtens)undergang for mange.

Hahaha kunne ikke sakt det bedre selv :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet - drivstoffet til de fleste motorbåtene er en liten dråpe i hele regnestykket. De som har båter som bruker mye drivstoff har som regel råd til å betale for dieselen det den koster.

 

Jeg har forstått at jeg tilhører et mindretall blant båteierne, det mindretallet som ikke har penger tytende ut av alle kroppsåpninger. Jeg bor i båten, bruker diesel til oppvarming, for meg merkes en slik avgiftsøkning, så kom ikke med tullpreik om at vi alle har så god råd til å betale hva det skal være.

 

Dette er et generelt problem både i forhold til myndigheter, båtforhandlere og havner, som overpriser det meste fordi dere kakser ikke er bevisst prisnivået i det hele tatt, men bare kaster penger etter griske forretningsfolk og politikere.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, jeg prøver ikke å fornærme noen, men at man har seilbåt og fortviler over avgiften finner jeg noe merkelig.

Det må da være billig å bo i og fyre opp en seilbåt, og det er vel begrenset hvor mye man greier å fyre opp i løpet av en vinter?

Jeg og mange andre på BP bruker endel diesel i løpet året, men det er jammen værdt det selv med en liten økning eller er jeg på feil jorde?

Link to post
Share on other sites

men det er jammen værdt det selv med en liten økning eller er jeg på feil jorde?

 

Men det er det som er poenget mitt, siden det store flertall av båteiere ser ut til å synes «det er verdt det» uansett hvor mye det koster, er prisene for en god del båtprodukter og -tjenester helt hinsidige.

Link to post
Share on other sites

Du får glede deg til sommeren grawis, da kan du forflytte deg gratis mens vi andre må blø.

Når det gjelder båtprodukter og relaterte tjenester er jeg vel enig om at det er langt fra gratis, men når man

samtidig ser hvordan det går med bransjen kan jeg love deg at det er ikke mange som blir feite, selv om de jobber

lange dager og helger mens vi andre koser oss på sjøen. jeg har tidligere erfaring på området og kjenner bransjen svært godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...