biozide Startet 4.Desember.2013 Del på Facebook Startet 4.Desember.2013 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10148444 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Blir vel snart samme pris på denne som på vanlig autodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Det er forskjell på posisjon og opposisjon Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Leste igjennom en liste hvor de forskjellige partiene svarte på sjøliv relaterte spm. Et av disse spm var om de ville fjerne avgiftsfri diesel. Samtlige blå og faktisk AP, stemte for å beholde dagens ordning. SÅ kommer det er budsjettforlik, hvor de sniker inn en økning på 52 øre... . Ikke en sum som vi dør av, men et uheldig signal fra en gruppe partier som klart har gitt uttrykk for motsatt handling... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Ser egentlig ikke noen grunn til at båtdiesel skal være billigere en bildiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Eller hvorfor ikke bensin til båten skal ha samme fordel som de med dieselmotor i båten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Jeg ser egentlig heller ingen grunn til at dieselen skal være billigere for fritidsbåter, billigere diesel til de som er avhengig av den som levebrød derimot Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Nøtterøy Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Helt i orden dette her. Litt må en jo ofre for klimasaken, samt at skatteletten utgjør mer enn denne økningen allikevel Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Jeg regner med det kommer avgift på vindkraft til seilbåter også snart! Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Helt i orden dette her. Litt må en jo ofre for klimasaken, samt at skatteletten utgjør mer enn denne økningen allikevel Ja, og spesielt siden forslaget ikke kom fra den roede fare, men derimot fra partiet "...for sterk nedsettelse av skatter og avgifter", saa er nok dette helt iorden. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Synes du det? Ingen av oss liker vel å betale noe som helst for drivstoffet, men som sagt, noe må en nok ofre for klima og miljø. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) Naturligvis skal båtdiesel være billigere enn bildiesel. Bildieselavgiften skal jo være med å finansiere veiutbygging og veivedlikehold. Dieselmotor i båt = sjøens langtransportmiddel. Båtdieselprisen må holdes på et rimelig nivå dersom hele konseptet skal henge på greip. Disse båtene brukes ofte til lengre turer/ferieturer og noe av poenget med dieselmotor er lavere timeforbruk og dermed mulighet for sjeldnere fylling i områder med få fyllingsmuligheter. Store tanker måtte med bensindrift ha vært enda større, med den økningen i brann og eksplosjonsfare det medfører. Dieselmotorer er dyrere og i snitt sterkere enn bensinmotorer og bidrar med flere avgiftskroner i statskassa i kjøpsøyeblikket. Å øke båtdieselavgiften i ettertid blir å holde en hel båteiergruppe for narr. Da kunne mange like gjerne ha kjøpt bensinmotorer som er billigere og bidrar med færre avgiftskroner i statskassa. Folk med moderne påhengsmotorer som er relativt rimelige i forbruk må slutte å missunne dem med dieselmotor (ja jeg har begge deler, men har nok fylt flest liter bensin av ymse grunner). Men kjemp gjerne for rimeligere båtbensin, eller i det minste fjerning av hk-avgiften. Redigert 5.Desember.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) Dette er et steg i riktig retning, det er ingen grunn til det skal selges avgiftsfri diesel til fritidsbåt bruken... Næringsdrivende kan åkke som utgiftsføre drivstoffet.. Dette blir gjort for å dekke inn kostnader i statsbudsjettet til andre ting som frøkenen sier.. Redigert 5.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Erik Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Synes du det? Ingen av oss liker vel å betale noe som helst for drivstoffet, men som sagt, noe må en nok ofre for klima og miljø. Gleder meg allerede til bedre klima og miljø etter at dette er innført, for begge deler har klare forbedringspotensialer, og 52 øre er en liten pris å betale..... :-) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
dakota Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 De som allerede gleder seg over bedre klima og miljø tror jeg skal vente lenge. Det båtmarkedet i Norge forbruker er som musepiss i havet. Forbruket er vel omtrent det samme som londonbilene bruker på 15 min eller flyparken over Europa på 2 min. Vi må nok bare innse at det er en helt vanlig måte i Norge for å sope inn mer penger for å kunne gi bort mer. Det er bare så jævlig lett å få folk til å godta alt mulig bare en snakker om miljø. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 En får da gi de nye kostene litt kreditt, og legge til m.v.a på avgiften slik at det blir riktig for Hvermansen, da blir den 65 øre, avgifter er selvsagt m.v.a belagte.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Synes ikke noe om denne avgiften. Denne avgiften slår skjevt ut og rammer et mindretall som har forholdt seg til at dette drivstoffet er avgiftsfritt.Når det er sagt skal de ha kreditt for å ha fjernet den mest urettferdige avgiften av alle, arveavgiften. Om denne avgiften gir noe løft for klima tviler jeg sterkt på, men som en inntektspost på statsbudsjettet fungerer den helt sikkert. De færreste vil forbruke mindre om man legger på 65 øre på dette drivstoffet, anleggsmaskiner og båter vil brukes like mye som før. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Jeg kan ikke huske å ha sett noen i posisjon hevde at denne avgiften er tenkt som en miljøavgift, men ganske enkelt en fiskal avgift for å sikre staten inntekter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Merkelig hvor mye lettere en avgiftsøkning er å svelge for enkelte når den kommer fra de blåbrune i stedet for de rødgrønne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Jeg kan ikke huske å ha sett noen i posisjon hevde at denne avgiften er tenkt som en miljøavgift, men ganske enkelt en fiskal avgift for å sikre staten inntekter. Nei, det har du helt rett i Mouche, det er bare jeg som henger igjen i gamle floskler når det gjelder å forklare slike avgifter. Denne regjeringen forsøker ikke å "pakke det inn" i slike bortforklaringer, men kaller det rett og slett hva det er: En inntekt til statskassa. Det var jo redelig gjort..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
lnjk Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Næringsdrivende kan åkke som utgiftsføre drivstoffet.. Men tror du ikke næringsdrivende ønsker å få dekket inn disse økte kostnadene? Og da er det vel du og jeg som til slutt betaler for dette likevel. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Merkelig hvor mye lettere en avgiftsøkning er å svelge for enkelte når den kommer fra de blåbrune i stedet for de rødgrønne... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Nei, det har du helt rett i Mouche, det er bare jeg som henger igjen i gamle floskler når det gjelder å forklare slike avgifter. Denne regjeringen forsøker ikke å "pakke det inn" i slike bortforklaringer, men kaller det rett og slett hva det er: En inntekt til statskassa. Det var jo redelig gjort..... Jeg tror den forrige regjeringen sa det samme, og mener at jeg har på forumet har sitert tidligere finansminister Kristin Halvorsen på dette noen ganger. Rett skal være rett også når noe gjøres/sies av noen man aldri har stemt på! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Og merkelig at solstråling og andre klimafaktorer skal bli påvikret av dieselprisen. Nei det er nok rein kompensering på inntekt for å drifte kostnadene som har vert bygget opp i 8år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 skuffet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.