Jump to content

Avgiftsøkning på 52 øre for hver liter såkalt avgiftsfri diesel


biozide

Recommended Posts

ja det blir jo alltids et par tusenlapper i beste fall kanskje.

 

men for de fleste noe mindre. kan regnes ut her http://www.dinepenger.no/regler/saa-mye-maa-vi-betale-i-skatt/22622513

trygdeavgiften går nemlig opp.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hah enhver dieselmotor ryker så tåka legger seg og stinker død. Sjøl spill nye dieselbiler er svarte som køl bak så at din gamle traver skal være unntaket er sjølvsagt bare tull.

Bensin is King. Stille så stille og så vibrasjonsfrie da gitt. Ah for en befriende tanke det må være i alle desse skranglebåtene. Ikkje at det er båten sin feil men med en ristemaskin under dekk så..

Om tanken tømmes altfor fort så er tanken for liten. Eller så får man bare fylle oftere? Eksplosjonsfarlig ja, ethvert drivstoff er det. Sjøl batteri i elbiler eksploderer til tider. Om amn er redd for det så får man heller ro eller seile

Enig i att bensin e best.Eg er lei av å bli røykforgifta når eg kinna igang volvo 40 b motoren.Nei takka meg te bensinmotor.Det bør nevnast att eg også har trebåt me sabb.Veldig kjekk og fin båt men det er som å ha ei blandemaskin full av stein gåande med seg i båten.Ja te bensin.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Det går overhodet ikke an å sammenligne et gammelt dieseldyr som Volvo 40B mot moderne elektronisk styrte direkteinnsprøytede eller common rail motorer vedr. dieselrøyk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tull.

Du har kort og godt ikke peiling på hva du snakker om.

Mulig historisk det ikke stemmer. Men de har vært ganske tannløse i det siste.

 

Husker det Folk I Båt henviser til. Han fra KNBF brukte vel uttrykket "Sitte stille, og ikke rokke båten" også i den forbindelsen om jeg ikke husker helt feil.

 

 

Edit:

Forøvrig tror jeg SeaRay 370 Venturi rykker ganske mye nærmere Marex 370 som fornuftig drømmebåt for egen del :giggle:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Prisen på autodiesel i 1990. Lurer på hva båtdiesel kostet den gangen...

 

(personene på bildet har ingenting med virkeligheten å gjøre :smiley: ) Dato er iallefall feil men årstall skal være korrekt eller muligens 1991.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er også forskjell på flertallsmakt og mindretallsmakt.

Vi får heller se når Frp har fått være med å styre i 8 år. Det er litt tidlig nå da...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det er heller meg som synes innlegget ditt: "Sjå på meg, sjå kor flink eg e, sjå kor lite diesel eg bruke."

Som ett innlegg på drittungenivå. Og totalt uinteressant.

Mitt innlegg handlet om at noen får en ekstra kostnadd på 50 kr mnd, mens andre får 500 i timen, og at det da slår skjevt ut. Beklager hvis det ikke kom klart nok frem slik at det fikk deg til å føle deg forurettet.

 

Hva du bidro i tråden med klarer jeg ikke å se. Virker på meg som om det er du som prøver å dreie oppmerksomhetetn mot din egen person, og vil ha oppmerksomhet. Drittunge var det du som sa, men jeg kan ikke fri meg fra at du gir visse assosiasjoner.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Prisen på autodiesel i 1990. Lurer på hva båtdiesel kostet den gangen...

 

Ja, alt var bedre før og levestandarden mye høyere i 1991 enn i dag. Og hvis du virkelig mener det så kanskje en liten kikk på utviklingen i reallønnen i perioden kan være fornuftig?

 

http://www.smartepenger.no/faktabank/boligokonomi/441-reallonnsokning-og-boligpriser

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fant denne da jeg lette etter en avisartikkel her inne

http://www.nettavisen.no/bat/article1646436.ece

Artig.


Tull.

Du har kort og godt ikke peiling på hva du snakker om

 

 

Må jo virkelig si at de royale fjompene har stått på barrikadene....

Håper du er fornøyd med hva du får igjen for medlemskontigenten.

http://www.aftenposten.no/okonomi/De-storste-batene-slipper-billigere-unna-7250860.html

Link to post
Share on other sites

Det morsomme nå er at den samme Hagesæter som uttaler seg til nettavisen representerer samme parti som innfører denne avgiftsøkningen.. Så Hagesæter hadde nok rett at regjeringen vil fjerne den avgiftsfrie dieselen, men han bommet litt på hvilken regjering som gjør det :lol:

 

En avgiftsøkning bare 52,9% er slett ikke ille det.. Dette blir bra for de som bruker mye diesel, fyringsolje og parafin ... og med 6,7% økning i el. avgiften så blir dette riktig så trivelig.. Tar vi med momsen så tipper vi 53% i reell økning på oljeavgiften..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Reidar Kjelsrud, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), er ikke glad for at Aftenposten skriver om avgiftsforskjellen på diesel og bensin for båter, selv om han prinsipielt sett mener at forskjellen ikke er riktig.


Kongelig Norsk Båtforbund representerer rundt 30.000 - 35.000 medlemmer.


- Dersom du skriver om dette nå, kan det kanskje påføre meg og alle andre båtførere en utgift neste år. Dere stimulerer politikere til kanskje å innføre en avgift på diesel for bruk i båt neste år.



Det skulle vel stått meg og alle andre båtførere med dieselmotor! Noterer også at han setter seg selv først hvilket er helt i tråd med andres holdninger her selv om de snakker om; vi kamerater, vi båtfolk osv osv



Holdninger som en seigmann! :lol:


Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Såkalt farget diesel er vel vanlig autodiesel som er tillsatt et fargestoff slik at ikke denne ikke kan brukes ulovlig på landeveien. Er det vanskeligere å tilsette farge på bensinen, slik at marinaene kunne selge denne som såkalt avgiftsfri (farget) bensin, på lik linje som avgiftsfri diesel ?

Link to post
Share on other sites

Jugekors haha

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2143208&cat=6028

 

Fra de borgeliges side er det også klart nei, både fra FrP, Høyre, Krf og fra Venstre.
– Vi har ingen planer for å innføre dieselavgift for fritdsbåter, sier rådgiver Camilla Edi Hille i Venstres Stortingsgruppe.

 

 

http://www.f-b.no/nyheter/kraftige-reaksjoner-pa-batdiesel-avgift-1.2197929

 

Vi i Frp tar klart avstand fra denne avgiften, sier Eivind Normann Borge i skjærgårdskommunen Hvaler.


Selv om vi må grave dypere i lommeboka når vi skal fylle diesel blir strømmen i hverfall betydelig billigere

 

http://www.nrk.no/ostfold/_-kutt-moms-og-el-avgiften-pa-strom-1.7448485

Link to post
Share on other sites

Eg er kjemøefornøyd så langt ! (Sidan vi diskuterer neeeesten politikk...) De 50 ørene er uansett mindre en differansen mellom marinaene i fornuftig avstand. Eg er av typen som pleier betale de litt høyere prisene hos den lokale sjappa for å holde liv. Og som andre er innepå så skal eg klare å stå i om ferien vert eit par tusenlapper dyrere neste år. Det er bedre for meg å spleise på fellesskapet slik, og samtidig vite at eg og mine søsken no slipper å selge familiesmåbruket når den tid kjem.

Så takk til alle ! gi gass og fyll opp ofte ;-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Og det morsomme er at det synes som om du fremstiller dette som et problem. Kanskje på tide at noen og enhver stikker fingeren i jorden og lukter på den?

 

Det er ikke et "problem" at man i dag har dratt på seg utgifter til tjenester som ikke fantes tidligere, men det er et faktum at "alle" har gjort det og at det bidrar til at bunnlinja på regnskapet ikke blir spesielt bedre.

Selv er jeg ikke av den typen som skal ha det siste og beste, jeg lar også mine avkom bli av de siste som får tekniske duppeditter etter hvert som de vokser opp. Dette er rett og slett fordi jeg mener de har godt av å fokusere på litt andre ting enn mobilen/nettbrettet/datamaskinen, men det er søren ikke lett å stå i mot når hele vennegjengen går rundt som levende radiosignaler fra de fyller 5-6 år.

 

Jeg kan nevne at til og med barnehager har gått til innkjøp av nettbrett som det fordeles brukertid på til barna. Kona, som jobber som assistent i en barnehage, fikk regelrett bakoversveis da pedagogene bestemte at til og med 1-åringene skulle ha 20 minutter tid med nettbrett pr. uke. Da blir det ikke enkelt å kutte ut slike dupeditter.

Dette kjøpes inn slik at alle skal ha samme mulighet, men det tenkes nok ikke så mye over det kjøpepresset som blir etablert av slike tiltak......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Klart det koster med oljefyr ombord, en dieselvarmer som putrer bruker gjerne opp mot 1/2 liter i timen, dette blir en økt kostnad på 8 kroner dagen om den brenner 24t (0,5 l/t x 0,65kr/l x 24 t) , så kan selv regne ut hvor mange døgn er på sjøen på vinteren.. Nå er det mulig de nye som styrer ikke mener folket skal bruke båten når det er kaldt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

700 kroner her og 700 kroner der.. Det blir pæææng av det :wink:

(I tillegg kommer jo ordinær forbruk til motorfremdrift)

 

Det som irriterer meg er at hver gang en ny avgift blir innført/økt, sier folk: "men det er jo bare småpenger. Det har du råd til". Som om det skal legitimere alle slags avgifter.

Du har sikkert råd å betale meg 700 kroner, men har du lyst til det?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...