Jump to content

D5L- og D5LA-læreplanen revideres, kom med gode innspill!


Poseidon

Recommended Posts

D5L blir vel et godt stykke dyrere etter den nye forskriften, og det synes jeg er leit. Det er ingen bakdel at det er lett tilgjengelig for allmennheten. Innføring av praksis på båt i forbindelse med prøven vil kunne bidra til at prisen blir for høy, og det blir vanskeligere å gjennomføre fjernkurs. Når det er sagt er det vel fornuftig å kunne vise til litt praksis, men det blir jo alltid en avveining om hva som er best av praksis og tilgjengelighet.

 

Hva tenker den gemene hop om dette?

Link to post
Share on other sites

Er ikkje praktisk bruk av navigasjonsinstrumenter allerede innført ? Kjenner iallefall en gjeng som tok D5L i sommer, og de måtte dekke vinduer (fordi det ikkje var mørkt nok ute) og kjøre etter instumenter.

 

Nei Bjørn,

ingen deler av den nye læreplanen er innført. Så hvis de seilte med tildekkede vinduer er det nok noe som skolen har funnet på selv - og det kan jo være et brukbart alternativ av mangel på reell nattseilas.

 

Dette skal ikke jeg svare på, tenker Poseidon vet slikt bedre enn meg - men jeg vet det kommer til å bli en god del dyrere. Antakeligvis fra høsten 2016 da det ikke ser ut til at de rekker å bli ferdig med implementasjonen innen høsten 2015.

Revisjon av læreplanen fra 2004 foregår nå, men den er ikke sluttført. Det ligger an til å bli minst ett møte i sjøfartsdirektoratet, i neste uke.

Fremdriften går i retning av at læreplanen blir klar i løpet av vinteren, og innføres i løpet av 2015.

 

Som jeg ofte sier: her i Norge må man ha teorikurs og teorieksamen, praksiskurs og praktisk eksamen for å få lov til å kjøre en moped. Men når det kommer til båt så ser det ut for at vi alle skal være genetisk begavet og alle som er født før 1980 kan brake løs med tonnevis med båt, tusenvis av HK og et skadepotensial av ukjente dimensjoner - så sant båten er 14,99 meter. (De som er født 1980 eller senere får samme muligheten etter en banal teoriprøve).

 

På den bakgrunn er det kanskje ikke så rart at myndighetene blir litt mer strikse når man får rett til å føre båter opp til 24,00 meter. Det er forøvrig på den praktiske siden at forskjellen til utenlandske yachtsertifikat er størst. I noen land må man dokumentere tusenvis av nautiske mils seilas som en del av sertifikatsøknaden.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo ikke akkurat uventet, men nå snakket jeg om D5L, og ikke Båtførerprøven. D5L har etter hva jeg vet ingenting med når du er født? Jeg er forøvrig enig i stikkene dine mot regelverket rundt fødselsår. Jeg har vokst opp i båt, men fikk ikke lov å føre båt pga alder (1981-modell) uten å først ta Båtførerprøven. Venner og familie som er bare 1-2 år eldre enn meg kan kjøre mine 14,7 meter uten å ha satt sine ben i båt noen gang. Jeg støtter sertifikatkrav på sjøen, og opplever norske regler som rettferdige - rent bortsett fra 1980-grensen. Dette synet har jeg forfektet til min venn i Sjøfartsdirektoratet (som du skal møte i neste uke), og får vel ikke helt forståelse for mitt syn ("ett sted må en sette grensen"). På en måte kan jeg skjønne dem også - de hadde fått MANGE sinte fiskere på nakken om de plutselig ikke kunne føre båt... Samtidig synes jeg de kan få noen år på seg, men kravet bør komme.

 

Nok om det. Jeg har i grunnen innsett at jeg er som evneveik å regne på sjøen. :giggle:

 

Mitt største ankepunkt til praksistid på sjøen for D5L er at det vil gjøre det vesentlig dyrere - noe som vil føre til lavere tilgjengelighet. Det vil også virke hemmende på enkelte kreative kursmetoder, slik som du f.eks. bedriver. Og jeg må jo spørre; hva er egentlig vitsen med et skille mellom D5L og D5LA da?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hverken D5L eller D5LA, men tør driste meg frempå med noen tanker -- om ikke annet har jeg klart å havne noen nautiske mil borte fra hjemmehavn. Jeg kikket gjennom D5LA-pensum før jeg dro på langtur, og tror tiden kunne vært brukt bedre på annet om en ønsker å være best mulig forberedt. Astronavigasjon i seg selv er en ren kuriositet, men det har vært åpenbart nokså lenge. Innsjekk og andre formaliteter er rutinemessige greier, samme gjelder nedlasting av værmeldinger. Å tolke værdata samt planlegge videre seilas basert på dette kunne derimot vært mer fornuftig, i tillegg kunne det være nyttig å tenke gjennom hva som må til for å holde seg med velholdt båt og våkent mannskap over tid: behov for forskjellige typer reservedeler og verktøy, vaktordninger mv. Vurdering av ulikt sikkerhetsutstyr (f.eks. PLB vs. EPIRB, flåte i container vs. bag) er blant de reelle problemstillingene en ramler ut i før en kaster loss, formaninger om at papirkart er det eneste saliggjørende ikke spesielt givende. Generelt synes jeg alt som er enkelt og kan gjøres etter en oppskrift bør begrenses i slike kurs, mens det er verdifullt å gruble seg gjennom litt mer kompliserte problemstillinger.

Link to post
Share on other sites

Elektroniske kart kontra papirkart. Det er vel ingen av de elektroniske kartene som selges til fritidsflåten som er godkjent for navigasjon. Det står alltid en advarsel og ansvarsfraskrivelse som man må akseptere.

 

De offisielle papirkartene er godkjent, men egentlig kun om alle oppdateringer er påført. Den nye læreplanen burde ta med dette slik at skippere har klart for seg hva som er godkjent navigasjon for fritidsbåter og hva som er godkjent. Dette er mer jus enn sjømannskap, på den annen side er uhellet ute og petimeterne/juristene leser hvert komma så kan det bety redusert erstatning eller problemer med rettvesenet.

 

Forøvrig regner jeg vel med at kravet om astronomisk navigasjon frafalles. Derimot må vel AIS inn som et viktig supplement til radar og andre hjelpemidler. Mini ARPA med radar og tilsvarende med AIS kommer vel også med.

 

Instrumentlære må også oppdateres, gamledagse fartslogger etc, men jeg synes ikke man bør kutte i timene om kompasset, skipets viktigste instrument.

 

Bestikk og retting av kurser er jo fundament for navigasjon så jeg håper ikke dette reduseres.

 

Sikkerhetsutstyr på radiosiden dekkes vel av SRC og LRC.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Mange takk for gode og interessante innspill.

Til deg olews kan jeg si at det meste av det du nevner er på plass i den nye læreplanen.

Mht astronomisk så er det en del av D5LA, som ikke er endelig fastlagt, men jeg tror nok at hovedprinsippene og den grunnleggende forståelsen for navigasjon ved hjelp av solhøyder kommer til å bestå. I det minste "likehøydemetoden" med "solen i meridianen" som krever lite beregning og tabellbruk.

Mange av mine kursdeltagere har dratt på langtur og flere forteller at de brukte sekstanten regelmessig, som øvelse, adspredelse og som en konkurranse med seg selv hvor nær GPS-posisjonen de klarte å komme.

 

Minimum SRC er en av mine kjepphester, men jeg kan ikke love at det får gjennomslag ...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke sekstantbruken kuttes vil de bruke kalkulator, mobilen, PC for å gjøre resten av jobben. Kombinasjon av sekstant og app på mobilen var veldig fruktbart på Clipper seilasen, særlig når både sola og månen var synlig samtidig !

Det er selvsagt moro å se hvor nær man kommer GPS posisjonen.

 

I dag har man ofte mer enn en håndfull GPS mottagere ombord, alle mobiler har det jo.

 

Kanskje man burde innføre lærdommen om Faradaybur ? Lynnedslag ombord kan ødelegge det meste av fast elektronikk ombord. Derfor bør små apparater ligge i stekeovnen under tordenvær.

Som om ikke frafall av elektronikk er ikke nok kan et lynnedslag også demagnetisere kompasset og da har man et problem.

Da er det godt å kunne slå på mobilen 4 ganger i døgnet og plott posisjonen på papirkartet.

 

Jeg håper krav om SRC fastholdes.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nå er det kommet et langt skritt videre!
Idag sendte Sjøfartsdirektoratet ut på høring det som er resultatet av et grundig arbeid som er gjort med læreplanen for D5L og D5LA. Her er en forsmak for de mest interesserte, og den "ordentlige høringen" kommer til å gå ut ganske snart.

Selve høringsbrevet er lagt ut nedenfor, med et sammendrag av de endringene som er gjort. Læreplanene er litt for omfangsrike til å presentere på den måten, men skulle noen være fristet til å lese dem nøye er det bare å ta kontakt, så kommer de som vedlegg til mail.
Det er fritt frem for hvem som helst å komme med innspill til den offisielle høringsrunden - så her er det bare å kaste seg over tastaturet :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Her er høringsbrevet, side 1:

bilde

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og her er timefordelingen på selve hovedkurset D5L.

Her kommer det tydelig frem med de to nye modulene, som skal dekke den praktiske opplæring og øvelsene med instrumentseilas og fremføring av fartøy både på dag og natt.
Dette er ting som Baatskolen POSEIDON har holdt på med i snart 10 år, og virkelig sett verdien av.

 

bilde

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er D5L og D5LA-læreplanen offisielt kommet ut på høring.

Nå er det bare å lese til øyet blir stort og vått - og sende inn kommentarer til sjøfartsdirektoratet på det man mener bør endres.

Her gjelder det å benytte anledningen, det kan fort bli 10 år til neste gang muligheten byr seg.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg hadde 35 timer i Navigasjonsinstrument-kurs til Fritidsbåtskipper-sertifikatet i fore århundre.

 

Og nå er det øket til 18 timer.?

 

Og hvorfor må en ikke ha (SRC/VHF) sertifikat for å få D5L og D5LA.?

 

Gode poeng roger-jo!

 

Den læreplanen som vi nå forholder oss til, fra oktober 2004, den inneholder 10+6, dvs 16 timer totalt på navigasjonshjelpemidler. Nå er totalen øket til 18, hvorav 8 SKAL være ombord i båt eller godkjent simulator. Dette er et fremskritt - om enn ganske lite. (På mine D5L-kurs her i Stavanger har jeg i alle år kjørt med 30 timers praksistur, dvs langt mer effektiv tid enn både 16 og 18 timer....).

 

Men kom gjerne med et høringsinnspill som går på at timetallet må økes, selv om jeg vet at SD er meget betenkt på å øke det totale timetallet utover de 120 som er dagens ramme.

 

Når det gjelder VHF/SRC så er jeg 110% enig med deg at det burde være et udiskutabelt KRAV får å få D5L/D5LA. Dette har også vært fremmet for SD flere ganger uten å få gjennomslag.

Denne motviljen er egentlig ganske ulogisk, for på alle høyere navigatørsertifikat er det KRAV om ROC eller GOC, avhengig av seilingsområde.

 

Som sagt: kom med innspill til SD. Jo flere som mener det samme, jo større er sjansen for å nå frem.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

Den læreplanen som vi nå forholder oss til, fra oktober 2004, den inneholder 10+6, dvs 16 timer totalt på navigasjonshjelpemidler. Nå er totalen øket til 18, hvorav 8 SKAL være ombord i båt eller godkjent simulator. Dette er et fremskritt - om enn ganske lite. (På mine D5L-kurs her i Stavanger har jeg i alle år kjørt med 30 timers praksistur, dvs langt mer effektiv tid enn både 16 og 18 timer....).

 

Men kom gjerne med et høringsinnspill som går på at timetallet må økes, selv om jeg vet at SD er meget betenkt på å øke det totale timetallet utover de 120 som er dagens ramme.

 

120 timer de må jo nærmest ha halvert timetallet til det halve.

Ikke rart at de legger opp en plan med minimums timer.

​Det kaller jeg å løpe fra ansvaret og legge det over på skolene.

 

Det er meningen å ta D5L- kurs på høst / vår for hver uker med en dag ekstra gir pluss 4 timer

det hadde monnet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

120 timer de må jo nærmest ha halvert timetallet til det halve.

Ikke rart at de legger opp en plan med minimums timer.

​Det kaller jeg å løpe fra ansvaret og legge det over på skolene.

 

Det er meningen å ta D5L- kurs på høst / vår for hver uker med en dag ekstra gir pluss 4 timer

det hadde monnet.

 

Hei igjen roger-jo

Takk for innspill.

De 120 timene var de samme også i den eksisterende læreplanen fra 2004 som jeg henviser til ovenfor. Så der er ingen endring. Det som hadde skjedd før den læreplanen kom på plass var at det hadde utviklet seg en uskikk med færrre og færre timer. Kombinert med særdeles dårlig oppfølging fra SD kulminerte dette med den berømmelige Røkke-saken :saint:

Da ble kravet om minimum 120 timer fast og udiskutabelt - og det timetallet står som nevnt også fast i det nye forslaget til læreplan.

"Å legge ansvaret over på skolene" kan du ha mye rett i, men tendensen med internkontroll, egenerklæringer og kvalitetsstyring er jo felles for stadig flere områder i livet, så det må vi nok innrette oss etter ....

 

Det virker som om noe kan ha falt ut fra siste del av teksten din - jeg klarer ikke helt å få med sammenhengen mellom de nevnte ukene og en dag ekstra og 4 timer. :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

 

Det virker som om noe kan ha falt ut fra siste del av teksten din - jeg klarer ikke helt å få med sammenhengen mellom de nevnte ukene og en dag ekstra og 4 timer. :confused:

Ikke lett å forstå ser jeg nå.

For å få Fritidsbåtskipper-sertifikatet på 80/ 90 tallet gikk vi på kveldskurs 1 og 2 kvelder i uka pluss noen Lørdager for å få det til på 8 mnd.

 

Jeg tengte,, 120 timer a 4 timer ( 45 + 15) min = 1 kveld i uka i 7 1/2 mnd, så med å legge inn noen ekstra kvelder a 4 timer, så kan en øke time tallet lett.

Eller kjøre dobbeltimet med 15 min pause, så har en også tjent inn 1/2 time pr kveld som en bruke til undervisning.

Det burde bli 15 timer a 60 min = 20 skoletimer ekstra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Læreplanene er nå ferdigstilte, og ligger tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratet sine hjemmesider:

http://www.sjofartsdir.no/veiledninger/gjeldende-lareplaner-d5la/

 

Mer informasjon om ikrafttredelse og overgangsordning finnes på hjemmesidenbilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Som man ser av den timeoversikten som roger-jo har lagt ut er det totale timetallet beholdt uendret på 120 timer. Dette var en forutsetning da den nye læreplanen skulle utvikles.

 

Den største forskjellen er at man har plukket noen timer fra teoriundervisningen i hver av de seks første emnene og flyttet disse timene ombord i et "egnet fartøy" som det heter. Dermed får man et nytt emne med 8 timer "hands on" instrumentundervisning og et nytt med 9 timer "Fremføring av fartøy, dag/natt".

Det vil si, dette begynner å nærme seg det som Baatskolen POSEIDON har praktisert på kveldskursene våre i 10 år, nemlig 30 timer natt og instrumentseilas ombord i skoleskipet POSEIDON II. Nå arbeider vi for å finne en god måte å innarbeide de praktiske emnene i våre kompaktkurs som går i samarbeid med baatplassen.no

Vi skal være klar i god tid før høstens D5L- og D5LA-kurs her på baatplassen.no

 

Her er noen fotoglimt fra sist D5L-samling ombord i SANDNES i Stavanger havn.

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...