Jump to content
  • Sign Up
På tur

Smart patent for å lodde ledninger

Recommended Posts

Dreamer   
Dreamer

Det er heldigvis sjelden å se noe så klønete som dette. Vedkommende har trolig aldri loddet noe før. Skrekk og gru!

På tur   
På tur

Nei, ikke helt proff lodding. Men smart måte å holde ledningene.

JRK   
JRK

Selv holderen var ikke smart, alt for lite støtte under selve loddingen. Mye bedre med en liten skrustikke Om man først skal lodde ledninger så skal ledningene fortinnes først og så festes mekanisk I hverandre før en foretar selve loddingen. Om du er usikker søk på lodding og krymping så får dere mange gode råd. Dette var en mer villedende en veiledende beskrivelse :nonod:

laffus   
laffus

http://www.youtube.com/watch?v=FYauNvOLYdY

kom over denne i dag, synes ikke kvaliteten var vell ca. like bra.....

Jeg er ikke noe flik til å lodde, men tror jeg skulle gått han en høy gang.

Men ja smart verktøy, man trenger noe slikt hvis man er like dårlig å lodde som meg...

På tur   
På tur
Selv holderen var ikke smart, alt for lite støtte under selve loddingen. Mye bedre med en liten skrustikke Om man først skal lodde ledninger så skal ledningene fortinnes først og så festes mekanisk I hverandre før en foretar selve loddingen. Om du er usikker søk på lodding og krymping så får dere mange gode råd. Dette var en mer villedende en veiledende beskrivelse :nonod:

Jeg ville påstå at om du ikke har en skrustikke i båten så er det der ganske smart.

Teerex   
Teerex

Tror nok Eric har loddet før, men ikke sikkert han har fått proff opplæring i akkurat det på bilmekanikerskolen (hvis han nå har gått den da).

Men prøve å feile-metoden er jo grei den også.

Biltemas loddestativ koster forøvrig bare kr 47 så det kan jo være greit nok å ha:

bilde

Edited by teerex

Christina 3   
Christina 3

Ja den loddingen der er vel så vidt klasse 1. Hadde jeg loddet så dårlig hadde jeg hatt sparken for lengst :-) Jaja....krymping ja.....

JRK   
JRK

Faen så negative dere er :-D

Dette er en seriøs båtside med mange flinke folk. Det er er kjempefint at slikt blir advart mot- Det handler ikke om å være negative.

Følg denne linken eller følg rådene nedefor: https://baatplassen.no/i/topic/25932-riktig-lodding-og-elektriske-kontakter/

Her er noen kjøreregler ved lodding, og da begrenser jeg dette til lednings og plugglodding.

Påse att loddebolten er ren og står i forhold til ledningsdiameter

Sjekk at alle overflater som skal loddes er rene.

Normalt trenger du ikke flussmiddel eller loddepasta. Bruk tinn som inneholder dette.

Fortinn alltid ledniner før de sammenføyes.

Fortinningen foretaes på følgende måte:

- Fest eller stiv av ledningen eller pluggen slik at den er helt stødig

- Tørk eksisterende tinn av loddebolten på en fuktet svamp

- Tilfør litt tinn på loddebolten

- Legg bolten inntil ledningen eller pluggen og tilfør tinnet fra andre siden. Poenget er at om tinnet tilføres loddebolten istedenfor det som skal fortinnes damper flussmiddelt i tinnet bort, før det får renset ledningen eller pluggen.

- Påse at oppvarmingen skjer raskt. Ved for sen oppvarming blir fortinningen grå (kaldlodding) og det er fare for at tinnet trekker under isolasjonen, noe som igjen øker faren for tretthetsbrudd under vibrasjon

- Når alle delene som skal loddes sammen er fortinnet, monterer man disse sammen mekanisk

Da er vi klare for selve loddeprosessen:

- Da tilføres loddebolten begge flatene samtidig og om nødvendig tilføres litt tinn fra den siden loddebolten ikke berører.

- Påse igjen at selve loddingen forgår raskt.

Når loddingen er ferdig påse at loddepunktet blir strekkavlastet. Om loddingen står i et maritimt miljø anbefales krympestrømpe, gjerne med lim. Krympestrøpe hjelper også godt på vibrasjoner.

På tur   
På tur

Denne tråden handler ikke om å lodde, men om en feste anordning for å lodde sammen ledninger.

JRK   
JRK

Må du ha det inn med teskje? Den festeanordningen er helt ubrukelig. Den er altfor lett og ustødig og egner seg ikke for lodding. Du får ikke mothold nok til loddebolten. Det er beskrevet I alle mine innlegg, I tillegg vises det godt på videoen. Den eneste som er "faens så negativ" her er bare deg selv.

Jan E.   
Jan E.

Hmm, på elektronikkutdannelsen lærte vi å ikke forlodde før mekanisk festing. Men først mekanisk festing, så lodde inn i det mekaniske festet.

Problemet med forlodding var at den mekaniske festingen dermed ikke får full klemming tilsvarende kabeltverrsnitte, og om strømmen da blir så stor at tinnet blir mykt vil den mekaniske holdingen slippe.

Men mulig den læren er forandret? Er ganske mange år siden jeg gikk den skolen.

På tur   
På tur

Du kan lettere lodde med den patenten enn ved å holde ledningene manuelt. I mine øyne er den da ikke ubrukelig.

SveinHa   
SveinHa

Du har nok rett i det Jan E. Det blir en bedre elektrisk og mekanisk forbindelse om delene først settes sammen mekanisk men ofte er det både godt nok og enklere å fortinne begge ender først og deretter smelte de sammen.

På tur   
På tur

Jeg dytter ledningene sammen og så surrer jeg de ledernere som stikker ut rundt. Er det en grei måte å gjøre det på?

rover   
rover

Var nå nokså klønete lodding. Med alt for liten loddebolt. Men synes først og fremst at det hele er utdatert.

Nå brukes ofte hylser med loddetinn og lim. Varmes med varmluftpistol. Perfekt lodding, isolert og vanntett, alt i en operasjon:-)

eriklepe   
eriklepe

Jeg dytter ledningene sammen og så surrer jeg de ledernere som stikker ut rundt. Er det en grei måte å gjøre det på?

Dersom du får det til uten skarpe kanter og du ikke har kaldloddet er det vel greit. Selv tar jeg å kniper en hylse før jeg lodder inni denne og isolerer med krympestrømpe med lim. Svakeste punkt er alltid overgangen mellom kordellene uten loddetinn og med. Krympestrømpe med lim reduserer belastningen i dette punktet.

rover   
rover

"På tur". Nei, har ikke link i farten. Men har brukt "noen hundre" av dem i forbindelse med karosseriskader. Tror de ble levert av Wurth.

JRK   
JRK

Hmm, på elektronikkutdannelsen lærte vi å ikke forlodde før mekanisk festing. Men først mekanisk festing, så lodde inn i det mekaniske festet.

Problemet med forlodding var at den mekaniske festingen dermed ikke får full klemming tilsvarende kabeltverrsnitte, og om strømmen da blir så stor at tinnet blir mykt vil den mekaniske holdingen slippe.

Men mulig den læren er forandret? Er ganske mange år siden jeg gikk den skolen.

Lurer litt på hva slags elektronikkutdannelse du referrer til. Har selv fagbrev I produskjonselektronikk, var sertifisert til å lode på F16 elektronikk og har undervist på elektro grunnkurs og automasjon. Hele poenget med å fortinne først er er at flussmiddelet I tinnet skal fjærne oksyd på lederne. Om ikke dette gjøres er det en fare for at du får en kaldlodding, noe som videon viser et godt eksempel på.

På tur   
På tur

Kald lodder ikke:) Men vurderer å kjøpe meg en ordentlig lodde bolt, gass er praktisk, men ikke lett når det er krympestrømper i nærheten av bolten!

Jrk: hvordan loddetin bruker man i f16?

På tur   
På tur

Er den jeg vurderer eller evt noe brukt. Men pengene flyr til alt mulig. Båt = svart belte i shopping:-(