Jump to content

Smart patent for å lodde ledninger


På tur

Recommended Posts

På tur skrev On 27.12.2013 at 20.39:

Hoffameg. Det er så klønete og så helt kunnskapsløst - jeg får direkte vondt i magen av å se på slike kløner. Han gjør alt rett  - men så forsøker han å lodde - og det går jo ikke så bra - han ender opp med en lakonisk kommentar; Well, I've done better ! Jeg må bare le ! Sure, dude, most of us have - and you are a shame to the soft solder community !

 

HELT håpløst.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 15 timer siden:

Interresant det som skrives av superalativer om produktet over. Utfordringen er at dette er ren reklame uten henvisninl til et seriøst laboratorium eller telthus. Da kan man skrive akkurat det man vil. Problemet er at seriøse bilverksteder har tatt dette i bruk i dag, da den som ikke kjøper inn har nok kompetanse. 

Men igjen for de som gidder å les hele tråden, så er det faktisk en som forteller at de har hat mange reklamasjoner pga av disse. Og det er nettoppdette som er så fint med båtplassen. De som tar seg tid og leser alt, får med seg nyansene og kan lære mye.

Jeg har testet ut disse, og det er mulig å få til gode koblinger - men det forutsetter rene ledningen, og en en god fagmann. Men det er ikke noe jeg kommer til å innføre i min virksomhet - jeg vil se at oksydbarrieren blir brutt - at tinnet flyter ut og kryper inn. Og så vil jeg forsegle skjøten, men vulktape eller krympestrømpe med lim. Av og til er endene så oksyderte, at man må ty til gammeldags "loddevann" for å komme ned til loddbart metall, og da må man skylle før man forsegler.

 

Den videoen som Roger Jo har link til - How to solder a wire by NASA standards - den varmer hjertet til en gammel fagmann. SLIK skal det gjøres.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 37 minutter siden:

Hoffameg. Det er så klønete og så helt kunnskapsløst - jeg får direkte vondt i magen av å se på slike kløner. Han gjør alt rett  - men så forsøker han å lodde - og det går jo ikke så bra - han ender opp med en lakonisk kommentar; Well, I've done better ! Jeg må bare le ! Sure, dude, most of us have - and you are a shame to the soft solder community !

 

HELT håpløst.

Og siden vi er så godt i gang med disse loddegreiene - ALDRI bruk rent tinn til lodding - rent tinn forvitrer - det er en årsak til at det finnes svært få arkeologiske artifakter i tinn fra middelalderen - en tidsepoke der tinn var mye brukt - de  har forvitret vekk. Det er ikke uten grunn at moderne blyfritt loddetinn har 2% sølv og litt kobber i seg - det er for å forhindre tinnpest - det har ingenting med loddeegenskapene  å gjøre - men sørger for at en loddeskjøt er like god om 50 år.

Link to post
Share on other sites

Vesterskog skrev for 4 timer siden:

 

Du vil ikke dele litt kunnskap om dette med oss andre lodde-noviser? 

Loddevann er noe syrebaserte greier som er svært effektivt til å løse opp oksyder og gjøre metaller mottakelige for tinn. Det er et kraftig flussmiddel,  og loddepunktet må vaskes etter bruk, ellers vil det korrodere etterhvert. Det flussmiddelet som er innbakt i vanlig "lodetinn", er mindre effektivt, men det tåler å være igjen etter lodding, uten å gjøre skade. Typisk furukvaebasert. Er man i nøden for flussmiddel, er ren furukvae et godt alternativ. Gran funker ikke i det hele tatt.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 14 timer siden:

 

Den videoen som Roger Jo har link til - How to solder a wire by NASA standards - den varmer hjertet til en gammel fagmann. SLIK skal det gjøres.

 

Helt enig. Dette er som tatt ut av læreboka. 

- avisolering

- fortinning

- mekanisk forbindelse

- selve loddingen, merk at hun varmer med loddebolten på ene siden av loddingen og tilfører tinnet på andre siden. Dette er for at flussmiddelet vil fordampe før det treffer ledningen om det først  kommer bort i loddebolten. Til slutt kan man se at loddingen har flyt godt ut og er blank 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 22 minutter siden:

Det flussmiddelet som er innbakt ivanlig "lodetinn", er mindre effektivt, men det tåler å være igjen etter lodding, uten å gjøre skade.Typisk furukvaebasert. Er man inøden for flussmiddel, er ren furukvae et godt alternativ. Gran funker ikke i det hele tatt.

 

Hm.... Jeg har ikke hatt dette minnet i hodet på mange tiår, men nå dukket det sannelig fram, etter å ha lest det du skrev om kvae.

Det  jeg husker er fra min barndom og er at min bestefar hadde en stor loddebolt som han varmet opp inne i vedkomfyren på kjøkkenet, de hadde ikke strøm der, og så hadde han en stor kvaeklump som han gned loddebolten mot. Det er alt jeg husker. Husker ikke hva han loddet eller hvordan han brukte loddebolten til selve loddingen.

 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 52 minutter siden:

Er man i nøden for flussmiddel, er ren furukvae et godt alternativ. Gran funker ikke i det hele tatt.

Endelig kom det noe nyttig lærdom ut av denne agurktråden på seks sider (hittill) om å lodde sammen to ledninger :thumbsup: Takk for det tipset der fjordgrynt. Det kommer antagelig aldri til nytte, men likevel artig å vite. Jeg har forøvrig vært i en situasjon hvor dette tipset hadde vært nyttig et par ganger, så hvem vet. Kanskje det skjer igjen :smiley: 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, fjordgrynt said:

Loddevann er noe syrebaserte greier som er svært effektivt til å løse opp oksyder og gjøre metaller mottakelige for tinn. Det er et kraftig flussmiddel,  og loddepunktet må vaskes etter bruk, ellers vil det korrodere etterhvert. Det flussmiddelet som er innbakt i vanlig "lodetinn", er mindre effektivt, men det tåler å være igjen etter lodding, uten å gjøre skade. Typisk furukvaebasert. Er man i nøden for flussmiddel, er ren furukvae et godt alternativ. Gran funker ikke i det hele tatt.

Takker

 

Er sånn loddevann tilgjengelig for allmuen tror du? 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 14 timer siden:

en stor kvaeklump som han gned loddebolten mot.

Ble også brukt "salmiakk-stein" for å gni loddebolten mot for å fjerne oksyd fra spissen. 

Loddevann er så vidt jeg husker saltpetersyre som det er løst opp så mye sink i som mulig. Loddevann er ikke egnet for lodding av elektronikk og ledninger. Er mer et hjelpemiddel for blikkenslagere. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Jens_P said:

Ble også brukt "salmiakk-stein" for å gni loddebolten mot for å fjerne oksyd fra spissen. 

Loddevann er så vidt jeg husker saltpetersyre som det er løst opp så mye sink i som mulig. Loddevann er ikke egnet for lodding av elektronikk og ledninger. Er mer et hjelpemiddel for blikkenslagere. 

Jeg tolket det dithen at man kunne bruke loddevann for å rengjøre sterkt korroderte ledere før man skylla og loddet. Sier du at det ikke er greit? 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 27.12.2013 at 23.59:

- Påse at oppvarmingen skjer raskt. Ved for sen oppvarming blir fortinningen grå (kaldlodding) og det er fare for at tinnet trekker under isolasjonen, noe som igjen øker faren for tretthetsbrudd under vibrasjon

- Når alle delene som skal loddes sammen er fortinnet, monterer man disse sammen mekanisk

Da er vi klare for selve loddeprosessen:

 

Hoffameg. Den grå overflaten kommer av for rask nedkjøling, og er ingen katastrofe.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 14.1.2019 at 11.12:

Ja det er fy og bruke loddevann på isolerte ledninger. Loddevannet trekker inn mellom isolasjonen og ledning. Alt etter hva slags isolasjon som er brukt så kan det skje forskjellige kjemiske reaksjoner. (Ikke spør meg hvilke, for det kan jeg ikke)

Kan jo fint bruke loddevann. Gjort det i mange år. Blir fint og jevnt. Dypper jo ikke ledningen i loddevannet, bare stryker litt på med pensel. 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev On 19.1.2019 at 19.11:

Hoffameg. Den grå overflaten kommer av for rask nedkjøling, og er ingen katastrofe.

Det er flere grunner til at tinnet blir grått

- Det kan ha vært så mye oksydasjon i delene som skal loddes sammet at tinnet blir forurenset

- Det kan være pga små vibrasjoner i det tinnet størkner 

Begge disse tilstandene medfører at loddingen kan gå i oppløsning pga av vibrasjon eller mekanisk strekk i loddingen. Det er nettop dette at overflaten er blank og fin samt at man skulle se tinnet er trekt inn mellom kordellene i begge ledningene som viser at loddingen er vellykket.

Bigmac skrev On 19.1.2019 at 20.37:

Kan jo fint bruke loddevann. Gjort det i mange år. Blir fint og jevnt. Dypper jo ikke ledningen i loddevannet, bare stryker litt på med pensel. 

Du kan sikkert bruke Cola og mange andre ting også. Men det er ikke vanlig. Er du uheldig så trekker det opp under isolasjonen pga hårrørseffekten og kan skade visse typer isolasjon. Loddevann brukes som sagt til slaglodding (Myklodding av messing jern kobber osv)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...