Jump to content

Smart patent for å lodde ledninger


På tur

Recommended Posts

HenrikN skrev for 7 timer siden:

Jeg har i mangel på annet på vær-utsatt skjøt lagt på tynt lag Tec7 over lodding og krympestrømpe igjen over det hele. Og selvsagt krympet.... Noen synspunkter på bruk av Tec7 inni krympestrømpen for ekstra tetting?

I mangel av krympestrømpe med lim har jeg også gjort det der noen ganger. Bla. ved skjøt av startkabler på Mercuryen på Dracoen gjorde jeg det slik. Skjøtet ledningene med skjøtehylser som jeg klemte på, griset på en diger klase med fugemasse, og dro over krympestrømpe. Så krympet jeg fra midten til fugemassen tøt ut på begge sider. Kan ikke skjønne annet enn at det ble 100% tett. 

 

Jannmar skrev for 5 timer siden:

Prøv hvit vaselin. Fås på tube på apoteket og er ikke klissete som gul vaselin. Også greiere å jobbe med når det er på tube. Mange kaller det "syrefri vaselin". (Gul vaselin inneholder heller ikke syre).

Er det ikke slik at den gule vaselinen inneholder litt vann? Den hvite er litt fastere, synes den er bedre. 

 

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Har aldri sjekket om vaselin leder strøm, og har derfor aldri brukt det mellom kontaktpunkter av frykt for at det skulle ha en isolerende virkning.

Jeg tror ikke det er noe stort problem. Dersom man dypper ledningen i vaselin først slik @Hulda beskriver, vil vaselinet skvises bort når man terminerer. Gitt selvsagt at man har en skikkelig tang, ikke en av disse billige smale :wink: 

Er det vaselin mellom to kontaktpunkter som blir skrudd sammen tror jeg også vaselinet blir klemt bort når man skrur til. Sikkert andre med andre meninger om dette...

 

tilplan skrev for 1 time siden:

Kanskje det er en fordel at vaselin ikke leder strøm. Om det ledet strøm ville det kanskje blitt varmet opp og smeltet bort. Kanskje en tynn teori og jeg antar at det er de beskyttende egenskapene som er av betydning.

Det er nok ikke helt slik det fungerer. Hvis man klasker på vaselin utenpå et koblingspunkt ville ikke vaselinet blitt varmt selv om det ledet strøm. Får man varmgang i en leder tyder det på at tverrsnittet er snaut. En viss varmeutvikling er selvsagt tillatt, men i utgangspunktet ønsker man ikke varmgang i et 12V system, da det også drar med seg spenningsfall. Normalt vil man derfor ha minimalt med varmgang i 12V ledninger. Blir det allikevel varmgang i et slikt koblingspunkt og det er vaselin utenpå vil uansett vaselinet bli varmet opp og mer tyntflytende. Skulle derimot vaselin ha den egenskapen å lede strøm ville effekten bli motsatt. Dvs. at tverrsnittet i det aktuelle punktet hadde økt pga. vaselinklumpen, og dermed hatt evnen til å lede mer strøm uten varmgang. 

Link to post
Share on other sites

Fin tråd og mye stemmer med det en lærte i forrige århundre om lodding. 

Gogglet litt også nesten alle  trer endene i hverandre og vrir de sammen før lodding, noen legger på  hvit vaselin og så krympestrømpen.

Den hvit vaselin er topp kan brukes til nesten alt, har hatt samme pakning på sjøvannspumpen siden 1978 like fet og fin. 

 

Da jeg så denne varianten trengte  jeg på elekteikkeren  som brukte den da han dro med seg jordledningen i alle koplingsbokser som ikke hadde Jord. Hadde elektrikker til å kople varmepumpa 20 år senere og trodde ikke på at det var jord i eksisterende nett.

image.png.e8319f834fd4944f7c6c8c92202bb50e.png

Begge tilstander

god_og_daarlig.jpg

F-16 metoden var fraværende , men jeg fant   NASAs standarder som er innom å fortinne ser ut som en enkel tråd.

Hvordan å lodde to ledninger til NASAs standarder.

https://www.videoman.gr/no/128527

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:
Jannmar skrev for 7 timer siden:

Prøv hvit vaselin. Fås på tube på apoteket og er ikke klissete som gul vaselin. Også greiere å jobbe med når det er på tube. Mange kaller det "syrefri vaselin". (Gul vaselin inneholder heller ikke syre).

Er det ikke slik at den gule vaselinen inneholder litt vann? Den hvite er litt fastere, synes den er bedre. 

 

Både  hvit og gul vaselin er praktisk talt uoppløselig i vann, og inneholder ikke vann. Den hvite er et "edlere"produkt enn den gule i rafineringsprosessen.

Link to post
Share on other sites

Har testet litt med kontaktfett, som kanskje er det som minner mest om vaselin, i båten min. Har kjørt > 140A og > en 5 minutt og det er ikke antydning til verken varme eller spenningstap. Ble egentlig veldig overrasket over det men det er vel som nevnt tidlogere i tråden, bedre med fett en med luft imellom kabelskoene. Og som jeg skrev tidligere så er det ikke antydning til oksidering på de punktene som er innsmurt med fett. Smøre fett på alle kabelsko er i alle fall noe jeg kommer til å fortsette med. Og som en annen skrev så er det mye man kan bruke vaselin til. Pakninger, o-ringer, dasspumpe osv. Bruker det til og med på fiskestenger og sneller. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 56 minutter siden:

Har testet litt med kontaktfett, som kanskje er det som minner mest om vaselin, i båten min. Har kjørt > 140A og > en 5 minutt og det er ikke antydning til verken varme eller spenningstap.

 

Fantastisk!  Baatplassen gir seg ikke før alt er gransket og utprøvd på kryss og tvers. :)

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 10.1.2019 at 20.32:

 

Nei, men på motsatt side må man være Dr.Ing. for å finne feil i et dårlig koblingspunkt. Gasstett forbindelse er ikke noe man skal blåse i når det gjelder miljøet i en båt. Er mangt en kobling som har lidd en tidlig død pga korrosjon. 

Enig. Nå er jeg litt usikker på hva som menes med "gassett kobling" her. Det kan være en EX-specet kapsling for eksplosjonsfarlige miljøer, eller det kan være kontaktpunktet mellom to ledere i et elektrisk anlegg. Begge deler kalles "gasstette" i fagterminonoligen - EX-kapslinger offshore er et tilbakelagt kapittel for min del, oljeservice-firmaer lokker med høye lønninger og frynsegoder når oljeprisen er høy, men i kriser får de panikk og lemper ut fagarbeidere og ingeniører de har brukt tid og mye penger på å lære opp. Og så venter de at vi skal komme krypende tilbake og be om jobb når tidevannet snur ? Vi som ble skjøvet ut i kulden og har skaffet oss langt mer interessante og givende jobber i mellomtiden ? Fat chance !

 

Men tilbake til spørsmålet: Ja, syrefri vaselin, kabelskofett el, er VELDIG fornuftig å smøre inn krympede kabelsko, og batteripoler etc. med. At en kobling er "gasstett" - som i en krympet kabelsko eller ved wire-wrap, er ingen forsikring mot korrosjon. Så ja, selvsagt, i et utsatt miljø er beskyttlese mot fukt og luft veldig viktig for elektriske koblinger.

Link to post
Share on other sites

Interresant det som skrives av superalativer om produktet over. Utfordringen er at dette er ren reklame uten henvisninl til et seriøst laboratorium eller telthus. Da kan man skrive akkurat det man vil. Problemet er at seriøse bilverksteder har tatt dette i bruk i dag, da den som ikke kjøper inn har nok kompetanse. 

Men igjen for de som gidder å les hele tråden, så er det faktisk en som forteller at de har hat mange reklamasjoner pga av disse. Og det er nettoppdette som er så fint med båtplassen. De som tar seg tid og leser alt, får med seg nyansene og kan lære mye.

Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde sverget til lodding hadde jeg aldri villet bruke disse krympehylsene med tinn. Null kontroll på loddingen. Er det ikke like greit og lettvint å lodde først, slik at man ser hva man gjør og resultatet av det man har gjort, og så skyve en vanlig krympeslange med lim over etterpå?

(Utfordringen er selvfølgelig, i min alder, å huske på å sette krympeslangen inn på ledningen før man lodder sammen). Men som sagt, jeg lodder ikke.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 1 time siden:

 

Dette ser ut til å være et skikkelig seriøst produkt, dokumentert på bauger og kanter, og med anvisning på hvordan å få resultatet til å stemme med intensjonen. Disse kunne du ha fått bruke i båten min også :)

Link to post
Share on other sites

Først så får jeg beklage uttalelsen om at slike produkter ikke var godt nok dokumentert for det er virkelig denne typen. Men det kreves også at man forstår dokumentasjonen.

 

Du sier du føler deg trygg, når du bruker disse i båten..så linker du til datablad. .Det refereres til en mengde Milspecifikasjoner her. Du har kanskje tilgang på disse eller har du de i hodet?   Om vi f.eks snakker om Mil. Spec. S-83519.  Har du tilgjengelig  utstyr for å oppfylle denne?  Dette kreves faktisk for å få ett vellykket resultat.  Jeg  tror nok at noen mener at jeg teoretiserer og gjør lodding til rakettforskning, men her melder jeg pass.. 

Håper at den som overtar båten blir like fornøyd, etter noen år

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 8 minutter siden:

Du sier du føler deg trygg, når du bruker disse i båten..så linker du til datablad. .Det refereres til en mengde Milspecifikasjoner her. Du har kanskje tilgang på disse eller har du de i hodet?   Om vi f.eks snakker om Mil. Spec. S-83519.  Har du tilgjengelig  utstyr for å oppfylle denne?  Dette kreves faktisk for å få ett vellykket resultat.  Jeg  tror nok at noen mener at jeg teoretiserer og gjør lodding til rakettforskning, men her melder jeg pass.. 

 

Tror ikke jeg vil ha disse i min båt allikevel :(

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 21 timer siden:

Jeg tror ikke det er noe stort problem. Dersom man dypper ledningen i vaselin først slik @Hulda beskriver, vil vaselinet skvises bort når man terminerer.

Det er neppe noe stort problem i praksis, men om flatene er helt plane risikerer man å få samme effekt som når man oljer et glidelager. Der vil det ikke være elektrisk kontakt. Så  personlig ville jeg ha gått for penetrerende olje før sammenføyning, og fett etterpå.

Når det gjelder vaseline, har dette et relativt lavt smeltepunkt. Dette bør man ha i bakhodet ved bruk i motorrom etc. Et silikonbasert fett kan nok ofte være å foretrekke, selv om det ikke har like lange tradisjoner. Hovedkriteriet er at det må være uløselig i vann.

 

Jeg ser at noen elsker, og noen hater disse krympehylsene med tinn. Jeg vil nok tro at sistnevnte kategori er en smule mer forutinntatt. Som de fleste andre sammenkoblinger fungerer de nok godt, såfremt de brukes til det de er tiltenkt, og at de monteres riktig. Og i og med at det er lodding involvert her, er det da påkrevd at man kjenner loddingens  grunnprinsipper.

 

PS. Vaseline er et varemerke, og kan dermed ikke "oversettes" til vaselin. Det blir som å oversette Peugeot til Pysjå.
Hvit vaseline er, som flere har nevnt, mer raffinert, og har dermed også blitt mer stabil. Den gule har en tendens til å utsondre olje.
 

Link to post
Share on other sites

MEN - for en klums som meg, med 10 tommeltotter midt i hver hånd, og 20 år siden sist jeg satt mine bein i en loddebolt. Vil ikke disse "hylsene" sannsynligvis være bedre enn loddingen jeg med et nødskrik klarer å utføre? Og sannsynligvis også bedre enn en eller annen klemt hylse/kabelsko under en krympestrømpe? Det ser jo forlokkende enkelt ut...
 

 

Og infoarket:

https://www.nteinc.com/terminals/pdf/pg6_new.pdf

 

Redigert av Napoli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert helt kurant for skjøting off-site, altså at man slipper å jobbe på steder der det er vanskelig å få varmet opp med varmluft jevnt rundt ledninger osv.

Nå ligger det jo dusinvis av snutter på youtube om hvordan man kan lodde og skjøte ledninger osv. Så det er bare å studere ivei.

Men egen øvelse gjør mester :-) Koster ikke mye å øve på dette heller.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd disse koblingene men vet da søren. Utfordringen min var å finne riktig temperatur og tid. Enten så ble det en kaldlodd eller så brente jeg hull i isolasjon. Men det finnes sikkert flere kvaliteter på dem så kanskje jeg bare har vært uheldig. Er vant til å lodde så det skulle ikke være problem med tommeltotter. Leste en av de linkene som er nevnt ovenfor men må innrømme at jeg raskt ramlet ut. Ikke for at jeg ikke forstod men heller at det ble for avansert og mye å lese/ta hensyn til. En plass stod det at tingene skulle ha 25 grader (pluss/minus 5.) Så å begynne med dette i kulda tror jeg bare man skal glemme. Tror jeg fortsetter på gammelmåten, men om jeg finner noen med god kvalitet så kan det godt hende de finner en plass i verktøykassa mi. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 52 minutter siden:

Vil ikke disse "hylsene" sannsynligvis være bedre enn loddingen jeg med et nødskrik klarer å utføre? Og sannsynligvis også bedre enn en eller annen klemt hylse/kabelsko under en krympestrømpe? Det ser jo forlokkende enkelt ut...

 

Både ja og nei. Det er enklere i den forstand at det er færre deler og færre operasjoner, men det kreves den samme forståelsen av en god lodding. Tilsvarende også for crimping.

Det var derfor jeg, i en tidligere linket tråd, til et bestemt formål anbefalte denne:

 

Wago.jpg.1bdc91f118b3b03c4bcf5d74b13ed5b6.jpg

 

Den gir en god og varig forbindelse på alle typer ledninger, og er nesten umulig å montere feil.

-Men vanntett er den ikke.

 

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 2 timer siden:

MEN - for en klums som meg, med 10 tommeltotter midt i hver hånd, og 20 år siden sist jeg satt mine bein i en loddebolt. Vil ikke disse "hylsene" sannsynligvis være bedre enn loddingen jeg med et nødskrik klarer å utføre? Og sannsynligvis også bedre enn en eller annen klemt hylse/kabelsko under en krympestrømpe? Det ser jo forlokkende enkelt ut...
 

 

 

Disse krympeskjøtene har sikkert sine svakheter, men jeg ser jo også at de kan være utrolig kjekke å ha i enkelte situasjoner. En forutsetning er selvsagt at man lærer seg å bruke dem, slik at man får krympet metallringen uten å brenne hull på isolasjonen f.eks. Men om man ikke får en fullgod loddeforbindelse, så kan det jo bli brukbart bare det at metallringen klemmer sammen kordellene, og at krympestrømpen gjør skjøten tett. Ser for eksempel for meg at denne er veldig kjekk om man skal skjøte en meget tynn ledning med en litt tykkere, f.eks. disse supertynne ledningene de alltid bruker på kartplottere osv. 

Link to post
Share on other sites

Ja det var jo en interresant video. Jeg gjør meg noen refleksjoner.

Ser at varmluftspistolen står i ro og ledningen roterer. Ja da mÅ man ha 3 hender eller en masse plass slik at varmpistolen står på et plant underlag. Har man så mye plass om man skal skjøte en ledning i en båt. Ingen av ledningsendene kan være faste i om med at de må rotere synkront. Dette krever to hender da de helst ikke skal skli fra hverandre.. Så må man også ha nok plass slik at ikke varmluftspistolen ikke varmer andre ting en den skal. Dette er altså en metode som ikke egner seg for å skjøte en ledning som allerede er montert i en ende. Så ser jeg også at i den siste loddingen ser man rent kobber i ledningene etter lodding. I så måte så står det klart i mill specen på raychem skjøtene litt lenger opp i tråden at de skal fortinnes før de festes mot hverandre. 

Lykke til de som foretrekker dette

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 45 minutter siden:

 

Disse krympeskjøtene har sikkert sine svakheter, men jeg ser jo også at de kan være utrolig kjekke å ha i enkelte situasjoner. En forutsetning er selvsagt at man lærer seg å bruke dem, slik at man får krympet metallringen uten å brenne hull på isolasjonen f.eks. Men om man ikke får en fullgod loddeforbindelse, så kan det jo bli brukbart bare det at metallringen klemmer sammen kordellene, og at krympestrømpen gjør skjøten tett. Ser for eksempel for meg at denne er veldig kjekk om man skal skjøte en meget tynn ledning med en litt tykkere, f.eks. disse supertynne ledningene de alltid bruker på kartplottere osv. 

 

Metallringen du nevner er vel bare loddetinnet, så den krymper jo ikke. Den bare smelter, såvidt jeg kan se.

Link to post
Share on other sites

Siden vi snakker om å skjøte ledninger her, så tror jeg ingen har nevnt den beste å mest logiske løsningen på "problemet" Fjern ledningen som skal skjøtes, og erstatt den med en hel ledning som faktisk er lang nok. :eek:


Og ja, jeg vet at noen ledninger faktisk må skjøtes fordi den ene enden er støpt fast, f-eks i et LED-lys eller en plugg til noe elektronikk. Men i mange tilfeller så kan faktisk skjøten ungåes, spesiellt på litt større ting som drar mer strøm og hvor en skjøt er mer kritisk. Og selv om svært mange dingser ofte kommer med en kort ledningsstump ferdig montert, så betyr ikke det at man alltid bruke den. Ofte kan man åpne dingsen å feste ledningen i den direkte og dermed unngå skjøt. Noen dingser kommer også med spesielle, men standariserte plugger, f-eks en vinduspussermotor eller dieselvarmer. I de tilfellene kan man som regel google seg fram til tomme orginalplugger på nett, med kontakter som man selv kan krympe ledningnene i. Da får man også en mye mer oversiktlig og renere installasjon som også tar mindre plass der det evt er trangt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...