Jump to content

Smart patent for å lodde ledninger


På tur

Recommended Posts

Av og til lurer en på om en skal oppnå "superleder" egenskaper eller dytte noen få ampere ene eller andre veien.

Gasstett forbindelse og materialflyt basert på en spesifikasjon på en tang med sine egne toleranser?! En må jo lure på hvilken toleranseverden eller Würth-katalog enkelte lever inni...

 

For å lede strøm - en viss mekanisk kontakt mellom passende ledende materialer. Ikke tull med høyspent og høyeffekt. For 12V "turteller" og annen "moro" trenger en ikke Dr.Ing. for å koble sammen noen greier.

 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 10 minutter siden:

Av og til lurer en på om en skal oppnå "superleder" egenskaper eller dytte noen få ampere ene eller andre veien.

Gasstett forbindelse og materialflyt basert på en spesifikasjon på en tang med sine egne toleranser?! En må jo lure på hvilken toleranseverden eller Würth-katalog enkelte lever inni...

 

For å lede strøm - en viss mekanisk kontakt mellom passende ledende materialer. Ikke tull med høyspent og høyeffekt. For 12V "turteller" og annen "moro" trenger en ikke Dr.Ing. for å koble sammen noen greier.

 

 

Nei, men på motsatt side må man være Dr.Ing. for å finne feil i et dårlig koblingspunkt. Gasstett forbindelse er ikke noe man skal blåse i når det gjelder miljøet i en båt. Er mangt en kobling som har lidd en tidlig død pga korrosjon. 

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Kjellg said:

  

Nei, men på motsatt side må man være Dr.Ing. for å finne feil i et dårlig koblingspunkt. Gasstett forbindelse er ikke noe man skal blåse i når det gjelder miljøet i en båt. Er mangt en kobling som har lidd en tidlig død pga korrosjon.  

 

Gasstett... hva legger du i den definisjonen?

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 37 minutter siden:

 

Gasstett... hva legger du i den definisjonen?

 

Så langt det går å forhindre at det kommer oksygen til kobberet og påfølgende oksidering. Men som Hulda også sier så kommer det an på miljøet. Ikke alltid det er et like stort problem men man bør ha kjennskap til utfordringen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gasstett er at oksygenet ikke slipper til inne i krympen eller loddingen. Til å begynne er det ingenting å bry seg om, men etterhvert som sesongene går med kondensering, så spiser oksidasjon innover i koblingen, Går det i tillegg litt strøm slik at det blir varmt utvider materialene seg forskjellig og man slipper enda mer oksygen til. Enda være blir det om det vibrerer og strekkavlastningen ikke er gjort skikkelig. Etter noen år så er koblingen så oksidert og korrodert at man får varmgang og kanskje så dårlig kontakt at utstyr feiler.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at det kommer nye medlemmer til hele tiden. Skal vi slutte å diskutere/kommentere alt som har vært tatt opp før, kan vi snart legge ned hele båtplassen. Høflige henvisninger til gamle tråder er jo flott. 

 

Ikke alltid like lett å lete i gamle, uoversiktelige tråder heller.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 43 minutter siden:

Husk at det kommer nye medlemmer til hele tiden. Skal vi slutte å diskutere/kommentere alt som har vært tatt opp før, kan vi snart legge ned hele båtplassen. Høflige henvisninger til gamle tråder er jo flott. 

 

Enig. Medlemsmassen er dynamisk. Gamle medlemmer med stor kompetanse forsvinner også, nytter ikke å spørre dem. Dog, her er tråder her som er rene læreboken i forskjellige temaer, med henvisninger til eksterne publikasjoner av verdi. Jeg har vært og tittet på noen engelskspråklige nettsider, egentlig kun en som stadig popper opp i innboksen min. Jeg må si at rent informativt og verdimessig er den rene barnehagen i forhold til baatplassen. 

 

Tilbake til gasstette svakstrømsforbindelser. Vi som ikke har verken kompetanse eller penger til å lage det perfekte. Dytt ledningsenden ned i en boks gul Kløvervaselin, stikk ledningen inn i dingsen du skal klemme og klem til. Det er ikke alle plasser på Hulda som har jevn stuetemperatur. Blant annet lys, antenner og radar på targabøylen. Oppi der har det nå fungert uten en eneste feil i snart 10 år. Ankerwinchen ligger an til service i vinter. Den ble kjøpt brukt i ca. 2005 og montert. Siden har den sittet foran i baugen og gjort jobben. Ved montasje den gangen ble elektriske forbindelser satt inn med vaselin, vanlig slik man smører på finga og kan kjøpes i dagligvaren. Og winchen har hatt absolutt null service siden den ble montert. Og jeg tror den er fra midten av 80-tallet.

Link to post
Share on other sites

Vaselin er gode greier der det er korrosive miljøer, som i et fuktig motorrom eller utvendig.

Selv synes jeg det er noe kliss og ville heller valgt krympestrømpe med lim eller vulkaniserende tape.

Har ikke testet vaselin i krymp men tror Hulda har rett. Selv smører jeg jo ikke ledende polfett på batteripoler før jeg setter polskoen på.

Link to post
Share on other sites

Ser her at det blir anbefalt å bruke vaselin på koblinger. Jeg har i mangel på annet på vær-utsatt skjøt lagt på tynt lag Tec7 over lodding og krympestrømpe igjen over det hele. Og selvsagt krympet.... Noen synspunkter på bruk av Tec7 inni krympestrømpen for ekstra tetting?

Link to post
Share on other sites

Sikkert bra, så lenge det ikke inneholder syrer for herding. Da er det ikke bra. Ville heller holdt meg til krympestrømpe med lim.

 

Kom til å tenke på. En sønn av meg jobbet for et internasjonalt foretak innen navigasjon. Sønnens jobb var å reise verden rundt og installere antenner, sensorer og navigasjonssystemer inkl. konfigurering, fra midt inne i tykkeste Afrika til Brunei og Karibien. De bruket Dow Corning C4, kun for at det ikke skulle være brannfare. Ellers gikk det i vaselin. Og dette var systemer i millionkronersklassen. Og naturligvis krympestrømper med lim og alt det der. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Vaselin er gode greier der det er korrosive miljøer, som i et fuktig motorrom eller utvendig.

Selv synes jeg det er noe kliss

 

Prøv hvit vaselin. Fås på tube på apoteket og er ikke klissete som gul vaselin. Også greiere å jobbe med når det er på tube. Mange kaller det "syrefri vaselin". (Gul vaselin inneholder heller ikke syre).

Fikk det anbefalt av en gammel riggmekaniker jeg jobbet sammen til bruk på elektriske kontakter eller når man feks. setter en syrefast bolt i gjenget aluminium. Har brukt det i mange år og det fungerer utmerket. Bolten irrer ikke så lett fast. Har aldri brukt det under krympestrømper, og kun utenpå elektriske kontakter etter at de er satt sammen.  

Hvit vaselin er et rent petroleumsprodukt, uten tilsetninger, og blir også brukt som base for kosmetiske produkter og medisinske salver. 

Så vidt jeg vet har også gul vaselin de samme egenskapene som den hvite, bortsett fra at den gule har en mere klissete konsistens. Har visstnok noe å gjøre med foredlingen av produktet.

Vaselin er et merkenavn. Det egentlige navnet på dette produktet er "Petroleum Jelly", og det ble markedsført med merkenavnet Vaselin i USA i 1860 årene.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvit vaselin kjøpes i 1kg spann på ebay til en hundrings eller så. Apoteket tar vel nesten 200kr for en liten tube. Jeg og Storstas holdt litt på ifjor med fett på koblinger. Det som heter «fett og børste» hos el engros sjapper er et fett du kan smøre på kontakter både før og etter at de er skrudd fast. Er vel Melbye som leverer det. Det rare er at selv det fettet ikke leder strøm, men ligge mellom kontaktpunkter skal det. Jeg hadde ikke tenkt på det før Storstas spurte om jeg kunne teste om det ledet. Null komma null elektrisk ledende. Han testet litt med batteripolfett, men jeg husker ikke nå hva han kom fram til når det gjaldt å legge det mellom sko og pol. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 43 minutter siden:

Hvit vaselin kjøpes i 1kg spann på ebay til en hundrings eller så. Apoteket tar vel nesten 200kr for en liten tube. Jeg og Storstas holdt litt på ifjor med fett på koblinger. Det som heter «fett og børste» hos el engros sjapper er et fett du kan smøre på kontakter både før og etter at de er skrudd fast. Er vel Melbye som leverer det. Det rare er at selv det fettet ikke leder strøm, men ligge mellom kontaktpunkter skal det. Jeg hadde ikke tenkt på det før Storstas spurte om jeg kunne teste om det ledet. Null komma null elektrisk ledende. Han testet litt med batteripolfett, men jeg husker ikke nå hva han kom fram til når det gjaldt å legge det mellom sko og pol. 

 

Da var det sannelig rådyr kilopris på apoteket. Til mitt bruk har jeg såpass lenge av en tuben, det er snakk om flere år, at jeg synes det er greit med denne tuben. Brukes vaselin i større mengder, er jo 1kg spannet til en hundrings et rent røverkjøp i forhold til apotekprisen.

Synes det høres litt rart ut med et ikke-strømledende fett mellom kontaktpunkter. Ikke strømledende er jo pr. definisjon isolerende.

Har aldri sjekket om vaselin leder strøm, og har derfor aldri brukt det mellom kontaktpunkter av frykt for at det skulle ha en isolerende virkning.

Du og flere på BP har atskillig mere greie på dette enn meg, men rent logisk er det, på mitt nivå, noe som skurrer her.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 12 minutter siden:

 

Da var det sannelig rådyr kilopris på apoteket. Til mitt bruk har jeg såpass lenge av en tuben, det er snakk om flere år, at jeg synes det er greit med denne tuben. Brukes vaselin i større mengder, er jo 1kg spannet til en hundrings et rent røverkjøp i forhold til apotekprisen.

Synes det høres litt rart ut med et ikke-strømledende fett mellom kontaktpunkter. Ikke strømledende er jo pr. definisjon isolerende.

Har aldri sjekket om vaselin leder strøm, og har derfor aldri brukt det mellom kontaktpunkter av frykt for at det skulle ha en isolerende virkning.

Du og flere på BP har atskillig mere greie på dette enn meg, men rent logisk er det, på mitt nivå, noe som skurrer her.

 

Ja du skal tro vi stusset vi også på det. Men på pakken står det at fettet skal «børstes» på før man skrur i sammen kontaktpunktet. Står til og med at det er spesielt for CU og AI. Men det må være noe som hender når man skrur i sammen som jeg ikke kan. Men det jeg har observert og ser veldig godt er at kontaktflatene ikke oksiderer i det hele tatt når de er innsmurt med dette fettet. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 49 minutter siden:

Ja du skal tro vi stusset vi også på det. Men på pakken står det at fettet skal «børstes» på før man skrur i sammen kontaktpunktet. Står til og med at det er spesielt for CU og AI. Men det må være noe som hender når man skrur i sammen som jeg ikke kan. Men det jeg har observert og ser veldig godt er at kontaktflatene ikke oksiderer i det hele tatt når de er innsmurt med dette fettet. 

 

Det dukker kanskje opp en forklaring her på baatplassen? :)

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kongen av Rust svarer:

Dette gjelder transport av elektroner, i første rekke. Elektroner transporteres fra A til B gjennom metallisk kontakt. OK, elektroner går i C og forurenset H2O også, men det gidder jeg ikke å kverulere om. 

Altså metallisk kontakt 1. Elektroner spaserer ikke gjennom luft. Det gjør de naturligvis, men avstanden skal være veldig liten med de spenningene som blir levert fra batteriene. 

Altså metallisk kontakt 2: Luft, se 1, leder ikke elektroner. Over i tråden er det bevist at fett ikke leder elektroner. Så kommer essensen. Korrosjon er en kraftig greie. Den løfter elementene, les den elektriske kontakten fra hverandre, det fører til mindre kontaktflate, derav høyere motstand. Som betyr at færre elektroner kan passere pr. tidsenhet (coloumb og greier). Hvis man så erstatter korrosiv luft (salin atmosfære med vann) med fett, så skjer ingen korrosjon. Når man klemmer korrekt (med Huldas Tang), klemmes luften ut og fettet tar over plassen og 'hermetiserer' de metalliske forbindelsene. 

Derfor. Nå er jeg snart Dr. Korr, må forsvare avhandlingene for panelet :-)

 

Nå har jeg, siden to ukerfør jul, vært innmari forkjølet. For det er ikke influensa, har tatt sprøyten. For tre dager siden begynte jeg å komme til hektene. Dro i gang med treningen. Gamle gubber skal bygge muskler, heter det. Så for å unngå muskelsvinn, dro jeg til med markløft med de 50 kg som satt på stanga siden starten av desember. 10 repetisjoner ganger tre. Etter seks repetisjoner gikk ryggen til helvete. Derfor har jeg vært meget aktiv på forumet. Det er bare finga som funker. I morgen skal jeg bære en komfyr opp i femte etasje på Grünerløkka. Overlever jeg det, er jeg frisk. Og aktiviteten på forumet kommer til å redusere seg. Til glede for meg selv og alle andre. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...