På tur Startet 27.Desember.2013 Del på Facebook Startet 27.Desember.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Det er heldigvis sjelden å se noe så klønete som dette. Vedkommende har trolig aldri loddet noe før. Skrekk og gru! Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Nei, ikke helt proff lodding. Men smart måte å holde ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Selv holderen var ikke smart, alt for lite støtte under selve loddingen. Mye bedre med en liten skrustikke Om man først skal lodde ledninger så skal ledningene fortinnes først og så festes mekanisk I hverandre før en foretar selve loddingen. Om du er usikker søk på lodding og krymping så får dere mange gode råd. Dette var en mer villedende en veiledende beskrivelse Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 http://www.youtube.com/watch?v=FYauNvOLYdY kom over denne i dag, synes ikke kvaliteten var vell ca. like bra..... Jeg er ikke noe flik til å lodde, men tror jeg skulle gått han en høy gang. Men ja smart verktøy, man trenger noe slikt hvis man er like dårlig å lodde som meg... Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Selv holderen var ikke smart, alt for lite støtte under selve loddingen. Mye bedre med en liten skrustikke Om man først skal lodde ledninger så skal ledningene fortinnes først og så festes mekanisk I hverandre før en foretar selve loddingen. Om du er usikker søk på lodding og krymping så får dere mange gode råd. Dette var en mer villedende en veiledende beskrivelse Jeg ville påstå at om du ikke har en skrustikke i båten så er det der ganske smart. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 (redigert) Tror nok Eric har loddet før, men ikke sikkert han har fått proff opplæring i akkurat det på bilmekanikerskolen (hvis han nå har gått den da). Men prøve å feile-metoden er jo grei den også. Biltemas loddestativ koster forøvrig bare kr 47 så det kan jo være greit nok å ha: Redigert 27.Desember.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Christina 3 Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Ja den loddingen der er vel så vidt klasse 1. Hadde jeg loddet så dårlig hadde jeg hatt sparken for lengst :-) Jaja....krymping ja..... Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Faen så negative dere er :-D Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 always look at the bright side of life Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
JRK Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Faen så negative dere er :-D Dette er en seriøs båtside med mange flinke folk. Det er er kjempefint at slikt blir advart mot- Det handler ikke om å være negative. Følg denne linken eller følg rådene nedefor: https://baatplassen.no/i/topic/25932-riktig-lodding-og-elektriske-kontakter/ Her er noen kjøreregler ved lodding, og da begrenser jeg dette til lednings og plugglodding. Påse att loddebolten er ren og står i forhold til ledningsdiameter Sjekk at alle overflater som skal loddes er rene. Normalt trenger du ikke flussmiddel eller loddepasta. Bruk tinn som inneholder dette. Fortinn alltid ledniner før de sammenføyes. Fortinningen foretaes på følgende måte: - Fest eller stiv av ledningen eller pluggen slik at den er helt stødig - Tørk eksisterende tinn av loddebolten på en fuktet svamp - Tilfør litt tinn på loddebolten - Legg bolten inntil ledningen eller pluggen og tilfør tinnet fra andre siden. Poenget er at om tinnet tilføres loddebolten istedenfor det som skal fortinnes damper flussmiddelt i tinnet bort, før det får renset ledningen eller pluggen. - Påse at oppvarmingen skjer raskt. Ved for sen oppvarming blir fortinningen grå (kaldlodding) og det er fare for at tinnet trekker under isolasjonen, noe som igjen øker faren for tretthetsbrudd under vibrasjon - Når alle delene som skal loddes sammen er fortinnet, monterer man disse sammen mekanisk Da er vi klare for selve loddeprosessen: - Da tilføres loddebolten begge flatene samtidig og om nødvendig tilføres litt tinn fra den siden loddebolten ikke berører. - Påse igjen at selve loddingen forgår raskt. Når loddingen er ferdig påse at loddepunktet blir strekkavlastet. Om loddingen står i et maritimt miljø anbefales krympestrømpe, gjerne med lim. Krympestrøpe hjelper også godt på vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Denne tråden handler ikke om å lodde, men om en feste anordning for å lodde sammen ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Må du ha det inn med teskje? Den festeanordningen er helt ubrukelig. Den er altfor lett og ustødig og egner seg ikke for lodding. Du får ikke mothold nok til loddebolten. Det er beskrevet I alle mine innlegg, I tillegg vises det godt på videoen. Den eneste som er "faens så negativ" her er bare deg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Hmm, på elektronikkutdannelsen lærte vi å ikke forlodde før mekanisk festing. Men først mekanisk festing, så lodde inn i det mekaniske festet. Problemet med forlodding var at den mekaniske festingen dermed ikke får full klemming tilsvarende kabeltverrsnitte, og om strømmen da blir så stor at tinnet blir mykt vil den mekaniske holdingen slippe. Men mulig den læren er forandret? Er ganske mange år siden jeg gikk den skolen. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Du kan lettere lodde med den patenten enn ved å holde ledningene manuelt. I mine øyne er den da ikke ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Du har nok rett i det Jan E. Det blir en bedre elektrisk og mekanisk forbindelse om delene først settes sammen mekanisk men ofte er det både godt nok og enklere å fortinne begge ender først og deretter smelte de sammen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Jeg dytter ledningene sammen og så surrer jeg de ledernere som stikker ut rundt. Er det en grei måte å gjøre det på? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Var nå nokså klønete lodding. Med alt for liten loddebolt. Men synes først og fremst at det hele er utdatert. Nå brukes ofte hylser med loddetinn og lim. Varmes med varmluftpistol. Perfekt lodding, isolert og vanntett, alt i en operasjon:-) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Har du en link til sånne? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Jeg dytter ledningene sammen og så surrer jeg de ledernere som stikker ut rundt. Er det en grei måte å gjøre det på? Dersom du får det til uten skarpe kanter og du ikke har kaldloddet er det vel greit. Selv tar jeg å kniper en hylse før jeg lodder inni denne og isolerer med krympestrømpe med lim. Svakeste punkt er alltid overgangen mellom kordellene uten loddetinn og med. Krympestrømpe med lim reduserer belastningen i dette punktet. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 "På tur". Nei, har ikke link i farten. Men har brukt "noen hundre" av dem i forbindelse med karosseriskader. Tror de ble levert av Wurth. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Hmm, på elektronikkutdannelsen lærte vi å ikke forlodde før mekanisk festing. Men først mekanisk festing, så lodde inn i det mekaniske festet. Problemet med forlodding var at den mekaniske festingen dermed ikke får full klemming tilsvarende kabeltverrsnitte, og om strømmen da blir så stor at tinnet blir mykt vil den mekaniske holdingen slippe. Men mulig den læren er forandret? Er ganske mange år siden jeg gikk den skolen. Lurer litt på hva slags elektronikkutdannelse du referrer til. Har selv fagbrev I produskjonselektronikk, var sertifisert til å lode på F16 elektronikk og har undervist på elektro grunnkurs og automasjon. Hele poenget med å fortinne først er er at flussmiddelet I tinnet skal fjærne oksyd på lederne. Om ikke dette gjøres er det en fare for at du får en kaldlodding, noe som videon viser et godt eksempel på. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Kald lodder ikke:) Men vurderer å kjøpe meg en ordentlig lodde bolt, gass er praktisk, men ikke lett når det er krympestrømper i nærheten av bolten! Jrk: hvordan loddetin bruker man i f16? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 anbefaler Biltemas loddestasjon Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Er den jeg vurderer eller evt noe brukt. Men pengene flyr til alt mulig. Båt = svart belte i shopping:-( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.