Jump to content

Lader virker, men gir ikke lading til batteriene. Hva er galt?

Trophy

Recommended Posts

Som beskrevet i overskrift, men av og til virker den....Laderen kan lade 3 batteribanker. 2 av kablene går til pos 1 på hovedbryter 1 og 2. Den tredje går direkte til batteri.

bilde

Dette rele`et har 2 tykke kabler som går til pos 1 på hovedbryter 1 og 2. De 2 tynne kablene går også opp til hovedbryterne eller en hovedsikring ...har ikke helt kontroll på de. Det er en rød og en sort med sikring på den røde, så den røde burde være pluss kabel, men når eg måler med multimeter på den tykke kabelen og minus på de tynne så virker det som begge er minus :confused: Ligger feilen her kanskje? Litt usikker på funksjonen til rele`et.

Tips anyone

Edited by Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Dette er et helt ordinært rele de to tynne lederne aktiverer relet slik at de to tykke koples sammen. Slik du beskriver det er det tydelig at batteribank en og batteribank to koples sammen ved hjelp av dette. Hvor styrepsenningen kommer fra kan man jo bare gjette, men en forklaring kan være at når dynamoen begynner å lade eller at tenningen slås på så aktiveres releet. Dette kan jo være en ekstern bryter, eller annen automatikk også. Det at den ene av de tynne ledningene også går til hovedbryteren kan tyde på at relet henter + herfra. Da er det sannsynlig at den andre lederen blir lagt til minus som foreslått tidligere

.......................

Dette rele`et har 2 tykke kabler som går til pos 1 på hovedbryter 1 og 2. De 2 tynne kablene går også opp til hovedbryterne eller en hovedsikring ...har ikke helt kontroll på de. Det er en rød og en sort med sikring på den røde, så den røde burde være pluss kabel, men når eg måler med multimeter på den tykke kabelen og minus på de tynne så virker det som begge er minus :confused: Ligger feilen her kanskje? Litt usikker på funksjonen til rele`et.

Tips anyone

Vil tro at dette systemet er noe lignende som jeg ettermonterte på mitt to-motorsanlegg. Hensikten er å automatisk koble sammen batteribankene når motor starter.

Releet får pluss signal fra D+ (magnetiseringskretsen) når dynamp starter å lader.

Når dynamo(ene) ikke lader så vil måle minus på begge styrestrømskablene til kraftreleet fordi du da måler via dynamoens magnetiseringskretsen og til jord på signalkabelen som skal ha pluss signal.

Titt på denne tråden, og spesielt fra innlegg#25 og utover.

https://baatplassen.no/i/topic/66203-to-motorsanlegg-og-ladning-med-bare-en-i-drift/page-2

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dersom ikke releet er aktivert, vil du jo ikke faa noen spenning til det batteriet som er tilkoblet pos. 2 paa hovedbryter. Og dersom systemet er slik Mateco beskriver, vil jo releet kun vaere aktivert naar motoren gaar. Men det batteriet som er koblet direkte til laderen og det som er koblet til pos. 1 paa hovedbryter burde jo fremdeles faa stroem ?

Edited by Vestkystseiler (see edit history)

Om laderen kan lade tre batteribanker, så må det være minst fire ledninger fra lader. En felles minus, og tre forskjellige plussledninger. Disse kan med fordel koples direkte til de forskjellige batteribankene, slik at lading også kan skje om hovedbrytere er slått av.

Skal prøve det hvis eg ikkje får det til, men må sjekke litt meir først og det blir ikkje før til helga

Om laderen kan lade tre batteribanker, ..... Disse kan med fordel koples direkte til de forskjellige batteribankene, slik at lading også kan skje om hovedbrytere er slått av.

Mer enn enig.

Skal prøve det hvis eg ikkje får det til, men må sjekke litt meir først og det blir ikkje før til helga

Det burde du sjekke uansett fordi det finnes en lang rekke ladere med flere uttak som trenger spenning på alle uttak.

Selv om det ikke er beskrevet på alle er det ofte normal for ladere som beregner utjevningstider både automatisk og fleksibel.

Og hvis du faktisk kan måle 14,4V mellom alle tre uttak og laderens minus da ser jeg en temmelig stor sjanse at feilen bare kan ligge på felles-minus.

Enkelt måling av spenningsfallet burde sette et stopp for alle tvil og oppdage feilen du leter etter nesten umiddelbar.

Måling av spenningsfall (gamle sidene)

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Sjekket litt i helgen og sprayet div kontakter med kontaktspray før eg slo på lader. Hvilespenning var 12,57v og det økte ikkje etter at laderen var påslått. Koblet da fra de 2 ladekablene som gikk opp til hovedbryterne og koblet begge til samme batteri som er koblet sammen med et annet (styrbord bank). Kablene var for kort til noe annet... Da kom det lading på batteriene, men det gikk veeeldig langsomt til det kom opp på 12,9/13v. Satt og leste litt i manualen mens eg følgde med på ladingen. Så da at det ikkje var nødvendig med alle 3 kablene tilkoblet for å lade 2 batteribanker, så eg slo av lader og skulle løsne batteripolsko da denne falt fra hverandre :thumbsdown::headbang: Etter litt nøye kontroll fant eg at batteripolskoen på minus også var delvis ødelagt. Da fant eg vel feilen ? Eller?

Litt om systemet:

Lader er en pro mariner 1260 C3. Eg har 2 batteribanker: styrbord batteribank med 2x230amp vedlikeholdsfrie syrebatteri (2sesonger) Start for styrbord motor og forbruk. Barbord batteribank er 2x225amp syrebatterier( eldre enn 2009) Start barbord motor og generator + inverter. Batteriene er koblet sammen mellom minus polene og + regner eg med via barbord hovedbryter..Denne batteribanken har også en egen hovedbryter til inverter og kan brukes uten at barbord hovedbryter er på (litt usikker på det).

Som sagt, kontaktfeil finner man ofte enklest ved å måle spenningsfall.

Ang. laderen din.
Pro Mariner "C3" er ProNautic, og for den står det desidert i bruksanvisningen at alle tre uttak må kobles til enten batteri eller neste uttaket som er i bruk.
Ville undre meg hvis dette ikke skulle gjelde for laderen din.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

sbilde

Prøvde først å skifte de ødlagte batteripolskoene uten at det hjalp :nonod: Sprayet litt på kablene og strømskinnene på fellesminus og da ble det fart i sakene :thumbsup:

Ser ut som det er fellesminus og den kontakten eg peker på. Den kontakten vises bedre på andre bilde. Virket som det var noe som bar løst, men ikke mutteren...Får skifte ut den strømskinna snarest...

Om laderen kan lade tre batteribanker, så må det være minst fire ledninger fra lader. En felles minus, og tre forskjellige plussledninger. Disse kan med fordel koples direkte til de forskjellige batteribankene, slik at lading også kan skje om hovedbrytere er slått av.

Laderen kan lade 3 batteribanker. 2 av kablene går til pos 1 på hovedbryter 1 og 2. Den tredje går direkte til batteri. Den lader også når hovedbryterne er av. Hovedbryter er av typen av/på og på baksiden er der 3 tilkoblingspunkt. Pos 1 er de fra rele`et og kablene fra lader. Pos 2 er kabel fra batteri. Pos 3 er kabel til forbrukere. Regner med at når hovedbrytere er av, så er det forbindelse mellom pos 1 og 2. Når hovedbryterne er på, så er det forbindelse mellom pos 1 og 3. Dette er vel riktig ?

Når eg kjøpte nye batteripolsko, så lærte eg noko nytt :cheers: Den negative batteripolskoen er tykkere enn den positive :flag_bp:

Hm, snakker man forbi hverandre her? Som Jonas sier så er batteripolen, altså den på batteriet, den har alltid vært større i diameter på + polen. Og da mindre diameter på - polen.

Batteriskoen skal da ha tilsvarende hull. Altså større hull for + og mindre hull for -.

Men Trophy skriver om at batteriskoen er tykkere - mener du at sidene på skoen er tykkere vil det kunne bety at hullet er mindre (om begge + og - skoene er samme ytre størrelse).

Alle standarder for batterier jeg kjenner til, der polene på batteriet er forskjellige, har en tykkere + pol...

Detta var rart!