Jump to content

Kan barn bruke oppblåsbar redningsvest?


soldeide

Recommended Posts

Også på nye vester må man sjekke at patron er fastskrudd. De som bruker pølsevest heile tida har ukentlig kontroll av tilstand og at patron sitter fast.

Men som med alle tekniske innretninger kan ting feile. Uten å ha noko tallfesta så meiner eg å ha hørt om fleire saker der seilervest har sklidd av og ført til drukning, en drukning pga pølsevest ikkje har løst ut. Altså er riktig bruk viktigst. Så må man vurdere egne barns ferdighet. Beholde roen osv.

Nei til barn under ca 12-13 år er pølsevest bare under oppsyn.

Bruk skrittstropp ! :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Også på nye vester må man sjekke at patron er fastskrudd. De som bruker pølsevest heile tida har ukentlig kontroll av tilstand og at patron sitter fast.

Men som med alle tekniske innretninger kan ting feile. Uten å ha noko tallfesta så meiner eg å ha hørt om fleire saker der seilervest har sklidd av og ført til drukning, en drukning pga pølsevest ikkje har løst ut. Altså er riktig bruk viktigst. Så må man vurdere egne barns ferdighet. Beholde roen osv.

Nei til barn under ca 12-13 år er pølsevest bare under oppsyn.

Bruk skrittstropp ! :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ifølge innslaget/testen i TV2 slik det blir fremstilt;

De har fortalt et barn i en kontrollert situasjon at de skal ut i et basseng. Når de skal ut i bassenget har de på seg en oppblåsbar redningsvest som ikke skal blåse seg opp selv. Barna skal blåse opp vesten selv. De ble fortalt at vesten ikke skulle blåse seg opp selv.

 

Disse barna i denne konteksten fikk panikk. Med det over som utgangspunkt oppfatter jeg dette som tull.

...

Det er jeg enig i at virker merkelig. (Jeg skrev det jeg skrev på bakgrunn av hva jeg husket fra innslaget da jeg så det da det ble sendt, jeg burde selvfølgelig sett innslaget på nyt før jeg svarte deg.)

Link to post
Share on other sites

Skrittstropp ja ... ehem, som mann har jeg litt aversoner mot skrittstropper ;-)

 

Skaff deg vest med to stropper, så kan du legge en på hver side av familiejuvelene. Kjøp evt en vest med lårstropper, så er det ikke noe problem.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Seilvest på våre unger. Minstemann, som ikke kan svømme 100% enda, bruker den til å bade og.

 

Har et par oppblåsbare men de har blitt liggende ubrukt da også vi voksne bruker seilvest. Jeg stoler 100% på at en ikke-oppblåsbar vest virker, det gjør jeg ikke med oppblåsbar, jeg tar ingen sjanser med ungene mine. Og selv liker jeg dårlig å ha en pølse over nakken.

 

Seilervest er både enkel å ta på og av. Den varmer godt om det er surt/kaldt og den er ikke for varm når det er varmt. Tenker overhodet ikke på at den er på når jeg er i båt.

 

Når jeg fisker med kastestang bruker jeg kanovest da armene er 100% "frie".

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Vi har kjøpt oppblåsbar vest til barna, men det er fra vår side ett krav at de skal kunne hoppe fra 1 meteren, og svømme minimum 12-13 meter uten å få panikk.  Det tilsvarer å falle på vann akterut, og svømme inn til land. Regner med at vesten fungerer, men stoler ikke helt på det. Derfor brukes oppblåsbar vest kun når vi ligger fortøyd, og svømme test er bestått. Seilervest kunne vært ett alternativ når vi ligger fortøyd. Utpå stoler vi ikke 100% på disse oppblåsbare barnevestene, og har derfor hatt vanlig redningsvest som hovedregel. 6 åringen vår er ikke like flink til å svømme som storesøsteren på 8, og bruker derfor kun vanlig redningsvest. Men grunnen til at vi begynte med en lettere vest var at hun trengte en gulrot for å lære å svømme. Jenta vår på 8 år kunne dessuten finne på å ta redningsvesten av, og da er opplåsbar bedre enn ingen vest.  Gutten vår på 6 år har ikke klaget like mye på vesten. Det har vært vårt mål at de skal føle seg nakne uten vest.  Både voksne og barn bruker vest hos oss, og barna er flinke til å minne oss voksne på reglene.  Da barna var veldig små hadde vi ofte ingen vest på dem, men brukte seletøy slik at de ikke kunne komme ut til rekka.  På en 3-4 åring ville jeg brukt vanlig redningsvest alltid. De har god nok motorikk til å håndtere vest, men er ikke gode nok i vann.  For oss er det viktig at mer enn en ting skal gå galt for at det skal gå skikkelig galt. At ett lekende barn faller i vannet er ikke unormalt, så derfor er svømming kombinert med oppblåsbar vest, eller trygg i vann kombinert med vanlig vest å anbefale.  Da er vi ganske sikre på at ingen av dem får vannskrekk eller drukner om de faller uti.

 

Forøvrig har jeg vist barna hvordan en oppblåsbar vest fungerer, og for å være ærlig.....de vestene er nok i stand til å både redde og ta liv. Å svømme med oppblåsbar vest var slitsomt, og den ble så stram at jeg klarte heller ikke å få den av i vann.  I ettertid kunne jeg nok valgt å svømme på rygg, men det skal man jo komme på der og da.  Så det å gi en slik vest til ett barn som ikke svømmer og har en viss trygghet i vann er jeg redd kan sette litt spor....selv om det sannsynligvis går bra.  

 

 

Link to post
Share on other sites

3-4 år og oppblåsbar vest høres feil ut. Det er dessuten mitt inntrykk at barn liker å gå med redningsvest som synes. Føler seg tydelig litt stolte . . . . .

 

Og som andre er inne på, redningsvest er sikrere enn en oppblåsbar, så med en oppblåsbar burde du også kunne svømme (dersom/når den ikke blåser seg opp) . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Før en tar helt av med redningsvest diskusjonen er det vel kanskje viktig å definere når og hvor.

 

- Vinterstid i norge hvor poden har på mye klær som fanger luft, støvler eller vintersko osv osv (bleie for de aller minste) så spiller det ikke noe rolle om poden kan svømme eller ikke. kuldesjokke vil lamme de første sekundene uansett og det er superviktig at en ikke havner med ansiktet ned. Samtidig så er det viktig å kunne bevege seg for å UNNGÅ å falle i vannet. Det er bedre å kun måtte behandle for hypotermi, og ikke både hypotermi og pustestopp.  Og så langt så er de eneste vestene som jeg har sett at hver gang klarer å få munnen rett vei opp de selvoppblåsbare Under vesten så brukes vanlig flytedress (disse lages så de passer fra 5-6 år )og flere lag med ull.

 

Sommerstid: så er det helt avhengig av aktiviteten hvilke vest som brukes. Ved vann aktiviteter så er det ofte våtdrakt med eller uten vest/padlevest. Med glidende overgang til full pakke.  

 

 

 

klipp: Mounche:  Finner du det lettere å svømme med en redningsvest enn en oppblåsbar/automatvest? Klipp

 

faller en i vannet vinterstid med uldegrader i lufta og noen få grader i vannet så er ikke spørsmålet om barnet klarer å svømme eller ikke. Kun spørsmål om å ikke drukne i tillegg til å utsettes for hypotermi. 

 

Klipp NilsPils"

-4 år og oppblåsbar vest høres feil ut. Det er dessuten mitt inntrykk at barn liker å gå med redningsvest som synes. Føler seg tydelig litt stolte . . . . .

 

Og som andre er inne på, redningsvest er sikrere enn en oppblåsbar, så med en oppblåsbar burde du også kunne svømme (dersom/når den ikke blåser seg opp) . . . .

Klipp

 

Så lenge en bruker en vest som er beregnet på så små og som passer så lurer jeg på hvorfor du ser åp det som feil? 

 

Oppblåsbar trenger helt klart mer ettersyn (jeg har sertifisert opplæring på vedlikehold og ettersyn  fra en av vestlevrandørene og gjør dette regelmessig både på egne vester og i jobb sammenheng). Det er også flere av aktørene i markeded som gjør en lightsjekk/vedlikehold av vestene gratis på vårparten. Redninsselsapet er en av dem.

 

Patroner må en regne med at går noen av( problemet hos oss er at de går for sjeldent og at en faktisk ender opp med å bytte alle delene regelmessig som følge av dato). Om en har båt til noen hundre tusen og barn som er uerstattelig så bør ikke noen patronsett til et par hundre kroner være argumentasjonen

 

Jeg er uenig med en en vest som ikke snur barnet med vinterklær på er sikrere en en som gjør det.  Nå må folk begynne å gjøre litt undersøkelse av hva som er kravet i testene og som er forutsetningene for utstyret en bruker.  Dette er samme debatten en ser om en kikker på små barn (eller voksne for den saks skyld) som er sikret i bil med så mange lag med klær at beltene ikke fungerer som de skal.  Det er bedre en ingenting, men langt fra så bra som om når utstyr blir brukt riktig og vedlikeholdt riktig.

 

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, NorSiglar said:

klipp: Mounche:  Finner du det lettere å svømme med en redningsvest enn en oppblåsbar/automatvest? Klipp

 

faller en i vannet vinterstid med uldegrader i lufta og noen få grader i vannet så er ikke spørsmålet om barnet klarer å svømme eller ikke. Kun spørsmål om å ikke drukne i tillegg til å utsettes for hypotermi.

 

 

Ja, helt enig med deg i det, men ditt svar/kommentar er ikke relevant i forhold til mitt spørsmål eller hvem/hvorfor jeg stilte spørsmålet.

 

Våre barn fikk automatvest først når de var svømmedyktige og viste at de kunne hoppe i vannet fra brygge med badebukse og en t-skjorte og selv svømme til badetrappen og komme seg opp på egen hånd. De fikk uansett ikke lov til å være i båt uten vest enten seilervest eller automatvest avhengig av hva de holdt på med. I mine øyne er det alt for tidlig med automatvest i 3-4 års alderen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche:

Hva ved automatvestene er det som du ser at gjør de uaktuelle for yngre barn? fordeler/ ulempe regnskapet?

 

 

Problemet jeg ser er at det ikke finnes noe reelt alternativ som faktisk fungerer for vinterbruk for barn med nok klær til å overleve å falle i vannet.  

 

På jobb har vi vester med doble kamre (275Nm oppdrift) og 2 helt separate mekanismer for oppblåsing. Samt doble skrittstropper for redning av familie juveler :-). Dette oppsettet kunne jeg ønsket meg for vinterbruk på barn (spesielt de med klatresele innebyged i stroppene), men de lages ikke for barn.

 

Disse vestene koster også 3 gangen av hva en "vanlig" vest gjør.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 53 minutter siden:

Finner du det lettere å svømme med en redningsvest enn en oppblåsbar/automatvest?

 

Godt spørsmål....

Har hatt seilervest, kajakvest,surfevest, oppblåsbare redningsves, og  overlevningsdrakt i vann......men aldri en vanlig voksen redningsvest. Snart 30 år med egen båt, men å svømme med en klassisk redningsvest, det har jeg faktisk ikke gjort som voksen. Men jeg har vært flink til å bruke ett eller annet når det går fort, er kaldt, sjø, eller man skal være en rollemodell for barn. Det som var en stor vest for meg når den blåste seg opp kan sikkert være skremmende  for ett barn. 110N oppdrift på brystet til ett barn som veier 18kg kan nok føles litt voldsomt, når 150N var vanskelig å svømme med for en voksen på 80kg. Greit å være trygg i vann først i hvertfall. Det er mitt inntrykk at barn på 3-4 år ofte liker tryggheten den klassiske vesten gir. Jeg vokste opp med vanlig redningsvest, og kan ikke huske annet enn at jeg elsket å være på båttur. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, NorSiglar said:

Mouche:

Hva ved automatvestene er det som du ser at gjør de uaktuelle for yngre barn? fordeler/ ulempe regnskapet?

 

 

 

En redingsvest virker hver gang, 100%, mens en automatvest virker 99,9% av gangene og den forskjellen utgjør et liv, eller flere, og jeg har aldri hatt noen barn å miste. Årsaken til at disse automatvestene ikke fungerer hver eneste gang og uten unntak skyldes nok for det meste den menneskelige faktoren i form av å (ikke) sjekk at utstyret er i orden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En redningsvest fungerer ikke 100% av gangene, sjekk flere tråder på forumet her eller søk litt på nett.  Jeg har (på lik linje med fler andre) opplevd at en redningsvest ikke snur barnet med munnen opp når barnet har på seg vinterklær. 

 

Her må du være bevist for forutsetningen for at en redningsvest skal fungere!

Er målet at du skal redde ungen opp etter å ha falt i vannet ved brygge kanten sommerstid? Eller er målet å komme levende hjem om noe skjer med båten på fjorden midt vinters hvor både voksne og barn havner i sjøen?

 

En automatvest (med sine ulemper både brukermessig (kan være skummelt, stropper må ha riktig lengde), mekaniske(det finnes en mulighet for at utløser mekanismen ikke fungerer, både med og uten vedlikehold) og vedlikehold(vedlikehold og sjekker MÅ følges opp)) har flere Nm som vender fjeset opp(plassering av munn langt nok over vannet og menge oppdrift) og holder munnen nok over vann til at hun ikke slurper i seg vann og til sjuende og sist så er det det som redder livet til jentungen/guttungen om det går galt.  

 

En annen ulempe med automatvest er at den gir ingen termisk isolasjon og en må være bevist på at en har nok og riktig klær under.  

Link to post
Share on other sites

Hej

Vad många inte vet är att en uppblåsbar på 150 N inte räcker för att vända en människa rätt som har mycket kläder på sig eller har en flytoverall under. Då fordras för att vara säker på att vändas rätt en uppblåsbar på 275 N. Allt annat med mindre flytkraft är naturligtvis ändå sämre.

Hälsningar Ove 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...