Jump to content

Hva trengs av utstyr for en "jordomseiling"? Og hva er prisen?


ailuwest

Recommended Posts

Hei.

 

Driver å pusser og oppgraderer en Albin Ballad seilbåt, som er tenkt for bruk til langtur, da også være utstyrssmessig i stand til å krysse Atlanterhavet/Stillehavet.

 

Har i dag lite utstyr, da egentlig kun autopilot, VHF, GPS og ekolodd.

 

Har drevet å sett litt rundt, og hva jeg tror jeg må kjøpe:

 

- Gummibåt.

- Redningsflåte.

- Solcellepaneler.

- Sattelittelefon.

- Nødpeilesender.

- Kartplotter/PC for navigasjon.

- Vannfilter for filtrering av drikkevann.

 

Annet jeg har tenkt litt på, men som nok ikke er like nødvendig:

 

- Watermaker, men dette er jævlig dyrt etter hva jeg ser. Tenker forsåvidt å sveise vanntanker, og sikter her på 300 liter totalt, eller er det bare å kjøre på med mer?

- Vindgenerator. Er litt dyrt etter hva jeg ser, og er kanskje ikke så nødvendig med en del solcellepanel da jeg tenker å holde meg i varme strøk.

 

Angående gummibåt, redningsflåte, satelittelefon, nødpeilesender, vannfilter, watermaker og vindgenerator, så hadde jeg satt pris på anbefalinger og hva prisen på slikt utstyr koster (om man skal ha kvalitet).

 

Er det noe annet utstyr som er "must have"?

 

Angående rullegenoa, hvor "viktig" er dette, og hva vil det koste oppgradere båten med det (da inkludert omsying av/nye seil?

Redigert av ailuwest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rullegenoa, samt fall og reveliner for storseil tilbakeført til cockpit gir mulighet til å redusere seilføringen uten å måtte gå på dekk, og det kan være en fordel. Men det heter seg jo også at man skal ha med stormfokk, og den får man ikke heist uten å gå på dekk ...

 

Pris på f.eks. Furlex finner du nok på nett selv, samme gjelder andre fabrikat. Furlex - og sikkert andre også - klarer du å montere selv. Basert på hvaslags seil du har vil en seilmaker kunne fortelle hva omsying koster. Det er ikke veldig dyrt, men du må se an tilstanden på seilene dine. På langtur er slitasjen meget stor iforhold til vanlig bruk (hvor båten jo bare er under seil en bitteliten brøkdel av tiden), og det er ikke sikkert det har noe for seg å legge ut med seil som er "over middagshøyden" (de kan likvel kanskje fungere som reserveseil?). Du må også selvfølgelig overhale riggen, og bytte stående og løpende avhengig av behov. www.southerncross.no har noen ressurser på nett som kan gi deg en pekepinn.

 

Autopilot trekker mye strøm, så hvis du/dere skal ha avlastning til rorvaktene kan du vurdere vindror. Om solceller og vindmølle kan lade nok til å holde en vanlig autopilot gående vet jeg ikke.

 

Etterhvert som du kommer lengre i planleggingen blir nok utstyrslista betydelig lengre, med stort og smått. Syns ihvertfall du skal ha "strømløs" backup for navigasjon. Papirkart og sekstant inkl. kunnskap om hvordan den brukes. Du kan også sjekke hvaslags utstyr som kreves for deltagelse i ARC, det er en ganske lang og fyldig liste. Nødraketter regner jeg med du har, grab-bag, utstyr til å tette ulike lekkasjer, reservedeler til motor, og forsåvidt alt annet ombord.

 

Til slutt pleier vi å henvise til sorgenfri.com hvor det er en del å plukke opp mht. langtur :)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Eventyrlig Seilas" bok om en guttetur i gammel båt.

"Jorden rundt med S/Y Blaatur" bok om en gjeng på seiltur jorda rundt.

"Sorgenfri" bok om noen av de moderne pionerene innen langturseilas på budsjett.

Ellers har du jo Ragnar Kvam Jr.-bøkene som er "obligatorisk" for langturseilere.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at båt- og utstyrsvalg er veldig avhengig av hvor du skal. Jorda rundt er ikke jorda rundt. Noen sier de reiser jorda rundt når de seiler melkeruta via Panama og Rødehavet. Andre seiler rundt KappHorn via Falkeland, Antarktis, krysser Stillehavet, Indiske hav og drar via Grønland tilbake.

 

Stillehavet tar fort 6-7 uker, og man bør bunkre med god margin for å ha litt å gå på. Både drivstoff og vann er viktig her. Drivstoff for å komme seg gjennom stillebelter for motor, vann for å overleve. Og varmen gjør at kroppen trenger mye vann.

 

Før det utstyret du har nevnt tenker jeg at du bør tenke på å gjøre båtens grunnkonstruksjon hensiktsmessig. Dvs sørge for at du har tilstrekkelig batterikapasitet, tank kapasitet, kapasitet til varme/mat og ikke minst et skrog (inkludert gjennomføringer, kjøl og ror) som er i god stand og en motor og rigg du kan stole på. I første omgang konsentrere deg om det du må ha for å klare turen i live. Deretter kan du vurdere rulleseil eller ikke. Jeg vil si at på et lavt budsjett så hold ting så enkelt og solid som mulig.

 

På alt annet av teknisk utstyr er min tanke at man bør ha doble løsninger på alle kritiske systemer. Så får man selv velge hva som er kritiske systemer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt innlegg av bitteliten.

 

Jeg tenker at det er betydelig mere som kan gå galt med rulleseil. Selve systemet kan feile, men ryker seilet så har du faktisk ikke noe seil inntil du har sydd det sammen, om du lykkes med det. Ryker ett stagkrokseil, så har du i det minste ett annet du kan bruke i mellomtiden, eller permanent. Etter hva jeg forstår, så er vel vindrene mere stabile på havet enn i kystnære strøk, så man må ikke løpe på dekk med seilsekken i tide og utide heller. (?)om seilene er veldig gode i dag, så er det vel bra nok.

 

Hvordan står det til med motoren da?

Link to post
Share on other sites

Har i dag lite utstyr, da egentlig kun autopilot, VHF, GPS og ekolodd. Hva med LOGG det må du ha

 

Har drevet å sett litt rundt, og hva jeg tror jeg må kjøpe:

 

- Gummibåt.en skikkelig gummijolle må du ha, du kommer til å ligge minimalt til land når du forlater europa

- Redningsflåte.

- Solcellepaneler. dette er viktig og med en lavtstrømsugende båt som en ballad mest sannsynlig er så rekker det sikkert med et par hundre W til å dekke alt forbruk i tropene.

- Sattelittelefon. Ikke dødens nødvendig men kjekt å ha

- Nødpeilesender. kjekt å ha

- Kartplotter/PC for navigasjon. nettbrett og PC pluss en håndholdt GPS + overseilingskart og du trenger egentlig ikke mer

- Vannfilter for filtrering av drikkevann. dette er noe mange glemmer men det er veldig kjekt og du sparer mye kroner om du er usikker på drikkevannet og ellers ender opp med å kun drikke kjøpevann, filteret kjøper du på Grand Canaria der er det god pris og du trenger det uansett ikke før etter det. Det er da seagull som koster en del eller disse som du kobler rett på en kran til et par hundrelapper, de varer 12mnd eller 3000liter.

 

- Watermaker, ikke mitt førstevalg på budsjettur, men en liten powersurvivor til 6liter i timen koster jo ikke alverdens, kanskje 20lapper

- Vindgenerator. bare tull etter min mening på den båten, vent i det minste til du kommer til tropene og kjøp evnt en brukt der om du føler behov, jeg tror ikke du trenger en slik

 

 

Angående rullegenoa, Skal du seile alene er vel motstpørsmålet jeg ville stilt, det er kjekt å ha men ikke dødens nødvendig ?

 

 

Tenkte ikke på radar. Ser jo for meg at det er ganske nødvendig i seiling i mørket og tåke? Pris og anbefalinger hadde jeg satt veldig stor pris på :) .

En brukt radar med skjerm får du vel for en 8-10lapper, veldig kjekt å ha.

 

 

Vindror? Hvordan fungerer det, og er det veldig nyttig? Hva er prisen, er det noe man eventuelt kunne sveiset selv? Sveise selv tjaa det er vel mulig men dette er ting man ønsker skal være superbra ellers blir det ikke brukt. Det er mulig å få til grei pris litt nedover i europa

Link to post
Share on other sites

her er en side jeg tenker kan gi litt kunnskap

http://www.milodahlmann.se/

 

Milo har også skrevet bok:http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2012/Senhost/dahlmann_milo-drommen_om_pingvinernas_land-inbunden/

jeg har ikke lest den ennå

 

Ragnar Kvam sine bøker er gode. Finnes på bibliotek

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt innlegg av bitteliten.

 

Jeg tenker at det er betydelig mere som kan gå galt med rulleseil. Selve systemet kan feile, men ryker seilet så har du faktisk ikke noe seil inntil du har sydd det sammen, om du lykkes med det. Ryker ett stagkrokseil, så har du i det minste ett annet du kan bruke i mellomtiden, eller permanent.

 

 

Jeg tror ikke tilpasning av det gamle seilet koster så mye, så om man bestemmer seg for nytt seil samt rullesystem er det ikke helt utenfor rekkevidde å ta seg råd til å sy om det gamle for å ha som reserve. Resten blir en vurdering av fordelen av å ikke behøve å berge seil i uvær, vs. mulighet for krøll. Feil bruk av rullesystemet kan likegodt føre til trøbbel som mekanisk tull, om man lærer seg å bruke det riktig kan det med andre ord fort gå bra ;) Det blir spørsmål om hvor mange man er ombord også, jeg syns rulle er stor fordel når jeg seiler alene.

 

Når budsjett blir viktig må man også vurdere om ikke rulle-pengene er bedre anvendt på generelt vedlikehold av riggen. Rigghavari vil man unngå for enhver pris.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det finnes også noe midtemellen !

 

innen rullenes tid......

 

var det ganske vanlig med dobble forstag, da kan man ha en kryss eller stormfokk kopplet på den ene og genua på den andre.

 

da trenger man ikke o kopple loss o skifte......dra ned o surre fast og opp med den andre....man trenger dog frem på dekk !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Han spurte om hva som trengs av ustyr, og det står det en god del om i litteraturen ... dessuten er litteratur i seg selv en form for utstyr ;-)

 

Takk ;-)

 

En utstyrsliste er 2.3 sekunder vekk via Google. Litteraturen er nok fortsatt en god vei til utvidet kunnskap kombinert med kunnskap om utstyrsbehov. Så jeg syns tipset om tidligere langturseilere sine bøker i fulltekst var knallgodt :-D

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde før en ballad, genoa og forseil på rulle var veldig greit. På en kryssing av Skagerak, fik jeg full storm - 50 knop. da var det greit med to rev i storen og nesten innrullet genoa. Rullen var av typen Furlex. 200S.

Jeg hadde wire på dekk til å feste sikkerhets stropp i.

Jeg hadde stor glede av ballad klubbene i Norden, og deres hjemmesider. Der var det masse nyttige tips og erfaringer.

Ellers er www.syjoy.dk og www.bitz.dk to artige sider med mye bra info.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hei, hyggelig å se at det er flere som planleger tur!

 

Jeg planlegger Melkeruta i en Comfort30, og holder på å "pusse opp" og skaffe utstyr. Det er veldig fort gjort å drømme seg bort i alskens av utstyr, i hvert fall har jeg gjort det. Men som jeg har lest noen påpeker her, og som jeg også hele tiden kommer tilbake til, er at det er selve båten slik som den er som er viktig.

 

Før min avreise ( sommer 2015 ) er det visse ting som SKAL være gjort. Tror det er lurt å sette opp en prioriteringsliste, det gjør jeg i hvert fall som seiler på studentbudsjett... Vet ikke noe om ditt budsjett men. Som andre også har påpekt, jordomseiling er ikke nødvendigvis en jordomseiling. Utstyr båten deretter. Taktikk har også mye å si, ligger man lenge og venter på værvinduer og seiler forsiktig så burde jo ting gå bra, selv om man kan ha uflaks.

 

Kan nevne ting jeg husker på stående fot som være i orden, og som er førstepri:

 

- Sjekke alle gjennomganger, nye om nødvendig

- Skikkelig riggsjekk, evt. nye stag, fall osv...

- Roret ( har noen problemer med roret mitt så det må sjekkes )

(- evt. lensetakler og babystag som kan føre stormseil, noe jeg vurderer å droppe som "bare" skal seile Melkeruta )

- Gode seil før avreise fra Norge. Å ligge i havn i utlandet på ubestemt tid for å vente på diverse kan fort bli dyrt, det kan forsovet gjelde hva som helst.

- Papirkart er uunnværlig, prøv å samlr inn kart fra folk og kopierer dem på et kopisenter ( ikke helt lovlig men å kjøpe papirkart for hele verden er uaktuelt for de fleste. Flere kopisentre gjør det )

- AIS mottaker

- VHF

- GPS

- Motorsjekk + reservedeler, I hvert fall om du ikke har en Volvo eller Yanmar

- Store nok batterier

- Solceller og/eller vindgenerator. Vindgeneratoren vil ofte være lite effektiv i medvind, så jeg tenker å ha begge deler om pengene strekker til.

- Vindmåler

- Ankere også, det ble jo nevnt her et sted,

 

Vanntanker. Jeg planlegger å ta med en god haug sammenlegbare 5-litersdunker. De er plasseringsvennlige, vannet flytter seg ikke mye inne i disse, om det lekker er det bare 5 liter som renner ut. De kan også lett byttes ut / vaskes.

 

Vindror. For meg er dette en absolutt nødvendighet. Her finnes det massevis å velge imellom. Jeg holder på å sveise et selv. Da kan denne linken være nyttig: http://www.sailing-mare.com/Hemsida/V%E4lkommen/V%E4lkommen_frameset.htm , jeg fant ut at det ikke passet for meg som ikke har badeplattform på akterspeilet, pluss at jeg ville bruke en annen patent på toppen. En annen fin ting med et vindror er at du kan koble en autopilot ( tiller pilot ) direkte på vindroret for mindre slitasje og større styrekraft til roret. ikke bruker det strøm heller, genialt!

 

 

Produsenter jeg har sett på :

http://www.windvane.co.uk/Prices.aspx - Koster 20 000

http://www.sindbad-windvanes.com/ - husker ikke prisen i farta, men her finnes veldig detaljerte tegninger om du vil bygge selv.

http://www.windpilot.com/n/wind/en/foto/paci/AlbinBallad - fine bilder av et WindPilot på en Albin Ballad,

http://www.selfsteer.dk/index.html - dansk vindror, ser veldig overkill ut for meg men. dyrt er det også, rundt 3000 Euro

Finnes enda flere enn disse også selvfølgelig, Hydrovane, Fleming (aus) osv osv..

 

http://www.windautopilot.de/index.html - fin side om en som har bygget selv, for den som kan tysk...

 

annen fin litteratur om Self-steering

http://www.windpilot.com/n/pdf/bookeng.pdf

 

 

og selvfølgelig:

- Sikkerhetsseler

- sikkerhetsbånd rundt hele dekk

- skipsstol ( eller klatresele, bedre og samme pris )

- Redningsflåte er kanskje greit å ha ( Husk at den må være godkjent av alt mulig for å være med i ARCen )

 

Ellers sjekke alt mulig rart, både smått og stort rundt omkring på båten. Alt fra små lekkasjer til at teppe på dørken er festet og ikke sklir rundt..

 

Etter det meste av dette tenker jeg på:

- Kartplotter, som også brukes som skjerm til radar og AIS ( jeg tenker på en Garmin GPSmap 720, god stor nok skjerm på den )

- reserve-VHF, håndholdt

- Reserve-GPS, håndholdt

- pyroteknikk

- mye tau

- osv osv osv osv.... det er jo uendelig

 

Dette er mine planer i hvert fall, selv om jeg helt garantert har glemt mye her. Det finnes jo like mange forskjellige meninger på dette området som det finnes svar. Det noen mener er overkill, er fullstendig uunnværlig for andre.

 

Husk ellers at folk seiler rundt i alt mulig :) virkelig, alt mulig..

 

Det kommer for øvrig en prosjekttråd fra meg etter hvert!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...