YAMMERSCHOONER Startet 21.Januar.2014 Del på Facebook Startet 21.Januar.2014 Hei har arvet en mindre oppussings prosjekt av en seilbåt(24 fot) som har stått på land i lengre tid. I denne sto det tidligere en vovlo penta med seildrev, men motoren har skjært seg og er dermed kastet. Siden utgifter til en ny motor + installasjon + foldepropell + ny belg + + + + + simpelten er for dyrt for min lommebok ser jeg som enesete løsning å "tette" hullet med glassfiber for så å bruke en utenbordsmotor i stedet(båten har motorfeste på hekken) Er dette mulig/ forsvarlig å gjøre?, råd fra noen med erfaring med glassfiber ville vært veldig kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 I utgangspunktet er ikke dette noe problem dersom jobben utføres rett. Siden dette er under vann er det styrke som er viktigst, finish kommer i annen rekke. Det er viktig å ta rede på hvordan, og hvor mye du skal slipe vekk rundt hullet. Jo grover overflate etter sliping, desto bedre feste for nytt laminat. Sterkest blir det om du støper fra begge sider, fks lage en enkel forskaling på utsiden av plast, papp eller plattlodd og støpe på innside. Når dette er herdet, river du forskaling og sliper og støper utvendig. Deretter kan sparkle og finslipe etter behov, og tilslutt male (coat). Det som er er viktig er å få god omskjøt på det nye laminatet mot det gamle. Og all toppcoat må slipes bort der du støper. Slip skrått ut fra hullet, minst 10 til 15 cm. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Slipe skrå i skjøten på minimum 20 ganger tykkelsen på skroget. Dette skal gi god ved-heft til til skroget. Hold temperaturen på 15 til 18 grader celsius under støypearbeidet. For høy temperatur gir for rask herding. Pusset skrå for hånd med grovt slipepapir. Støvsugde skrå. Renslighet framfor alt. NB ikke bruk aceton for rengjøring. Rett før støyping fuktes gammel polyester med Styren. Begynte med de minste lagene for deretter å bygge utover med ca 5 cm overlapp. Påfølgende lag må forskyves i forhold til underliggende lag. Husk ikke for mye polyester og ingen luftblærer. Den gjennomfuktende glassfibermatten må gås over gjentatte ganger, først med tekstilrulle og deretter med skiverulle/aluminiums rulle. Brukte strimler av ensrettet roving som andre lag. Ikke legg opp mer enn 4-5 lag. Pga for rask herding når temperaturen blir for høy. Dette er mulig og forsvarlig men må gjøres riktig! Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Hakkannen Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 .. NB ikke bruk aceton for rengjøring.Hvorfor ikke? Har riktig nok ikke støpt så veldig mye med polyester som med epoksy, men litt har det jo blitt opp gjennom årene. Med epoksy både tre og laminat med glassfibermatte. Bruker alltid aceton til avfetting, hvis det trengs, etter oppfordring både fra lærerne og faglitteraturen ved båtbyggerlinja og fra produsentene. Anbefalingene gjelder riktig nok for bruk på epoksy, men trodde ikke det skulle være så veldig forskjellig bruksområde for aceton når det gjelder polyester? Så er interessant hvis andre har en annen oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 NB ikke bruk aceton for rengjøring. helt enig i dette okristi skriver............untatt aceton ! hvorfor ??? har jobbet en hel del med polyester og glassfber ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
okristi Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 (redigert) Det er mulig jeg ikke uttrykket meg helt klart, men for å presisere så er aceton ypperlig for rengjøring av verktøy m.m. ved arbeide med polyester. Aceton egner seg til dette formålet fordi den løser opp uherdet polyester. Aceton fjerner også effektivt smussflekker forårsaket av fett og olje. Men ikke bruk aceton for rengjøring av gammel glassfiber som det skal støypes på, da den kan redusere lim egenskapene til polyesteren. Siden polyester inneholder 30-45% styren, brukes styren for å tynne ut polyesteren slik at den trenger godt inn i gammel glassfiber og gir gode limegenskaper. Siden Aceton er veldig flyktig er det sikkert ikke noe stort problem, men dette er i alle fall det rådet jeg fikk av en profesjonell glassfiber båtbygger. Redigert 23.Januar.2014 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Hakkannen Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 Ser den, men det er vanligvis ikke snakk om å la polyesteren ligge dynket i aceton over tid Enig i resten Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 Nesten enig jeg ogå.. Mine påstander er 18-23 grader. 2% herder. En grunn til at man har sluttet med å bruke aceton er at man vasker ut voks og mulig gnir dette inn på områder som skal støpes på. Etter pussing er det støvsuging, og evt vaske med rent vann som gjelder. Puss med grovt papir slik at man får store riper som polyesteren kan ta tak i. Det er kun mekanisk forbindelse når man reparerer med polyester. Med epoxy er det kjemisk i tillegg. Slip godt utover, og slip bort all topcoat inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 Jeg ville begynt med å ta bort motorfundamentet. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 Nei. Hvorfor det? Jeg kjenner ikke oppbygningen av båten men jeg ville latt det være i tilfellet det er bærende konstruksjon for kjølen/ skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 (redigert) Den er ikke det med VP motor. Fundamentet er en prefabrikert seksjon som motor og drev festes til. Få den ut i ett stykke. Den er penger verdt. Du får ikke laminert på en skikkelig måte uten å fjerne fundamentet. Redigert 23.Januar.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 (redigert) Eller du kjøper/sparer til en liten italiensk diesel, husker ikke navnet, men kostet halvparten av en volvo og passet til drevet.og fundamentet Innenbords øker bruksverdien, Kanskje navnet var Solè. Egentlig bør du skråslipe og laminere fra utsiden. Vanntrykket presser jo inn i båten. Men på din er nok ikke vanntrykket så stort at det spiller stor rolle 20 cm er ca det du har i oppvaskkummen hjemme. _____ _______ ====/~~~~\====== Redigert 23.Januar.2014 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.