Jump to content

"lovendring" ang dumping av septik i sjøen

båtløskar

Recommended Posts

Kommunens grense går 'midt uten i fjorden'. Det er ingen del av Oslofjordens indre del der kommunene ikke grenser mot hverandre. Og, i hvert fall tidligere var det slik, at jeg ikke kunne tømme i Son hvis jeg ikke hadde betalt havneavgift til kommunen. Det har trolig endret seg. Uansett mener jeg at man må bort på havnekontoret for å få kode til døren på sugestasjonen. Men det kan sikkert havnesjefen gi eksakt informasjon om. I Kebalviken (Strömstad) kan man bare legge inntil og pumpe i vei. Så lenge stasjonen ikke er tatt på land.

Glad for at jeg installerte gråvannstank i Hulda da jeg holdt på med vannsystemet. Det kommer sikkert et påbud der også, før eller senere.

Redigert av Hulda (see edit history)

Glad for at jeg installerte gråvannstank i Hulda da jeg holdt på med vannsystemet. Det kommer sikkert et påbud der også, før eller senere.

kommer reden neste år ( 1 april 2015) i Sverige for alle båter (undantatt k-merkte båter !)

http://transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Blir litt interresant å følge med på dette. De fleste tømmer jo septiken hver helg.

La oss tippe at det er 200.000 lystbåter I Oslofjorden. Så er kanskje en fjerdedel av båtene ute I snitt. Det vil si at 50.000 båter har et ønsket om å tømme septik mellom kl15 og kl.20 søndag ettermiddag. Det vil si 10.000 båter skal tømmes I timen. Hver båt bruker kanskje 6 minutter. Da klarer hver tømmestasjon 10 båter I timen. Da trenger vi 1000 tømmestasjoner Hvor stor forurensing representerer det. Så skal all denne septiken transporteres hvor? Hva representerer det av miljøproblemer. I Osloskjærgården. Hvor mye ekstra disel vil vi forbruke på å komme til tømming. Nå er jo alle verdier tippet her basert på antagelser, men allikevel, dette må avveise mot det problemet man faktisk har I dag.

Har du noen fakta for disse tallene? For meg hørses de helt overdrevne ut. Skulle snarere gjette at det er rundt 1000 båter med septiktank i bruk en vilkårlig helg i Oslofjorden. Noen andre som har en anelse?

Blir litt interresant å følge med på dette. De fleste tømmer jo septiken hver helg.

La oss tippe at det er 200.000 lystbåter I Oslofjorden. Så er kanskje en fjerdedel av båtene ute I snitt. Det vil si at 50.000 båter har et ønsket om å tømme septik mellom kl15 og kl.20 søndag ettermiddag. Det vil si 10.000 båter skal tømmes I timen. Hver båt bruker kanskje 6 minutter. Da klarer hver tømmestasjon 10 båter I timen. Da trenger vi 1000 tømmestasjoner Hvor stor forurensing representerer det. Så skal all denne septiken transporteres hvor? Hva representerer det av miljøproblemer. I Osloskjærgården. Hvor mye ekstra disel vil vi forbruke på å komme til tømming. Nå er jo alle verdier tippet her basert på antagelser, men allikevel, dette må avveise mot det problemet man faktisk har I dag.

Du mener vel ikke at alle som er på sjøen i Oslofjorden er der kun for å tømme septiktanken, vel? Jeg tømmer maks.tre ganger i året, jeg...

Har du noen fakta for disse tallene? For meg hørses de helt overdrevne ut. Skulle snarere gjette at det er rundt 1000 båter med septiktank i bruk en vilkårlig helg i Oslofjorden. Noen andre som har en anelse?

Rapporten Sone II linket til har en del tall som i alle fall burde være en grei indikasjon på størrelsesorden. Disse er vesentlig lavere enn JRKs antatte tall, men likevel så høye at noe forbud anses som urealistisk før infrastrukturen er på et helt annet nivå.

Når over 99.5% av forurensningen kommer fra andre kilder er det mye som tyder på at samfunnet nok kan bruke energien på noe mer konstruktivt enn å forby utslipp fra båttoaletter.

For noen år siden var denne saken oppe til politisk behandling i kommunene rundt Oslo, og også i den kommunen jeg bor, Asker. Jeg brukte den type regnestykke som du her nevner på et større politisk møte og ønsket politikerne lykke til med denne saken og nevnte samtidig også de siste utslippene som kommunen selv stod for i forbindelse med kraftig regnvær og disse var hvert enkelt langt større enn hva den samlede fritidsflåten ville klare å tømme i fjorden i løpet av en hel sesong. Så vidt jeg vet så har denne ballen siden ligget død, og der hører den også hjemme. Dette er ikke et forurensningsproblem, men et estetisk problem, og det løses ved å bruke hodet.

I mitt regneeksempel så dokumenterte jeg også at for å kunne gjennomføre et slik vedtak som betød at alle båtene som ville ha behov for det i løpet av en helg skulle få tømt sin tank ved et anlegg så måtte de første båtene legge seg i kø for tømming allerede ved starten av helgen, men da er jo tanken trolig tom, og ikke full!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Jeg tror nok 6 minutter er optimistisk. Dobbelt så lenge er kanskje mer realistisk, da blir det 2000 stasjoner.

Som alternativ kan det pålegges at båteier evt selv må sørge for tømming på landbasert løsning. Dvs at en kan ha en løsning a la portaporti slik at man selv kan transportere tanken til nærmeste dass og tømme den der. For det er jo dasser nok rundt omkring på land.

Du mener vel ikke at alle som er på sjøen i Oslofjorden er der kun for å tømme septiktanken, vel? Jeg tømmer maks.tre ganger i året, jeg...

Å farte rundt på sjøen og samle opp dritt for hele sesongen, orker jeg ikke. Jeg tømmer tanken så snart jeg har mulighet. Vi har 80 døgn på sjøen i året, og med en 45 liters tank blir den full i løpet av 4 dager. Og dersom jeg alltid skulle vente til tanken er full før tømming (gud bedre), blir det like vel 20 ganger tømming i løpet av sesongen. Skulle jeg klart meg med 3 tømminger i året, måtte jeg hatt en septiktank på rundt 300 liter! :thumbsdown::puke:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For min del synes jeg dette er noe forbasket griser og det er svært så lettvint å bruke tømmestasjon, som det finnes mange av i Oslofjorden.

Vi som er båteiere og som lever og ånder for sjøen, burde være opptatt av en renest mulig fjord. At det finnes andre elementer i samfunnet som forurenser

mer, er da slett ikke interessant. Vi får feie for vår dør.

Alle har vel sin måte å kose seg på i båt, noen dorger etter fisk, andre elsker å bade, eller andre preferanser. Det er da bare forferdelig udelikat og ekkelt å tenke

på at noen kan ha dumpet 100 liter møkk bare 300 meter unna.

Så når dere koser dere med rekene eller makrellen fra fjorden, så vil dere kanskje satt pris på om fjorden var renest mulig.

Det er ikke snakk om å være fanatiker, eller miljøfrik - men nå er rett og slett forholdene lagt såpass godt til rette for landbasert tømming, på såpass mange steder

at dette er veldig enkelt å gjennomføre for de fleste av oss.

Med ønske om en dritt fri fjord.

bilde

Som beskrevet I innlegget ingen dokumentasjon på antall,

Min erfaring er at du har to valg. Enten tømmer du hver helg før du forlater båten, eller du kan samle opp dritten og pøse på med en eller annen miljøgift for å unngå lukt

For noen år siden var denne saken oppe til politisk behandling i kommunene rundt Oslo, og også i den kommunen jeg bor, Asker. Jeg brukte den type regnestykke som du her nevner på et større politisk møte og ønsket politikerne lykke til med denne saken og nevnte samtidig også de siste utslippene som kommunen selv stod for i forbindelse med kraftig regnvær og disse var hvert enkelt langt større enn hva den samlede fritidsflåten ville klare å tømme i fjorden i løpet av en hel sesong. Så vidt jeg vet så har denne ballen siden ligget død, og der hører den også hjemme. Dette er ikke et forurensningsproblem, men et estetisk problem, og det løses ved å bruke hodet.

I mitt regneeksempel så dokumenterte jeg også at for å kunne gjennomføre et slik vedtak som betød at alle båtene som ville ha behov for det i løpet av en helg skulle få tømt sin tank ved et anlegg så måtte de første båtene legge seg i kø for tømming allerede ved starten av helgen, men da er jo tanken trolig tom, og ikke full!

Tiltredes

For min del synes jeg dette er noe forbasket griser og det er svært så lettvint å bruke tømmestasjon, som det finnes mange av i Oslofjorden.

Vi som er båteiere og som lever og ånder for sjøen, burde være opptatt av en renest mulig fjord. At det finnes andre elementer i samfunnet som forurenser

mer, er da slett ikke interessant. Vi får feie for vår dør

Det er jeg enig I, men samtidig så er det viktig å vær litt kritisk til det hele også

- Er dette et estetisk problem, eller er det farlig for folkehelsa?

- Hvor stort er dette utslippet I forhold til naturlig gjødsel fra fugl, fisk sel og andre dyr?

- Hva medfører det av andre miljøproblemer at man driver å transporterer denne dritten, fra båt til tømmestasjon og så videre til sentralanlegg osv?

- Er dette et lokalt problem for indre oslofjord eller hele landet?

- Kan dette medføre at folk gjør mer I fra seg på land?

Vi må ikke glemme at dritt er noe helt naturlig som absorbers av naturen hele tiden og som til og med er positivt for miljøet

Jeg har selvfølgelig eget tømmeuttak på badeplattformen og kommer selvfølgelig til å bruke tømmestasjoner der de er lett tilgjengelige. I indre farvann I Oslofjorden og I Sverige skjønner jeg behovet for landtømming, men utover dette synes jeg trehundremeters regelen er helt grei, selv om jeg bestreber meg på å tømme så langt ut som mulig.

Men som Mouche allerede har beskrevet dette I sitt innlegg. Dette er noe politikerne bør tenke seg nøye om før lager nye regler

Guest Avmønstret#

Antall "sugestasjoner" er åpenbart et problem men en lovendring vil føre til at flere installerer biodasser, flere vil installere dasser med mulighet for avsug fra dekk og de som ikke vil bruke mye penger på å overholde lovverket kan kjøpe en portapotti til under tusenlappen som kan tømmes i enhver dass på land.

Samlet sett er det mange nok løsninger på markedet i ulike prisklasser til at dette er gjennomførbart.

Og hensikten, mindre utslipp til sjø, blir oppnådd.

-------------------

En annen ting er vel at det ikke skader med fokus på dette. Har stadig lurt på hvor stor septiktank noen må ha når de kan ligge i havner i dag etter dag med hele familien ombord uten domuligheter på land. Samtidig ser en at de voksne aldri bader nær båtene... Vi alle vet jo hva som faktisk skjer. Tankene tømmes rett i badevannet til ungene.

Med 275-liters septiktank kan jeg bruke doen en stund før det er behov for tømming. Tømmer med andre ord ikke tanken hver helg. Bruker Green Viking jevnlig og har åpnet mannhullet i tanken noen ganger for inspeksjon. Den gugga som ligger oppi der lukter jord og er en tyntflytende grålig saus (har kvern på alle dasser). Klarer ikke helt forstå et eventuelt forbud mot tømming i sjø langt fra land da dette er biologisk avfall på lik linje med epleskrotter og bananskall.

Ser forsåvidt den at at tømming mellom holmer og skjær i rolige farvann som i indre Oslofjord ikke er så gunstig, men da kan lokale vedtak (som flere over har nevnt) tas og man ulovliggjør tømming i visse områder. Jeg vil forholde meg til dette da jeg ser tanken bak og synes den er fornuftig. Er det nok tømmestasjoner kan selvfølgelig disse bli brukt. Det er heller ikke bra om enkelte tømmer septiken sin i havn, det sier seg nesten selv. Men at tømming skal totalforbys i Norge, som enkelte kjemper for, synes jeg er idioti. Her i området (Rogaland) er det sterk strøm og utskifting av vann. Den biomassen som tømmes 300 meter fra land og lengre ut går inn i det store kretsløpet til nytte for organismer som trenger næringen gjødselen gir, det er ikke forurensning.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Guest Avmønstret#

Er ikke så bekymret rent sånn volummessig for norskekysten i seg selv, men skjønner feks at svenskene og danskene trenger forbud. Østersjøen får jo alt for mye næringsstoffer som det er allerede, og algeoppblomstring er jo også et økende problem i Norge, sammen med økende vanntemperatur.

Og jo flere fritidsbåter jeg vet har et ordentlig opplegg som ikke går i sjø når en feks ligger mer eller mindre lukkede uthavner, jo bedre. Så en kan jo ha et veldig "lokalt" perspektiv og si at miljøet garantert blir bedre for unger som bader når man ligger i populære havner om sommeren. Kanskje ikke over natta men over tid når stadig flere nybåter tilfredsstiller kravene og eldre båter bygges om.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...