Jump to content

Navionics Boating HD 2014-app på Samsung Galaxy Tab2 10.1"


Seastar

Recommended Posts

Hei Seastar.

 

De tre variantene som Navionics lister opp som kompatible er som du sier beregnet på å bruke mot SonarCharts Live-funksjonen. Disse er kort forklart:

Sonarserver, gjør om NMEA0183-data til WIFI, jeg har skrevet litt om den her - http://teamcolibri.blogspot.no/2015/04/sonarserver-mer-wifi.html

GoFree, gjør det samme som Sonarserver men en del mer også siden den baserer seg på ethernet og ikke bare NMEA. Fungerer kun med data fra nyere Lowrance, Simrad og B&G. Jeg har denne selv, og har skrevet en hel del om den både på bloggen og forumet her. Her skriver jeg forsåvidt ikke om Navionics Live, men det andre GoFree kan gjøre - http://teamcolibri.blogspot.no/2014/10/lowrance-gofree-wifi-modul-montert-og.html Jeg bruker GoFree selv siden jeg primært har Lowrance-elektronikk i båten min.

Vexilar SonarPhone - ekkolodd som baserer seg på smarttelefon eller nettbrett som skjerm. Et billig alternativ for de som ikke vil ha noe fastmontert, og som ikke trenger et ekkolodd hvor man ser fisk på all verdens dybder. Du kan lese om det her - http://www.panbo.com/archives/2015/03/vexilar_t-box_wifi_fishfinder_navionics_sonarchart_live_wow.html

Det finnes flere "compatible devices" enn dette, men som Navionics ikke lister opp. En hvilken som helst trådløs router som sender de nødvendige NMEA-dataene bør fungere mot SonarCharts Live.

 

Det jeg savner, er flere programmer for PC som oppgir slike alternativer som offesielt "compatible". Det bør feks være en smal sak å få OpenCPN til å fungere med slike data via WIFI, men dette har jeg ikke forsket noe på. Sagt på en annen måte, så kan det være lurt å sjekke litt hva øvrige ting i båten som kan ha nytte av NMEA-data over WIFI kan ta i mot, før man løper til butikken og kjøper ett av alternativene over. Men noen må som kjent være den første til å prøve. :)

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Joda alt sto på der, sjekket akkurat nå. En ide melder seg umiddelbart, er det en konflikt med wifi her kanskje? Har jo wifi gående på

i båten under fart og, som den kobler seg på. Bør wifi være slått av kanskje???

Er litt grønn på dette padde greiene dessverre...

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å finne et sted å slå på gps på ipad air, men finner ingenting. Har den ikke dette kanskje....

Finner ingen ting ved gjennomgang av navionics heller dessverre...

 

Hmm mystisk..

Kan det tenkes at du har en modell uten GPS? IPad som kun har WIFI (ikke Sim-kort) har som regel ikke GPS heller.
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har lastet ned prøveversjon av Navionics HD, kartpakke Skagerrak som tar med seg syd-Norge, syd-Sverige, Danmark og biter av Tyskland. Ved kjøpt koster pakken kr. 599 (Subscription for one year). Det jeg lurer på er om begrepet 'subscription' i dette tilfellet er å betrakte som et leieforhold som utløper etter ett år, eller om man kjøper kartpakken til 'odel og eie'?

 

Nå er det mange som er fantastisk fornøyd med Navionics. Men jeg finner flere feil. Og på den pakken jeg har på hjemlån i seks dager, finner jeg at fotografier ikke fungerer om man ikke er oppkoblet på nettet. Og i tillegg er noen av havnefotografiene så gamle at havnene egentlig ikke ser slik ut lenger. Akkurat her er OpenCPN for Android bedre, der man kan like seg opp til Google Maps og zoom'e inn.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte Fjord 20 snekke i sommer og etter mye feiling med å få den på henger valgte jeg å kjøre den selv fra Stathelle til Kragerø, klokka begynte å bli mye og det mørknet etter vi passerte Langesund.

Jeg er ikke kjent i område så jeg lastet ned Gulesider sitt sjøkart på iphone og skrudde den over i flymodus og dempet lysstyrken på minimum for å spare strøm.

 

Kartet fungerte utmerket og du kan til og med plotte i det, kostet ikke mer enn 100 kroner tror jeg. Da batteriprosentet på telefonen begynte å minke ned mot 20% og det ble bekmørkt valgte vi å dra inn til Valle. Klokken var 23.58 og telefonen var på 1% da vi kom i land. (ikke gøy å være uten strøm i mørket, aldri mer)

 

Nå har jeg 12 utgang med usb fra biltema og i sommer tenkte jeg å teste ut Navionics på samsung galaxy tab 7" da en kompis har brukt dette tidligere i skjæregården uten problemer. Eneste minuset jeg vet med kartet er at man må kjøpe nytt kart for hvert år eller "lisens".

 

For dere som trenger backup, prøv gulesider på telefonen :)

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei

Det begynner å bli en stund siden februar 2014, da jeg startet denne tråden!

Jeg hadde kjøpt meg appen Navionics HD på et Samsung Tab2 brett , og det var jo før vi hadde fått utviklet OpenCPN for Android!

 

Jeg er jo stor tilhenger av OpenCPN opensource prosjektet og har deltatt i utviklingen og uttestingen av BETA- utgaver opp igjennom årene, og er selvfølgelig kjempefornøyd med hvordan det per dags dato fungerer på laptop og på nettbrett og smarttlf!

 

Kjøpte meg nettopp nye Samsung nettbrett og Xiaomi Poco smarttlf., begge med Android 10 versjonen.

Da kom jeg på å sjekke om den virket fortsatt, min gamle innlogg på Boating app'en til Navionics med de kartene som virket fra den gang jeg brukte det sist.

 

Lastet nå ned siste versjon av "Navionics Boating HD Marine & Lake", som den hette de siste årene den versjonen jeg kjøpte i sin tid, nå er det kun en utgave /versjon av nedlastingsfilen og som kun går under navnet Boating app fra Navionics!

Nå per idag krever appen minimum Android versjon 5.0 eller høyere, og jeg logget meg inn med min personlige Navionics bruker og fikk opp mine ruter , marks og tracks og de siste kartområder i den versjonen fra den gang, siden dette er syncet tidligere som backup hos Navionics.

 

Siden sist så er formatet på dette forandret til bransjestandard format .gpx også, slik at det er lettere å utveksle slike data!

 

Fikk tilbud om oppgradering til de siste kart for kartpakken Norway som jeg hadde fra før for kr 349,- med et års jevnlige oppdateringer.

 

På mine nye og raske duppeditter virker dette meget bra må jeg innrømme, sånn til vanlig navigasjonsbruk for den vanlige båtbruker, men OpenCPN har jo enda flere muligheter til bl.a. utbygging av systemet.........!

 

Jeg tenkte at for en utgift på kr 349,- for et år med oppdateringer av kart, så kan jeg ha et oppegående backup-system og ikke minst sammenligningsgrunnlag av kartene i påkomne tilfeller! (Jeg liker jo uttesting i PRAKTISK bruk ute på sjøen!)

 

Men min hovedgrunn for å skrive denne kommentaren:

 

Ble meget imponert over funksjonen "Autoroute", som jeg har testet ut en god del, etter å ha lagt inn viktige data om båten, total høyde, hvor dypt den stikker o.l. viktige forutsetninger for kalkuleringene i appen.

 

Vi har mange utfordrende og vanskelige områder på Mørekysten, med mye urent farvann og trange sund o.l. , men "Autoroute" kom elegant opp med gode forslag til sikreste og korteste vei til målet......!

 

Jeg ble imponert...., men man må SELVFØLGELIG ettergå forslaget, før man stoler blindt på forslaget til "rute"!

 

Det kan jo bli behov for korrigeringer noen steder, for å rette opp hvis man er i tvil om noe og flytte litt på div punkt / linjer for å øke sikkerheten for eksempel!

 

Dette må jo være et kjempe hjelpemiddel når man er i ukjente områder, og samtidig litt uerfaren kaptein på egen skute?

 

Man må ha gyldig lisens / oppdateringer, altså helt uptodate kart for å få den riktige informasjonen for at denne Autoroute skal fungere og selvfølgelig sammen med dagens nyeste app-versjon Navionics Boating app versj 16.1.1.

 

Synspunkter og erfaringer ønskes fra andre som har brukt dette?

 

Seastar:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...