Jump to content

Navionics Boating HD 2014-app på Samsung Galaxy Tab2 10.1"


Seastar

Recommended Posts

Hvilket nettbrett har du? Sliter fortsatt med "kurs opp", på HD versjonen.

hei

Da er vi på vei nordover til møre-/romsdalskysten igjen, og samsung galaxy tab2 brettet virker helt flott.

 

Boating HD-appen er versjon 4.4.1

 

Hvis det ikke virker hos deg, kan det kanskje skyldes ??? at jeg i tillegg helt fra starten av, - kjøpte en "Nav modul" til kr 49, eller at jeg oppgraderte til "advanced map" ; den med bl.a. sonar kartene i tillegg og som var gratis å oppgradere til i fjor sommer ihvertfall.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

hei

Da er vi på vei nordover til møre-/romsdalskysten igjen, og samsung galaxy tab2 brettet virker helt flott.

 

Boating HD-appen er versjon 4.4.1

 

Hvis det ikke virker hos deg, kan det kanskje skyldes ??? at jeg i tillegg helt fra starten av, - kjøpte en "Nav modul" til kr 49, eller at jeg oppgraderte til "advanced map" ; den med bl.a. sonar kartene i tillegg og som var gratis å oppgradere til i fjor sommer ihvertfall.

 

Lykke til!

Da har vi samme nettbrett. Får sjekke det mer ut når båten er på vannet!:)

 

Har forøvrig samme "pakke" som deg, "Navmodul" og "Advanced Map":)

Link to post
Share on other sites

Hei

Den lenge etterlengtede funksjonen "Kurs opp" i Navionics Boating HD - appen virker som bare det i per dato nyeste versjon 4.4.1 av appen, og det også uten at det er nødvendig med noen tilleggsmoduler!

 

Testet det igår på en basic nyinstallasjon på et Tab2 nettbrett hos en kamerat, - man velger ønsket funksjon av skjermvisningen bare ved å trykke på iconet nede i venstre hjørnet av skjermen.

 

Da får man tre forskjellige muligheter, - vanlig nord opp, kurs opp og så er det en tredje variant som jeg ikke vet "navnet på" og /eller hva som skal være funksjonen / forskjell / fordel i visningen der?

 

Lykke til :-)

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har Navionics for iPad,og synes staker og andre sjømerker er litt vanskelige å se,svake små symboler i forhold til f.eks.Furuno plotter som jeg har ombord. Er dette noe jeg kan gjøre noe med selv i innstillinger? Er det bare jeg som synes dette,at det er inni hodet mitt det må justeres....igjen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har ganske vist Navionics til iPad, men jeg opdagede en funktion som jeg ikke kendte til.

 

Jeg installerede for nylig en wifi router til mit Simrad system. Og da jeg næste gang startede Navionics op så kom der dybde på kortet. Nederst i venstre hjørne kan man nu se dybden hentet fra bådens wifi. Ret smart, og det må være muligt at implementere mange andre ting når alle NMEA data nu er tilgængeligt. Fx AIS, temperatur mm?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spørsmålet er hva som er alternativet.

Det er helt klart endel feilkilder i "community mapping" som man ikke har ellers. Men hvis alternativet er kart basert på 100+ år gamle oppmålinger gjort med lodd og snøre hvor koordinatene er tatt med sekstant, så skal det ikke så mye til å forbedre det. Navionics, Insight Genesis og dybdekart.no har alle brukerbaserte data i dag, Garmin og Jeppesen kommer til å måtte komme med det. Kostandene forbundet med profesjonell oppmåling er så store at de ikke har noe valg hvis de vil henge med.

Link to post
Share on other sites

Joda, Maxsea har hatt det i en ca. tjue år med sin PBG. Men de er smarte nok til å la dataene bli lokale. De blir ikke distribuert.

Hvis jeg hadde mått navigere etter et kart hvor bathy'en er gjort med et lodd fra Jula til NOK 1000 og posisjonering er fra ei mus kjøpt på CO til NOK 350 hadde jeg følt meg uvel.

Oppfording til alle. Hvis i ukjent farvann, bruk et oppdatert papirkart.

Link to post
Share on other sites

Men der er vi altså inne på problemet.

Store deler av norskekysten, og det aller meste av ferskvann, har ikke oppdaterte papirkart. De ser kanskje oppdatert ut når du ser på datoen, men datagrunnlaget er ikke oppdatert. I praksis er det omtrent bare leden og havner som kartlegges profesjonelt i Norge, resten er i beste fall høyst usikkert og i mange tilfeller rene gjetninger. Det værste er at du ikke vet noe om datagrunnlaget, du har altså ingen mulighet til å vurdere nøyaktigheten i kartet før du har kjørt der. Det burde vært informert om kvaliteten på datagrunnlaget, slik at sluttbruker har en reell sjangs for å vurdere kartet, før man står på skjæret... En måte å gjøre dette på er å stille krav til antall punktmålinger og at disse skal være utført i moderne tid. Basert på dette kan man lage en skala som kartet kan merkes med. Da hadde folk også innsett hvor dårlig kvalitet det er på det meste av kart, noe av problemet i dag er at folk tror at kartene er bedre enn de er.

 

Kartene jeg lager selv er i praksis langt foran det som er tilgjengelig kommersielt. Det er ikke fordi jeg er flinkere enn alle andre til å lage kart, derimot er datagrunnlaget i kartene mine bedre. Dog dekker de selvfølgelig bare områder hvor jeg har kjørt, områder uten tilstrekkelig datagrunnlag utelates helt. Ved å tillate at andre leverer data til det samme kartet, kan disse dataene kontrolleres mot eksisterende data, og dermed kvalitetssikres til en viss grad. Er man usikker på kvaliteten, utelater man enkelt og greit dataene. Sluttsummen blir kart som er av en helt annen kvalitet enn de offesielle papirkartene. Dette er dessverre ikke lov i norsk saltvann, men for båteiere med ferskvann under kjølen har det utvilsomt betydd at tilgangen på (gode) kart er en helt annen i dag enn for 5 år siden.

 

Vi kan se på et praktisk eksempel, Vansjø i Østfold. Denne innsjøen har mange propeller på samvittigheten. Bildene under er skjermdumper.

 

Først det offesielle papirkartet. Du kan se kartet selv her: http://atlas.nve.no/SilverlightViewer/

bilde

 

Så Navionics, korrigert med brukerdata. Du kan se kartet selv her: http://webapp.navionics.com/?lang=en

bilde

 

Til slutt dybdekart.no som utelukkende er basert på brukerdata. Områder med for dårlig datagrunnlag blir utelatt og fremstår som hvite. Du kan se kartet selv her: http://www.dybdekart.no/Map/View/86

bilde

 

Hvilket tror du er mest presist, og hvilket hadde du helst navigert etter? Jeg kunne vist mange slike eksempler. Selv om dette er fra ferskvann, er prinsippet akkurat det samme i saltvann, men der er det altså ikke lov å gjøre dette.

 

Så oppfordringen til alle fra meg er å kjøre forsiktig, ikke stol på noe som helst, og logg data der dette er tillat. ;)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er krav til oppmålinger.

Og det er en skala for hvor gode data er.

Det ligger i en attribute til S-57 som heter Zone of Confidence.

Disse sonene heter A1, A2, B, C, D og U.

A1 er en full undersøkelse av området med multi-beam og høye krav til posisjonering.

U er unsurveyed.

De fleste kart langs kysten er Zone B. Horisontal nøyaktighet er 50 m. Vertikal nøyaktighet er 1.2 m til 10m, 1.6 m til 30 m osv.

For eksempel iSailor sier fra hvis du beveger deg inn i en sone med confidence C.

Kartverket har igang en diger oppmåling langs kysten og i havområdene med multi-beam.

Link to post
Share on other sites

Du har rett i at dette er i endring Mulligan. Kartene blir oppdatert slik at ZOC vises på det digitale kartet. Jeg vet ikke om de legger på tilsvarende soneinndelinger på papirkartene, men regner med det.

 

Selv her i Oslofjorden er det opplagt at kartet inneholder veldig lite data utenfor leden. Kartverkets fokus er i liten grad fritidsbåtflåten, forståelig nok og oppmålinger på grunnere vann enn 3 meter er historisk sett lavt prioritert. De har heller ingen mulighet til å konkurrere med frtitidsbåtflåten i antall timer på vannet, også det høyst forståelig. Det ideelle i mine øyne er altså å kombinere disse; kart med endel data fra profesjonelle som supleres med data fra andre som man igjen kvalitetssikrer mot de profesjonelle målingene. Per i dag er det et faktum at hvis du bare vil føre båt der det er målt opp med multi-beam, så får du et ganske begrenset båtliv. ;)

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Slå på Live SonarCharts MajorAndy, så blir det enda mer morsomt med WIFI. ;)

 

Hei Team Colibri

 

Det åpner seg stadig nye muligheter til fleksible og praktiske løsninger i forbindelse med navigasjon ombord........!

 

Jeg har brukt appen Boating HD til Navionics på en helt basic måte med posisjon, slepestrek, waypoints og ikke minst i forkant av turer i ukjente områder. - å legge opp en "gjennomtenkt" fornuftig rute som et utgangspunkt for turen.

 

Dette har jeg, - på nettbrettet, brukt som et supplement til min faste dedikerte laptop med OpenCPN https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/page-4#entry1714115 , som brukes som hovednavigasjonshjelpemiddel.

 

Boating HD kom jo forleden også med mulighet til "kurs opp" - visning av kartene, slik at det ble enda enklere å sammenligne hvordan disse to systemene og kartgrunnlagene fungerer i praktisk bruk.........!

 

Før helga så kom det nok en oppdatering av Boating HD, - til versjon 4.5, der jeg under "Charts & Upgrades" menyen la merke til at det er listet 3 muligheter under "Compatible Devices", - som bl. a. har noe med den nye funksjonen i kartvisningen "SonarCharts Live" å gjøre.........! (Tror jeg....?)

 

Har ikke satt meg noe inn i dette foreløpig med hva de utretter og hva som er forskjellen i funksjoner o.l............!

 

Ikke annet enn at det antagelig er lurt er å tenke en eller annen forandring ombord med overgang til WiFi/router, som forsyner de forskjellige navigasjonshjelpemidlene ombord  med bl.a. GPS og AIS signalene trådløst, med alle de nye og fleksible mulighetene dette vil gi fremover........., - spennende!

 

Denne nye funksjonen "SonarCharts Live" i kartvisningen åpner nye muligheter med den (de) rette giverne tilkoblet, som f.eks ekkolodd/fiske-finner, dybdeanvisninger i realtime o.l.

 

Setter pris på om noen tar seg tid til å komme med innspill og forslag til løsninger, for jeg ser jo at det er mange her på forumet med stor kunnskap om, og som er godt inne på dagens og fremtidens muligheter på navigasjon for fritidsbåtene.....! :yesnod::thumbsup:

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...