Lars Kirkeng Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Enig med index der. Men den så veldig ryddig ut!:-) Sitér dette innlegget Link to post
sunseeker 62 Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Md 21 er bra motorer dem men man må ikke kjøre dem varme får da går toppen som er i aluminium eller tom for olje hehe Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Hvis MD21 er en litt "skjør" motor, så er jo det definitivt noe jeg må tenke hardt på, og ta med i vurderingen.På den andre siden så er prisen lav, og det er vanskelig å finne så store og fine båter innenfor mitt budsjett. Da blir det snekker med mer kurante motorer som blir de reelle alternativene. En mulighet er jo å se båten som en langtidsinvestering og la Volvoen putre og gå, og stelle fint med den og ikke belaste den for mye fram til jeg kanske kan investere i en mer kurant motor? Det blir vel dyrere til sammen enn å finne en dyrere båt med rette motoren med en gang, men på den andre siden så har jeg jo båten med en gang i stedet for om 2-3-4 år. Det er myyye å tenke på når man vil ha seg finest mulig båt på ett begrenset budsjett Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Md 21 er bra motorer dem men man må ikke kjøre dem varme får da går toppen som er i aluminium eller tom for olje hehe Med andre ord, så bør det gå bra så lenge jeg følger godt med på temperaturen? Kan det kanskje være en idé å sette inn ekstra temperaturmålere for å f.eks holde øye på tempen på toppen og kanskje eksostemp? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lovart låring Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 En mulighet er jo å se båten som en langtidsinvestering og la Volvoen putre og gå, og stelle fint med den og ikke belaste den for mye fram til jeg kanske kan investere i en mer kurant motor? Det var det jeg vurderte da jeg siklet etter den . Da blir det nachspiel hos deg i stålbåt på sand da Kenneth! Om jeg så skal slepe deg dit. Hehehe Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Jeg skal ha konjakken klar Lovart! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Pettern1972 Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Båten lå omtrent utenfor stuevinduet mitt fram til den ble tatt på land, og båten ser bra ut, praktisk innredet, og velutstyrt. Hadde den hatt litt større motor hadde jeg utvilsomt vurdert den selv. Vet det er flere i samme havna som liker den. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
hanto1 Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 MD 21 er håpløs og få deler til , hadde heller kjøpt båten uten motor og satt inn noe mere kurant. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Konkret, hvilke deler er det det er så vanskelig å få tak i til motoren? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Enig. En god gammel ford hadde gjort seg der. Koster lite og er gode. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46384239&serachclickthrough=true Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Enig prøv å få den uten motor. Det bør være 5 mm plater i skrogsider/bunn. Hva er den grunnet med? Malingsprogrammet bør utføres etter tids intervallet. Rust under gummi lister er ikke bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Hvor vanskelig er det å fikse rust under gummilister? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lars Kirkeng Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Burde prøve å "vippe" ut vinduet sandblåse rusten og male på rustkverk, prime og male deretter sette det inn igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Det høres jo ikke så alt for avskrekkende ut Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lars Kirkeng Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Tror ikke det skulle være det. Jeg er veldig fornøyd med hvordan den går i sjøen. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Du kan jo gi ham et bud på 80.000, med forbehold om at det reduseres med 10.000 for hver knop den mangler på de oppgitte 17 - dermed ender du opp med 20.000 for å ta imot den Fra spøk til alvor: sikkert et utgangspunkt for en kjekk båt, men regn med mye arbeid og utlegg for å få den "ship shape" ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Ja, den 17-knops racing-stålbåten tror jeg kanskje kan trenge både ett og to skippertak for å komme på ett fint nivå Men har kommet over ett alternativ som jeg liker bedre: Curtevenne 850 GS-OK Litt nyere, dyrere og mye finere båt, oppgitt til litt mer realistiske 7 knop, hehe Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Mariniseringsdeler er nærmest umulig og få fatt i til MD 21. FW sirkulajonspumpe, kjølere og manifoiler mm. Det er ellers en ræva konstruksjon der man kun kan belaste motoren ca 60 % før toppen krøller seg. Mener disse gikk ut av produksjon for over 30 år siden så det sier seg selv at og installere noe sånt er fånyttes på lengre sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Har gjort litt Internett-forsking på MD21. Etter det jeg klarer å finne så er problemene i stor grad knyttet til bruk i planende båter på høyt turtall (4000 rpm eller mer), noe motoren ikke tåler. Men i snekker/deplasementbåter og lavt turtall så funker den hvist fint. Deletilgangen er vel det mest problematiske. Må vel på bruktmarkedet for å finne det meste. Men kjølere kan vel erstattes med uoriginale varmevekslere? Manifoiler og pumper er det nok værre med... Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 (redigert) Kanskje Sæbøs forslag om å kjøpe båten motorløs og å sette inn en gammel Ford (eller noe annet) kanskje kan være den beste løsningen. Men jeg ser for meg at det kan bli veldig mye arbeid. Dessuten så må jeg vel bytte girkasse også? Og er virkelig en motor til 30.000 noe å satse på? Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Redigert 15.Februar.2014 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ivardraco Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 ser på finn at du kan få overhalte VP motorer fra 25000 så er muligheter og gjøre noen kupp der også Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Hvis det går å ann å få tak i en grei motor til 25-30.000, så kan det kanskje være verdt å tenke på å beholde MD21ern og heller bytte når den gir seg? Forutsatt at 21ern er i god stand Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ivardraco Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46719902&serachclickthrough=true http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46464627&serachclickthrough=true etter ett kjapt søk på finn =)så er muligheter Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 (redigert) Kanskje Sæbøs forslag om å kjøpe båten motorløs og å sette inn en gammel Ford (eller noe annet) kanskje kan være den beste løsningen. Men jeg ser for meg at det kan bli veldig mye arbeid. Dessuten så må jeg vel bytte girkasse også? Og er virkelig en motor til 30.000 noe å satse på? Kommer an på hva det ligger i "overhalt" ny exmanifoil er pluss. Det mest ekstreme jeg vet om er 84000 timer, den ble byttet ut da for mange hester forsvant i romslige sylindre. var det med Gear og aksel? Redigert 15.Februar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46719902&serachclickthrough=true http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46464627&serachclickthrough=true etter ett kjapt søk på finn =)så er muligheter Det der er jo ikke motorer å sette inn i en stålbåt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.