Jump to content

Båtjakten fortsetter.. Vurderer antikk stålbåt. Har jeg blitt gal?


Kenneth 81

Recommended Posts

Forden er solgt allerede. Ser ikke ut som om det var gir med den.

 

5 tonn med stålbåt med bensinmotor hadde ihvertfall blitt unikt ivardraco ;)

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det er mye å tenke på her. Ikke minst med tanke på at jeg aldri har vært med på ett motorbytte før.

Jeg er rimelig nevenyttig og har skrudd litt på både det ene og det andre, men aldri noen store mekaniske operasjoner, så det frister å kjøpe båten med motor på plass.

Men ett siste alternativ er jo selvsagt å være tålmodig og vente på en annen båt

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Klarer selvsagt ikke å la finn.no være i kveld... Denne ser jo ikke dum ut: m.finn.no/boat/motor/ad.html?price_to=40000&type=1&sort=1&ref=fas&finnkode=46385888

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

, så det frister å kjøpe båten med motor på plass.

Men ett siste alternativ er jo selvsagt å være tålmodig og vente på en annen båt

 

... men, den har jo en Peugeot på 60 hk... Det er antagelig en MD3, og dermed en Indenor-motor, som også har blitt solgt som Volvo Penta MD21, så da er du vel nesten like langt...

 

Jeg har hatt den Peugeot motoren i en bil en gang (Sierra 2,3 diesel). Jeg vil si det var en lettstartet, slitesterk, pålitelig og drivstoffgjerrig motor. Men nå er jo dette mange år siden... Jeg klarte forøvrig å ta knekken på toppakningen ved en anledning. Jeg vet veldig godt hva som forårsaket dette. Jeg hadde hentet et flyttelass for min bror med stor henger i Drammen. Opp Lierbakken klarte jeg maks 80, og der lå jeg. Eneste feilen var at jeg lå på 5. gear hele veien med pedalen i bunn, og ikke gearet ned. Toppakningen ble byttet, og motoren var like fin resten av den tiden jeg eide bilen og den tiden nestemann eide bilen helt til den rustet opp og ble skrotet. Jeg tror den hadde gått ca 300000 når jeg kjøpte den... Den levde forøvrig et digitalt liv; gass av / gass på :lol:

Link to post

Takk for betraktningene Komodo. :smiley:

 

Det er mulig tråden begynner å bli litt uoversiktlig, men Peugeuten som står i annonsen har takket for seg og er tatt ut av båten. Selgeren har fått tak i en MD21 som erstatning (samme motoren men i Volvo-grønt om jeg ikke har misforstått).

Om denne motoren er i god stand så vil den nok med godt stell og forsiktig bruk holde en stund. Men det store spørsmålstegnet er jo selvsagt tilgangen på reservedeler.

Spesiellt eksosmanifoil og sirkulasjonspumpe kan bli ett problem om de takker for seg om jeg har forstått rett. Originale kjølere er vel like vanskelig å få tak i, men det må vel være fullt mulig å bruke andre kjølere med ikke så alt for mye ombygging.

 

Jeg har satt 150.000 som maks budsjett i denne omgang, og det virker som om selgeren kan være villig til å fire litt på prisen. Så det jeg tenker nå, er at om jeg kan få båten til 120-130.000 med MD21'eren montert, så har jeg 20-30.000 som jeg kan sette rett til sparing til ny motor. Hvis den holder uten store problemer i ett år eller to, så skal det ikke være noe problem for meg å øke den potten ganske betraktelig.

Med andre ord, får jeg båten til rette prisen, så kan det være verdt å satse på Volvo'en holder til jeg kan sette inn en mer solid og kurant motor.

 

Alternativt så får jeg gå for en Marex 770 Holiday og utsette drømmen om en stor, lukket båt med akterdekk noen år til :pray:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Ja, den MD21'ern gjør meg ganske usikker på den Curtevenne 850'en.

Det er synd at det ikke er en mer kurant motor til den stålbåten. En Yanmar 66hk, eller kanskje en Perkins ville i stor grad fjærnet motorbekymringene.

 

Heldigvis så har jeg god tid på å bestemme meg. Jeg flytter ikke ned til Oslo før 28. mars, og må komme meg skikkelig på plass der før det blir båtkjøp.

 

Jeg regner med jakten starter for alvor i midten av april. Da får jeg endelig sett på de forskjellige båtene og kan for alvor veie dem mot hverandre og ta en avgjørelse.

I mellomtiden vil jeg gjøre best mulig research, og da er båtplassen veldig kjekk å ha for å få utnyttet andre sine kunnskaper og erfaringer. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Er det den Marexen som ligger på Finn nå du tenker på? I tilfelle ser jo den veldig hel og pen ut til å være 30 år gammel. Den kanskje største fordelen med å kjøpe den båten er vel at du får en båt av et kurant merke som vil være grei å selge videre. Men det kommer garantert å dukke opp en rekke behov og prosjekter på den også. En 30 år gammel motor har vel kanskje stort sett gjort sitt? I hvert fall er det en tikkende utgiftsbombe. Når ryker manifolden, starteren, dynamoen, dysene, toppen, osv, i tillegg kommer styring, skroggjennomføringer, cutlesslager, pakkboks samt lekkasje i vinduer, ødelagt skrogtrekk, fuktskader på innredning, dass, septik, slanger osv.

 

Ikke for å svartmale situasjonen, men med så gamle båter (har en selv :yesnod: ) dukker det alltid opp ting. Og så er det jo slik at noen bare kjører videre så lenge båten flyter og motoren starter. Pass på å ikke kjøpe en av de!

 

Poenget mitt er at det kan være lurt å kjøpe den type båt du har mest lyst på, ikke kjøpe en annen i den tro at du slipper oppgraderinger og reparasjoner de neste ti årene :smiley: Du ender fort opp med en båt du egentlig ikke hadde mest lyst på, men drar fremdeles med deg utgiftene og jobben med alt som dukker opp.

 

Når det gjelder de stålbåtene misforstod jeg kanskje litt. Jeg trodde det var den i Fredrikstad med Hanomag at det fulgte med en MD21.

Link to post

Det var kanskje jeg som var litt unøyaktig i hvordan jeg formulerte meg. En del innlegg er skrevet på telefon, og andre er skrevet klokken sent med de konsekvensene det fører til.. :giggle:

 

Ja, den Marex'en på finn med TMD30A er en båt jeg vurderer. Jeg har også sett litt på en med Yanmar 55hk (annonsen er utløpt, men det der ikke sikkert den er solgt ennå).

 

Som sagt så er jeg fremdeles i "research-fasen", så det er ennå en god stund til det blir tatt noen avgjørelser.

Både Marex 770 Holiday, og Curtevenne 850'en har egenskaper som gjør at de appelerer til meg, selv om det er veldig forskjellige båter. :smiley:

 

En 30 år gammel motor vil nok helt klart ha potensiale til å by på utfordringer, enten den heter Volvo Penta, Yanmar, eller noe annet. Men man kan nok spare seg for en del kraftige hodepiner med å finne en båt som har en motor det fremdeles er kurant å få tak i deler til, og det er vel nettopp det som er mest skummelt med den MD21'ern. Så vidt jeg har forstått så er det vanskelig å få tak i viktige deler til den. Derimot så har jeg hørt at det fremdeles er ganske grei tilgang på reservedeler til Yanmar og Perkins. (Det kan selvsagt godt hende jeg tar feil)

 

Idéelt sett, med tanke på vedlikeholdsbehov og potensielle utgiftsbomber i motorrommet, så burde jeg vel kanskje gå for en mindre og nyere båt. Budsjettet mitt holder til en ganske fin, liten daycruiser. F.eks denne Triton 200'en.

Det reduserer ihvertfall faren, selv om det er langt ifra å være noen garanti for at jeg ikke får problemer.

 

Men så har man jo "behov" og lyster man gjerne vil tilfredstille. I mitt tilfelle så er det ønske om en båt som egner seg for ferieturer, med komfortabel soveplass til minst to, sosial uteplass, trygge sjøegenskaper, praktisk pantry, eget toalettrom og helst mulighet for å strekke sesongen lengst mulig som gjør at det er 80-tallsbåter som blir aktuelle for meg.

 

Når det er sagt, så er det jo ett rikt utvalg i båter som kan være aktuelle. De aller fleste er snekker. F.eks Saga 27 AC, Biam 800, Polar 770, Tresfjord 28 og så videre. Alle med hver sine fordeler og ulemper. Desverre så har alle båtene en ting til felles med Marex'en og Curtevenne 850'en: 30 år gamle motorer. :giggle:

Helst håper jeg jo på å finne en båt med en (helst langt) nyere motor, men det er det desverre ikke så lett å finne.

 

Uansett så skal jeg prøve å ikke henge meg opp i en bestemt båt eller båttype. Tilstanden til båt og motor veier veldig tungt, og jeg kommer ikke til å kjøpe en båt som ellers tilfredstiller alle mine krav og drømmer hvis den ikke er i god stand og godt vedlikeholdt (og det gjelder særlig de tekniske installasjonene. Kosmetiske ting kan jeg fire litt på kravene til).

F.eks, hvis det dukker opp en båt som ikke er helt favoritten med tanke på løsninger og utseende og slikt (men fremdeles tilfredstiller mine krav), men har så og si ny motor og gear, og ellers er svært godt vedlikeholdt, så vil jeg nok velge den framfor "drømmebåten" med 30 år gammel motor.

 

Heldigvis så har jeg fremdeles god tid til å lete, tenke meg om og ikke minst konsultere båtplassen!

I denne fasen så er forumet til uvurderlig hjelp for meg med mange gode innspill og tankevekkende kommentarer. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

En nyere dyrere båt trenger ikke nødvendigvis å bli noe billigere i drift heller. Det er alltid noe, med alt !

Jeg fant roen på sjøen i en Marex 770, og fikk uten problem madammen til å falle for båtlivet med denne ! Det er ganske viktig ! Den stålbåten tror jeg ville skremt vannet av henne :-) Det er mye å tenke på ! En ting til slutt, Kenneth, ikke bli skremt av gammal VP ! Det er faktisk et ganske stort miljø rundt om i Norge som har greie på V P, ja faktisk tror jeg, større miljø enn hva det er på Yanmar (se hva jeg har) Det er greit å ha i bakhånd når du trenger bistand !

Link to post
Guest Avmønstret#

Men i snekker/deplasementbåter og lavt turtall så funker den hvist fint.

Deletilgangen er vel det mest problematiske. Må vel på bruktmarkedet for å finne det meste. Men kjølere kan vel erstattes med uoriginale varmevekslere? Manifoiler og pumper er det nok værre med...

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

 

Hadde MD21A i forrige båten, dvs sist sommer og fant ut at det var opp til flere svenske tilbydere av div deler til motoren. Enkelte tok også innbytte og prisene var egentlig helt ok. Bruktmarkedet var ofte dyrere.

 

Så ikke superenkelt, men ikke håpløst heller på en måte.

Link to post

 

Hadde MD21A i forrige båten, dvs sist sommer og fant ut at det var opp til flere svenske tilbydere av div deler til motoren. Enkelte tok også innbytte og prisene var egentlig helt ok. Bruktmarkedet var ofte dyrere.

 

Så ikke superenkelt, men ikke håpløst heller på en måte.

 

Det er jo unektelig oppmuntrende. :thumbsup:

Etter å ha trålet finn.no litt i går og i dag, så ser jeg heller ikke så veldig mørkt på å eventuellt bytte hele motoren etterhvert. Stålbåten er på ingen måte avskrevet ennå, men jeg skal og se på flere alternativer før jeg tar en avgjørelse.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Enig med Marida her, hvis du klarer å finne en båt hvor motoren er byttet er det lite trolig at han får igjen for den investeringen, mao., du gjør en bedre handel selv om prisen vil være noe stivere. Vi var heldig når vi kjøpte båten vår for en del år siden. Volvo Penta anno 1984 var byttet ut med flett ny Yanmar. Den var da et år gml. (-04). Den motoren framstår fremdeles som så å si ny.

 

Det er mulig jeg framsto litt pessimistisk i mitt forrige innlegg, det var ikke meningen. Det bør ikke være noe i veien for å ha en 30 år gammel motor i 30 år til, bare vær klar over at ting dukker opp. Hvis du handler båt fra midten av -80 tallet med orginal motor, bør du forhøre deg med eier hva som er gjort på den motoren. Hvis ikke manifolden f.eks. er byttet, bør du prute prisen ned tilsvarende en ny, for den kan du regne med at har levd livet sitt. Som et eksempel :smiley:

Link to post

Når det gjelder den MD21 motoren. Hvis det er den motoren jeg tror (Indenor = Peugeot MD3) så kjøpte jeg deler hos den lokale Peugeotforhandleren. Det dreide seg da om toppakning, toppdekselpakning og topplokksbolter (M11 for sikkerhetsskyld :rolleyes: ). Dette er en enkel og driftsikker motor som du ikke skal være så redd for. Bare den ikke går varm lever den et langt liv. Angående manifold så er det fullt mulig å få laget den i syrefast stål til en overkommelig pris.

Link to post

Takk Komodo, jeg tror jeg ikke skal være så alt for bekymret for MD21'ern så lenge den ser fin ut.

Forhåpentligvis så har den blitt gått over siden den er kjøpt som byttemotor. (antar at eieren ikke ville satt inn en motor som er veldig sliten).

En tanke slo meg for litt siden, kanskje det kan være en idé å bytte kjøleren til noe bedre enn den originale? Den er hvistnok ikke så lett å rengjøre, så det er vel gode odds for at den ikke er fullt så effektiv som den bør være..

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

, jeg tror jeg ikke skal være så alt for bekymret for MD21'ern så lenge den ser fin ut.

Forhåpentligvis så har den blitt gått over siden den er kjøpt som byttemotor. (antar at eieren ikke ville satt inn en motor som er veldig sliten).

Hvordan motoren ser ut behøver ikke være avgjørende. En manifold som er blank i lakken kan være opprustet innvendig, det var derfor jeg henstilte deg til å kartlegge en viss vedlikeholdshistorikk. Det gjelder jo for så vidt alt det tekniske, ikke bare motor. Slitt motor er vel sjelden et problem, det verste med eldre båtmotorer er vel tæringer elde.

Link to post

Der uttrykte jeg meg veldig dårlig. :blush:

Med "ser ut" mente jeg hvordan teknisk stand den er i, ikke bare hvor pen den er å se på.

Siden motoren ennå ikke står i båten så bør det jo være fullt mulig å plukke av kjølere og eksosmanifold for å inspisere dem innvendig. Det er vel grenser for hvor grundig man kan få undersøkt ting, men en visuell inspeksjon bør i det minste avsløre om komponentene er modne for kassering, eller om de er i forholdsvis god stand.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Nei, egentlig ikke. Det gir jo en indikasjon, eller vel så det, men det ideelle er nok trykkprøving. En sprekk i en støpejernsmanifold kan være umulig å se, men vil åpen bare seg under trykkprøving. Det samme gjelder dersom den er så tæret at den kan begynne å lekke når som helst. En trykkprøving er en styrkeprøve av stålet/jernet som bør avdekke slike svakheter. Er det løvtynt kollapser det under trykkprøving.

 

En gammel manifold ville jeg heller vurdert til verdiløs, og lagt en ny inn som prutningsmonn. Dersom det ikke allerede gjenspeiler seg i prisen da :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Gode poeng :yesnod:

Gleder meg til å faktisk kunne ta å se på båten og få snakket med eieren ansikt til ansikt.

Innen den tid, så tror jeg at jeg bør finne priser på noen viktige byttedeler. Det kan gi ett godt grunnlag for å diskutere pris. :thumbsup:

Er det noen som vet hvor jeg kan finne priser på f.eks eksosmanifold, oljekjøler, sirkulasjonspumpe etc?

 

Redigert:

Der tror jeg at jeg fant eksosmanifolden i det minste (har ikke sett så nøye men ser ut som om denne gjengen har en god del andre deler og): Crom Marine AB 9037 svenske penger uten moms. Det høres ikke så alt for avskrekkende ut.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Det er ett meget godt poeng som (Komodo) skriver her.

Kjøpte meg en 46" stålbåt her i høst fra 1980.

Etter litt gjennomgang av båten, så fant jeg ut av at du eksos røra som var i båten var helt ihjel rustet.

Da jeg har 2 stk V8 Cat 3208 i båten, så ble det jo 4stk eksosrør som var defekte.

Hos Cat Norge så kostet de 4 røra kr 51 000, og fikk beskjed om at de var originale og måtte bestille fra USA.

Men dette ønsker ikke jeg og betale, så jeg har henvendt meg til Litauen og fikk en pris med frakt på en lastebil til Moss som skulle videre til Trondheim for kr 18 000. De er også originale og er bestilt fra USA.

Så det er nok greit og sette det litt i fokus, for en kan faktisk ikke se det så lett og kan fort bli dyrt.

 

Med det var penger spart for meg, og siden eier var enig med og betale halve så ble det ikke så dyrt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...