Jump to content

Optimist-jolle, hva er fyllstoffet oppunder relingen?

RoyHei

Recommended Posts

Skal pusse opp en ca. 30 år gammel optimistjolle for mitt eldste barnebarn (11 år), og den står nå med bunnen i været, klar for en ny finish. Et lite problem bare: Under relingen, på utsiden og mot skroget, er det en "renne" hvor det er fylt inn noe som ligner ren epoxy, men er litt usikker på akkurat hva det er. Noen som kjenner til hva dette er? Det er nemlig løsnet en del av dette fyllet, og for meg ser det ut som om det kan ha betydning for styrken i ikke bare relingen, men for hele båten.

Guest Avmønstret#

Om det er for koseseiling osv så er det fint med i gammel jolle som du kan fikse. Last opp et bilde så tipper jeg du får noen tips.

Om guttungen skal begynne seile seriøst så må du grave dypt i lommeboka. Var "gjennom" to gamle og brukte optimistjoller når jeg begynte. De skapte bare frustrasjon og problemer når jeg seilte konkurranse. Fikk en ordentlig jolle og gleden og resultatene kom så og si med en gang.

Har nettopp pusset opp Optimisten til ungene. Måtte dele den øvre fra den nedre delen også masse sprekker og dårlig forfatning på limingen. Etter demonstrering renset jeg begge delene og støtte sammen igjen med duk, polyester og fiberkutt. Sparklet, støpt forsterkninger over flyteelementer og sprøytelakkert med 3 liter 2 komp lakk. Blå stripe for å matche moderskipet. Båten ble god som ny og to happy unger som gleder seg til sommeren. Vel verd alt arbeidet. Involvere brukerne hvis du kan.

fra bilden ovan ser det ut som det kan vare ren polyester !

har vansklig o tro att man brukte epoxy for 30 år siden på en optimist !

for 30-40 år siden så blandet man polyester med talk (eller fin sagspon) hvis man ville gjöre en enkel o billig sparkelmasse, kan vare noe sånnt

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#

Tjorven, det ble knallbra!

Viktig å huske vekta når en driver på. Mener det var 35 kilo som var minimumsvekt, som da i praksis bør være maksimumsvekt også. Merket godt om jolla var tung i lite vind. Husket at en del av jollene var for lette fra fabrikk. I større mesterskap ble de kontrollveid og en fikk lagt til vekter i jolla så det var viktige greier :-)

Noen av jollene hadde innestøpt isoporaktige greier som flytestoff som trakk vann slik at jollene ble tunge. Nyere joller hadde oppblåsbare pølser i stedet.

Mener det var Falsen joller som ble så grådig tunge. Hadde selv en Winner jolle som var lett og fin uten å være "myk".

Og riggen var også i stadig utvikling, og seil var ikke bare bare det heller. Siste sesongen hadde jeg en rigg som noen påstod var i flyaluminium, hva det nå måtte være, den skulle være ekstra lett og spesielt stiv. Kan ikke påstå at jeg merket utrolig mye til det men... så plutselig dukket bergenserne opp på banen med noe helt annet som skulle være enda bedre, og sånn er det jo å seile egentlig, antagelig til en dør. ;-)

På de første optimistene jeg hadde var det to problemer. Opphalet til spribommen slakket seg. Det var ikke lett å stramme under regatta, egentlig umulig. Og bomnedhal som slakket seg slik at den ble helt håpløs i medvind når det blåste mye. Husker også at stopperne på kjølen løsnet så hele kjølen forsvant i dypet en gang, da var den regattaen over...

Ang. rekka så må den være avrundet og fin slik at en kan ri båten uten å gnage rompa og baksiden av lårene av seg.