Jump to content

Prosjekt "Vilje", oppussing/ombygging av Nimbus 4000


fernanda

Recommended Posts

Hehe, jeg skal si deg at jeg føler presset, men har hatt noen fysiske utfordringer, så har ikke fått gjort noe foreløpig.

 

Håper imidlertid at det meste skal være over, det ser ut til at alt funker litt bedre utover nå, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt i båten til helgen.

Så får vi se hvordan det går.

 

Det blir i hvert fall noen reduksjoner på to do lista mi, i forhold til den opprinnelige...

 

vinduer tettes

Ventiler BB motor fixes

Port åpning /port fixes

 

Plattform utgår i denne omgangen

 

Skal forsøke å legge inn oppdateringer underveis.

 

Jeg må si jeg er imponert over dere alle som har gjort masse bra arbeid om bord i vinter.

Skulle gjerne sett det også gjaldt meg...

 

Fernana

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jippiiiiiii!!!!!! da er båtjobbingen omsider i gang igjen.

 

For dere som husker godt, så skar jeg opp hullet til porten før opptak i høst, men fikk ikke gjort noe i vinter, dessverre, men nå går alt så meget bedre, og jeg er i gang igjen.!!!   :smiley:

 

bilde

 

Portåpning  sett bakfra, grovskåret

 

bilde

 

Åpning fra siden, grovskåret

 

bilde

 

Åpning fra innsiden, grovskåret

 

bilde

 

Bakre deler av karm sidene ferdig støpt og tilpasset. Dobbelt laminat med divinycell i midten.

 

Jeg trengte noen enkeltlaminat til selve porten, og valgte da å støpe dette på en skrogside til et Ikea skap. Denne har relativt glatt utside, og med 6 lag formvoks, var det så glatt at polertwisten formelig føk av gårde på plata. Droppet formvoks, da dette  var på en slett flate uten vinkler.

Støpte 5 lag med duk og ventet et par dager før jeg dro plata av skroget. Løsnet enkelt og greit, med et fint blålig lys i splitten mellom støp og skrogside. Ganske fascinerende å se, så jeg skrudde av lyset og sto i mørket når jeg dro den av... :yesnod:  :lol:  :thumbsup:

 

Denne plata skal tilpasses til front og rygg på porten.

 

bilde

 

 

Plata ferdig støpt, før den ble løsnet fra underlaget.

En kan så vidt se kanten på den hvite skrogsiden.

Kantene på skrogsiden ble tapet med blå maskeringstape for å hindre at polyesteren festet seg på kanter eller under ...

 

bilde

 

Deler av det som ble skåret ut, brukes igjen som port. Her ser dere toppen og innsiden av porten, som skjøtes på med enkellaminatet som ble støpt tidligere. For å sikre rett bue, ble delene skrudd fast på trelekter. Støpte et par lag, mellom skruene for å gi det styrke, deretter ble skruene fjernet før delene ble ferdig støpt.

 

Alle gamle laminatflater primes for bedre heft, før påstøp.

 

 

 

Fernanda

 

:flag:

 

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Hei igjen. 

 

Ble mye båt og bygging og veldig lite oppdateringer fra meg her inne. Tiden tok meg og jeg ser det er ca.2 år siden siste oppdatering. 

 

Beklager...

 

Når det er sagt kan jeg nå fortelle at vi har bestemt oss for å selge, og det ferdige resultatet av båt, port og plattform er her...

 

https://www.finn.no/185673186

 

Vi ønsker oss større båt, gjerne Storebro :wink:

 

Fernanda :flag:

 

 

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
BårdK skrev On 1.8.2020 at 8.59:

Den ble jo utrolig flott! Lykke til med salget.

 

Takk for det BårdK. Det har vært mye jobb, men vi er fornøyde med resultatet. 

 

 

Faxen skrev On 1.8.2020 at 12.19:

 

Ja vi har veldig sansen for Storebro 420.

Liker den mørke mahognyen og den fine finishen. Det er ordentlig båt i mine øyne. 

 

enslagsgjest skrev On 1.8.2020 at 16.49:

Hvis du har pengene ville jeg sett på den Storebro 420RC som er på finn. Den er fantastisk fin. Kanskje litt høyt priset. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=15271515

 

Ja, denne ser fantastisk fin ut, men kanskje litt høyt priset. Vi tenkte vi skulle se på denne etterhvert. 

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

fernanda skrev for 1 time siden:

 

Takk for det BårdK. Det har vært mye jobb, men vi er fornøyde med resultatet. 

 

 

Ja vi har veldig sansen for Storebro 420.

Liker den mørke mahognyen og den fine finishen. Det er ordentlig båt i mine øyne. 

 

Ja, denne ser fantastisk fin ut, men kanskje litt høyt priset. Vi tenkte vi skulle se på denne etterhvert. 

Det er lagt ned voldsomt mye arbeid og penger i den Storebroen i linken, må da vel være over millionen bare for motorene, og kanskje 2m totalt, så er den egentlig høyt priset? Kjenner hverken båten eller eiere, men når man ser arbeide @Solbris II legger ned i sin for å ordne opp i motorinstallasjon så.....

Den er vel ikke priset mer enn 500k over en med org motorer , sånn etter en rask titt, men spørs jo hva man setter pris på er gjort da.

Link to post
Share on other sites

Båten i linken er totalrenovert og fremstår som ny. 
Og da er prisen jaggu meg ikke så gæli!

Man finner ikke båter som bygges i dag som er så solid bygget som disse. 
Og med tanke på at glassfiberskroget ikke mister sin styrke før om en fem seks tusen år (ja,det er faktisk det de lærde har regnet ut) så er det synd at alle henger seg opp i alderen på båten. 
Hadde jeg hatt pengene til den der hadde jeg kjøpt den!
Her ser dere mer:

http://storebro.se/renovering/

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lundstad skrev for 7 timer siden:

Ser det er installert D9-425 i den. Hva er fordelen, evt grunnen til det, kontra f.eks D6-435? Dreiemoment?

Kjenner ikke disse motorene, men utfra tallet kan man kanskje forvente 3liter forskjell i sylindervolum,lavere effektuttak pr liter, lavere turtall, og som regel lengere levetid. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Takk for alle svar. 

 

Vilje ble for en stund siden solgt og overlevert nye hyggelige eiere.

De har ambisjoner om å ta vare på henne videre og jeg vet de allerede er i gang med en nødvendig oppshining i salongen, bla.

Etter å ha lagt ned så mange timer og penger båten, er det kjempe hyggelig å vite at de nye eierne kommer til å ta godt vare på henne videre. 

 

Vilje flyttet fra Tønsberg skjærgården til Telemarks kysten og det er ikke lange biten mellom oss, så mye mulig vi treffes igjen til sommeren:smiley: 

 

Vi har også handlet nå båt, en Storebro 420 Biscay, som etter min mening er noe av de peneste båtene som er laget i denne størrelsen.

Båten er fra -93, men har gjennomgått store oppgraderinger og vi håper og tror at vi skal ha en flott båt i mange år fremover. 

 

Takk for alle gode ord, oppmuntringer, råd og tips underveis i denne prosjekttråden, ny tråd kommer. 

Det er godt å være med i et forum med så mye interesse, kunnskap og engasjement som her.

 

Siden denne prosjekttråden er for Vilje, lager jeg en ny tråd for Solfjord, som vår nye båt heter, kanskje de nye eierne overtar denne?

 

Fernanda  :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

fernanda skrev for 4 timer siden:

Solfjord

Gratulerer med fantastisk fin båt! Denne er noe av det flotteste jeg har sett på finn de siste årene. Tror den har fått gode eiere. 

 

(reposter finn annonsen igjen så flere kan få sett dette smykket)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152715159

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige hilsener Fortego, enslagsgjest og Jakob T.

 

Dette har vært min drømmebåt i mange år, så gøy å endelig ha en  :-)

Vi er veldig fornøyde så langt, selv om det selvsagt alltid er noe å gjøre på en gammel båt.

 

Bilde lånt fra tidligere eier, da vi ikke har fått tatt noen fine enda.

 

Skjermbilde.JPG

 

 

Fernanda   :flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...