Joda3300 Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Stilig prosjekt, Ufattelige mange folk her inne som er god med polyester og vinkelsliper. Skal følge dette prosjekte videre! :) Denne båten må da gå bra med 2 X kad 44 ? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Hehe, nei, har ikke skåret hull til porten enda, har drevet med å støpe inn sammenføyningen mellom dekk og skrog, samt støpe ny festebrakett til ankervinsjen. Først pusset jeg med vinkelsliper og lavt turtall (600r/min) med 16 og 24 korning i kilen mellom dekk og skrog, samt opp under dolbord og ca. 15cm ned på skroget. Glassfiberen utvikler en gass når den blir varm, som visstnok ikke skal være bra for optimal vedheft, så derfor bør en slipe med grovt papir og lavt turtall. Hadde ingen vinkelsliper med turtallsregulering, men en polermaskin fra Biltema på 1200W gjorde susen etter en lett ombygging..., deretter blåste jeg det rent med trykkluft, før jeg støvsugde nøye. Tilslutt vasket jeg med styren, før støpingen begynte... Reiv da til flere smale lag i 450gr.duk, som jeg la inn i kilen og bygde meg utover lagvis. Startet med bredde på ca. 1 cm og etterhvert stigende oppover til total bredde. La maks 3-4lag per gang for å ha kontroll på varmeutviklingen underveis. Deretter mattet jeg det hele ned igjen for klargjøring til senere overflatebehandling. Ankervinsjen fra Engbo, bruker jeg igjen, og denne var i utgangspunktet laget for å festes med gjennomgående bolter gjennom skroget, men det var uaktuellt for meg, så jeg måtte finne på noe annet... Laget meg derfor et par plater i 10mm aluminium, som var endel bredere enn vinsjen hvor jeg borret og gjenget opp 4stk 8mm hull, samt forsenket til bolt hodet på baksiden. Deretter skrudde jeg inn 4stk 8x40mm bolter, smurt inn med Locktite, fra baksiden av platene. Deretter støpte jeg platene fast i skoget, ved at jeg først slipte ned et område som var endel større enn festeplaten, hvor jeg etter å ha blåst og sugd, samt vasket, la to lag med 450gr.duk og presset platene inn i dette mens det fortsatt var vått, og la et lag til over. Etter at dette hadde tørket la jeg ytterligere 2 lag med 450 duk. Jeg har laget to tilsvarende plater som er skrudd fast på vinsjen, med de samme 8 mm hullene som skal tres inn på de 8mm boltene som nå stikker ut fra skroget. Planen er nå at jeg kan feste vinsjen innvendig med kun mutter og skiver på de boltene som nå er støpt fast på platene... Bilder kommer... Når det gjelder hullet til porten, vil jeg støpe fast sideveggene i hullet, samt bakveggen før jeg lager hullet i skroget, med tanke på eventuelle vridninger. Jeg vil gjøre så mye som mulig av all jobb, før jeg støper inn bakveggen igjen, pga. tilgjengelighet. Jeg har bestemt meg for å la porten gå utover, slik som originalt. Da kan jeg skjule at det blir et trinn i åpningen ved å la døra gå utenfor/nedenfor trinnet, og dette er jo som flere har påpekt også litt sikrere ved en event. sjø inn bakfra... I tillegg vil døra se høyere ut, noe jeg tror blir mer estetisk riktig... Er nettopp nå ferdig med å polere en plate jeg skal bruke som underlag/"form" til dørk og det som må støpes inn i bakveggen etter at jeg fjernet hylla og den rette plata under... Har dessverre ikke noen bilder foreløpig, men skal ta noen neste gang jeg er i båten... Denne uken får jeg desverre ikke vært mye i båten, pga. jobb, og til lørdag blir det båtmesse, men vi får se hva vi får til... Håper å rekke å støpe noen lag på plata innimellom. Tenkte å støpe to lag på plata til bakveggen, før jeg lager en jigg som jeg kan bøye den opp til riktig bue, før jeg støper endel lag til og til slutt støper den fast... Dørken tenkte jeg å legge 5-6 lag på plata, før jeg river den løs. Deretter legger jeg et nytt lag og legger så divinycellen oppå i den våte glassfiberen, samtidig som jeg fyller "firkantene" i divinycellen med polyester, før jeg til slutt legger en 5-6 lag med duk . Denne plata tenkte jeg å støpe fast i det som er igjen av dørken, og andre enden blir hengt opp i den nye bakveggen, samt går ut mot trinnet i porten... Mye tekst og ingen bilder denne gangen, beklager det, men bilder kommer... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 ..... Denne båten må da gå bra med 2 X kad 44 ? Mvh Tom Erik Hei Tom Erik Ja, båten går etter min mening veldig bra, jeg marser fint i rundt 20-22 og har en topp på 28knop. Men vi er egentlig snekke, seilskøyte og seilbåt folk som har konvertert til motorbåt, og er derved vant til å ligge i 5-8 knop og trives best der. Ligger veldig mye rundt 8 knop, da virker det som om båten trives best, og lager lite hekksjø. De få gangene vi blåser fart i henne er når vi har rene transportetapper, som f.eks. når vi krysser over fjorden, på vei til Sverige eller lignende. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 (redigert) Legger ut noen bilder av det som er gjort. Bakvegg etter at jeg har skåret av hylla midt på. Her skal jeg støpe inn en ny plate, med samme bue som platen over... Her sees utsparringen i divinycellen, til porten på babord side og festet til ankervinsjen på styrbord side Bakvegg med hylle, her ser dere hvordan bakveggen så ut tidligere Fjerning av denne hylla, samt dolbordet, har spart meg for ca30cm i dybde i port åpningen. Åpningen blir nå ca.33cm.dyp, mot opprinnelige 65cm. Feste til ankervinsjen støpt fast i skrog. Boltene er tapet for å beskytte mot søl fra støpingen.. Sett ovenfra Platene som skal skrues fast bak på vinsjen og så tres på boltene som sitter i platene som er støpt fast på skroget. Hullet for gjennomføringen kommer i utsparringen i platene. Der hvor platene er skrå skåret... Fernanda Redigert 12.Mars.2014 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Dette blir bra, gleder meg til fortsettelsen Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Patton Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Du har en skikkelig jobb foran deg, tøft å gå på et så omfattende prosjekt. Stå på!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Jeg er nok en gang mektig imponert over hva medlemmene her inne får til! Fantastisk hva dere gir dere i kast med! Det blir spennende å se hva dette ender opp med! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Nå er jeg i skikkelig tvil... Skal jeg lage porten som originalt på denne båten eller som skyvedør som Nimba la inn? Jeg ser fordeler og bakdeler med begge, men kanskje minst med skyvedøren... Hva mener dere? Originalt... Bildet er lånt fra Finn.no, håper det er ok for eieren... Eller skyvedør? Lånt bildet fra Nimba... Hva mener dere? Her trenger jeg hjelp av BP panelet ... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 (redigert) Blir nok mest praktisk med skyveport. Slår porten ut kan det for bli sånn at den går i jolla, dersom den henger eller ligger i daviter. Slår den inn tar den plass på akterdekket. Min mening: skyveport må være tingen Flott tråd forresten Redigert 16.Mars.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Når du først tar på deg jobben, og ettermonteringskit ikke er tilgjengelig ville jeg valgt en skyveløsning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Skyvedør blir minst i veien. Men hvordan løser du at det i sliden til skyvedøren kan bli et depot for vann? Evt frostproblematikk. Blir stivheten et moment? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Skyvedør blir minst i veien. Men hvordan løser du at det i sliden til skyvedøren kan bli et depot for vann? Evt frostproblematikk. Blir stivheten et moment? Dette tenkte jeg å løse ved å støpe en "kassett" som skyvedøren blir liggende inni, og som blir endel av hele skyvedørarrangementet. Dnene kassa må da være tett, og ha en drenering i bunn og ut gjennom skroget under plattformen, slik som øvrig drenering av dørken ute er løst. Se de store slangestussene som er tapet, på bildet av feste til ankervinsjen. Men jeg vil få en utfordring med avstiving som du påpeker Erikda. Ved en svingedør kan jeg støpe inn sidevegger i hullet, som stiver nok, mens ved en skyvedør må disse veggene deles opp, og mister styrke. Jeg ragner da med at jeg må støpe inn flere slike innvendig på akterspeilet for å fordele disse kreftene på flere plasser, noe som betyr en trang og plundrete jobb... Jeg var på båtmessa i går og så på dørløsningen til Saga 365. Denne var smekker og fint løst. Jeg fikk lov av selgeren på standen til å ta noen mål, og hvis jeg skal lage port med hengsler, så skal jeg forsøke å kopiere denne. Jeg ser den praktiske med skyvedør, men det blir veldig uoriginalt, Nimbus har ikke denne løsningen fra før, pluss endel mere jobb, med tanke på kassetten, drenering, og avstiving. Men jeg er fremdeles usikker, så fint om dere fortsatt kan komme med innspill. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 17.Mars.2014 Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Skyvedør blir helt sikkert det peneste og mest praktiske i bruk, men er det verd all ekstrajobben? Jeg ville nok gått for en hengslet dør hvis jeg var deg. Det er fullt mulig å få det pent også. En kamerat av meg gjorde den jobben på en Viksund lik den vi har. Han lagde seg en ramme av høyglanspolerte rør og frostet akryl som plate. Den ble veldig fin Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 17.Mars.2014 Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Som eg har nevnt tidlegare, så vil det bli trangt med utoverslåande port og orginal platform. Men av sikkerhetsmessige grunnar så bør jo ein hengsla port slå utover. Viss du klarar å kombinera nok styrke med ein skyveport så ville eg hella mot den løysinga. Forstår tanken om at det ikkje blir tilnerma orginal løysing, men det ville eg ikkje lagt så mykje vekt på. Det er nå ikkje alt som er like gjennomtenkt med den orginale porten heller... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 18.Mars.2014 Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 Det er nå ikkje alt som er like gjennomtenkt med den orginale porten heller... Enig med Havlengt her ! Eg skjønner også problematikken rundt en skyvedørsløsning , i og med at du fjerner tomrommet i hekken blir det lite igjen til styrkebygging rundt "dørkasetten" , Denne løsningen ville nok best egnet seg i orginalhekken antar jeg ... Ellers tenker jeg på en løsning med utadslående dør som går flush med akterveggen , kunne det ha vært en mulighet ? da bruker du delen du skjærer ut og bygger dør kun "innover" på denne , døren hengsles slik den går 180 grader opp og ligger dermed inntil hekken når den er helt åpen , denne løsningen har jeg sett på andre slike prosjekt , også orginale ! Ellers følger jeg spent med på prosjektet ditt , som du sikkert skjønner Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 18.Mars.2014 Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 Hva med å ha en liten sommerdør som lett kan taes bort mens en er på tur. Før en legger båten til kai for lengere landligge settes den store solide døren på plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 (redigert) Usikker på hvordan jeg eventuelt skulle løst dette i praksis Allan E, men sikkert en grei løsning. Blir kanskje litt styr med to porter og bytte disse stadig, men ser poenget. Uansett takk for forslag. Jeg har nå landet på port av vanlig type. Denne skal svinge innover, og jeg har vært og merket den opp i går kveld. Tror dette blir bra. Når det gjelder hekk sjø, som kan fylle båten, ser jeg ikke dette som et stort poeng. For det første har motorene helt seperat liv, de får strøm fra hver sin batteribank, diesel fra hver sin tank og det er ingen koblinger mellom disse. Sannsynligheten for at begge stopper samtidig er vel heller liten, og om så skulle skje vil vel båten relativt raskt legge seg på tvers av sjøen og bli liggende å rulle. ser de fleste nye båtene nå, bare kommer med en bøyle eller liten enkel port og nærmest alle uten unntak går innover, så den sjansen er jeg nok villig til å ta. Jeg kan eventuellt montere en drenering eller to til på akterdekket, for å være sikker. Takk for alle tilbakemeldinger her og på IM, gøy og se at det er mye flotte meninger og angasjemet her på forumet. Kom gjerne med mer På innsiden, her og er det innvendig tapekant som gjelder. hjørnene skal selvfølgelig rundes. Vanskelig å se, men overkant av tre listen som henger i tapen, viser dørk høyden, denne går i rett linje mot den sorte linjen på skroget innenfor. Dørken på akterdekket går rett ut... I dag er planen å skjære til sidevangene i portåpningen og støpe disse fast til skroget, dette vil jeg gjøre før jeg støper fast toppen igjen., med tanke på plass, og avstiving før jeg skjærer hullet. Jeg vil ha så mye som mulig støpt fast igjen, før jeg skjærer hullet... Fernanda Redigert 22.Mars.2014 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 (redigert) Legger ved et par bilder av original løsning. Min løsning blir tilnærmet dette, men motsatt vei. Døren originalt går utover, min skal inn. Tanken er da å nærmest snu den originale løsningen... Original sett innenfra Snitt av original port. Min må bli en del bredere i toppen. Åpning sett ovenfra, jeg må snu denne 180grader... Jeg vil nok ikke få det trinnet, da min dørk er lavere enn på Commander utgaven. Regner med at dette er fordi denne har motorene bakerst... Dørken hos meg havner 10cm over plattformen, så jeg kjører dørken rett ut. Fernanda Redigert 22.Mars.2014 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 26.Mars.2014 Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Hei fernada Da ser jeg du har bestemt deg for en løsning , og den blir nok bra . Mye kjekkere og jobbe når planen er spikret , mer effektivt er det også når man har lagt hovedspørsmålet bak seg , nå blir det småting å fundere på framover . Vedr. evnt. hekksjø skulle slå inn er jeg enig med deg om null bekymring for motorene , det vil aldri kunne komme noe sjø i motor-rommet uansett , da må det komme inn skyvedøren ! Ser du har bygget deg en "hel-isolert hytte" rundt skuta , selvfølgelig for å kunne støpe framover med tanke temperatur , hadde vært artig og sett det utenifra.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Spennende prosjekt! Hvordan går det med døren og resten av ombyggingen ? venta lenge på oppdatering her Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 14.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2014 Beklager at det har gått lang tid siden siste oppdatering. Jeg har prioritert tid til båtjobbingen, og "glemt" å oppdatere her... Dette er mye jobb, og jeg har vært nær ved å gi opp håpet om en sommer på vannet et par ganger, men det er bare å bite tenna sammen og stå på videre Det lysner litt nå, fikk gjort noen vanskelige støp i går, i hjørnet på styrbord side akter, denne har krevd sin mann, må jeg si... Det er helt riktig, som du sier Nimba, Jeg har laget et hus rundt hekken på båten, som er isolert. Har i tillegg hengt opp tre lysarmaturer for godt arbeidslys, og selvfølgelig en radio. Dette huset laget jeg med flat dørk i høyde med topp på plattformen, og takhøyde på 2 meter, for å slippe å varme opp mer enn jeg trenger. Det er ikke mer strøm i havna enn vi må ha... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 14.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2014 Denne ble visst postet litt fort..., løsemiddelskadd alllerede... Legger derfor inn tekst til bildene her, da jeg var for sen til å få redigert dette... sett ovenfra... Bilde 1 og 2 - Huset jeg har bygget rundt hekken. Her la jeg gulvet i huset i høyde med bade plattformen. Huset går akkurat utenpå fenderlista på båten og 2 meter aktenfor plattformen. Takehøyden er 2 meter og alt er isolert med 10cm Glava. Jeg har en gammel kalesje som jeg skjøtet inn mot huset, og har isolert også her... Har i tillegg lagt inn 3stk lysarmaturer, en 3kW vifteovn for varme med termostat innstillt så jeg har ca. 18 grader i huset og 16 på skroget og selvfølgelig radio... Bilde 3 - Her er platene til karmer i portåpningen hengt opp, disse limes først fast med Krystamèr til skroget og støpes deretter fast til skroget med duk og polyester. Her la jeg 12 lag med 450 duk. Bilde 4 - Her ser en tydelig Krystamèren, som jeg har lagt i en holkil, for å lette leggingen av duk etterpå... Bilde 5 - Karmene sett innenfra. Her vises retninger på skrå og hellning... Dette var ikke lett å bestemme seg for, og jeg har brukt mye tid på dette. Jeg ville ikke ha karmene så skrå som på original løsningen, sett i vertikal, så jeg har laget dem med noe helling, men halvert det i forhold til originalt. Vertikalt er jeg mer usikker, og er redd det kanske ble litt mye skrå, men etter hva jeg har klart å få til, så må de være så skrå fordi porten blir relativt dyp. Ca 18 cm på det meste. Bilde 6 - Vakuumstøping av divinycell til skroget, med støvsuger, plast og tape. Dette gikk overraskende fint, men det ble endel gris ved første forsøk. Må nok kjøpe ny støvsuger til mor, før sesongen, men det må vi tåle... Her er bakveggen limt fast med krystamèr. Deretter har jeg støpt innvendig med 8 lag 450 duk, og skal støpe utvendig 2-3 lag med 450 duk. Da bær dette sitte "som støpt"... Deretter kuttet jeg til små aluminiumsplater som jeg vokset med formvoks og poppet fast til båten, for å ha noe å støpe i mot når jeg skulle tette den spalten som ble etter flyttingen av bakveggen. Ferdig støpt 4 lag 450 duk, skal ha mange til, men ville at det skulle herde først... Støpingen sett innenfra... Mangler mange lag med duk, som kommer i kveld, regner jeg med... Nå begynner jeg å se enden på støpingen, og lyset i tunnellen, men mye jobb.... ja. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 Blir kjempe bra, jeg liker linjene på Nimbus'en. Er det Nøtterøy båtsenter du er? Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 16.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2014 Takk Morten83, det er mye jobb som er gjort og mye som gjenstår, men håper det blir bra til slutt. Ligger du også på Nøtterøy? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 Ja, ligger på 079 foreløpig. Kan hende jeg blir flyttet lenger ut etterhvert. Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.