Jump to content

Prosjekt "Vilje", oppussing/ombygging av Nimbus 4000


fernanda

Recommended Posts

Hehe, nei, har ikke skåret hull til porten enda, har drevet med å støpe inn sammenføyningen mellom dekk og skrog, samt støpe ny festebrakett til ankervinsjen.

 

Først pusset jeg med vinkelsliper og lavt turtall (600r/min) med 16 og 24 korning i kilen mellom dekk og skrog, samt opp under dolbord og ca. 15cm ned på skroget. Glassfiberen utvikler en gass når den blir varm, som visstnok ikke skal være bra for optimal vedheft, så derfor bør en slipe med grovt papir og lavt turtall.

Hadde ingen vinkelsliper med turtallsregulering, men en polermaskin fra Biltema på 1200W gjorde susen etter en lett ombygging..., deretter blåste jeg det rent med trykkluft, før jeg støvsugde nøye.

Tilslutt vasket jeg med styren, før støpingen begynte...

 

Reiv da til flere smale lag i 450gr.duk, som jeg la inn i kilen og bygde meg utover lagvis. Startet med bredde på ca. 1 cm og etterhvert stigende oppover til total bredde. La maks 3-4lag per gang for å ha kontroll på varmeutviklingen underveis. Deretter mattet jeg det hele ned igjen for klargjøring til senere overflatebehandling.

 

Ankervinsjen fra Engbo, bruker jeg igjen, og denne var i utgangspunktet laget for å festes med gjennomgående bolter gjennom skroget, men det var uaktuellt for meg, så jeg måtte finne på noe annet...

 

Laget meg derfor et par plater i 10mm aluminium, som var endel bredere enn vinsjen hvor jeg borret og gjenget opp 4stk 8mm hull, samt forsenket til bolt hodet på baksiden. Deretter skrudde jeg inn 4stk 8x40mm bolter, smurt inn med Locktite, fra baksiden av platene. Deretter støpte jeg platene fast i skoget, ved at jeg først slipte ned et område som var endel større enn festeplaten, hvor jeg etter å ha blåst og sugd, samt vasket, la to lag med 450gr.duk og presset platene inn i dette mens det fortsatt var vått, og la et lag til over.

Etter at dette hadde tørket la jeg ytterligere 2 lag med 450 duk.

 

Jeg har laget to tilsvarende plater som er skrudd fast på vinsjen, med de samme 8 mm hullene som skal tres inn på de 8mm boltene som nå stikker ut fra skroget.

Planen er nå at jeg kan feste vinsjen innvendig med kun mutter og skiver på de boltene som nå er støpt fast på platene...

 

Bilder kommer...

 

Når det gjelder hullet til porten, vil jeg støpe fast sideveggene i hullet, samt bakveggen før jeg lager hullet i skroget, med tanke på eventuelle vridninger. Jeg vil gjøre så mye som mulig av all jobb, før jeg støper inn bakveggen igjen, pga. tilgjengelighet.

Jeg har bestemt meg for å la porten gå utover, slik som originalt. Da kan jeg skjule at det blir et trinn i åpningen ved å la døra gå utenfor/nedenfor trinnet, og dette er jo som flere har påpekt også litt sikrere ved en event. sjø inn bakfra...

I tillegg vil døra se høyere ut, noe jeg tror blir mer estetisk riktig...

 

Er nettopp nå ferdig med å polere en plate jeg skal bruke som underlag/"form" til dørk og det som må støpes inn i bakveggen etter at jeg fjernet hylla og den rette plata under...

 

Har dessverre ikke noen bilder foreløpig, men skal ta noen neste gang jeg er i båten...

 

Denne uken får jeg desverre ikke vært mye i båten, pga. jobb, og til lørdag blir det båtmesse, men vi får se hva vi får til...

Håper å rekke å støpe noen lag på plata innimellom.

Tenkte å støpe to lag på plata til bakveggen, før jeg lager en jigg som jeg kan bøye den opp til riktig bue, før jeg støper endel lag til og til slutt støper den fast...

 

Dørken tenkte jeg å legge 5-6 lag på plata, før jeg river den løs. Deretter legger jeg et nytt lag og legger så divinycellen oppå i den våte glassfiberen, samtidig som jeg fyller "firkantene" i divinycellen med polyester, før jeg til slutt legger en 5-6 lag med duk .

 

Denne plata tenkte jeg å støpe fast i det som er igjen av dørken, og andre enden blir hengt opp i den nye bakveggen, samt går ut mot trinnet i porten...

 

Mye tekst og ingen bilder denne gangen, beklager det, men bilder kommer...

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

..... Denne båten må da gå bra med 2 X kad 44 ?

 

Mvh Tom Erik

Hei Tom Erik

 

Ja, båten går etter min mening veldig bra, jeg marser fint i rundt 20-22 og har en topp på 28knop.

 

Men vi er egentlig snekke, seilskøyte og seilbåt folk som har konvertert til motorbåt, og er derved vant til å ligge i 5-8 knop og trives best der. Ligger veldig mye rundt 8 knop, da virker det som om båten trives best, og lager lite hekksjø. De få gangene vi blåser fart i henne er når vi har rene transportetapper, som f.eks. når vi krysser over fjorden, på vei til Sverige eller lignende.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Legger ut noen bilder av det som er gjort.

 

bilde

Bakvegg etter at jeg har skåret av hylla midt på. Her skal jeg støpe inn en ny plate, med samme bue som platen over...

Her sees utsparringen i divinycellen, til porten på babord side og festet til ankervinsjen på styrbord side

 

1392906226.jpg

Bakvegg med hylle, her ser dere hvordan bakveggen så ut tidligere

 

Fjerning av denne hylla, samt dolbordet, har spart meg for ca30cm i dybde i port åpningen. Åpningen blir nå ca.33cm.dyp, mot opprinnelige 65cm.

 

bilde

Feste til ankervinsjen støpt fast i skrog. Boltene er tapet for å beskytte mot søl fra støpingen..

 

bilde

Sett ovenfra

 

bilde

Platene som skal skrues fast bak på vinsjen og så tres på boltene som sitter i platene som er støpt fast på skroget.

 

Hullet for gjennomføringen kommer i utsparringen i platene. Der hvor platene er skrå skåret...

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok en gang mektig imponert over hva medlemmene her inne får til! Fantastisk hva dere gir dere i kast med! Det blir spennende å se hva dette ender opp med! :thumbsup::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg i skikkelig tvil...

 

Skal jeg lage porten som originalt på denne båten eller som skyvedør som Nimba la inn?

 

Jeg ser fordeler og bakdeler med begge, men kanskje minst med skyvedøren...

 

Hva mener dere?

 

Originalt... Bildet er lånt fra Finn.no, håper det er ok for eieren...

1395006829.jpg

 

Eller skyvedør? Lånt bildet fra Nimba...

bilde

 

Hva mener dere?

 

Her trenger jeg hjelp av BP panelet ... :thumbsup:

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Blir nok mest praktisk med skyveport.

Slår porten ut kan det for bli sånn at den går i jolla, dersom den henger eller ligger i daviter.

Slår den inn tar den plass på akterdekket.

Min mening: skyveport må være tingen :thumbsup:

 

Flott tråd forresten :smiley:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skyvedør blir minst i veien. Men hvordan løser du at det i sliden til skyvedøren kan bli et depot for vann? Evt frostproblematikk. Blir stivheten et moment?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Skyvedør blir minst i veien. Men hvordan løser du at det i sliden til skyvedøren kan bli et depot for vann? Evt frostproblematikk. Blir stivheten et moment?

Dette tenkte jeg å løse ved å støpe en "kassett" som skyvedøren blir liggende inni, og som blir endel av hele skyvedørarrangementet. Dnene kassa må da være tett, og ha en drenering i bunn og ut gjennom skroget under plattformen, slik som øvrig drenering av dørken ute er løst. Se de store slangestussene som er tapet, på bildet av feste til ankervinsjen.

 

Men jeg vil få en utfordring med avstiving som du påpeker Erikda. Ved en svingedør kan jeg støpe inn sidevegger i hullet, som stiver nok, mens ved en skyvedør må disse veggene deles opp, og mister styrke. Jeg ragner da med at jeg må støpe inn flere slike innvendig på akterspeilet for å fordele disse kreftene på flere plasser, noe som betyr en trang og plundrete jobb...

 

Jeg var på båtmessa i går og så på dørløsningen til Saga 365. Denne var smekker og fint løst. Jeg fikk lov av selgeren på standen til å ta noen mål, og hvis jeg skal lage port med hengsler, så skal jeg forsøke å kopiere denne.

 

Jeg ser den praktiske med skyvedør, men det blir veldig uoriginalt, Nimbus har ikke denne løsningen fra før, pluss endel mere jobb, med tanke på kassetten, drenering, og avstiving.

 

Men jeg er fremdeles usikker, så fint om dere fortsatt kan komme med innspill.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Skyvedør blir helt sikkert det peneste og mest praktiske i bruk, men er det verd all ekstrajobben? Jeg ville nok gått for en hengslet dør hvis jeg var deg. Det er fullt mulig å få det pent også. En kamerat av meg gjorde den jobben på en Viksund lik den vi har. Han lagde seg en ramme av høyglanspolerte rør og frostet akryl som plate. Den ble veldig fin :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som eg har nevnt tidlegare, så vil det bli trangt med utoverslåande port og orginal platform.

Men av sikkerhetsmessige grunnar så bør jo ein hengsla port slå utover.

Viss du klarar å kombinera nok styrke med ein skyveport så ville eg hella mot den løysinga.

Forstår tanken om at det ikkje blir tilnerma orginal løysing, men det ville eg ikkje lagt så mykje vekt på.

Det er nå ikkje alt som er like gjennomtenkt med den orginale porten heller...

Link to post
Share on other sites

 

Det er nå ikkje alt som er like gjennomtenkt med den orginale porten heller...

 

 

Enig med Havlengt her !

Eg skjønner også problematikken rundt en skyvedørsløsning , i og med at du fjerner tomrommet i hekken blir det lite igjen til styrkebygging rundt "dørkasetten" ,

Denne løsningen ville nok best egnet seg i orginalhekken antar jeg ...

Ellers tenker jeg på en løsning med utadslående dør som går flush med akterveggen , kunne det ha vært en mulighet ? da bruker du delen du skjærer ut og bygger dør kun "innover" på denne , døren hengsles slik den går 180 grader opp og ligger dermed inntil hekken når den er helt åpen , denne løsningen har jeg sett på andre slike prosjekt , også orginale !

 

Ellers følger jeg spent med på prosjektet ditt , som du sikkert skjønner :smiley:

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Usikker på hvordan jeg eventuelt skulle løst dette i praksis Allan E, men sikkert en grei løsning. Blir kanskje litt styr med to porter og bytte disse stadig, men ser poenget.

 

Uansett takk for forslag.

 

Jeg har nå landet på port av vanlig type. Denne skal svinge innover, og jeg har vært og merket den opp i går kveld.

Tror dette blir bra. Når det gjelder hekk sjø, som kan fylle båten, ser jeg ikke dette som et stort poeng. For det første har motorene helt seperat liv, de får strøm fra hver sin batteribank, diesel fra hver sin tank og det er ingen koblinger mellom disse. Sannsynligheten for at begge stopper samtidig er vel heller liten, og om så skulle skje vil vel båten relativt raskt legge seg på tvers av sjøen og bli liggende å rulle. ser de fleste nye båtene nå, bare kommer med en bøyle eller liten enkel port og nærmest alle uten unntak går innover, så den sjansen er jeg nok villig til å ta. Jeg kan eventuellt montere en drenering eller to til på akterdekket, for å være sikker.

 

Takk for alle tilbakemeldinger her og på IM, gøy og se at det er mye flotte meninger og angasjemet her på forumet.

Kom gjerne med merbilde

 

bilde

 

På innsiden, her og er det innvendig tapekant som gjelder. hjørnene skal selvfølgelig rundes.

Vanskelig å se, men overkant av tre listen som henger i tapen, viser dørk høyden, denne går i rett linje mot den sorte linjen på skroget innenfor.

 

Dørken på akterdekket går rett ut...

 

I dag er planen å skjære til sidevangene i portåpningen og støpe disse fast til skroget, dette vil jeg gjøre før jeg støper fast toppen igjen., med tanke på plass, og avstiving før jeg skjærer hullet. Jeg vil ha så mye som mulig støpt fast igjen, før jeg skjærer hullet...

 

 

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Legger ved et par bilder av original løsning. Min løsning blir tilnærmet dette, men motsatt vei.

Døren originalt går utover, min skal inn. Tanken er da å nærmest snu den originale løsningen...

 

bilde

Original sett innenfra

 

bilde

 

Snitt av original port. Min må bli en del bredere i toppen.

 

bilde

Åpning sett ovenfra, jeg må snu denne 180grader...

 

Jeg vil nok ikke få det trinnet, da min dørk er lavere enn på Commander utgaven. Regner med at dette er fordi denne har motorene bakerst...

Dørken hos meg havner 10cm over plattformen, så jeg kjører dørken rett ut.

 

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei fernada

 

Da ser jeg du har bestemt deg for en løsning , og den blir nok bra .

Mye kjekkere og jobbe når planen er spikret , mer effektivt er det også når man har lagt hovedspørsmålet bak seg ,

nå blir det småting å fundere på framover .

Vedr. evnt. hekksjø skulle slå inn er jeg enig med deg om null bekymring for motorene , det vil aldri kunne komme

noe sjø i motor-rommet uansett , da må det komme inn skyvedøren !

 

Ser du har bygget deg en "hel-isolert hytte" rundt skuta , selvfølgelig for å kunne støpe framover med tanke temperatur , hadde vært

artig og sett det utenifra....

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Beklager at det har gått lang tid siden siste oppdatering.

 

Jeg har prioritert tid til båtjobbingen, og "glemt" å oppdatere her...

 

Dette er mye jobb, og jeg har vært nær ved å gi opp håpet om en sommer på vannet et par ganger, men det er bare å bite tenna sammen og stå på videre

 

Det lysner litt nå, fikk gjort noen vanskelige støp i går, i hjørnet på styrbord side akter, denne har krevd sin mann, må jeg si...

 

Det er helt riktig, som du sier Nimba, Jeg har laget et hus rundt hekken på båten, som er isolert. Har i tillegg hengt opp tre lysarmaturer for godt arbeidslys, og selvfølgelig en radio. Dette huset laget jeg med flat dørk i høyde med topp på plattformen, og takhøyde på 2 meter, for å slippe å varme opp mer enn jeg trenger. Det er ikke mer strøm i havna enn vi må ha...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Denne ble visst postet litt fort..., løsemiddelskadd alllerede... :rolleyes:

 

Legger derfor inn tekst til bildene her, da jeg var for sen til å få redigert dette...

 

sett ovenfra...

 

Bilde 1 og 2 - Huset jeg har bygget rundt hekken. Her la jeg gulvet i huset i høyde med bade plattformen. Huset går akkurat utenpå fenderlista på båten og 2 meter aktenfor plattformen.

Takehøyden er 2 meter og alt er isolert med 10cm Glava. Jeg har en gammel kalesje som jeg skjøtet inn mot huset, og har isolert også her...

 

Har i tillegg lagt inn 3stk lysarmaturer, en 3kW vifteovn for varme med termostat innstillt så jeg har ca. 18 grader i huset og 16 på skroget og selvfølgelig radio... :yesnod:

 

Bilde 3 - Her er platene til karmer i portåpningen hengt opp, disse limes først fast med Krystamèr til skroget og støpes deretter fast til skroget med duk og polyester. Her la jeg 12 lag med 450 duk.

 

Bilde 4 - Her ser en tydelig Krystamèren, som jeg har lagt i en holkil, for å lette leggingen av duk etterpå...

 

Bilde 5 - Karmene sett innenfra. Her vises retninger på skrå og hellning... Dette var ikke lett å bestemme seg for, og jeg har brukt mye tid på dette. Jeg ville ikke ha karmene så skrå som på original løsningen, sett i vertikal, så jeg har laget dem med noe helling, men halvert det i forhold til originalt. Vertikalt er jeg mer usikker, og er redd det kanske ble litt mye skrå, men etter hva jeg har klart å få til, så må de være så skrå fordi porten blir relativt dyp. Ca 18 cm på det meste.

 

Bilde 6 - Vakuumstøping av divinycell til skroget, med støvsuger, plast og tape. Dette gikk overraskende fint, men det ble endel gris ved første forsøk. Må nok kjøpe ny støvsuger til mor, før sesongen, men det må vi tåle...

 

bilde

 

Her er bakveggen limt fast med krystamèr. Deretter har jeg støpt innvendig med 8 lag 450 duk, og skal støpe utvendig 2-3 lag med 450 duk. Da bær dette sitte "som støpt"... :giggle:

 

bilde

 

Deretter kuttet jeg til små aluminiumsplater som jeg vokset med formvoks og poppet fast til båten, for å ha noe å støpe i mot når jeg skulle tette den spalten som ble etter flyttingen av bakveggen.

 

bilde

 

bilde

 

Ferdig støpt 4 lag 450 duk, skal ha mange til, men ville at det skulle herde først...

 

bilde

 

Støpingen sett innenfra... Mangler mange lag med duk, som kommer i kveld, regner jeg med...

 

Nå begynner jeg å se enden på støpingen, og lyset i tunnellen, men mye jobb.... ja.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Blir kjempe bra, jeg liker linjene på Nimbus'en. Er det Nøtterøy båtsenter du er?

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ja, ligger på 079 foreløpig. Kan hende jeg blir flyttet lenger ut etterhvert. :lol:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...