Jump to content

Vedlikehold av flytevest, den årlige sjekken.


Haba

Recommended Posts

:sailing: Skal ta sjekken på flytevestene nå før sesongen. Har veid og sjekket co2 -patronene som holder vekta og er uten korrosjon og skader. Så til cellulose-tabletten. Før var vel rutinen at den skulle skiftes årlig, men har nå hørt at det er greit med hvert tredje år. Likevel, stusser jeg. Tabletten er uskadd og har ikke vært utsatt for fukt/vann, for da faller den jo sammen og utløser kullsyra. Blir den hard eller kan den plutselig falle sammen uten noen påvirkning ?

Spørsmålet er, hvor ofte skifter dere cellulosetablett ?

Har jo lyst å kunne stole noenlunne på vesten og ikke hilse på :diving: fiskene.

 

Link to post
Share on other sites

På mine utløsere står det holdbarhetsdato. Tror det er ca 2 år(?).

 

I vinter har jeg skiftet alle fem. Alle ble testet i vann og løste ut perfekt. De eldste var 4-5 år gamle. Jeg tror nok (er i grunnen temmelig sikker) på at holdbarheten er veldig avhengig av lagringsforholdene. Jeg hadde en som løste ut nede i benken på akterdekket der det var blitt fuktig. De som ligger tørt inne i båten min i vester som ikke har vært i bruk vil jeg nok gi 4 år heretter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette bør du sjekke

Hos Herholdt var det først og fremst de automatisk oppblåsbare vestene det gikk mest av. Disse krever årlig vedlikehold ved at salttabletten byttes ut for rundt en hundrelapp. For blir tabletten utsatt for fuktighet over tid, kan den krystallisere seg og forsteines slik at vesten ikke løser seg automatisk ut i en nødsituasjon.

–Slår du hodet og svimer av, har du bare en «hestesko» rundt halsen. Vesten er ikke noe flyteplagg dersom den ikke blåser seg opp da, kommenterer Folvik.

I tillegg kan man selv sjekke at gassampullen er i stand ved å veie den på en digital kjøkkenvekt og sjekke at vekten stemmer med det som står inngravert. Når det gjelder vanlige redningsvester, anbefales det å sjekke at glidelåsen er i orden, og at det ikke er hull i fôret som kan føre til at flyteelementet sklir ut i vannet. Folvik anbefaler vanlig redningsvest til barn.

http://www.tb.no/nyheter/husk-a-sjekke-flytevesten-1.7860070

 

Blås i vesten – ikke i vedlikeholdet!

Har du kontrollert flytevestene det siste året? De fleste av oss slurver med vedlikeholdet, og trenger en påminnelse. Kontroller vestene og utfør service før sesongen!

Les mer her

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/bl%C3%A5s-i-vesten-%E2%80%93-ikke-i-vedlikeholdet

 

Har du en oppblåsbar vest er vedlikhold viktig. Uten vedlikehold risikerer du at vesten ikke virker i en nødsituasjon.

Har du en oppblåsbar vest er vedlikhold viktig. Uten vedlikehold risikerer du at vesten ikke virker i en nødsituasjon.

· Kontroller at det ikke er skade på yttertrekk eller sele/belte.

· Blås opp vesten for munn med det manuelle oppblåsingsrøret, og la vesten ligge et døgn. Et tap på inntil 5% av luften er akseptabelt.

· Skru ut CO2-patronen og inspiser denne grundig. Den må skiftes hvis den er punktert eller viser tegn på skade eller korrosjon. Vei patronen og sjekk at vekten stemmer med det som står inngravert i metallet.

· Sørg for at patronen er skikkelig skrudd fast.

· Hvis vesten har løst seg ut automatisk, er det viktig å skifte patron og utløsermekanisme før vesten pakkes sammen.

· Kontroller uløsermekanismen (denne er forskjellig på forskjellige merker, ta vare på og les bruksanvisningen!).

· Ha alltid en ekstra patron og utløser i reserve

 

http://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sj%C3%B8s/tips-og-triks/vedlikehold-av-oppbl%C3%A5sbare-vester

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ingen av mine oppblåsbare flytevester har salttablett i mekanismen. Jeg demonterte en av dem og fant at det er en fjær som spenner mot en papirlignende sylindrisk membran. Jeg tror neppe det er et stoff som kan forsteines over tid. I verste fall kan det kanskje svekkes pga. fuktighet så vesten løses ut utilsiktet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Disse "cellulosetablettene" er vel datostemplet. Kan være greit å huske på ved kjøp slik at man får ferskvare. Varighet er vel nå to år som jeg strekker til tre sesonger, men passer på å holde/oppbevare vestene tørre, la få tørke etter bruk i fuktig vær/sprut. Irriterende at disse "tablettene" skal være så dyre og medfører trolig at mange venter for lenge med å skifte disse. Maritim lovet for flere år siden å prøve å gjøre noe med dette og var aktiv i saken her på forumet, men det hele kokte åpenbart vekk i kålen, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Papirmembranen skal svelle opp og dytte til en utløsermekanisme.

 

Båtwiki om vestvedlikehold

Tror Båtwiki trenger en oppdatering der. På mine vester holder papirmembranen en fjær på plass. Når papiret blir fuktig så brister det og utløser fjæra som pumkterer kullsyremembranen. Det hele går lynraskt. Dette virker for meg mye bedre enn systemet med salttablett, da papiret neppe kan svikte pga. lang tids lagring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror Båtwiki trenger en oppdatering der. På mine vester holder papirmembranen en fjær på plass. Når papiret blir fuktig så brister det og utløser fjæra som pumkterer kullsyremembranen. Det hele går lynraskt. Dette virker for meg mye bedre enn systemet med salttablett, da papiret neppe kan svikte pga. lang tids lagring.

 

Har hatt maken i flere år de er fine, men "førsteutgaven" av papir-ringen var for følsom tålte ikke høy luftfuktighet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er tre års intervaller på cellulose "tablettene", som på det meste av sikkerhetsutstyr.

De to vanlige er Halkey Roberts og Unitet Molders.

 

Halkey Roberts har de gule tablettene som sitter i en blank beholder.

Disse er merket med prod. dato. Holdbarhet 3 år.

Grunnen til at disse er merket med prod dato er at Amerikanske kystvakten bruker disse. Og grunnet mye bruk i tøt miljø, byttes de oftere.

Har du en rød tablett er den GAMMEL.

 

United Molders her en svart beholder. Denne er merket med holdbarhets dato.

 

Salt varianten som dytter på har jeg ikke hørt om. Og litt merkelig, for salt sveller vel ikke med slik kraft at den klarer å penetrere CO2 ampullen.

Link to post
Share on other sites

Det er tre års intervaller på cellulose "tablettene", som på det meste av sikkerhetsutstyr.

De to vanlige er Halkey Roberts og Unitet Molders.

Halkey Roberts har de gule tablettene som sitter i en blank beholder.

Disse er merket med prod. dato. Holdbarhet 3 år.

:yesnod: Jeg har den gule "tabletten" i min vest og den er merket med 09 så den skifter jeg.

Link to post
Share on other sites

Disse løser også ut med en cellulosetablett.

Forskjellen er at det er en fjærbelastet ventil som åpnes av trygget i vannet, før den slipper vann inn til kammeret der cellulosen ligger.

 

Det som har skjedd er at man har mye oppdrift i seiltøyet. Da kommer ikke vesten langt nok ned til at den løser ut. Den er også dyrere og vanskeligere å bytte.

 

Hydrostat utløseren har sine fordeler og ulemper. Hva som er best kan bli en laaaang diskusjon.

 

Da andre har også visuelle tegn som viser om bobbin eller patron er utløst.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Fyll vann i oppvaskkummen og slipp de som gikk ut på dato for to år siden ned i vannet. Og rapporter tilbake her hvordan dette oppleves. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nettopp. Har prøvd det samme med bobbiner som har blitt liggende ombord i båten i seks-åtte år etter at de ble byttet ut pga datostempling. Smalt av umiddelbart når de kom ned i vannet. 

 

Men til tross for dette: Jeg anbefaler alle å bytte bobbinene før de går ut på dato. Redningsvester er sikkerhetsutstyr, skal du absolutt gamble finn et annet sted å gjøre dette. 

 

Om noen er usikker på hvordan redningsvesten vedlikeholdes finnes det tips på nett, f.eks. her:

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hej

Jag skrev en del i länken ovan som Brigg tipsade om. Vi är nu uppe i ca 1800 västar där vi monterat säkring och gjort övrig kontroll. Det jag skrev då stämmer fortfarande. Vi har tagit fram en instruktion för egenkontroll som alla som kommer till oss får, bifogas här om någon vill använda.

 

Hälsningar Ove

 

 

 

 

 

 

Egenkontroll fram 2018.png

Egenkontroll bak 2018.png

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror rett og slett ikke noe på at utløsermekanismen på Baltic-vestene mine går ut på dato etter at jeg plukket en fra hverandre for å sjekke virkemåten (en uvane jeg har). Jeg tror nok heller at produsenten ønsker stor omsetning. Sist jeg sjekket kostet utløseren og gasspatronen tilsammen 396 kroner. Det er jo langt på vei prisen for en komplett flytevest. Så det koster å falle i vannet (en annen uvane jeg har). Og i vinter selvutløste en flytevest som overvintret i båten.  . . . .

 

Når jeg har på vest (det hender) foretrekker jeg heller en vanlig gammeldags seilervest uten sånt fjas. Jeg synes den er mye behageligere i bruk, letter å ta på, og den varmer også litt. Det er nok av sjekkpunkter og vedlikeholdspunkter om bord. Vi har fremdeles fire oppblåsbare, men det blir ikke anskaffet flere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri skjønt hvorfor man skal bytte ut gasspatronen med mindre vesten er utløst og da kan man kjøpe en ny boibbin (Halkey Roberts) for en langt lavere pris enn 396 kroner. Søker man litt rundt på nettet så finnes det mange leverandører og ymse priser på produktet, eksempelvis her;

 

https://rt-supplies.co.uk/product/halkey-roberts-super-bobbin/

 

Har aldri bestilt fra dette stedet så kun et eksempel ved et raskt søk.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...