Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Det vemodet varer sjelden lenge. Nå gleder vi oss til returen, jeg skal Trondheim - Drammen i dag, men slipper å sjekke værmeldingen(bil) :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Her er grått. Tungt skydekke å regn i dag. Jaja.. er jo i Bergen. Har sovet første natta i prinsessa. Vi ligger med litt slagside og god stigning så våknet på natta at jeg var i ferd med å skli utav senga. :-) men det var likavel ei god natt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Gratulerer med flott båt, og god tur hjem!

 

Jeg tipper den vil ligge rundt 5 l/nm fra 12 kn og oppover. Nedover på skalaen vil forbruket avta betydelig hele veien ned til minstefart.

Dette er med bakgrunn i egne erfaringer med Ph 50, som nok bruker litt mer, men forholdet forbruk/fart vil jeg tro utvikler seg noenlunde likt oppover skalaen.

Link to post

 

Jeg tipper den vil ligge rundt 5 l/nm fra 12 kn og oppover. Nedover på skalaen vil forbruket avta betydelig hele veien ned til minstefart.

Jeg tror også dette er et realisistisk forbruk. Det kan vel ikke være økonomifart å ligge der i halvplan?

 

Kan det hende at man må ned i 7-8 knop før forbruket går skikkelig ned i forhold til distanse?

 

Starter du på hjemturen i dag? God tur!

Link to post

Ang forbruk så er vel dieseltankene tilsvarende større, så nåla på dieselmåleren beveger seg omtrent like "sakte" som med gamlebåten. Så, så lenge du lukker øya når du fyller tanken, ignorerer kvitteringen og unnlater å se på nettbanken, så bruker den akkurat like mye diesel som gamlebåten :)

Trøsten får være at forholdstallet mellom motortimer og overnattinger blir noe helt annet. Kan jeg foreslå en ny måleenhet på diesel? Liter pr overnatting? Eller liter pr timer ombord? :)

Link to post

Tør jeg be om at du ikke tar for lange strekk om natta? Jeg har nattevakt på jobben ser du..... Erfaringsmessig fra en annen godt besøkt hentetråd , klarte jeg å forsinke noen tog på Sørlandet fordi jeg "glemte" å følge med på toggangen...... Man må jo prioritere mener jeg......

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Tør jeg be om at du ikke tar for lange strekk om natta? Jeg har nattevakt på jobben ser du..... Erfaringsmessig fra en annen godt besøkt hentetråd , klarte jeg å forsinke noen tog på Sørlandet fordi jeg "glemte" å følge med på toggangen...... Man må jo prioritere mener jeg......

med NSB sin punktlighet må det være mange hentetråder rundt omkring:) hehe.. Og de kaller det signalfeil...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...