VannTro Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Det vemodet varer sjelden lenge. Nå gleder vi oss til returen, jeg skal Trondheim - Drammen i dag, men slipper å sjekke værmeldingen(bil) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Her er grått. Tungt skydekke å regn i dag. Jaja.. er jo i Bergen. Har sovet første natta i prinsessa. Vi ligger med litt slagside og god stigning så våknet på natta at jeg var i ferd med å skli utav senga. :-) men det var likavel ei god natt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Du har nå hatt flott vær her sålangt, Bjørn! :-) Er jo skikkelig vestlandsvær i dag. Håper du kommer deg avgårde i rimelig tid. Er vel kjekt å ta det rolig sørover i første omgang. Vet du noe om forbruk mv i ulike fartsområder? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ocean Queen Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 ER jo veldig spesielt; første natta i ny båt! . Det er mye regn her på østlandet også. Bedre vær fra lørdag morgen, over hele sør og øst ! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Jeg vet ikke mye om forbruket på dette fartøyet. Men har fått opplyst av forrige eier at deb ligger på ca 70 liter i timen på ca 22 knop. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
finnmarken Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Pytt sann, det er vel ikke stort mer enn en tusenpeising for en tur Arendal - Grimstad og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Ocean Queen Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Mener det er et normalt forbruk på båten din. Forbruket blir nok halvert ved ca 14 knop på samme distanse . Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Gratulerer med flott båt, og god tur hjem! Jeg tipper den vil ligge rundt 5 l/nm fra 12 kn og oppover. Nedover på skalaen vil forbruket avta betydelig hele veien ned til minstefart. Dette er med bakgrunn i egne erfaringer med Ph 50, som nok bruker litt mer, men forholdet forbruk/fart vil jeg tro utvikler seg noenlunde likt oppover skalaen. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Gratulerer Bjørn !! Gleder meg til fortsettelsen av bringe/henteturen Tror du kan legge på litt i forbruk. Jeg bruker 80-85 l/t på min P420 med 63P motorer i 20-21 knop. (2200 o/min) Betydelig mindre i kosefart Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 (redigert) Jeg har ikke erfaring med denne båttypen og må få lov til å spørre. Vet du hvorfor du ligger med slagside og god stigning? Gleder meg til vi kan følge deg nedover mot Arendal! Båttypen skal det være...... Redigert 6.Mars.2014 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Vi ligger på slipp enda. Derfor har vi litt stigning og slagside. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
finnmarken Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Jeg tipper den vil ligge rundt 5 l/nm fra 12 kn og oppover. Nedover på skalaen vil forbruket avta betydelig hele veien ned til minstefart. Jeg tror også dette er et realisistisk forbruk. Det kan vel ikke være økonomifart å ligge der i halvplan? Kan det hende at man må ned i 7-8 knop før forbruket går skikkelig ned i forhold til distanse? Starter du på hjemturen i dag? God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Jeg håper. . Det blir leirvik i dag. Å evt sletta i morgen. Men lett å håpe når vi står på tørt land.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 He he, ja det stemmer... Du skal jo bli våt i ettermiddag.... :-). Jeg har båt altså........ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Morsomt denne Erikda.. :-) er jo ikke lett for dere å huske på ar jeg ligger på land.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Eureka Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Ang forbruk så er vel dieseltankene tilsvarende større, så nåla på dieselmåleren beveger seg omtrent like "sakte" som med gamlebåten. Så, så lenge du lukker øya når du fyller tanken, ignorerer kvitteringen og unnlater å se på nettbanken, så bruker den akkurat like mye diesel som gamlebåten :) Trøsten får være at forholdstallet mellom motortimer og overnattinger blir noe helt annet. Kan jeg foreslå en ny måleenhet på diesel? Liter pr overnatting? Eller liter pr timer ombord? :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Du er nok inne på noen vesentlige gode måleenheter der Eureka.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Eureka! Ditt forslag støttes umiddelbart! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 For Bjørn er jo dette kjærkomment. Båten blir billig i drift pr timer ombord. Genialt! He, he. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 (redigert) Tør jeg be om at du ikke tar for lange strekk om natta? Jeg har nattevakt på jobben ser du..... Erfaringsmessig fra en annen godt besøkt hentetråd , klarte jeg å forsinke noen tog på Sørlandet fordi jeg "glemte" å følge med på toggangen...... Man må jo prioritere mener jeg...... Redigert 6.Mars.2014 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Dykker Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 (redigert) Skal det ikke blåse mye denne helgen? Ser slik ut utenfor Jæren ihvertfall. Redigert 6.Mars.2014 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Den så ikke helt lovende ut... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Tolkningssak. Sig nedover idag. Ta deg god tid og vær klar for Jæren lørdag, for da ser det bedre ut. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
glalaks Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Tør jeg be om at du ikke tar for lange strekk om natta? Jeg har nattevakt på jobben ser du..... Erfaringsmessig fra en annen godt besøkt hentetråd , klarte jeg å forsinke noen tog på Sørlandet fordi jeg "glemte" å følge med på toggangen...... Man må jo prioritere mener jeg...... med NSB sin punktlighet må det være mange hentetråder rundt omkring:) hehe.. Og de kaller det signalfeil... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Punktligheten er stigende! Ferre hentetråder! Det er flott med en ny en! Kan jo ikke gjøre statistikken alt for bra! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.