Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Må dobbeltsjekke - det er vel en TBI du har?

Bare for å forklare "vakumteorien min" - det kan for øvrig godt hende at jeg tar feil. En map sensor som måler lavt trykk (vakumlekkasje) i inntaksmanifolden vil indikere at maskinen trenger mindre kraft. Dette får ECMen til å minske bensintilførselen, og maskinen får en magrere blanding enn den trenger. Dette kan gjøre at maskinen går midlertidig tom for bensin og den feiltenner/stopper. Map sensoren melder da riktig trykk igjen (da inntaksmanifolden ikke lenger genererer feil trykk/undertrykk) - og ECMen gir riktig mengde bensin igjen.

 

En TBI har bare én trykkregulator som mater begge sidene og én dyse pr side av motoren (ingen primær og sekundær dyser - begge er primær og mater hver sin del av maskinen). Du kan sjekke dysene med en tenningslampe hvis du er i tvil om de fungerer. Koble lampen opp mot coilledningen og lys inn mot sprayen under dysene. Sprayen skal være en fin konisk spray. Dersom det kommer dråper eller det ikke kommer noenting er det høyst sannsynlig noe feil med dysene. Og jo - de ryker med jevne mellomrom de og.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Ja Tbi. Uansett om de er primær,sekunder eller mater hver sin side i kammeret Så er vel dette vanlige viklede spoler.? Skal vel mye til at de kutter kun ved kjøring i plan. Forstår teorien med vakuum lekk. Men ved åpne spjeld vil det ikke være noe vakuum å måle. Med vacumlekk ville trolig problemene vært størst ved tomgang ?Har et problem til.

Får ikke av flammedemperen uten å skjære i båten eller løsne motoren å dra den fram? men hvis jeg ikke løser problemet nå i sommer. Så er det fram med rotterumpa å lage adkomst i høst

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Oi, ja, da har du et problem ja ?

Dersom du har en vakumlekk vil maskinen bruke mye bensin på tomgang, muligens sote pluggene, og gå magert på høy fart. 

Dersom du ikke kommer til flammedemperen er det kanskje fornuftig å utelukke tilførselsproblemer fra tanken som en begynnelse. Klarer du å måle bensintrykket?

Hvordan dysene fungerer vet jeg ikke - kan godt hende at det er viklede spoler for alt jeg vet :) De feiler relativt ofte når de blir forurenset.

Redigert av Napoli
La til det om dysene (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Det er vel det vanlige som manifolder og reisere som nærmer seg forventet levetid etter 10-11 år.
Blir jo en god bunke båtpenger for to motorer men små penger i forhold til nye motorer.
Syntes også du er tøff som vurderer to stk v8 bensin i kosten i disse miljøtider og med ny regjering på trappene som fort må hente støtte i fra ett par micro partier hadde jeg ikke sovet spesielt godt etter en slik investering.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjelder dette uansett om den er saltvann eller ferskvannkjølt? Disse er ferskvannskjølt

pipe skrev 7 minutes ago:

Det er vel det vanlige som manifolder og reisere som nærmer seg forventet levetid etter 10-11 år.
Blir jo en god bunke båtpenger for to motorer men små penger i forhold til nye motorer

 

Link to post
Share on other sites

Forskjellen i drivstoffkostnad ved økte priser vil bare bli mindre da avgiftene utgjør en mindre andel. 

Råoljeprisen går jo bare nedover så lite tyder på at motorbåt blir dyrere i drift. 

Høyere innkjøpspris og dyrere vedlikehold gjør at fritidsbåter under ~fem tonn er totalt rimeligere å eie med bensinmotorer enn dieselmotorer. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har båt med eldre mr drev, båt med eldre mercruiser 4sylindret 170hk. Motor er defekt og tenkte å sette inn V6 4,3. Tenkte at dette er ikke noe problem.... Kjøpte en brukt motor og fant ut at en sylinder hadde fått vann i seg.  Kjøpte da en Chevrolet med V6 som skulle være sammen motor....trodde jeg. Begynte å flytte over marinisering og oppdaget at det ikke passer med svinghjul kåpe, for liten plass til svinghjul.finner også ut at transom plate heller ikke passer mot svinghjul kåpen!    Klør meg i hode for å finne ut hva slags deler jeg trenger for å få bilmotoren til å passe på Mr drevet...... Anyone?

Redigert av handymany (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen!

Har et problem som er beskrevet litt lenger oppe i tråden ang en 4.3 efi som dør ut ved kjøring i plan. Oppleves som kutt på en sylinder i begynnelsen. Men blir værre lenger jeg har den i plan. Slipper jeg den ned til lav fart. Så går den fint igjen. har jeg sjekket drivstoff tilførsel helt fra tank og frem til tbi. Dette er ok.

Fått av flamme demper å sett hva som skjer. Dysene slutter å dusje etter at motoren dør ut. Så kan kanskje virke som det ikke er fuel relatert alikevell. Er det slik at ECU kutter drivstoff tilførsel hvis den oppdager tennings fusk?  Har bestilt nye kabler, lokk å rotor. Dette er ikke skiftet i min tid. Så kan fort være 17 år gammelt. Var også en del slagg i fordeler lokket. Så skader uansett ikke med nytt. 

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Nei, den kutter ikke drivstoffinnsprøyting ved tenningsfusk men den kan ha en trykkføler på sjøvannsinntaket som iblandt kan feile. Noen motorer har også en trykkbryter på oljetrykket som kutter bensinpumpe reléet. Da stopper pumpene. 

Det kan også være noe i tanken som tetter stigerøret. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har lest litt på nettet og noen tråder, men det er fortsatt litt uklart så gidder noen kort sammenfatte hva service før vinteropplag inneholder?

 

Bytte olje og filter er greit, men bytter dere bensinfilter hvert år? Er det f.eks. nødvendig å ta ut pluggene og evt. spraye noe i sylinderne? Tømme forgassere? Tømme kjølevannet og la den stå tørr istedet eller best med frostveske?

 

Hvor kjøper dere deler? Forhandler eller internett? Hvis forhandler, hva anbefales rundt Oslo?

(har Mercruiser 350 (5,7 liter V8))

Link to post
Share on other sites

Min rutine, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...

 

Opplag på høsten:

- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.

- Bytte bensinfilter og vannutskiller

- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren.

- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen (hvis du har innsprøytning) til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes. 

- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.

- Bytte olje og filter på maskin

- Bytte olje på drev (noen mercruiser drev har impeller på drevet som bør byttes når man allikevel knoter med drevet)

- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin

- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66

 

Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig. I tillegg bør du gjøre noe med batterier/ledninger fra disse.

Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)

 

Edit: Ser nå at du har forgasser - da er konserveringen av forgasseren annerledes enn jeg skrev over om bensin med 3% olje. Har forstått det slik at man da sprayer fogging olje i luftinntaket til motoren kveles, og deretter fortsetter med å fogge sylindere osv.

 

 

 

Redigert av Napoli
La til det om forgasser... (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Har du noen spesiell løsning på å koble til den eksterne tanken, eller er det bare å skru av bensinslangen og dytte den nedi?

 

Skal ellers prøve gjøre alt som du nevner, men litt usikker på om etanolinnholdet i norsk bensin for tiden i forhold til å fylle tanken opp eller ha lite over vinteren? Ser noen sier at hvis det er mye etanol, er det best med lite bensin på tanken, men er 5% som det er nå mye eller lite mon tro?

 

Ser at fra neste år blir det 10% og da må man vel uansett revurdere:

https://www.aftenposten.no/norge/i/1aabB/Ny-bensin-kan-skape-trobbel-for-bateierne

Link to post
Share on other sites

Det viktigste når det kommer til båt, og hvorvidt du skal fylle tanken før vinterlagring, er hvor båten skal lagres.

 

Bensin og båter brenner. Skal båten lagres på opplagsplass sammen med andre båter, eller rett ved siden av stueveggen hjemme, så ville jeg ikke akkurat fylt full tank før vinteren.

Link to post
Share on other sites

Syns argumentet @adeneo har over er fornuftig. Alle andre innlegg jeg har lest er synsing om hvorvidt tanken får mest vann med full eller til tank. Jeg har valgt full tank rett og slett fordi jeg gjorde det første gang (på noen som anbefaling) - og det fungerte fint. Og så lenge det funker, så endrer jeg det ikke. 

 

Angående ekstern tank - jeg har kjøpt inn en Biltema tank med slange, og koblet på en kuleventil og en 1/4 npt (tror jeg) tilkobling som jeg setter rett i maskinen. Har forstått det sånn at det ikke er en løsning man skal kjøre rundt med, men akkurat til mitt bruksområde fungerer det fint.

 

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...