Napoli Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Vel, jeg har brukt "frostvæske gjennom muffe" -trikset i flere år. Nå skal det sies at min motor har lukket kjøling på blokka. Det skal dermed kun noen få liter frostvæske til for å fylle opp. Dersom jeg hadde hatt sjøvannskjølt motor, tror jeg at jeg rett og slett hadde tømt hele maskinen for vann og latt den stå over vinteren. Luft sprenger sjeldent motorblokker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 25.September.2018 Del på Facebook Svart 25.September.2018 Ja det står i bruksanvisningen at drenering skal være nok, men så legger de altså til dette med frostværskefylling som en 'ekstra forsikring' i en opplysningsboks rett etterpå. Det står også at tømming helst skal skje før transport eller annen service med tømmeskruene ute, hvilket må tolkes til å bety at det fortsatt kan være vann i kriker og kroker som da helst skal ristes ut. Bare her på Båtplassen har vi hørt om totalhavari pga. frostspreng etter kun tømming, så man må være forsiktig med denne metoden: https://baatplassen.no/i/topic/141877-mercruiser-57-havari-tips-til-oppbygging/?do=findComment&comment=2036120 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SøndreSvaberg Svart 25.September.2018 Del på Facebook Svart 25.September.2018 (redigert) Jeg har lukket kjølekrets og kjører inn frostvæske ifm olje-, oljefilter- og bensinfilterskifte (da motor likevel må kjøres for at jobben skal bli enklere). Først sørger jeg for god skylling med ferskvann, for så å suge ut ca 20 liter med frostvæske blanding (-22C) fra et kar vha hevertprinsippet og rett inn i vanninntaket via muffe. Karet står på badeplatforma eller høyere og jeg har eget inntak i bunnen av båten til kjøling av motor. Bilder fra i fjor under testing (disse er postet tidligere). Redigert 25.September.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Skal ha frostvæske på saltvannsdelen på min Mercruiser 4,3 l efi. Tenkte å ta av drevet og pumpe frostvæske inn i vannintaket på transom. Er det noe. som vet hvilken dimensjon på slange jeg kan bruke fra lensepumpen og inn i vannintaket på transom? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 (redigert) Du kan se vanninntaket nederst til venstre i denne videoen rundt 16:10: Det er en gummislange med en plastikksats inni som gjør at slangen utvider seg i åpningen så kanskje det går med vanlig munnstykke (konisk) som er på hagevannslanger? Her er vannslangen, men står ikke dimensjon: https://www.ravnsgarage.no/water-intake-hose-mercruiser-2 Redigert 12.Oktober.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Det er ingen plastikk insatts på alpha transom inntaket kun på Bravo. Men skal prøve ett hageslange munnstykke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cobraman Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Hei, Mye bra input og info her. Har en båt med 2x mercruiser v8 8.2l fra sent 90-tallet tidlig 2000 m/presse. Begynner å merke at den babord motor har mer å gå på enn den andre. Er det noen som vet hva dette kan komme av? kan kjøre over 4000 omdrei på begge maskinene(gjør da 65knop), men kjennes ut som den ene har mer trøkk i seg. og til de av dere som har litt ekstra peil: Vil det lønne seg å gå fra kompressor og over til turbo? Utrolig fornøyd med pressene (både trøkk og lyd-kjnnes ut som spark bak når de kobles inn rundt 50 knop). Takk for svar/forslag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joas Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Hei! jeg har en 5,7 V8 fra 1994 som jeg skulle starte på lørdag. Da hadde den stått i tre uker siden siste tur. Det bråket noe voldsomt i det jeg vred om nøkkelen og deretter hørte jeg startmotoren slurret. Jeg demonterte den og så at flere tenner på svinghjulet var knekt av. Har noen opplevd tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Joas skrev for 2 timer siden: Har noen opplevd tilsvarende? Ja ,det har jeg. Det skjedde for meg også hvis det er noe trøst Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronny Hagen Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Hei. har en Mercruiser 5.0 MPI 2008 mod den har blitt tung startet. Må liksom pumpe den på gassen for og få den til og starte. Den fjusker også når den først starter. Noen som har noen tips Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.