Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Vel, jeg har brukt "frostvæske gjennom muffe" -trikset i flere år. Nå skal det sies at min motor har lukket kjøling på blokka. Det skal dermed kun noen få liter frostvæske til for å fylle opp. Dersom jeg hadde hatt sjøvannskjølt motor, tror jeg at jeg rett og slett hadde tømt hele maskinen for vann og latt den stå over vinteren. Luft sprenger sjeldent motorblokker.

Link to post
Share on other sites

Ja det står i bruksanvisningen at drenering skal være nok, men så legger de altså til dette med frostværskefylling som en 'ekstra forsikring' i en opplysningsboks rett etterpå.

 

Det står også at tømming helst skal skje før transport eller annen service med tømmeskruene ute, hvilket må tolkes til å bety at det fortsatt kan være vann i kriker og kroker som da helst skal ristes ut.

 

Bare her på Båtplassen har vi hørt om totalhavari pga. frostspreng etter kun tømming, så man må være forsiktig med denne metoden:

https://baatplassen.no/i/topic/141877-mercruiser-57-havari-tips-til-oppbygging/?do=findComment&comment=2036120

Link to post
Share on other sites

Jeg har lukket kjølekrets og kjører inn frostvæske ifm olje-, oljefilter- og bensinfilterskifte (da motor likevel må kjøres for at jobben skal bli enklere).

 

Først sørger jeg for god skylling med ferskvann, for så å suge ut ca 20 liter med frostvæske blanding (-22C) fra et kar vha hevertprinsippet og rett inn i vanninntaket via muffe. Karet står på badeplatforma eller høyere og jeg har eget inntak i bunnen av båten til kjøling av motor.

 

Bilder fra i fjor under testing (disse er postet tidligere).

20171015_122232.jpg.03d3ad64467513f1d43d536941a76d1b.jpg20171015_123024.jpg.3b8c28c205598fb34e5a58c8d42b4a28.jpg

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Du kan se vanninntaket nederst til venstre i denne videoen rundt 16:10:

 

 

Det er en gummislange med en plastikksats inni som gjør at slangen utvider seg i åpningen så kanskje det går med vanlig munnstykke (konisk) som er på hagevannslanger?

 

Her er vannslangen, men står ikke dimensjon: https://www.ravnsgarage.no/water-intake-hose-mercruiser-2

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei, 

 

Mye bra input og info her. Har en båt med 2x mercruiser v8 8.2l fra sent 90-tallet tidlig 2000 m/presse. 

Begynner å merke at den babord motor har mer å gå på enn den andre. Er det noen som vet hva dette kan komme av? 

kan kjøre over 4000 omdrei på begge maskinene(gjør da 65knop), men kjennes ut som den ene har mer trøkk i seg. 

 

og til de av dere som har litt ekstra peil: Vil det lønne seg å gå fra kompressor og over til  turbo? Utrolig fornøyd med pressene (både trøkk og lyd-kjnnes ut som spark bak når de kobles inn rundt 50 knop). 

 

Takk for svar/forslag. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei!

jeg har en 5,7 V8 fra 1994 som jeg skulle starte på lørdag. Da hadde den stått i tre uker siden siste tur. Det bråket noe voldsomt i det jeg vred om nøkkelen og deretter hørte jeg startmotoren slurret. Jeg demonterte den og så at flere tenner på svinghjulet var knekt av. 
 

Har noen opplevd tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...