Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd, for båteiere med Mercruiser bensin V6/ V8. Fint å kunne ha en tråd hvor det er samlet info om disse motorene, og eiere som kan sitte på verdifulle tips til andre som vurdere å erverve, eller har en slik motor.

Legg gjerne ut hvilke motor du har, effekt, årsmodell, hvilke båt den sitter i.osv. Gjerne med bilde:)

 

 

Selv holder jeg på å bygger ny motor. Dette er/blir en 96 å nyere motor, med roller cam. Denne er blitt stroket til 383. Håper at den kan være klar til å kunne settes inn i båten løpet av mars/april.

Båten er en 96 model Hydrolift F-23 som vi kjøpte i høst. Effekt vet jeg ikke før den har fått motoren bremset i benk, men er startet opp og går fint.

Orginalt heter denne motoren Mercruiser MAG 350 med Alpha one gen2 drev.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Hei, fin tråd. Denne skal jeg følge. For ordens skyld, har en mahogny runabout med en mercruider V8 på 5,7 liter. Den er vistnok en "hybrid", noe mercruiser og noe Volvo penta. Testet og kjørt i benk ifjor vinter og målte 385 hk.. Forrige eier fikk den ikke til å gå så den ble fikset på, fjernet eldre forgasser (el. styrt) og satt inn en enklere versjon..

 

Båten har full overhaling fjor sommer og denne vinteren så forhåpentligvis går motoren som den skal igjen til sommeren.

 

Jeg kan ikke mye om dette og trenger litt hjelp så derfor ser jeg frem til innspill i denne tråden på første oppstarten etc.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei, fin tråd. Denne skal jeg følge. For ordens skyld, har en mahogny runabout med en mercruider V8 på 5,7 liter. Den er vistnok en "hybrid", noe mercruiser og noe Volvo penta. Testet og kjørt i benk ifjor vinter og målte 385 hk.. Forrige eier fikk den ikke til å gå så den ble fikset på, fjernet eldre forgasser (el. styrt) og satt inn en enklere versjon..

 

Båten har full overhaling fjor sommer og denne vinteren så forhåpentligvis går motoren som den skal igjen til sommeren.

 

Jeg kan ikke mye om dette og trenger litt hjelp så derfor ser jeg frem til innspill i denne tråden på første oppstarten etc.

 

 

 

Så bra! du bor ikke langt unna meg heller ser jeg. 385 var bra! Jeg håper noe lignende selv, men er vel egentlig fornøyd om jeg klarer 350. Har du overhalt motoren din ? Er det en mahogny båt du har? Har ikke noe voldsom ekspertise jeg heller, men har forhørt meg rundt en del, og det er flere her på forumet som virkelig har greie på disse motorene.

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42210/img_1111.jpg

 

er ikke så stødig på dette med data, så fikk ikk lagt inn bilde, men likt til bilde dukkt opp iallefall. Dette er den nye motoren. Noe gjenstår her, er nesten ferdig. Mangler påfyllingslokk, veivhus og reimhjul.

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Wow, den var fet:) litt annen stil en min "gamle dame", men så er vel det riktigere i en gammel plattgatter også. Her er båten:

 

Meget pen båt. Slik båt kler en V8:) Har overhalt motoren å hatt den ut i vinter?

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Super tråd. Har en scand 7100 dynamic med sort volvo penta 5.7 1999 mod skal ut til våren pga komp avvik. Kommer tilbake med spørsmål..)

Så bra du syntes det:) Tror det er en del som har en slik instalsjon, så mye info som kan utveksles:)Har du tatt sylinderlekasjetest på motoren? Om det feks er ventiler eller topptakning, er det ikke sikkert du må ut med motoren.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Deilig å gå fra en motor jeg ikke vet så mye om til en helt pling ny en;)

Har du overhalt eller kjøpt ny longblock? ingenting er som ny maskin:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Ja håper å få fart på scanden da..

Den aq231 motoren er frost sprengt av sist eier... jøss for en duste feil å gjøre...

hehe, frostsprening er vel kansje den kjedeligste feilen å ødlegge en motor på ja:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Skru motor inn og ut er veldig kurant. Tipper jeg brukte et par timer på å skru den ut. Har du kjøpt L31 motor ? Vil tro du får god fart på båten da ja:) noen som vet dreiemomentet på en slik motor? Du kan fort hente noen verdifulle hester med ny Hi-tec manofoiler om de du har begynner å bli modne for utskifting.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

15500 levert på døra. Dette er manofoiler som ser bra ut, yter bra, og aldri mer trenger bytte. Dessuten sparer enn 40 kg:) se på linken jeg la ut i starten av tråden, bilde av nye motoren som skal inn.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

spørs på mye, om den har vært saltvannskjølt, tilstand ellers. Toppene kan jo brukes om de ikke er sprekt. Men vet ikke om vi får lov å ta sånt her, sender deg IM:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...