Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Hei, en liten oppdatering:)

 

Beninpumpa er byttet, målte trykket på den gamle til ca 3psi....den skal gi mellom 4 og 7..

Byttet til en Carter P4600H. Monterte på og testet. Dessverre med samme resultat, ikke mulig å gi på mer enn ca halv speed før motoren stallet.  :sad:

Prøvde idag å koble fra alt foran pumpa (tank, rør og filter) rett på en bensinkanne med det resultat at jeg ble livredd,.... båten gikk som et uvær :yesnod: Full fres, ca 40 knop og det så lenge jeg turte ...litt mye bølger...

 

Dvs. feilen sitter et sted "foran" pumpa. Jeg har messingrør fra tanken (stål) til en kort slangestuss som går inn på filteret. Dette er temmelig tynnt (ihvertfall sammelignet med inntaket på den nye pumpen) og jeg mistenker det for å være for trangt i tillegg til tett filter I tank og krappe bend på rør (90 graders bend).

 

Hva anbefaler dere ? er det like greit å skifte hele tanksystemet til moderne I plast med slange til filter eller burde jeg beholde ståltanken med rør ?? Hvor kan dette skaffes ?

Jeg tenker uansett at resten av denne sesongen blir med portable plasttank...... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

En liten gladnyhet på mandags morgen. Motoren er fikset :thumbsup:  :thumbsup:

 

Kjøpte ny bensinslange (litt større dimensjon) fra Maritim og fjernet gammelt bensinrør fra tank til filter.

Nå funker alt som det skal. Båten går rundt 32-34 knop på full fres og maler som en katt.

 

Digg, bare synd sesongen er slutt veldig snart.....

 

Fortsatt god sommer

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann.

 

Etter å oppdaget saltvann i oljen på min gamle motor, ble det endelig motor bytte i min Hydrolift F23.  (har vært utsatt lenge....). 

 

Jeg fikk tak  i en '07 377 MPI med DTS og Bravo X drev i bra stand og 150 timer på klokka og har nå brukt sommeren på montering. Nå er alt på plass og motoren startet fint. Fikk "check engine" under testing og tok diagnose som avslørte at cam shaft position sensor måtte skiftes. Etter dette sviver den fint under kjøring men ikke på tomgang.

 

Problemet er at når en starter og lar den ligge fint på tomgang (sviver jevnt på 650 rpm) i ca 2 minutt så ruser den seg plutselig opp til 2200-2500 rpm før den melder "overspeed" og dreper motoren.

 

Tenkte først IAC, men det finnes jo ikke på DTS motorene da det er DTS som styrer spjeld på tomgang. Neste jeg tenkte var bensin, men etter å testet med en ekstern bensintank så er problemet der fortsatt. Hadde også en ekstra hjerne liggende som jeg testet, men samme feil.

 

Magefølelsen sier at det kan ha noe med DTS'en, men da er det i så fall noe som forteller den at den skal ruse opp motoren....

 

Noen som har noe innspill her??

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Etter å oppdaget saltvann i oljen på min gamle motor, ble det endelig motor bytte i min Hydrolift F23.  (har vært utsatt lenge....). 

 

Jeg fikk tak  i en '07 377 MPI med DTS og Bravo X drev i bra stand og 150 timer på klokka og har nå brukt sommeren på montering. Nå er alt på plass og motoren startet fint. Fikk "check engine" under testing og tok diagnose som avslørte at cam shaft position sensor måtte skiftes. Etter dette sviver den fint under kjøring men ikke på tomgang.

 

Problemet er at når en starter og lar den ligge fint på tomgang (sviver jevnt på 650 rpm) i ca 2 minutt så ruser den seg plutselig opp til 2200-2500 rpm før den melder "overspeed" og dreper motoren.

 

Tenkte først IAC, men det finnes jo ikke på DTS motorene da det er DTS som styrer spjeld på tomgang. Neste jeg tenkte var bensin, men etter å testet med en ekstern bensintank så er problemet der fortsatt. Hadde også en ekstra hjerne liggende som jeg testet, men samme feil.

 

Magefølelsen sier at det kan ha noe med DTS'en, men da er det i så fall noe som forteller den at den skal ruse opp motoren....

 

Noen som har noe innspill her??

Du må nok bruke et scantool til å justere "cam retard" etter å ha byttet denne sensoren. Fortenningen kan ikke stilles på disse motorene, den justerer seg selv vha bankesensoren og crank position sensor. Derimot må fordeleren finjusteres for å få riktig posisjon ift veivsensor. Antar det er dette som er problemet.
Link to post
Share on other sites

Finnes dere ennå ? Jeg regnet med at sultedøden hadde tatt de fleste, for men bensnprisene i Norge kan man ikkje operere en slik båt, og samtidig ha penger til mat. Men det høres når dere er ute på fjorden - det skal dere ha cred for. Så lykke til ! Jeg bygde om min gamre Range Rover V8 til å gå på ren etanol - kanskje en ide for dere også. hvis ventilsetene tåler det.

  •  
Link to post
Share on other sites

Tullebukk. Mens vi har plenty med penger til drivstoff sliter dieselbåt eierne med steindyre motorer fulle av kostbare feil som de ikke finner ut av ?

Det er forøvrig blitt riktig så populært med utenbords motorer i fleng på mangehundre hester bakpå relativt tunge og dertil lukkede båter, ser ikke hverken fordelene eller økonomien i dette konseptet. Stygt er det også. Nei, kos deg med den båten du har du vel vitende om at det aldri har vært billigere å ha båt enn det er i Norge nå???

Link to post
Share on other sites

<p>

 

Finnes dere ennå ? Jeg regnet med at sultedøden hadde tatt de fleste, for men bensnprisene i Norge kan man ikkje operere en slik båt, og samtidig ha penger til mat. Men det høres når dere er ute på fjorden - det skal dere ha cred for. Så lykke til ! Jeg bygde om min gamre Range Rover V8 til å gå på ren etanol - kanskje en ide for dere også. hvis ventilsetene tåler det.

 

Bensinen har vel aldri vært billigere i forhold til kjøpekraft?

Link to post
Share on other sites

Du må nok bruke et scantool til å justere "cam retard" etter å ha byttet denne sensoren. Fortenningen kan ikke stilles på disse motorene, den justerer seg selv vha bankesensoren og crank position sensor. Derimot må fordeleren finjusteres for å få riktig posisjon ift veivsensor. Antar det er dette som er problemet.

 

Takk for tips, DieselDahl. Har ikke justert siden jeg skiftet sensor så prøver meg på dette senere i uken. Kommer tilbake når det er prøvd ut!

Link to post
Share on other sites

Mercruiser 5.0 med forgasser 1998 modell. Konserverte motoren nå og den gikk ok på tomgang men hostet og fusket når jeg ga gass. Kvelte seg nesten og henter seg inn med litt lirking av gass og får opp turtallet og går normalt over 3000. Fusket litt i sommer etter mye dorgefart , stoppet nesten når jeg ga på men kom seg etter å ha kjørt litt friskt osv. Nye plugger for 1 år siden. Vann i bensin? Dritt i forgasser?

Link to post
Share on other sites

Hei godt folk.

Jeg har et lite problem med min Volvo Penta 5,0 V8, å håper noen her kan gi meg et svar eller en peke pinn på hva som er galt.

 

Motoren starter helt fint, går fint på tomgang og når jeg setter den i gir, men når jeg begynner å gi gass, og kommer Nøyaktig til 3000 rpm "dør" motoren, hørest ut som den enten kveles eller får for lite bensin, men om jeg slakker av i gjen og prøver på nytt et par ganger så kommer den å da er det ikke noe problem å mate den fult ut å nå max turtal kan da også slakke ned slik at den akkurat holder seg i plan og så gi båndgass å alt virker normal.

Men om jeg da slakker helt av å pare puttrer av gåre eller ligger i ro på tomgang så får jeg samme problem når jeg da skal ha den opp i plan.

 

Noen som vet hva dette kan komme av?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Det høres ut for meg at du har problemer med akselerasjons pumpen i forgasseren.
For å sjekke kan du gjøre noe slikt.
Skru av luftfilter og sett choke spjeldet i åpen stiling hvis du har slikt montert.
Hekt av gasswire til forgasser.

Se ned i forgasseren mens du vrir "hendelen" til gasspjeldet mot full gass.
 Da åpner gasspjeldet og det skal komme en stråle bensin.
Tipper bensinstrålen mangler eller i beste fall drypper det bare.
Du kan bytte ut ta av gasswire med en person som gir gass med gasshendelen i båten.
Dette kan du godt sjekke når ikke motoren går da akselerasjonspumpen er mekanisk

Link to post
Share on other sites

Hei godt folk.

Jeg har et lite problem med min Volvo Penta 5,0 V8, å håper noen her kan gi meg et svar eller en peke pinn på hva som er galt.

 

Motoren starter helt fint, går fint på tomgang og når jeg setter den i gir, men når jeg begynner å gi gass, og kommer Nøyaktig til 3000 rpm "dør" motoren, hørest ut som den enten kveles eller får for lite bensin, men om jeg slakker av i gjen og prøver på nytt et par ganger så kommer den å da er det ikke noe problem å mate den fult ut å nå max turtal kan da også slakke ned slik at den akkurat holder seg i plan og så gi båndgass å alt virker normal.

Men om jeg da slakker helt av å pare puttrer av gåre eller ligger i ro på tomgang så får jeg samme problem når jeg da skal ha den opp i plan.

 

Noen som vet hva dette kan komme av?

Forgasser eller tbi? Hvilken modell motor har du?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er en forgasser, en som mente det var mono innsprøyting men det blir vel det samme som forgasser?

Vist jeg setter den i fri å gir gass så går den opp på turtall uten noe tull.

 

Skal og sies at jeg har oppdaget at det er noe tull med dynamoen også, når jeg skrur på strømmen i båten begynte det å lukte svidd elektrisk, åpnet motor luken og å da ser jeg det ryker av ut av en liten firkantet sak på dynamoen, så skrudde av strømmen igjen. vet ikke hva dette kommer av, men kan det være en diode eller noe i brua til dynamoen som er gåen?

 

oppdaget også at det lekker lit vann ut på baksiden av sjøvannspumpen, så nå tror jeg sesongen er over får i år, få den på land å plukke av dynamoen og sjøvannspumpen og så få orden på det og feilsøke mere på dette med den dør ved 3000rpm

får ta en skikkelig service på motoren nå i høst så alt er klart til neste sesong.

 

takker for infoen skal sjekke ut akselerasjons pumpen i forgasseren å se om dette kan være problemet, men jeg gi aldri fort full gass.. jeg øker sakte oppover men opplever det samme når den kommer til 3000rpm

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Mono injector er det samme som tbi - altså ikke forgasser. Jeg vil tro du har problem med tilførsel av bensin. Men - dynamoen din er viktigere, det der hørtes farlig ut. Gnister i bensinmotorrom er ikke bra... En ny dynamo er billig, bytt den ut. Sjøvannspumpen kan du jo håpe er en gåen pakning. Lykke til - og hold oss oppdatert!

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hei igjen godt folk.

Det viser seg å være diode brua på dynamoen som er gåen, derfor det problemet med den, Ny og kraftigere dynamo blir bestilt snart.

 

Når det kommer til det at den ikke vil gå skikkelig, har dette en sammenheng med sjøvannspumpen og lekkasjen i den. der er både lager og foring gåen. min motor har kun sjøvannskjøling, Grunnet denne lekkasjen som da er relativt stor når motoren går, får ikke motoren det kjølevanns trykket den skal ha, motoren har en sensor som holder øye med at trykket er som det skal, å når dette ikke er tilstrekkelig ved gitt turtall kobler den ut tilførsel av bensin, dermed dør den (nesten) ved å prøve et par ganger klarer den å bygge opp nokk trykk å kommer forbi kneika på 3000 rpm.

 

Når den ligger på 4500 - 5000 rpm klarer den å holde trykket soppas oppe  at sensoren er fornøyd, men dette igjen gir utslag på temperaturen på motoren, ved nærmere ettersyn viser det seg at den jobber på 90-95 grader noe som er vennstilig høyere en normalen på 85 grader.

 

Nå er båten på land å full service på motoren skal tas, Ny sjøvannspumpe skal også bestilles + repsett til den gamle, så skal jeg se om jeg får fikset den gamle å enten bruke den videre å ha den nye i reserve dersom den skulle gi seg helt.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...