Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

DieselDahl skrev for 6 timer siden:

Tja, slangene skal ikke bli harde iallefall. Det tyder på forbrenningstrykk i vannet, ofte pga utett toppakning eller at slangen er skadet. Brukte du originalt lokk, og hvorfor byttet du?

Alt for lav temperatur indikert kan også bety at motoren har kokt av seg kjølevæsken slik at føleren er tørr. Men det hadde du nok oppdaget. 

Alpha drevet tåler fint en 350 motor men ikke hopp med den, det blir for mye for drevet. 

Du har ikke lastet opp noen bilder men det er vanlig med forfilter med vannutskiller. Det er neppe nødvendig da motorens bensinfilter har vannutskiller. Fordelen med forfilter er at det kan dreneres. Jeg har aldri sett noe i mine filtre......

Byttet radiatorlokk pga rustet i stykker. Tror ikke det var trykk i systemet i det heletatt?! Nå lurer jeg på om det skal være 7 el 14 psi lokk? Bensin filterne ser helt like ut, innfestningen også. Får ikke lagt inn bilder her.....??!

Link to post
Share on other sites

Olje er alltid gøy :) Du kan bruke enhver olje som har riktig kvalitetsstandard ifølge brukerhåndbok. Jeg bruker mobil 1 10w-40 (fordi den ofte er på tilbud på den lokale essoen), og det fungerer helt fint. Andre bruker andre typer og det fungerer sikkert helt fint det og.

Når det gjelder oljefilter kan du bruke alle filter som passer Chevy smallblock - jeg har kjøpt Wix 51060 fordi det er rimelig og greit på Maritim. 

Det viktigste er å passe på jevnlige oljeskift og at du har passe med olje på maskinen.

Quicksilver olje og filter kan du forøvrig få tak i hos Ravns Garasje dersom du føler deg bedre med "original" olje og filter.

Bensinfilteret bør ha riktig micron rating - men bortsett fra det kan du også her kjøpe det som passer. Hvilket merke som står på er ikke så viktig der heller. Pass på å bytte filtrene ved opplag - så har du friske filtre når sesongen starter.

Selv har jeg ikke valgt Biltema på disse delene - men det er stort sett fordi Biltema har vært dyrere enn andre tilsvarende merkevarer, og da har jeg valgt merkevarer.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vel på Maritim så gjentok de uoppfordret at det nok er best med litt tykkere olje på denne motoren, og det er jo akkurat hva står i manualen også, så da kjøpte jeg istedet  original Quicksilver 25W40 fra Ravns Garage, men det var uansett grei pris og varen kom lynkjapt.

 

Men fogging fra ekstern bensintank og totaktsolje var jeg litt usikker på om ble blandet ordentlig, for jeg kjente aldri lukt fra oljerøyk. Skvalpet litt på tanken først for å få det til å blande seg, men er det meningen at det skal ristes eller hva?

Link to post
Share on other sites

10w-40 og 25w-40 er vel like tykke fra omtrent 25 grader og oppover til 100 grader, så det spiller ingen rolle, bortsett fra til kaldstart - da er 10w-40 litt greiere å ha med å gjøre. Men 25w-40 gjør fint nytta. Motorene er vel egentlig laget for SAE 30 olje, som var det som fantes den gangen.

Det skal være litt blårøyk fra maskinen når du kjører den med 3% totaksolje, hvis det ikke var det har du nok ikke fått blandet oljen inn. Men skvalping skal normalt gjøre nytten for å få blandet oljen inn i bensinen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

On 8/19/2017 at 6:08 PM, Napoli said:

- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først.

 

Istedet for å skylle med frostveske via en tank på drevet og tømme blokka som du sier, hva med denne varianten hvor man bare tømmer blokka og fyller på frostveske via slangene? Noen fordeler og ulemper?

 

 

Link to post
Share on other sites

Rekkefølgen jeg gjør ting i medfører at jeg uansett skal kjøre motor varm før oljeskift, samt for å dra totaktsolje gjennom bensinsystemet. Da sikrer jeg at motoren får frostvæske over alt når jeg gjør det på min måte. Det hjelper på korrosjonsbeskyttelsen samt sikrer at det ikke ligger "lommer" igjen med rent vann noen vei.

Slik det gjøres over her er sikkert greit det og - men kan ikke se at man er helt sikker på at alt vannet er ute her, samt at man er sikker på at alt har et lag med korrosjonsbeskyttelse. Hvorvidt det har noe å si er jeg usikker på.

Jeg tenker som så at slik jeg gjør det blir mindre arbeid og sikrere løsning, så da holder jeg meg til det :) Dersom du har sjøvannskjølt motor ville jeg uansett latt blokka stå tommest mulig gjennom vinteren (dvs ta ut alle dreneringsplugger og la den stå uten disse i gjennom vinteren).

Dersom du ikke vil styre med å lage dunken jeg har linket til kan du jo bare bruke en murerbøtte eller drevpose, de gjør samme nytten.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 9 timer siden:

 

Istedet for å skylle med frostveske via en tank på drevet og tømme blokka som du sier, hva med denne varianten hvor man bare tømmer blokka og fyller på frostveske via slangene? Noen fordeler og ulemper?

 

 

 

Dette så jo veldig greit og enkelt ut! Er det godt nok egentlig? Man får jo på denne måten også et "innblikk" i slanger osv..

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 20 minutter siden:

Kan se hvordan skylling med frostveske kommer til i alle kriker og kroker ja, men hvor mye går med til gjennomkjøringen? Å fylle hele blokka og risere som i videoen kan muligens bli en del..

 

Og har du noen tips på hvordan å lage skylledunk? :smiley:

 

Har laget meg en system med tank og krankobling ifm. frostvæske men tenkte at denne metoden er enklere. Skal ta bilde av dunken min så ser du hvordan jeg har laget den..

 

I manualen står det at blokken inneholder ca. 14 liter med kjølevann (4,3L V6)..

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 59 minutter siden:

Kan se hvordan skylling med frostveske kommer til i alle kriker og kroker ja, men hvor mye går med til gjennomkjøringen? Å fylle hele blokka og risere som i videoen kan muligens bli en del..

 

Og har du noen tips på hvordan å lage skylledunk? :smiley:

Jeg har lukket kjølesystem på min - og dermed så går det nok ikke så mye som din hvis du har sjøvannskjøling. Jeg kjøpt 20 liters vanndunk med vannkran på biltema (f.eks varenummer biltema 88421 og 88420). Så har jeg festet ca 10cm med 20mm vannslange på denne. Deretter har jeg festet gardena hurtigkobling på slangen (f.eks 14014) og en 2-veisventil  på denne (med disse to 14022 og 14013) , slik at vannet kan gå enten rett forbi dunken, inn i dunken, eller at motoren suger rett fra dunken uten tilførsel av vann. Den trekker rundt 5 -7 liter før det kommer frostvæske ut igjen. 20 liter skal holde fint til blokken din (mener det gikk ca 12-15 liter da jeg byttet frostvæske på min i våres). 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 1 time siden:

Jeg har lukket kjølesystem på min - og dermed så går det nok ikke så mye som din hvis du har sjøvannskjøling. Jeg kjøpt 20 liters vanndunk med vannkran på biltema (f.eks varenummer biltema 88421 og 88420). Så har jeg festet ca 10cm med 20mm vannslange på denne. Deretter har jeg festet gardena hurtigkobling på slangen (f.eks 14014) og en 2-veisventil  på denne (med disse to 14022 og 14013) , slik at vannet kan gå enten rett forbi dunken, inn i dunken, eller at motoren suger rett fra dunken uten tilførsel av vann. Den trekker rundt 5 -7 liter før det kommer frostvæske ut igjen. 20 liter skal holde fint til blokken din (mener det gikk ca 12-15 liter da jeg byttet frostvæske på min i våres). 

 

Samme opplegg har jeg, bare med 35 liters dunk..

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 43 minutter siden:

Flott, veldig greit og billig opplegg det. Kom over en annen video nå med enda en løsning hvor ting blir resirkulert fra ei bøtte. Hadde jo vært ideelt å bare kunne bruke minimalt med frostveske hver vinter. Kunne jo i teorien nesten bruke vesken om igjen neste gang da?

 

 

Vet det er noen her på BP som gjør det sånn. Sikkert fint det og - må være nøye på å måle frostvæsken du har tenkt å bruke på nytt da. Jeg tenker at den store fordelen med slik det er gjort på den videoen er vel at utslippet er lite, og dermed blir det ikke så mye gift ut i naturen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg fabler nå, men hva med at dunken er stor nok til å holde en stor trakt rett oppunder der hvor kjølevannet kommer ut? Sett at dunken også har stor nok åpning til spylemuffslangen ved siden av trakten? Ville jo vært veldig praktisk da.

 

Altså først bare kjøre motoren varm med vanlig vannslange til termostaten åpner seg, så bytte til dunkslangen og vente til motoren har tømt seg for vann før slangen stikkes nedi dunken?

 

Bare måle væsken og fylle på konsentrat hvis nødvendig før start?

Link to post
Share on other sites

Er vel det jeg gjør slik jeg har det med dunken. Først koble muffer, kjøre varmt med kun vann (dunken lukket). Så åpne dunken og lukke vanntilførsel. Da ser du det når du får ren frostvæske ut. Kunne jo sikkert satt en murerbøtte under drevet for å fange opp frostvæske.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Vel nå har jeg prøvd versjonen med å drenere og fylle i rørene, men det var utrolig knotete å komme til dreningsskruene, og den store slangen var skikkelig stiv og vrien å få av. Klarte heller ikke å vri åpningen på slangen flat slik at jeg kunne helle som i videoen, men måtte skaffe trakt. Ble også masse søl over motoren. Tror jeg går for dunk-trikset neste år.

 

Det gikk forresten med nesten nesten 20 liter for å få fylt blokka og riserne. (5.7L V8)

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjord21DC skrev for 2 timer siden:

Tømmer man blokken og risere/ manifolder etter at kjølevæsken er kjørt gjennom, eller lar dere motoren stå med kjølevæske gjennom vinteren? Ser at mange drenerer alt og lar drensplugger stå åpne..

Hvis du har sjøvannskjølt ville jeg tømt helt etter at jeg hadde kjørt med frostvæske. Er lett å gjøre og da får du sjekket tilstand på frostpluggene samtidig.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Måtte nesten til kiropraktor etter å ha jobbet med de skruene slik motoren står i båten, så det vil jeg helst ikke gjøre igjen. I så fall må jeg feste de med en snor ellerno, for hvis jeg mister en er det tvilsomt jeg får tak i den igjen.

 

Forresten noen som vet om bruksanvisning på nettet? Har en liten bok, men kjekt å kunne søke på ord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...