Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Skulle starte opp før båten gikk på vannet, men synes det kom lite kjølevann ut og plutselig kom ingenting og den stoppet å suge vann fra inntaket.

 

Antar det er sjøvannspumpe eller impeller som er gåen da?

 

Har skaffet impeller, men hvordan bytter jeg? Finner ikke noe på Youtube annet enn denne, men er ikke lik motor som min Mercruiser 350, 2010 modell.

 

Som jeg kan se det, er det den jeg har ringet med rødt i bildet nedenfor som driver pumpa, men det er nesten umulig å se noe bak der, langt mindre komme til.

 

Må jeg demontere bensinfilter-enheten (boksen der hvor rød og svart slange kommer inn til venstre der) først? Evt dynamoen over der også? Eller skal jeg skru av skruen til drivhjulet som går på beltet?

 

Ikke si at man må ha ut motor for dette..

 

nwaEvLW.jpg

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, Du trenger ikke ta ut motor for det. Ihvertfall trengte ikke jeg det, og jeg har trangt maskinrom.

 

Den opprinnelige måten å gjøre dette på iht servicemanualen er å demontere hele pumpa fra motoren for så å splitte pumpehuset. Det var helt umulig å få til for min del. Om du har god plass, så kan du jo vurdere det, men det innebærer å fjerne noen slanger og det måtte jeg bare gi opp.

 

Jeg demonterte pumpa "forfra", dvs fjernet boltene som holder pumpehuset sammen, slik at du får ut den fremste delen der impelleren sitter. Det er 10mm bolter som holder pumpehuset sammen (to av disse holder pumphuset fast i motor) og en 10mm bolt som holder pumpa og hjulet i korrekt posisjon for reima.

MERK: Det er ikke lett dette heller, da hodet på bolten er på baksiden... Blir fort noen stygge gloser - men det går lettere 2. gangen :nonod:

 

Dette står da igjen på motor. Den løse bolten foran er 10mm bolten som holder pumpa/hjulet i korrekt posisjon for reim.

20160916_204209-redigert.jpg.eb62f33ccbeb4522d659e54d525c9d64.jpg

 

Selve pumpehuset med impeller ser slik ut.

20160916_204136.jpg.a051164293f0d39ff203a99583517fc2.jpg

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan  være impeller gikk tørr og ikke fikk trukket inn vann.

Med slange og klokke på vanninntaket må du ha mye trykk.

 

Eller prøv å løsen slangen opp på termostat huset og helle vann ned der så impeller har vann..

Eller vent til båten er på vann, da er det bra trykk så større mulighet for at det fungerer.

Men impeller kan være dårlig og bladene er knekt, da må den byttes.

 

Ser at det er en sjøvannskjølt motor, synd at det fortsatt selges, vil ruste opp innvendig og er 

ferdig om noen år.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

@SøndreSvaberg: Takk for det men når du tar av fremste delen av pumpa slik, følger da drivhjulet med eller tar du av det først? Måtte du løsne andre deler som strammehjul, bensinkjøler etc, eller slapp du?

 

Fant også denne videoen, men her løsner han hele enheten med slangene bak og det er flere med deg som kommenterer at akkurat dette er vanskelig/umulig så satser på å få av bare fremdelen som du sier, men kan se dette blir en fæl jobb da det er rimelig trangt i motorrommet.
 

@Chris284: Trykket er ganske bra i slangen og virket fint de 20-30 minuttene jeg kjørte før vinterlagring, men kan jo være som du sier at det var for dårlig og at den hele tiden har gått tørr, dog er den vel ganske gåen uansett da?

 

Mulig at årsaken er rett og slett at impelleren ikke er blitt byttet siden båten var ny, enda den har vært vinterlagret/servicet på marina til i fjor, spesielt med tanke på hvor kjip denne jobben ser ut å være. I tillegg satte jeg kanskje på drivreima litt for hardt etter vinterlagring, for jeg kunne se det var kast / vibrasjon i drivhjulet til pumpa med én gang.

 

Men hvis det er biter fra impelleren som har kommet løs, hvordan får jeg de ut av systemet? Noen på Youtube sier man skal 'back flushe' for å spyle de ut, men hvordan gjøres det mon tro?

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 3 timer siden:

Takk for det men når du tar av fremste delen av pumpa slik, følger da drivhjulet med eller tar du av det først? Måtte du løsne andre deler som strammehjul, bensinkjøler etc, eller slapp du?

 

Fant også denne videoen, men her løsner han hele enheten med slangene bak og det er flere med deg som kommenterer at akkurat dette er vanskelig/umulig så satser på å få av bare fremdelen som du sier, men kan se dette blir en fæl jobb da det er rimelig trangt i motorrommet.

Stemmer, hjulet følger med. Så du må demontere beltet. Det ser ut for meg at du har samme bensinkjøler som han i den siste videoen. Den har ikke jeg :( Så som han sier må den kanskje flyttes litt.

 

Ellers så var det for meg vanskelig å demontere slangene, så jeg måtte splitte pumpa med bakdelen stående fast, dermed ble det litt flere bolter å løsne feil vei...

 

Det er en fæl jobb ja - om du har liten plass som meg (21 fot). Har gjort dette to ganger på to år, da pumpa var defekt i fjor. Det var dog vesentlig lettere andre gangen. 

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 2 timer siden:

Husker du hva slags verktøy som var best å bruke? Fasnøkkel eller pipe?

Ref bildet under. Jeg brukte den nærmeste til de fleste og om noe satt litt hardt var det den lengst borte.

20180503_225033.jpg.803c9d698e2d56045401e7a9cb117f67.jpg

 

Duppe skrev for 2 timer siden:

Og hva skjedde hos deg med at pumpa ble defekt etter relativ kort tid? Var det impelleren eller pumpehuset?

Den var nok litt defekt høsten 2016 da jeg byttet impeller første gang, men det begynte å lekke igjennom aksel for alvor i løpet av august 2017. Var god sprut når jeg gikk på 1000 rpm og oppover for å si det slik...

20170906_191946.jpg.b5b4052adbd061775b9325ab31c2dd37.jpg

 

Her er hvordan akselen så ut når jeg kjøpte nytt pumpehus. Feiget ut mtp å reparere den, da jeg ikke har verktøy for å trekke av løpehjulet fra akselen.

20171014_185332.jpg.130ab21f21b4581ed23adcd8b35db942.jpg

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En helvetes jobb som tok 5 timer alt i alt. Litt pga. av at mottorrommet er så trangt at jeg måtte ha pauser for å strekke en vond rygg, men mest fordi det var på grensen til umulig å komme til alle skruer. Jeg aner ikke hva Mercruiser tenkte på når de plasserte en servicedel så kjeitete. (måtte forresten ikke løsne bensinkjøleren selv om jeg gjorde det)

 

Å ta av fremdelen var rett og slett umulig så måtte bli å ta ut hele pumpa. Impelleren så nesten ny ut hvilket ironisk nok var kjipt å se for det betød at det ikke var roten til problemet med vanninntaket.. Å få på vannslangene igjen vet jeg fortsatt ikke hvordan jeg klarte.. :sweat:

 

For å sjekke teorien til Chris284, satte jeg på klokkene på drevet igjen men byttet vannslange og koblet til hoveduttaket på opplagsfeltet, ikke den avgreneren i hjørnet jeg brukte forrige gang, og vipps var alt i orden igjen!

 

Hele saken var altså at vannkrana (og kanskje også slangen) jeg brukte hadde for dårlig trykk. Mye jobb for en bagatell, men skal jo uansett bytte impeller med jevne mellomrom (er det hvert 4. år?) og så ble jeg mer kjent med båten også.

 

Takk for hjelp. :thumbsup:

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok ikke mange bilder, men for referanse:

 

- Ta av drivreima og fjerne det lille drivhjulet som står i veien for pumpa

- Løsne skrua til den lange braketten som er festet i dynamoen slik at braketten kan vippes ned og ut av veien

- Ta av Y-slangene rett foran der

- Ta av braketten til pumpa med de 2 skruene (9/16 lang pipenøkkel trengs for den ene skruen som stikker ut)

- Løsne slangeklemmene på slangene bak på pumpa og vipp slangene av med et skrujern/dra

- Ta ut pumpa

- Husk på å bytte slangeklemmer og sett på 2 på hvert sted

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 2 timer siden:

Jeg aner ikke hva Mercruiser tenkte på når de plasserte en servicedel så kjeitete.

Fy, kan tenke meg mange ting som er bedre på en fredagskveld enn å ligge med nesa i motorrommet, sprelle med beina og i full strekk for å få tak i bolten lengst inne.

 

Og ja, håpløs plassering på den pumpa.

 

Bra jobba, det skal du ha!!

 

Duppe skrev for 2 timer siden:

Hele saken var altså at vannkrana (og kanskje også slangen) jeg brukte hadde for dårlig trykk.

Det enkle er ofte det beste. Jeg har opplevd liknende på alpha one drevet. Der er inntaket til motor kuttet, men impelleren i drevet er inntakt for å kjøle drevet. Denne har gått tørr ved bruk av y-kobling. Da var det lett å skjønnr hva som vat feil for den slangen var helt flat...

 

Fant en løsning på det...

20171015_122232.jpg.03d3ad64467513f1d43d536941a76d1b.jpg

20171015_123024.jpg.3b8c28c205598fb34e5a58c8d42b4a28.jpg

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

komfort skrev for 4 timer siden:

Noen som vet hvor tank ventilasjonen er på en 1995 Sea Ray Sundancer 230 med Mercruiser 350 Magnum forgasser? Det MÅ vel være innluft/ventilasjon til tanken?

En venn av meg har en sånn, der er ventilasjonen rett under SeaRay logoen akter på babord side. Og ja, det må være ventilasjon inn til tanken :)

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 6.5.2018 at 20.23:

En venn av meg har en sånn, der er ventilasjonen rett under SeaRay logoen akter på babord side. Og ja, det må være ventilasjon inn til tanken :)

Jeg har to ventilasjoner på babord side og den fremste lukter det bensin av. Har en på styrbord side også? Er det til vanntank og septiktank? 

Link to post
Share on other sites

komfort skrev for 15 timer siden:

Jeg har to ventilasjoner på babord side og den fremste lukter det bensin av. Har en på styrbord side også? Er det til vanntank og septiktank? 

Da er det nok den det lukter bensin av ;) Vil tro den på styrbord er septik ja. Vanntanken pleier ikke å ha utlufting.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 41 minutter siden:

Da er det nok den det lukter bensin av ;) Vil tro den på styrbord er septik ja. Vanntanken pleier ikke å ha utlufting.

 

Vanntank pleier å ha lufting som og fungerer som overløp når du fyller på vann.

Om det ikke er lufting blir det problem ihvertfall med fylling.

Se på vanntanken, er gjerne en liten slange på toppen, eller følg slangen fra lutfing i skroget.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mercruiser 5,7L 98-modell. Har normalt pleid å fylle 95-oktan, men har hatt litt problemer med dårlig kvalitet på bensinen med vilkårlig motorstans av og til - typisk tidlig på sesongen. Jeg vurderer å begynne med 98-oktan - da den etter sigende ikke inneholder bioetanol og dermed har bedre holdbarhet.

 

Er det noen her med lignende erfaringer som har oppfatninger om dette?

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det etanol i bensinen i Norge? Klarer ikke å finne noe fornuftig om dette på nett, bare de artiklene som sier at vi skal få det snart...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Det er velkjent at bensin inneholder bioetanol - 5 % tror jeg er vanlig i Norge. Dette skal om kort tid økes til 10 % og etter hvert enda mer. Motorer produsert før 2002 tåler i utgangspunktet ikke dette. Det verste er at mye av bioetanolen er basert på palmeolje, som ikke engang er miljøvennlig.

 

 

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, der fant jeg en artikkel gitt. Shell og Statoil blander litt bioetanol i sine 95 oktaner ja, men kun på østlandet. 

https://www.amcar.no/Aktuelt/495/bioetanol+i+bensin+pa+ostlandet.html

 

Jeg konserverer uansett bensinen med lurium ved hver fylling, og har ikke hatt noen problemer med oppstart.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Skulle pumpe fett med (splitter ny) fettpresse innpå en nippel mellom motor og drev, men fettet bare tøt ut på siden og kom altså ikke inn.

 

Prøvde på en annen nippel og samme der, så kan det være at fettpressa er for metriske nipler, mens båten er amerikansk og disse går ikke om hverandre?

 

Må skaffe amerikansk fettpresse?

Link to post
Share on other sites

Nippelen er helt bakerst i motorrommet og selv om det er trangt som fy for henda får jeg fettpressa på, det er ikke det.

 

Det virker bare som at pressa ikke tetter godt nok rundt nippelen.

 

Fant en annen nippel (til motoren som løfter lokket til motorrommet) og samme der. Skrudde nippelen ut (med 8 mm fastnøkkel) for å se om den ikke var tett men fett kom igjennom. Men er det litt motstand inne i nippelen tyter det altså bare på utsiden og jeg må ikke presse særlig hardt heller. så det virker som feil presse til niplene.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...