Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Heisann båtvenner!

kjekk tråd å lese i, mye nytt å sette seg inn i med ny båt og jeg har heller ikke hatt innenbords V8 før.

Har i år kjøpt en Chaparral 285 SSi med 2x 350 MAG MPi motorer. Alt sammen fra 2000.

Var skeptisk til motorene, men demonterte riserne før sjøsetting og de så nesten nye ut innvendig, båten skal etter sigende kun ha gått 3 sesonger i saltvann.

Dette er jo en rask båt, med 26" på Bravo3 drevene så topper den på 52 knop, turtall er uvisst, da turtellerne og endel av motorinstrumentene er defekte, disse skal byttes til vinteren. Har hørt at disse Bravo3 drevene begynner å slite litt over 50 knop, stemmer dette?

Styrbord motor hadde litt mere vibrasjon enn Babord, bytta plugger, men ingen forskjell, tenkte da å sjekke at alle kabler satt fast på dysene, da fant jeg ut at tilkoblingsstikket hadde knekt av på den ene dysa. fikk loddet på noen ledninger som jeg plugga i stikket, men denne dysa ønsker jeg selvfølgelig å bytte, noen som vet hvor man enklest får tak i ny? har også litt dødgang på styring som skal sjekkes, håper det bare er styrewire eller styresnekke og at alt baki der er i orden! 

Har også "Captains Call" eksos fra Corsa Marine, her har den ene solenoiden tatt kvelden, så det blir vel til å bestille fra USA tenker jeg. Godt å få lagret inne og varmt, så man kan få holdt på litt i vinter.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
  • 2 måneder senere...

Nei - det var vel min følelse også. Men her inne kryr det jo av folk som tror at motorene er billigere totalt sett fordi de bruker mindre fuel (les: dieselmotor). Jeg ville tro (helt uten å ha gjort noe regnestykke på det) at man kommer vesentlig billigere ut av det ved å importere en 350 fra f.eks Michigan Motorz e.l. alternativt finne en brukt VP/Merc. 5,7 liter på finn.no. Da har man også en motor som det finns flust av relativt rimelige servicedeler til, som er lett å vedlikeholde selv og som "alle" kan skru på ved behov. Antar at å kjøpe en av de nye VP eller Mercuiserne medfører tilsvarende forhøyede driftskostnader.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Nei - det var vel min følelse også. Men her inne kryr det jo av folk som tror at motorene er billigere totalt sett fordi de bruker mindre fuel (les: dieselmotor). Jeg ville tro (helt uten å ha gjort noe regnestykke på det) at man kommer vesentlig billigere ut av det ved å importere en 350 fra f.eks Michigan Motorz e.l. alternativt finne en brukt VP/Merc. 5,7 liter på finn.no. Da har man også en motor som det finns flust av relativt rimelige servicedeler til, som er lett å vedlikeholde selv og som "alle" kan skru på ved behov. Antar at å kjøpe en av de nye VP eller Mercuiserne medfører tilsvarende forhøyede driftskostnader.

Nå er jo snart disse v8'erne snart like dyre som diesel motorene, så vi kan ikke skylde på det lenger ?? Men syns det ville være for jævlig å sette inn en diesel i den båten det er snakk om, litt go' lyd fortjener den. Sitter er 5.0 liter merc der nå, men den har gjort sitt. Hvis noen vet om en nyere v8 i god stand så si gjerne ifra?
Link to post
  • 4 uker senere...

Hei! Har et spørsmål angående deler til en volvo penta 5.7 gxi-c  2002 modell. 

 

Er på jakt etter veivlager osv til denne motoren, og prøver å finne ut orginal delenummerene til disse lagrene, for å gjøre det litt lettere å finne riktige deler på amerikanske nettsider. 

Noen som kan hjelpe meg på vei? :) 

Det jeg har av info på motoren, fra volvopenta sine sider;

Product Name: G6-A-AQ-30

Product Designation: 5.7GXi-C
Part Number: 3869137
Production Period: 2001-2005

Manufacturing Date: 28.01.2002

Serial Number: 4012065202

Redigert av Tobydc23 (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei, har noen spm ifb med Mercruiser 4.3 MPI 2006, 270 timer på telleren.

 

Kjøling; temp går opp og ned - byttet termostat og sensor. Ved gange viser den 18-22 grader. Stopper jeg motor øker temp til 55-60 som vel er mer riktig, men faller med en gang etter oppstart. Defekt termostat eller andre ting?

 

Ved pådrag "suger" motor, virker som den ikke får nok av et eller annet...?

Ellers fungerer motor som den skal, temp på raisere og slanger inn/ut av term hus er også ok.

Er det noen som KAN disse motorene i Oslo/Drammen/Moss området og som har diagnose verktøy? Hvis dette gir feilmeldinger/status da jeg har hørt at nullstilling kan være smart - uten at jeg vet.

 

Siste ting, får feil på trim indikatoren (fungerer perfekt) er dette en justering?

 

På forhånd takk for svar :)

 

Link to post

Har en mercruiser 5,7 med  Alpha-drev. Jeg har ny kontrollboks og nye gass/girvaiere. Etter vinteropplag er det veldig tungt å få båten i gir, både fremover og bakover. Når motoren er slått av går spaken lett, så overføringen burde vel være OK. Noen som har noen tanker om hvorfor det er så tungt å få motoren i gir? Er det noe man kan justere?

Link to post

Det er justering du bør gjøre når det er byttet wire.

Skal være en bestemt lengde mellom ytterpunkter på wire fester.

Du må lese i manualen for drevet, der er det forklart hvor du skal måle.

Mulig det er 6" når gir er i fri.

 

Og bryter som kutter tenningen ved gir skift må og fungere riktig.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev On 11.6.2017 at 10.59:

Det er justering du bør gjøre når det er byttet wire.

Skal være en bestemt lengde mellom ytterpunkter på wire fester.

Du må lese i manualen for drevet, der er det forklart hvor du skal måle.

Mulig det er 6" når gir er i fri.

 

Og bryter som kutter tenningen ved gir skift må og fungere riktig.

Takk for hjelpen. Jeg hadde et firma som skiftet reglasje og vairer så jeg lar de ordne med justeringen.

Link to post

Jeg har en 2000 mod 4.3 efi. Motoren har fungert upåklagelig i alle årene jeg har hatt den

Nå har jeg derimot et lite problem med den. Ved kjøring i plan så dør den ut noen sekunder før den henter seg inn igjen. Virker som om den ikke får nokk bensin. Så jeg byttet begge filtre. Føler at den ble bedre. Men ikke helt i orden

Har noen andre erfart lignende. Mistenker bensin pumpe eller regulator. 

Norske båter er best!

Link to post

Enig i at det høres bensinrelatert ut da. Men hvis det bare skjer i plan vil jeg heller tro at det er en vakumlekkasje et eller annet sted. Hvis den har det vil ECMen få signal fra MAP sensoren om å gjøre blandingen magrere. Når det skjer går den tom og stopper opp litt. Når undertrykket i maskinen så går ned igjen vil den begynne å gi bensin igjen - og runddansen er igang igjen... 

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Lite trolig med vakuum teorien. Hvor skal motoren hente undertykk med åpne spjeld?  Hadde det vært ren gasser motor ville jeg tenkt aks pumpe med en gang. Føles sånn. Er vel primær og sekundær dyse i på denne? Skulle nesten tro at sekundær dysa fusker. Men er vel lite trolig da dette sikkert er en helt vanlig viklet spole

Norske båter er best!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...