Tobydc23 Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Har et spørsmål angående en manglene el.plugg til innsuget på en VP 5.7 GXi fra 2002. Noen som vet hvor jeg kan finne en slik plugg? Og eventuelt koblingsskjema? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Den saken der er en step-motor som regulerer luft-bypass av gass-spjeldet, altså tomgangs regulering. Om du får tak i pluggen løst? Tja, kan jo prøve elfa. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Heisann båtvenner! kjekk tråd å lese i, mye nytt å sette seg inn i med ny båt og jeg har heller ikke hatt innenbords V8 før. Har i år kjøpt en Chaparral 285 SSi med 2x 350 MAG MPi motorer. Alt sammen fra 2000. Var skeptisk til motorene, men demonterte riserne før sjøsetting og de så nesten nye ut innvendig, båten skal etter sigende kun ha gått 3 sesonger i saltvann. Dette er jo en rask båt, med 26" på Bravo3 drevene så topper den på 52 knop, turtall er uvisst, da turtellerne og endel av motorinstrumentene er defekte, disse skal byttes til vinteren. Har hørt at disse Bravo3 drevene begynner å slite litt over 50 knop, stemmer dette? Styrbord motor hadde litt mere vibrasjon enn Babord, bytta plugger, men ingen forskjell, tenkte da å sjekke at alle kabler satt fast på dysene, da fant jeg ut at tilkoblingsstikket hadde knekt av på den ene dysa. fikk loddet på noen ledninger som jeg plugga i stikket, men denne dysa ønsker jeg selvfølgelig å bytte, noen som vet hvor man enklest får tak i ny? har også litt dødgang på styring som skal sjekkes, håper det bare er styrewire eller styresnekke og at alt baki der er i orden! Har også "Captains Call" eksos fra Corsa Marine, her har den ene solenoiden tatt kvelden, så det blir vel til å bestille fra USA tenker jeg. Godt å få lagret inne og varmt, så man kan få holdt på litt i vinter. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Rebel Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Hei godt folk! Noen som vet om man får kjøpt ny 350 mag her til lands? Ser de fortsatt selges i usa, men her til lands får jeg bare tilbud på den nye 6.2 liter'n og den prisen er nokså høy ? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Tenker du komplett - eller block? Den "gamle" 350en er vel gått ut i år, siden den nye 6,2 literen skal være så mye billigere og bedre... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Rebel Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Tenker du komplett - eller block? Den "gamle" 350en er vel gått ut i år, siden den nye 6,2 literen skal være så mye billigere og bedre...Tenkte komplett motor og drev. Fått tilbud på 6,2 liter'n med bravo 1, 260 000 kr. Så myyyye billigere og bedre enn 350 mag vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Nei - det var vel min følelse også. Men her inne kryr det jo av folk som tror at motorene er billigere totalt sett fordi de bruker mindre fuel (les: dieselmotor). Jeg ville tro (helt uten å ha gjort noe regnestykke på det) at man kommer vesentlig billigere ut av det ved å importere en 350 fra f.eks Michigan Motorz e.l. alternativt finne en brukt VP/Merc. 5,7 liter på finn.no. Da har man også en motor som det finns flust av relativt rimelige servicedeler til, som er lett å vedlikeholde selv og som "alle" kan skru på ved behov. Antar at å kjøpe en av de nye VP eller Mercuiserne medfører tilsvarende forhøyede driftskostnader. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Rebel Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Nei - det var vel min følelse også. Men her inne kryr det jo av folk som tror at motorene er billigere totalt sett fordi de bruker mindre fuel (les: dieselmotor). Jeg ville tro (helt uten å ha gjort noe regnestykke på det) at man kommer vesentlig billigere ut av det ved å importere en 350 fra f.eks Michigan Motorz e.l. alternativt finne en brukt VP/Merc. 5,7 liter på finn.no. Da har man også en motor som det finns flust av relativt rimelige servicedeler til, som er lett å vedlikeholde selv og som "alle" kan skru på ved behov. Antar at å kjøpe en av de nye VP eller Mercuiserne medfører tilsvarende forhøyede driftskostnader.Nå er jo snart disse v8'erne snart like dyre som diesel motorene, så vi kan ikke skylde på det lenger ?? Men syns det ville være for jævlig å sette inn en diesel i den båten det er snakk om, litt go' lyd fortjener den. Sitter er 5.0 liter merc der nå, men den har gjort sitt. Hvis noen vet om en nyere v8 i god stand så si gjerne ifra? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=27839744&fks=27839744 Minges universal service selger nye og overhalte motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html? finnkode=27839744&fks=27839744 Minges universal service selger nye og overhalte motorer. Selger de komplette pakker med motor og drev hos Minge? Hadde vært så greit å få alt komplett. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Da tror jeg du skal dra til norsk Bilkompani. http://bilkomp.no/kontakt-oss/ Sitér dette innlegget Link to post
Tobydc23 Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 (redigert) Hei! Har et spørsmål angående deler til en volvo penta 5.7 gxi-c 2002 modell. Er på jakt etter veivlager osv til denne motoren, og prøver å finne ut orginal delenummerene til disse lagrene, for å gjøre det litt lettere å finne riktige deler på amerikanske nettsider. Noen som kan hjelpe meg på vei? :) Det jeg har av info på motoren, fra volvopenta sine sider; Product Name: G6-A-AQ-30 Product Designation: 5.7GXi-CPart Number: 3869137Production Period: 2001-2005 Manufacturing Date: 28.01.2002 Serial Number: 4012065202 Redigert 17.Januar.2017 av Tobydc23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Ville tro at du finner det du trenger her (tror dette skal være din motor - hvis ikke går du ett nivå opp og finner riktig motor): http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7744230.aspx Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Tobydc23 Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Er klar over den siden der, skulle ha nevnt det:) Tenker mer på deler som ikke selges gjennom volvopenta. Altså orginale delenummer fra Gm! Eller er det vanskelig å få fatt på? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Bruk delenummeret du finner der, lim det inn på Ebay, og vips, så har du både Mercruiser, GM og Omc delenummeret. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Roar Leithe Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Hei, har noen spm ifb med Mercruiser 4.3 MPI 2006, 270 timer på telleren. Kjøling; temp går opp og ned - byttet termostat og sensor. Ved gange viser den 18-22 grader. Stopper jeg motor øker temp til 55-60 som vel er mer riktig, men faller med en gang etter oppstart. Defekt termostat eller andre ting? Ved pådrag "suger" motor, virker som den ikke får nok av et eller annet...? Ellers fungerer motor som den skal, temp på raisere og slanger inn/ut av term hus er også ok. Er det noen som KAN disse motorene i Oslo/Drammen/Moss området og som har diagnose verktøy? Hvis dette gir feilmeldinger/status da jeg har hørt at nullstilling kan være smart - uten at jeg vet. Siste ting, får feil på trim indikatoren (fungerer perfekt) er dette en justering? På forhånd takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Får du grei toppfart? Nøler den på vei opp? Ser du om den forbruker kjølervæske? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Kallethekid Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Har en mercruiser 5,7 med Alpha-drev. Jeg har ny kontrollboks og nye gass/girvaiere. Etter vinteropplag er det veldig tungt å få båten i gir, både fremover og bakover. Når motoren er slått av går spaken lett, så overføringen burde vel være OK. Noen som har noen tanker om hvorfor det er så tungt å få motoren i gir? Er det noe man kan justere? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 (redigert) Det er justering du bør gjøre når det er byttet wire. Skal være en bestemt lengde mellom ytterpunkter på wire fester. Du må lese i manualen for drevet, der er det forklart hvor du skal måle. Mulig det er 6" når gir er i fri. Og bryter som kutter tenningen ved gir skift må og fungere riktig. Redigert 11.Juni.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kallethekid Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Chris284 skrev On 11.6.2017 at 10.59: Det er justering du bør gjøre når det er byttet wire. Skal være en bestemt lengde mellom ytterpunkter på wire fester. Du må lese i manualen for drevet, der er det forklart hvor du skal måle. Mulig det er 6" når gir er i fri. Og bryter som kutter tenningen ved gir skift må og fungere riktig. Takk for hjelpen. Jeg hadde et firma som skiftet reglasje og vairer så jeg lar de ordne med justeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Jeg har en 2000 mod 4.3 efi. Motoren har fungert upåklagelig i alle årene jeg har hatt den Nå har jeg derimot et lite problem med den. Ved kjøring i plan så dør den ut noen sekunder før den henter seg inn igjen. Virker som om den ikke får nokk bensin. Så jeg byttet begge filtre. Føler at den ble bedre. Men ikke helt i orden Har noen andre erfart lignende. Mistenker bensin pumpe eller regulator. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Napoli Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Skjer det bare i plan? Har du sjekket at ikke pick-up i tanken er tett (og at den får bensin fra tanken og frem til filterne)? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Draco24styling Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Skjer bare i plan. Har ikke sjekket tank. Men tror det er tilførsel i bunn på disse og ikke pick up Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Napoli Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Enig i at det høres bensinrelatert ut da. Men hvis det bare skjer i plan vil jeg heller tro at det er en vakumlekkasje et eller annet sted. Hvis den har det vil ECMen få signal fra MAP sensoren om å gjøre blandingen magrere. Når det skjer går den tom og stopper opp litt. Når undertrykket i maskinen så går ned igjen vil den begynne å gi bensin igjen - og runddansen er igang igjen... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Draco24styling Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Lite trolig med vakuum teorien. Hvor skal motoren hente undertykk med åpne spjeld? Hadde det vært ren gasser motor ville jeg tenkt aks pumpe med en gang. Føles sånn. Er vel primær og sekundær dyse i på denne? Skulle nesten tro at sekundær dysa fusker. Men er vel lite trolig da dette sikkert er en helt vanlig viklet spole Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.