Jump to content

Oppgradering Joda 7500


Ruben Espeland

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Det var etter titting på denne tråden som gjorde at jeg lager ramme først,så kle med teak. Kjempesmart:-) takk for inspirasjon i av og til mørke båtbyggerdager :-)

Trivelig at eg kan være med å inspirere. Om eg noen gang skal ta til med en lignende jobb kommer eg til å bruke tynnere rammeverk for å redusere vekt så mye som mulig.
Link to post
Share on other sites

Dette med skuffene har tatt mye mer tid en eg hadde tenkt. Eg har funnet det vanskelig å montere skuffer med millimeter presisjon.

Eg har også tatt meg god tid til å måle før eg våger å kutte. Går det feil er vegen lang tilbake:)

 

Nå kan eg omsider starte å olje før eg monterer vask, knotter og lister. Kommer til å olje med owatrol D1

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt oppdatering. Får ikkje helt brukt den tida eg trenger for å bli ferdig, men det er litt som skjer. Starta med ny benk og taukasse ved styre posisjon.

 

Ny benk har kommer til bestmarine i haugesund så det må eg få henta ein dag.

bilde

 

Bilder av jobben så langt.

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei godt folk.

 

Lenge siden oppdatering nå, men det skjer litt sjølv om det går sakte.

 

Har jobbet vidare med benken å er så godt som ferdig med den nå. Mangler bare lokk for taukassa.

 

Har fått olja alle deler med owatrol D1 med ca 7 strøk.

 

Vegg plater på SB og BB er montert i båten.

 

Pantry er nesten ferdig også. Gjenstår bare å få skuffene monterte.

 

Har tatt det gamle dekket ut av båten å starta jobben med å lime på nye nata plater.

 

bilde

bilde

bilde

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

Tid for en liten bilde oppdatering.

 

Nå er det siste innspurt for å få båten klar for det som er mening med båt. Fine dager på sjøen:)

 

Gulvet er kommet på plass i båten å det meste av innredning kommer litt etter litt på plass.

Denne uken har båten vært på land for vask og bunnstoff. I morgen håper eg på å nyte den første kose turen siden eg starta med vinter prosjektene som nå er så godt som ferdige.

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er jo blitt et smykke av en båt :thumbsup: . Hvor har du fått tak i dørkplater som du tydeligvis har lakket også?

Takk for det Aiolos.

Platene er 6mm ferdig nata plater som eg har kjøpt fra Nes Trebåtverksted. Platene er så limt oppå det gammle dørkeplatene med tec7.

Har lakket dei med 2-komponent polyuretanlakk fra Biltema.

 
Link to post
Share on other sites

Da har familien fått første båt tur denne sesongen. Ser ut til at endringene i båten vil bidra til eit enklere og koseligere båtliv:)

 

Det er flere ting som eg har lyst å gøre i båten, men det får vente:)

 

God båt sommer til dere alle

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Svart (redigert)

Hei,

Lenge siden eg har knota noen ord inn nå. Båten er fortsatt i familien og ny båt sesong er alt i mine tanker. I år har eg valgt å ta båten hjem i hagen.

 

Lurte i stund på om eg skulle gå for en større motor til båten i år, men båt pengene var ikkje helt på plass. Og dårlige tidene i Olje industrien bidrar ikkje akkurat til lyst til større investeringer.

 

Det som eg kunne tenkt meg å få montert er Autopilot, men da må eg føle at investering passer med lommeboka og nytteverdien.

 

I dag er det mekanisk styring, så eg må sikker ut med dette og inn med hydraulisk. 

 

Er det noen av dere som har råd til billigste løsning som kan passe for denne båt type?

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ruben! Hvor har du fått tak i dette Yanmar vdo panelet ditt, det var rett og slett lekkert i forhold til det gamle :thumbsup: Jeg har selv en 77 hk og lurte på om det var en smal sak å bytte ut det gamle til dette

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Ruben! Hvor har du fått tak i dette Yanmar vdo panelet ditt, det var rett og slett lekkert i forhold til det gamle :thumbsup: Jeg har selv en 77 hk og lurte på om det var en smal sak å bytte ut det gamle til dette

Hei Fyrlykten. Eg kjøpte det fra en Vidar Paulsen (Paulsen Auto) som hadde en del av disse liggende. Var på den tiden annonsert på Finn.no. Mulig han har flere liggende ennå. 

Det var egentlig en enkel sak å koble det opp. Det eneste eg synes var litt kjedelig var at eg ikkje kunne benytte meg av det originale pluggen fra motor til instrument panel. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Det ble noen oppdateringer i båten før denne sesongens start også.

 

Eg kom ikkje helt i havn med Autopilot, men eg fikk oppdatert til hydraulisk styring. Det i seg sjølv var jo helt fantastisk:) Det er som å styre en helt ny båt.

 

Fikk også montert skinner på sete så det er mulig å endre posisjon på det.

bilde

 

bilde

 

Litt oppdateringer under gulvet vart det også tid til (hadde vist ikkje bilde av det heilt ferdig):

bilde

 

bilde

 

Noe eg har tenkt på lenge er å lage permanente senger. I år følte eg at det var tid for å starte det. Har fått ei natt i ny seng. Det var som en helt ny verden:)

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det var oppdatering for denne gang:)

Link to post
Share on other sites

Bra jobba får en si. Hadde mange fine sesonger i Joda 7500 før jeg oppgraderte og var veldig fornøyd med den. Jeg vurderte også autopilot, men det ble ny båt istede. De jeg har nå har autopilot og båtlivet blir noen helt annet. Spesielt i en Joda 7500 men begrenset fart. Ligge på dekk med fjernkontrollen i 6-7 knop er fantastisk.

Link to post
Share on other sites

Bra jobba får en si. Hadde mange fine sesonger i Joda 7500 før jeg oppgraderte og var veldig fornøyd med den. Jeg vurderte også autopilot, men det ble ny båt istede. De jeg har nå har autopilot og båtlivet blir noen helt annet. Spesielt i en Joda 7500 men begrenset fart. Ligge på dekk med fjernkontrollen i 6-7 knop er fantastisk.

Det er fint å sige rundt i 6-7 knopp, men de er virkelig begynt å friste med større motor i denne båten. 

Har gått så mange timer i denne båten nå at det blir vanskelig å kvitte seg med den. Spesielt siden eg vil nok ikkje helt få den prisen som eg synes den er verd nå. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...