Jump to content

Oppgradering Joda 7500


Ruben Espeland

Recommended Posts

ja, det fungere heilt fint det filtert du linka til, men som sagt så er det mer knot å bytte eit sånt filter når du ligger midt i "leia" og prøver å få start og må lufte å styre på. med eit sånn forfilter som eg snakka om tar du av eit t håndtak og drar ut det gromsete filteret å setter nedi eit nytt. også er det bare å vri om nøkkelen;) men ja nå tenker eg i dei værste tilfellene, men trur det ikkje er sååå stor pris forskjell på disse 2 filtrene, mye dyrer å evt reke på land pga tette filtre :)

 

Men som sagt. det er godtnokk det du har linka til, MANGE som kjøre rundt med sånne filtre og det fungere heilt supert;)

 

Her er link til filter på ebay: http://www.ebay.com/bhp/racor-fuel-water-separator

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, det fungere heilt fint det filtert du linka til, men som sagt så er det mer knot å bytte eit sånt filter når du ligger midt i "leia" og prøver å få start og må lufte å styre på. med eit sånn forfilter som eg snakka om tar du av eit t håndtak og drar ut det gromsete filteret å setter nedi eit nytt. også er det bare å vri om nøkkelen;) men ja nå tenker eg i dei værste tilfellene, men trur det ikkje er sååå stor pris forskjell på disse 2 filtrene, mye dyrer å evt reke på land pga tette filtre :)

 

Men som sagt. det er godtnokk det du har linka til, MANGE som kjøre rundt med sånne filtre og det fungere heilt supert;)

 

Her er link til filter på ebay: http://www.ebay.com/bhp/racor-fuel-water-separator

 

Mvh Tom Erik

Ok,

Eg er overtalt :thumbsup:

Når eg ser kva filterene kosta på e-bay var ikkje valge så vanskelig å velge.

Bestilte meg denne: http://www.ebay.com/itm/290873775133?item=290873775133&viewitem=&vxp=mtr

 

Ferdig med fortolling og frakt kommer det på 1600,- NOK. I Norge må eg betale ca 3000,- NOK for det samme filtere

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var det tid for litt oppdatering.

 

Eg må innrømme at det er ikkje så mye nytt å melde. Eg merker at eg bruker en del tid på å koble det eletriske.

Det meste av det eg bruker tid på er det som eg må skjønne før eg kan våge å koble noe.

 

Har fått noen flere timer med det eletriske.

Eg har fått på plass ny temp måler og olje giver.

Temp fra wema og olje giver fra VDO.

Det var utrolig deilig å få på plass olje giveren.

Olje giver på plass:

bilde

 

Temp. Giver på plas (fin ledning i fokus):

bilde

 

Legger med litt bilder av det eletriske for dei som liker å sjå på slikt.

Det ser ganske rotete ut nå, men det er ennå en plan i rote :fishing:

bilde

bilde

bilde

 

Eller så er eg også ferdig med å skrape og pusse skroget. Det som satt som verst lott eg bare sitte.

Eg tipper at eg brukte ca 8-10 timer på å skrape. 2 timer på å pusse og 1 time på no små sparkling.

 

Bilde etter skraping, men før pussing ( har ikkje bilde av etter)

bilde

 

Koste meg her noen dager :crazy:

bilde

 

Idag har eg fått på plass det første av 4 lag med grunning.

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flere skiver kan du vel legge på.

Eller kappe litt av gjengepartiet ?

Tenkte at eg skulle sjekke på jobb om me har noen rester av super-duplex rør stubber som eg kansje kan bruke.

Vist ikkje tror eg bare at eg kapper av som du sier. Det beste er vel å ha den gammle mutteren på når eg kapper?

Link to post
Share on other sites

Da føler eg at det er tid for litt oppdatering.

 

Det har vært litt mer medgang når eg har jobbet i båten de siste gangene. I påsken fikk eg smurt på fire lag med Grunning.

Det var en ganske enkel jobb, men det tok noen timer. Brukte ca 2 timer pr. strøk

 

Her er båten med det 4 strøke:

bilde

 

Denne uka har eg fått på 2 lag med grunning pluss eit 3 strøk i vannlinja. Det er ein veldig god følelse å fjerne maskeringa etter mange timer i grusen:)

bilde

bilde

 

Eg har også fått noen timer inne i båten på kveldstid denne uka. Det hjelper veldig på at det er lyse kvelder. Da er det mullig å få unna noe arbeid.

 

Eg har fått koblet opp den nye vannavskilleren og fått koblet opp alle drivstof slanger etter jobben med vasking av tanken.

 

Her er alt koblet til tanken:

bilde

 

Vannavskiller klar for montering:

bilde

 

Her er vannavskilleren montert og systemet er ferdig lufta. Å lufte systemet tok ca 20min så det var en ganske enkel jobb.

bilde

 

 

Eg har også fått laga meg ei skinne med rele for start og gløding.

Her har eg brukt eit 30amp rele for start og eit 100amp rele for gløding.

 

bilde

 

Eg har også fått rydet opp i det nye sikring skapet og under instrument panelet. Nå håper eg bare at det ikkje er noe mer som må inn før sjøsetting.

bilde

bilde

 

Som noen kansje ser har eg valgt å montere alarmen under instrument panelet. Det var ikkje noe problem lydmessig. Det er plenti med lyd.

Måte lage ein brakett som den kunne henge på.

 

bilde

 

Til slutt så kommer det kjekkeste som har skjedd denne helga. Eg fikk endelig starta opp. Den starta på andre forsøk. Eg glemte å gløde når eg prøvde først, men når eg gløda starta den med en gang.

 

Ein litten film av oppstart følger med:

https://www.youtube.com/watch?v=LXhKEyS9TvQ&feature=youtu.be

 

Ha ein god dag båt folk.

Link to post
Share on other sites

Flott oppdatering, kjekt å se at andre også har jobbet i påsken. FOR EIT NYDELIG VÆR det har vært. Skulle jo absolutt vært på sjøen, men er også flott vær å jobbe i;)

 

Vist du legger inn youtubefilmen dirkete i "teksten" og ikkje via "link" så kan vi se filmen direkte fra tråden din.

 

Veldig strøkent med ny bunnsmøring, holder på med samme jobben med skraping og OFF.. jaa :)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hvordan lager du disse bildene dine med 4 stk på "1" bilde ? kunne gjerne tenkt meg å gjort det samme i min tråd da det blir så voldsomt masse bilder å laste opp/legge til

 

Mvh Tom Erik

 

Flott oppdatering, kjekt å se at andre også har jobbet i påsken. FOR EIT NYDELIG VÆR det har vært. Skulle jo absolutt vært på sjøen, men er også flott vær å jobbe i;)

 

Vist du legger inn youtubefilmen dirkete i "teksten" og ikkje via "link" så kan vi se filmen direkte fra tråden din.

 

Veldig strøkent med ny bunnsmøring, holder på med samme jobben med skraping og OFF.. jaa :)

 

Mvh Tom Erik

Hei Joda3300,

Siden eg tar det meste av bildene mine med telefonen så bruker eg bare ein app som lar megge sette sammen flere bilder til eit.

Etter det er det bare å laste det opp på PC/MAC. Eg bruker ein app som heter "InstaFrame" men det er sikkert mange andre også.

 

Dette med video opplastin skal eg få testa ut første båt tur. Gleder meg nå :sailing: Håper eg blir klar til neste uke.

Har vært noe reising med jobben denne uka, så det er ikkje så mye som er blit gjort i båten siden sist.

 

Det var ein har jobb dette med bunnsmøringa. Men når eg var ferdig var det en god følelse. Du har å sjå frem til.

 

Foresten så er det ein nydelig båt du har. Kunne tenkt meg ein som den om noen år.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det Ruben. lastet ned programmet i går, veldig greit program ;) skal se om eg ikkje får brukt det i min tråd også;)

 

Joda kan dette med å bygge båter;) Joda 310 er erin fantastisk båt både i sjøen og å se på :)

 

Er ferdig med å skrape og slipe ned med 40 papapir på båten så nå er det ingen grunning lenger heller, rett på topcoaten nå, Nydelig hvit og flott under :) kommer med bilder ein av dagene.

 

Skraping var veldig tungt ja, heldigvis har eg fått litt hjelp av kjekke kollegaer;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Tid for litt oppdatering.

 

Siden den brune stripa rundt båten ikkje var en pryd for båten bestemte eg meg for å male den blå.

Først matta eg det ner og vaska det godt.

bilde

Først så sparkla eg noen sår på styrbord side.

bilde

Bjørn Borg bokseren kom til nytte en siste gang:)

bilde

Tok ikkje noen bilder når eg malte. Det var det bare ikkje tid til.

Eg brukte maling fra Biltema og skum-rulle. Her burde eg tatt ei ny rulle når eg var halvegs. Det var ikkje like bra resultat site del som det første område eg malte. Eg bryr meg ikkje med å vannslipe denne gangen. Tar det kansje til neste sesong.

bilde

 

Dagen etter maling var ferdig brukte eg en hel dag på rubbing og boning.

 

Eg brukte DA maskin for å utføre jobben.

Autoglym for rubbing og meguiars for boning.

 

Vart ikkje noe bilder under denne seansen. Men eg synest resultate vart ganske bra.

bilde

 

Det har også blitt tid til å montere propellen. For å få den nye propell mutteren til å passe måtte eg få laga eit mellomstykke mellom proppelen og mutteren.

bilde

 

Klarte å leite frem noe kapp fra jobb så var det en kopis som klarte å dreie eit flott mellomstykke til meg.

bilde

 

Har også utført en liten oppdatering inne i båte. Valgte å flytte feste for borde inne for å få litt bedre golv plass. Dette mest for eg har tvillinger på rett over året som trenger plass for å leke:)

bilde

bilde

bilde

 

 

Det var alt for denne gang:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Hei,

Nå ser eg det er nesten 6 mnd siden eg sist kom med noen oppdatering her. Så da er det vel på tide å oppdatere monologen igjen:)

 

Det har blitt noen timer i båten fra sjøsetting midten av Mai. Hadde over hunder motor timer fra mai til midten av august:

 

Det var en deilig følelse når båten var tilbake på sjøen.

bilde

 

bilde

 

Jippi:)

bilde

 

Flere bilder og oppdateringer kommer:)

Link to post
Share on other sites

Vannet er så absolutt rette element for en båt ja. Flott snekke den Joda 7500 Ruben.

Så sant SoBo. Vi har vært fornøyd med båten så langt, men det kan være no trangt for en familie på fire i flere dager:)

Etter planen blir det noen oppdateringer i vinter for å utnytte plassen betre, håper eg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...