Jump to content

Oppgradering Joda 7500


Ruben Espeland

Recommended Posts

Hei,

Mens eg hadde båten på land lurte eg lenge på om eg skulle montere ankervinsj. Men ferie pengene var ikkje komment på bok å eg tenkte eg kunne sjå det an om det var behov. Det tok ikkje lang tid før dette ble flytta høyt opp på ønske liste.

 

Barna hadde vært sjukke store deler Mai (tvillinger). Mine foreldre såg at vi trengte eit pust i bakken å vi fikk barnevakt på 17 mai. Da var det bare å komme seg i båten. Vi dro til Hiskjo å bestemte oss for å sette anker. Vi satte det orntlig fast. I propelen:) Etter en heftig 30 min i kaldt vann var det ikkje tvil om at vi måte få ankervinsj.

 

Så her kommer bilder av det som ble dokumenter.

 

bilde

bilde

bilde

 

Eg fikk laga meg noen vinkler å montere ankerrulla mot. Eg ønska å få dette for at ikkje rulla skulle stikke så langt ut mot sida.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Det var bildene av herligheten. Dette er eit fantastisk hjelpemiddel. For oss som liker oss best i uthavner er dette nesten eit must.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå ble jo jeg påminnet om sommerens slit med pokkerskapet som både var tungt og satt fast. Siden båten nå ligger ved garasjen hjemme blir det vinsj på meg også denne vinteren. Hvilken type er det du har kjøpt? Bør sikkert ha maken siden mål og vekt på din og min båt er ca like. Flotte bilder fra sommeren vi hadde her vest og ellers i tråden din. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nå ble jo jeg påminnet om sommerens slit med pokkerskapet som både var tungt og satt fast. Siden båten nå ligger ved garasjen hjemme blir det vinsj på meg også denne vinteren. Hvilken type er det du har kjøpt? Bør sikkert ha maken siden mål og vekt på din og min båt er ca like. Flotte bilder fra sommeren vi hadde her vest og ellers i tråden din. :thumbsup:

Hei M/S AIOLOS

Har du en egen tråd for din båt?

 

Eg kjøpte min ankervinsj fra Seatronic. Var fornøyd med kundeservice fra dei.

 

Utstyrslista var som dette:

Polert syrefast Løfterulle 55 cm Quick Balder 600W frittfall tauvinsj Rele til ankervinsj 3 polet Opp/Ned bryter for 1 vinsj Ankertau Robline 50m flettet blytau Radiokontroll for 1 vinsj Quick autostopp funksjon til tauvinsj Monteringsplate Quick Balder 10 kg Bruce anker Sjakkel for feste mellom tau og anker

 

Prisen var ca 13 000,- med frakt

 

Så kommer det kabler, skruer osv i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Ruben Espeland: Har ikke noen egen tråd for min båt. Prøvde på en enkel måte å skifte profilbilde nå, og det gikk jo selvsagt til h......... Det gamle forsvant og nytt er sikkert i himmelen :lol: .

Når det gjelder vinsj så er jo ikke det noen upris, men som for mange andre fikk jo også jeg øye på mange ledninger :pray: på bildet. Går sikker bra på en måte for meg også, har du et eget batteri for dette opplegget?

Link to post
Share on other sites

Ruben Espeland: Har ikke noen egen tråd for min båt. Prøvde på en enkel måte å skifte profilbilde nå, og det gikk jo selvsagt til h......... Det gamle forsvant og nytt er sikkert i himmelen :lol: .

Når det gjelder vinsj så er jo ikke det noen upris, men som for mange andre fikk jo også jeg øye på mange ledninger :pray: på bildet. Går sikker bra på en måte for meg også, har du et eget batteri for dette opplegget?

Denne moderne teknologien. Ei sann plage. Synes vi må erstatte hele greia med Brevklubb :lol:

 

Klart du fikser å koble det opp. Det er mange her på forumet som tilbyr sin kompetanse om du skulle starte med jobben å trenger hjelp. Om du går for samme typen som eg har kan eg hjelpe deg med mer detaljer og bilder.

Eg har ikkje eget batteri. Så langt har det gått helt fint.

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sjøl hatt Quick vinsj. Var meget godt fornøyd med den. Tror du har gjort et godt valg.

Er jo litt rimeligere enn f.eks Ilas.

Treplanken: Det er ikke en gammel eik dette er skåret fra.

Blir litt sånn i barken den også når han blir gammal og stor.

Så langt virker det som hele utstyrspakka holder god kvalitet. Det som eg ikkje er helt fornøyd med er sjølve bryter panelet.

Om eg hadde vært smart hadde ef bytta den ut med en vanlig bryter. Superswitch eller noe lignende.

 

Synes ikkje helt det er rette lukta for eik.

Årsaken for at eg spørr er at eg har muligens lyst å bruke den som benke plate på ny pantry som er under planlegging.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg angående bryterpanelet. Hadde samme.

Hadde også trådløs fjernkontroll og det var denne som ble brukt. ( meget kjekt å kunne stå der akterut og se dreggen kommer opp)

Har du fjernkontroll på din?

Dersom ikke kan du bruke en feks slik: http://www.ebay.com/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-sail-trim-controller-boston-whaler-/231406247562?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item35e0e31e8a&vxp=mtr

Denne kan du sette under dashen og koble paralelt med bryterpanelet.

Har en slik en nå funker perfekt, er vanntett og flyter. Fåes slik med to enheter.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Litt mer oppdateringer fra feriens oppdateringer.

 

Ny toalett måtte inn. Den gamle virket egentlig bare når den hadde lyst å det passa som regel ikkje sammen med når noen i familien hadde lyst å bruke toalette.

bilde

 

Det ble satt in en ny toalet fra Jabsco.

 

bilde

 

bilde

 

Da gjenstår det bare en oppdatering fra ferien. Mulig det blir neste innlegg.

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Enig med deg angående bryterpanelet. Hadde samme.

Hadde også trådløs fjernkontroll og det var denne som ble brukt. ( meget kjekt å kunne stå der akterut og se dreggen kommer opp)

Har du fjernkontroll på din?

Dersom ikke kan du bruke en feks slik: http://www.ebay.com/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-sail-trim-controller-boston-whaler-/231406247562?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item35e0e31e8a&vxp=mtr

Denne kan du sette under dashen og koble paralelt med bryterpanelet.

Har en slik en nå funker perfekt, er vanntett og flyter. Fåes slik med to enheter.

Eg kjøpte med trådløs fjernkontroll når eg bestilte vinsjen.

Det å ha ankervinsj uten trådløs fjernkontroll kan eg nesten ikkje forestille meg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det vart noko arbeid på motoren også sommeren 2014. Etter ca 15 timer var det bare å innsjå at turboen burde byttes ut. Det var mer og mer svart røyk som hang bak båten å det var vanskelig å få tilstrekelig med turtall.

 

Det var ikkje topp kvalitet lenger som dere ser:

bilde

 

bilde

 

Sjølve Jobben å ta vekk turboen var ganske enkelt:

bilde

bilde

 

 

Det var ikkje helt etter planen å måtte bytte returen på eksosen også, men det var for dårlig til å ta vare på.

 

Monteringa var ganske så enkel. Alt ser så my betre ut med nye deler:

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vinteren er jo ei god tid fpr å bruke penger på båt.

 

Eg har noen prosjekt som eg ønsker å gjenomføre før sesongen starter på nytt.

 

Det viktigste for meg å få ferdig er ny pentry og styre posisjon. I denne sammenhengen ønsker eg å skifte dørk også.

 

Har kommet så smått i gang. Her er eit utkast av korleis eg tenker ny pentry skal sjå ut:

 

bilde

 

Videre så har eg fått tatt ut en del fra båten, Så nå flyter den ganske høgt:)

 

bilde

 

bilde

 

Finer eg også kommet til gards å jobben har så smått starta.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Jepp, det blir en del saging for hånd i mangel av moderne verktøy:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:thumbsup: Blir fint! Halve gleden med båt er jo nettopp slikt som dette.

 

Det er jo til en viss grad det, me alt er avhengig av at det fungerer etterpå for at godfølelsen skal strømme gjennom en kontorrottes kropp:)

 

Det ser lovende ut så langt. Nå er jeg spent på hvordan du lager skuffene.

 

Takkar for det. Er egenlig litt spent på det eg også. Tanken er at alt skal være flush. Da er det ikkje rom for så mange feil.

 

Ser meget bra ut den pantrybenken Ruben :thumbsup:

 

Takkar. Har henta deler av inspirasjonen fra "kaptein NMBF"

 

Tydeligvis er det flere enn meg som benytter vinteren til alternative båtaktiviteter. :thumbsup:

 

Jepp. Håper bare tiden strekker til for planene frem til mai.

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...