Jump to content

Ansvarsforsikring


Jensen_fra_Vest

Recommended Posts

Han mente at ansvarsforsikring (ihht sjøloven) kun gjelder når fartøyet er under kommando. 

 

Når båten ligger fortøyd ("ikke under kommando") er forsikringsreglene imidlertid meget uklare (etter hans mening).

 

<{POST_SNAPBACK}>

Sitatet ovenfor er ikke korrekt. Det kan være mange forhold som medfører grov uaktsomhet selv om reder/kaptein ikke er ombord i båten. Som eks. kan nevnes uautorisert kobling av elektriske komponenter som medfører brann på et senere tidspunkt, uautorisert opplegg av gass til koke/varmeapparat som senere medfører eksplosjon/brann, manglende vedlikehold som medfører synking og skade på bryggeanlegg/nabobåter, brann som følge av forlatt båt med tent varmeapparat etc. At reglene er uklare innenfor forsikringsbransjent, gjelder generelt både på land og vann rett og slett fordi at det er umulig å beskrive alle tenkte skadesituasjoner i en polise. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

kes:

Jeg er egentlig helt enig med deg i dine betraktninger, men da jeg kontaktet "fagmann" var det med bakgrunn i et helt konkret tilfelle:

 

En gammel "campingcruiser" hadde for et par år siden fortøyd longside vår kommunale gjestebrygge, båten tok fyr - og tok store deler av brygga med seg. Etter mange og lange runder med både båteierens og kommunens forsikringsselskap, ble enden på visa at kommunen måtte reparere brygga helt for egen regning (200.000). Politiet hadde enda mistanke om forsikringssvindel, men kunne ikke bevise noe (selv om båteieren var observert på brygga samme natt det skjedde).

Om båteeieren fikk erstatning fra sitt selskap vites ikke....

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Leser med interesse mye "skremmende" informasjon om forsikring til sjøs... (ikke bilforsikringer, som er noe for seg selv, ref. tidligere i tråden.)

 

Utgangspunktet mitt er at jeg akkurat nå har 4 båter, fra 26 til 10 fot. 1 stk. "Stor" og 3 stk. "leketøy". I det minste ønsker jeg å forsikre med ansvarsforsikring om jeg skulle være så uheldig å skade en person, i første omgang.

 

Jeg leser med interesse det at det i svært få tilfeller er nødvendig med forsikring... som også underbygger noen tanker jeg generellt har hatt om dyre forsikringer alt i alt. Er vi så redde for ulykker at vi forsikrer alt mulig ? Er det på grunn av trykk fra forsikringsselskap som selvsagt ønsker å selge flere forsikringer ? Joda, det hender at et hus brenner ned, og det hender at man skader seg selv så kraftig at man aldri kommer seg helt igjen.

 

Jeg har inntrykk av at så lenge man er forsikret, så tror man at det bare er å tute å kjøre. Ingen fare, så lenge forsikringsselskapet betaler, eller i "beste" fall sender advokat-kobbelet sitt avsted for å tilintetgjøre alle krav.

 

Grov uaktsomhet må utvises før man blir skyldig. Gjelder det både når man har ansvarsforsikring eller også når man er uten ? Kjøper man seg fri gjennom et forsikringsselskap, eller er det generell lovgivning/sjørett som trer i kraft uansett ? For min del forsøker jeg å ta så mye hensyn som mulig til verden omkring. Jeg ønsker ikke å ødelegge for andre på noen som helst måte. Om jeg er "grovt uaktsom", så OK, da fortjener jeg ikke bedre, og blir heller ikke dekket av forsikringsselskapet uansett, utenom gjennom en regress.

 

Det verst tenkelige er at jeg påfører et annet menneske varig skade. Man skal da heller ikke bade/svømme utenfor de gule bøyene, og jeg går aldri innenfor disse med motorisert fartøy. Et skremmende sted å kjøre båt, der man må ha øya på stilker (og helst også passasjerenes) er i Middagsbukta utenfor Sandvika. Der svømmes og bades det på kryss og tvers, samtidig som stedet er sterkt trafikkert. Er det uaktsomt å kjøre på noen, eller er det uaktsomt å bade/svømme i åpenbart sterkt trafikkert farvann ? Sunn fornuft er bra å ha. Ta hensyn, så godt man kan. Alle parter.

 

Så, til det jeg egentlig funderer på : Kan jeg ta en tur med gummibåten min på 14" med 30 hk motorisering uten forsikringer av noe slag ? Jeg regner meg som et fornuftig menneske og stort sett utenfor definisjonen "grovt uaktsom". Hvorfor vil jeg ikke forsikre ? Vel, IF krever registrering i et eller annet båtregister. Det er vel bare SecurMark og NSSR ? Problemet mitt er at jeg ofte har båter midlertidig... Kjøper en, fikser opp litt, tester og leker litt, selger. Nyregistrering av båt i NSSR er 300,- pr. stk. Gjerrig ? Ja, kanskje, men jeg gjør dette for lommepenger i fortjeneste likevel.

 

Hvor sterkt står man, når man er uten forsikring ?

 

/Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Hvor sterkt står man, når man er uten forsikring ?

 

Er det noe annet svar på dette spørsmålet enn; SVAKT?

 

Reg. i Securemark koster 100 kr (og ingen årlige gebyrer) og det har du vel råd til (?) og en ansvarsforsikring på din båt blir vel noen få hundrelapper?

 

Hvor mye bruker du i bensin på en sesong?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
#1 - Er det noe annet svar på dette spørsmålet enn; SVAKT?

#2 - Reg. i Securemark koster 100 kr (og ingen årlige gebyrer) og det har du vel råd til (?) og en ansvarsforsikring på din båt blir vel noen få hundrelapper?

#3 - Hvor mye bruker du i bensin på en sesong?


#1 : Jeg er redd for det, jeg også. Derfor har jeg, til nå i alle fall, hatt forsikringer i bauger og kanter. Hus, båt, bil, katt, modellfly, tv, tabbe, sopp og råte etc.

#2 : + 690,- merking av båt og motor opptil 16". Pr. stk., som sagt så hender det at båter er i mitt eie for en kortere periode.

#3 : Ikke stort, da det stort sett går i diesel på snekka :wink: og noen dråper i tanken på 5 hester'n til 10" gummibåt...

/Are
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jaså? Og hva bygger du denne forpliktelsen på?

Samme lurer jeg på. Det eneste jeg kan komme på, er at noen marinaer/båtlag, krever at medlemmer har ansvarsforsikring. MEN, det er sikkert lurt å ha ansvarsforsikring uannsett, det koster ikke mange kr.
Jeg sitter å tenker på en ting: Jeg er nesten 100% sikker på at i Danmark f.eks., er der helt andre regler ang. ansvarsforsikring, mere lik det som gjelder bil. Er det muligt å forsikre gjennem et dansk selvskap? Jeg skal prøve å sjekke regler for danske ansvarsforsikringer.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter å tenker på en ting: Jeg er nesten 100% sikker på at i Danmark f.eks., er der helt andre regler ang. ansvarsforsikring, mere lik det som gjelder bil.

 

Det kan jeg vanskelig tenke meg, Danmark seiler på de samme hav og under de samme internasjonale forpliktelser som Norge - dermed kan de vanskelig ha et helt annet forsikringsregime, selv for fritidsbåter . . . .

 

Jeg regner forresten med at du treffer dine landsmenn på denne siden: www.duelighed.dk der er nemlig mye bra :flag_da:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Selskapene kan vel forlange hva de vil. Men jeg tviler på at de håndhever dette i praksis, da ville vi hørt om rettsaker.

Et selskap vil neppe kunne påberope seg helt eller delvis regress uten at det er en direkte sammenheng mellom skade/tyveriårsak og brudd på vilkår.

Skal dette kunne påvises må det være noe veldig spes. som har skjedd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...