Jump to content

Kjøpt Motiva 43 i Portugal - hva nå...


BØstrøm

Recommended Posts

Hulda går kurs "Usjöskeppare" i regi av Svenska Kryssarklubben. Kurset går spesifikt på de havnene i Europa som Reeds omhandler. Den informasjonen som jeg gjengir er informasjon fra kurset. At man 'en eller annen gang har blitt kontrollert', er ikke det samme som at man har blitt kontrollert i hht. regelverket. Les Reeds, se også kommentarer i f.eks. England der det blant annet beskrives at offentlig tjenestemann skal bli overbevist. I motsatt fall står tjenestemannen nokså fritt i å pålegge forføyninger. Sjekk også hvilke faktiske regler som gjelder innen EU. Jeg har en kompis som seilte gjennom Kielerkanalen og til Skottland. Han hadde med seg alle papirer og karter. Det var ingen som gad å sjekke noe som helst.

 

Les også denne: http://www.sail-world.com/newstext/pda.cfm?Nid=92311&ntid=30&subid=191738&nlid=461675&tbl=Subs&ck=5vgcamgreen

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tiden er gått, og jeg har sluppet å slå den ihjel. Har seilt fra Brest til La Coruna med annenmanns båt, som jeg hadde lovet lenge før båtkjøpet i Lisboa. Nå er jeg ihvertfall litt kjent utpå der. Fikk hjelp på Tadus Yachtcenter i Sexal, tvers over bukta fra Lisboa. Har vært der 2 ganger, og bitene faller på plass.

 

Det blir nytt storseil, og rep/omsying av de andre seilene.

 

Full gjennomgang er gjort av motor og hjelpemotor. Renset dieseltanker, byttet alt av filter og remmmer,kjølevannsslanger mm.

 

Gjennomgang av skipselektriker. Fjernet noe spaghetti, og det gjenstår å finne en strømlekkasje som er avdekket. Dette er førstepri nå.

 

Bytter propell til en 3 bladet Maxprop, bytter aktre vannsmurte lager som er gåent(hvor lenge varer de?)Akslen hadde ripe og små hull som tydet på tæring, så denne blir også byttet.

 

Rigger har fått tak i en brukt bom, etter at den andre var delvis ødelagt etter jibb. Bytter all riggvaier, innfesting på nedre saling, service på begger Furlexene, samt noen nye kabler i mast, ny topplanterne(Lopolight), og ny TV antenne.

 

Ny Epirp, og 2 nye vester med sender for AIS som viser posisjon på plotter hvis noen går i vannet.

 

Det er redningsflåte ombord, men denne er det ikke gjort service på. Den er imidlertid pakket i en bag, og ligger tørt i salongen. Skal se litt nærmere på den.

 

Har kjøpt inn 30L drikkevann, noen kartonger med vin, samt ett par varianter med ankerdram. Sjøslagklar med andre ord.

 

Nå drar jeg sammen med 2 andre ned førstkommende onsdag, og håper i løpet av en ukes tid å få prøvekjørt båten, satt masta på plass, og få flytte båten til en litt mer sentral plass på siden hvor Lisboa sentrum ligger, eventuelt litt nordover på kysten. Avreise nordover blir etter planen 28 eller 29. Mai. Da blir første målet å komme minst til Porto.

 

Tips til andre med båt i utlandet. Det var enkelt å reise med en ny plotter, Epirb mm. og få stemplet papirer på gardermoen for å få tilbakebetalt moms for "ship in transit". Handle på utførsel i Portugal er langt værre, om mulig?

 

Lisboa som by har vært en pur glede, (som slår litt sprekker nå når turismen har tatt overhånd i Mai). Engelskkunnskapene ligger ihvertfall ikke noe tilbake for Nordmenns. Man kan få svært rimelig overnatting på Hostel. Mat og drikke koster minimalt, ihvertfall om man tør å forlate hovedgatene, men tilogmed der er det rimelig sett med norske øyne. En pulserende by, hvor man kan møte folk fra alle verdenshjørner. Estetisk sett er det mye vakkert å se, men byen er noe preget av forfall. Det finns ett område utenfor byen med moderne arkitektur preget av verdensutstillingen som var der for noen år siden(husker ikke når). Du finner en vakker,gammel aquaduct, San Fransisco hengebro, dusinvis av bløtkaker(voldsomme monumenter, gjerne med hest og rytter på toppen), og kilometervis med gater bekledt med hvite fliser, ispedd sorte kruseduller/border. Glem ikke gamlebyen om du er innom. En kveld med god mat, drikke og Fado anbefales.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder aktre vannsmurte lager, så ville jeg ikke bekymre meg. Det holder mange år. Så fremt du har fått fatt i en aksling i godt martensittisk stål. Det kan virke som om danskene har en viss forkjærlighet for labre stålkvaliteter. Vannet i Østersjøen er ikke så salt som det vi er vant til.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Kan jo hende dette lageret aldri har vært byttet(23 år). Motoren har gått 2500 timer. Men folkene på marinaen i Portugal mente det holdt 6-7 oljeskift på motor før det måtte byttes. Nå er jo konstruksjonen sånn, at motoren må løftes for å få tredd akslingen inn i båten, og det håper jeg jeg må gjøre så sjeldent som mulig.

Link to post
Share on other sites

Lageret mitt er fra år 2000. Er nå på sitt livs høydepunkt. Jeg må også ha akslingen inn i båten. Og der sitter det en GM V8-motor.

Tipper at det er slikt Huldra kaller kosejobb, Helt sikkert mye kjekkere en å luke ugress .

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Allergisk mot gress. Motor gir ikke slike utslag. Dog, jeg forsynt med å skru også, man når et metningspunkt. Men jeg behøver vel strengt tatt ikke å flytte motor. Men jeg må ha av propell, kopling, trustlager, brakett og CV-ledd. Håper jeg har hoppet i penalet og dratt over lokke før det lagret må skiftes :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå er båten i Moiho, eller hva det nå heter rett over sundet fra Vigo ii Spania. 347euro for 4 uker skulle de ha der. Billigere enn i Baiona,hvor de mente det kom på1050 euro med rabatt. Turen fra Lisboa gikk lekende lett,med seil, motor, bading fra båten, og jevnlig besøk fra delfiner. Store vannlekkasjer hele 4 ganger, som ble reparert etterhvert, men det var fra ferskvannssystemet ombord. Tydelig at vannslangene har nådd sin levetid. Neste avreise er satt til 17oktober, med ankomst Guernsey i løpet av 4 døgn. Hvis du leser dette Hulda, har du vindstatistikk for Biskaya i oktober?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Liten oppgradering, ifall noen følger dette som hentetråd. Etappen fra Mohania/Vigo gikk etter planen, med svært frisk seilas siste døgnet til Guernsey. 22m/s i middelvind, med piker på 25. Største bølgene jeg har seilt i ihvertfall, og båten oppførte seg fint. Hadde vel seilareal på 5m2, rom slør og 11 knop. Gjennomsnittet for hele reisen ble 6,57knop. Mye regn i Biscaia, og alle typer vær og vind, untatt uvær.

 

Fredag 14November var ny avreise, og jeg ankom Ijmuiden mandag 17. November. Nå er båten lagt der i påvente av god tid, og muligens få installert en Kabola fyrkjel for norske forhold. Seilene blir gått over av seilmaker, og jeg skal pusle litt med dieselsystemet, som til stadighet gir luft til hjelpemotoren. Mye trafikk i Engelske kanal ja, og fikk en utfordring litt større enn ønsket når jeg skulle krysse leden inn til Zeebrygge. To losbåter seilte mot meg blinkende og tutene. Nesten som å bli jaget av 2 Eliasbåter. Men det gikk greit. Ble bordret av både Franske og Nederlandske tollere, og de viste seg å være svært hyggelige, selvom de syntes det var en merkelig tid på året å bedrive lystseilas.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bør vel oppdatere litt. Båten ligger nå i Esbjerg. Ett håpløst havnevalg, etter at noen i mannskapet beordret båten til lanf pga værforhold. Glemmer aldri kommentaren til rørleggeren som var med, og var hellig overbevist om at vi hadde seilt i 2 døgn. Vi hadde seilt ett døgn, og forskremt holdt han seg fast i bordkanten, midt i Tyskebukta, og la ut om porselleen som var knust, ting som var ryddet på plass flere ganger, og tilfeldigvis kom kartene seilen over bordet. Han så på det med store øyne, og gråt i røsten.....og nå kommer de helvetes tegningene igjen....da var det nok.N å reiser jeg med sjøsterkt mannskap til Esbjerg neste fredag, og båten kommer til å ligge i kanalen i Moss på søndag middag/ettermiddag. Det har vært en lang reise fra Lisboa.....Akselen startet og vibrere, og jeg tok fatt på dette selv med å skille akselflensen fra giret. Her var det gjort dårlig arbeid i Lisboa, og jeg fikk montert det sammen med bolter istedenfor maskinskruer, men det ble ikke 100%. På Guernsey fikk jeg hjelp, og de fikk festet motoren, da labbene var løse, og det fungete på ett vis, men fremdeles vibrasjon. Avtalen var at de skulle bytte flensen som står på giret, men det hadde de ikke gjort fordi det visstnok ikke var vibrasjon når de klokket akselen. Jeg trenger ingen klokke for å se at det vibrerer enda(om enn noe mindre). Jeg byttet klemkoplingen fra giret i Ijmuiden, men det vibrerer fortsatt. Jeg kommer til å sjekke lining, men ikke før jeg ligger på plass i Fuglevik båthavn. Noe er fremdeles galt, og under motorgange lekker jeg 15-20 liter vann pr. time via akselen. (Volvo Penta kondom)For tiden er det meldt vest og sørvest opp til liten kuling, så dette gleder jeg meg til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ble en dårlig hentetråd dette. Har hatt litt mer å tenke på enn å sitte ved computeren, for å si det sånn. Arbeid, familie og det daglige krever også sitt. Men nå ligger altså båten på plass i Fuglevik båthavn(siden søndag kveld 23.02). Seilasen fra Esbjerg tok 45,5 timer. Utseil distanse 294nm.For det meste seil etter den første natten, som var vindstille og tåkete. Turen gikk greit, bortsett fra at jeg nestenkolliderte, som er beskrevet i egen tråd. Blir ikke fritidsproblemer med det første. Foreløpig er det dieselsystemet som gåes etter i sømmene. Det viser seg at hjelpemotoren får luft i dieselen når hovedmotor går. Dessuten skal ny pottebrenner på plass. Tilpassede fortøyninger er jeg godt igang med. Fikk kvittet meg greit med en drøss båtlapper til tollmyndighetene også. Blir vel 3mnd med nudler og grøt.

 

Dette har vært ett eventyr, med ett års varighet. Utgangspunktet var å skaffe meg en båt som var bedre å bo i enn Bostøm 37, som jeg har bodd i i 2 og ett halvt år. Nå er jo livet i stadig endring, og det kan vise seg at jeg må bo på på land alikevel pga. familiære forhold. Kanskje ligger det en Motiva på Finn snart?

 

Men uansett.......første mål er Skagen Race.

Link to post
Share on other sites

jeg fikk montert det sammen med bolter istedenfor maskinskruer,

 

Noe er fremdeles galt, og under motorgange lekker jeg 15-20 liter vann pr. time via akselen. (Volvo Penta kondom)

 

Bare litt nysgjerrig. Hva mener du med bolter istedenfor maskinskruer?

 

Lekkasjen fra akseltetningen kan kanskje være en ripe i akselen? Har hørt at VP-kondomet er litt følsom for slitasje på aksel.

Link to post
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg hva du mener. Bolt og skrue går vel ofte litt om hverandre i daglig terminologi. Det som avgjør hvilken kvalitet skruen har er fasthetsklassen, den skal stå stemplet inn på skruehodet. Tilsvarende skal også mutteren være merket med et nummer. En skrue med rett stamme er nok noe bedre i forhold til avskjæring enn en skrue med gjenger hele veien, men dette bør ikke være noe tema. Når du har trekt til skruene med riktig moment skal ikke flensene bevege seg i forhold til hverandre, så da er det kun strekkraft i skruen, ikke skjærkraft fra saksing mellom flensene.

Link to post
Share on other sites

Mulig det ikke var det værste, men pga løse motorlabber, hadde skruene, som var litt for små, laget ovale hull i flensen fra giret. Dette betalte jeg 20 000,- for at de skulle bytte på Guernsey, men de bare festet motoren, klokket akselen, og mente det var unødvendig. Må nesten se om jeg kan ta bilde av flensen som jeg måtte bytte selv.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om den flensen har fått juling ja. Dersom hullene har blitt ovale i flensen er det flere ting som har vært feil. Det er ikke nødvendig å bytte flensen av den grunn, men det er absolutt å anbefale å sjekke at den ikke kaster, noe den sikkert gjør. Men det er lett å rette i en dreiebenk. Jeg har beskrevet dette i en tråd jeg opprettet i forbindelse med at jeg kontrollerte drivlinjen i båten vår. Dersom anleggsflaten på flensen blir rendreiet og løper med hullet for akselen spiller det liten rolle om skruehullene er litt skadet. Som jeg var inne på over skal forspenningen fra skruene gjøre at flensene sitter mot hverandre med så stor friksjon at de ikke kan bevege seg i forhold til hverandre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...