Jump to content

Kjøpt Motiva 43 i Portugal - hva nå...


BØstrøm

Recommended Posts

Siden det fremdeles er vibrasjon, og da bak ved Volvokondomen, lurer jeg på om akselen er blitt banan. Dette mente de den ikke var på >Guernsey, men den vibrerer litt bakerst, og lekker noe vann når motoren er igang.Fremme ved giret ser det nåmeget bra ut. Tenkte jeg fikk sjekke lining av motor, men jeg er ingen dreven mekaniker. Er det Engelsviken slipp som gjelder?

 

Kort fortalt er historikken denne. Klemkopling og flens på propellaksling var reparert og i dårlig forfatning(sannsynligvis fått juling ifmd grunnstøtning. Vet at forrige eier var på grunn nord i Portugal utifra loggbok)På verksted i Portugal ble aksel, cutlesslager(hvis det er det vannsmurt lager heter)og ny flens med klemkopling montert.Dette ble prøvekjørt, og jeg syntes det så bra ut helt opp i 1600 omdreininger.Ved avreise noe senere la jeg merke til vannlekkasje, og så vibrasjon på akselen.Fikk mekaniker til å se på dette i Vigo, og han presenterte en løsning som innebar trekking av aksel, dreie akselen som var, fordi de mente den var banan osv.Ikke mulig mente jeg, demonterte ved giret, byttet bolter som jeg har omtalt, og vibrasjonen ble mindre. Det de avdekket på Guernsey er motoren var løs fra beddingen(skadde motorlabber) og de gjorde en god jobb med dette. Igjen enda mindre vibrasjon,men det ser ut til at jeg må demontere og sjekke enda en gang. Er redd dette er nye 20 000,- på verksted, så alternativet er å kjøre på lavt turtall denne sesongen, for å fordele utgiftene. Jeg har linet en motor i en 63 fots skøyte en gang, men ble ikke fornøyd med resultatet, så jeg kvier meg for å gå løs på dette. Er det lett match?

Link to post
Share on other sites

Ser du holder til i Rygge?

Det er ikke så langt fra meg, så hvis du vil kan jeg godt komme og se på dette sammen med deg. Ikke det at jeg er ekspert på området, men jeg var gjennom samme jobben med båten vår i fjor. Har også jobbet mange år som mekaniker/maskinarbeider tidligere, så jeg vet litt om toleranser. Legger ved en link til tråden jeg opprettet når jeg drev og grublet på dette i fjor, lærte egentlig mye av det :smiley:

 

https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-1

Link to post
Share on other sites

Takker så mye, og er igrunnen rørt av hjelpsomheten.Jeg har allerede gjort avtale med en ekspert på båtforumet som tok kontakt, så jeg fullfører det løpet. Får jeg gode råd av ham, er det mulig jeg går løs på oppgaven selv. Leste ellers tråden din med interesse. Gøy at det fremdeles finns flinke folk som er villige til å dele kunnskapen med andre. Det jeg mest av alt kunne ønske meg var å få være håndtlanger sammen med noen som kan det, men det er jo mulig at akselen må ut. Da er det vel Engelsviken som gjelder.Du skal ihvertfall ha stor takk for interessen uansett...Står jeg fast kan det hende jeg sender deg en IM. Båten er forresten flyttbar, og jeg simpelthen elsker å flytte båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...